Advies: Houden
Bron: Dierickx Leys
Groei
Stabiliteit
Kwaliteit
Waardering
Union Pacific Corporation is de beursgenoteerde holding die de Union Pacific Railroad Company herbergt, één van de grootste spoorwegmaatschappijen van Noord-Amerika. Het bedrijf connecteert 23 staten in het westen en midden van de Verenigde Staten per treinspoor en zorgt daarnaast voor een verbinding tussen Canada en Mexico. Union Pacific speelt zo een cruciale rol in een diverse mix van waardeketens en vervoert goederen zoals o.a. auto's, chemicaliën, steenkool, agrarische producten en industriële goederen. Het bedrijf telt meer dan 10.000 klanten, 37.000 werknemers, 7.700 locomotieven en 52.000 kilometer aan spoorweglijnen.
Union Pacific rapporteert zijn resultaten in drie groepen op basis van type vrachtverkeer:
Bron: Union Pacific (2020)
Union Pacific bleef in Q2, net als in de voorgaande kwartalen, geconfronteerd met uitdagende marktomstandigheden zoals personeelstekorten en sterk stijgende energieprijzen. De wereldwijde transportketen bevindt zich daarnaast nog steeds in een nog te ontwarren knoop, met opstapelende containers in de Westkusthavens tot gevolg. Dankzij hogere brandstoftoelagen en positieve prijs/mix effecten wist het bedrijf evenwel redelijk goed stand te houden. Zo steeg de omzet met 13,9%, de operationele winst met 0,9% en de nettowinst met 2,1%. Telkens een recordhoogte, ondanks de lichte volumedaling van 1,5%. De operating ratio (in feite het omgekeerde van de EBIT-marge) kwam zo uit op 60,2% (+5,1 pp) en blijft zich zo steeds verder begeven van de target van 55%. De daling van de operationele winstmarge werd trouwens niet voornamelijk veroorzaakt door hogere brandstofkosten (+1,3 pp), maar wel door de operationele moeilijkheden (+3,8 pp) waarmee zowat alle Amerikaanse spoorwegmaatschappijen vandaag worstelen.
Met het oog op operationele excellentie, implementeerden zowat alle spoorwegmaatschappijen de afgelopen jaren Precision Scheduled Railroading (zie SWOT-analyse onderaan). Het opzet hierbij is simpel: meer bereiken, met minder middelen. Treinlengtes werden opgetrokken, het aantal locomotieven werd verminderd en een hoop arbeiders zagen hun job geschrapt. Deze doorgedreven optimalisaties botsen te midden de wereldwijde verstoring van de logistieke keten echter op hun limieten. Vandaar dat eind april verschillende maatschappijen, waaronder BNSF, CSX en Union Pacific, verantwoordingen moesten afleggen t.o.v. de Amerikaanse regelgever nadat verschillende spoorwegklanten klacht hadden neergelegd. Het management gaf bij de presentatie van de cijfers over het tweede kwartaal tevens toe dat het rekende op een snellere verbetering van het huidig ondermaatse serviceniveau, maar dat dit uiteindelijk niet haalbaar bleek. Vandaar dat de outlook opnieuw neerwaarts werd bijgesteld, met nu een operating ratio van 58% in het vooruitzicht (voorheen: 55-56%) en een volumegroei tussen 4-5%.
Desalniettemin blijft het management positief over de toekomst en verwacht het in de tweede jaarhelft nog steeds een volumegroei die boven de algemene groei van de industriële productie zal uitstijgen, o.a. dankzij een herstel van het intermodale transport, een opvering van automotive, en hoge steenkoolvolumes door de aanhoudend hoge aardgasprijzen. Verder voorziet het management de inflatie volledig te kunnen doorrekenen aan het cliënteel door een gedisciplineerde prijszetting. Het aandeel lijkt aan de huidige beurskoers aan een faire waardering te noteren, met een verwachte koers-winstverhouding van 18,6x, een verwachte ratio EV/EBITDA van 13,1x, een verwacht vrijekasstroomrendement van 4,8%. De zones werden evenwel verlaagd op basis van de aanhoudende ondermaatse operationele prestaties en de lagere groeiverwachtingen. Het advies blijft HOUDEN.
Schneider (19/01/2022): Union Pacific laat weten dat het bedrijf er vanaf 1 januari 2023 met Schneider een nieuwe grote klant bijheeft. Schneider heeft een intermodale vloot van ongeveer 25.000 containers en beoogt deze tegen 2030 te verdubbelen, mede in het kader van de duurzaamheidsdoelstellingen van de firma.
Uitzonderlijke afboeking Brazos Yard (08/01/2021): Er werd een non-cash minderwaarde geboekt van $278 miljoen op het Brazos Yard spoorwegemplacement in Texas. In 2019, een jaar na het begin van de werken, werd de werf stilgelegd nadat het management een strategische ommezwaai maakte richting Precision Scheduled Railroading en liever daar de focus op verlegde. Brazos Yard had één van de grootste emplacementen moeten worden op het netwerk van Union Pacific en was dan ook de grootste investering in de 157-jarige geschiedenis van het bedrijf.
Fiscaal boekjaar (in Mia) | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 E |
Omzet | 21,24 | 22,83 | 21,71 | 19,53 | 21,80 | 24,87 |
Operationele winstmarge | 38,2% | 37,3% | 39,4% | 40,1% | 42,8% | 42,0% |
Netto winstmarge | 50,4% | 26,1% | 27,3% | 27,4% | 29,9% | 29,2% |
Boekwaarde per aandeel | 31,83 | 28,17 | 26,19 | 25,26 | 22,17 | 17,70 |
Winst per aandeel | 13,42 | 7,95 | 8,41 | 7,90 | 9,98 | 11,65 |
Koers/Winst | 10 | 17 | 21 | 26 | 25 | 19 |
Dividend | 2,48 | 3,06 | 3,70 | 3,88 | 4,29 | 4,29 |
Dividendrendement | 1,85% | 2,21% | 2,05% | 1,86% | 1,70% | 1,98% |
Bron: Bloomberg | in USD |
Resultaten tweede kwartaal 2022
Positieve punten
Negatieve punten
Sterktes
Zwaktes
Opportuniteiten
Bedreigingen
Datum | Koers | Advies |
---|---|---|
07/04/2021 | 221.34 USD | Houden |
Lectuur in de financiële sector bevat zeer vaak zeer specifieke begrippen. Vanzelfsprekend gebruiken ook onze analisten gespecialiseerde financiële termen in de publicaties. Om u wegwijs te maken in het vakjargon vindt u hier een verklarende woordenlijst van deze financiële begrippen.
Deze aandelenstudie is een publicatie van Dierickx Leys Private Bank. Ze is opgesteld op basis van zorgvuldig geselecteerde bronnen en eigen onderzoek en volgens degelijke hypotheses, zonder dat de juistheid en volledigheid ervan gegarandeerd kan worden. Ze bevat opinies die op datum van publicatie geldig zijn maar in de toekomst kunnen wijzigen. De bank is niet verantwoordelijk voor enige schade die uit deze adviezen zou voortvloeien.
Materiële informatiebronnen zijn de publicaties (o.a. persmededelingen) en jaarrekeningen van de bedrijven in kwestie die geanalyseerd worden, analyses en studies van grootbanken en berichtgeving in gespecialiseerde financiële pers.
De studie is gebaseerd op een eigen fundamentele analyse van de betreffende onderneming, rekening houdende met kasstromen, winstevolutie, groei, stabiliteit en kwaliteit van het management. Fundamentele analyse heeft tot doel een inschatting te maken van de huidige intrinsieke waarde van een onderneming en haar meest waarschijnlijke evolutie, binnen de activiteitssector en de geografische zone waarin ze bedrijvig is. Hierbij worden ook de relevante macro-economische factoren in beeld gebracht. De daaruit voortvloeiende aanbevelingen zijn gebaseerd op een langetermijnperspectief. De studie wordt aangepast na de publicatie van de resultaten (per kwartaal of halfjaarlijks) of tussentijds indien er zich belangrijke gebeurtenissen voordoen.
Deze publicatie betreft geen gepersonaliseerde beleggingsaanbeveling. De beleggingsinstrumenten vermeld in deze publicatie zijn niet geschikt voor alle beleggers. Er dient rekening gehouden te worden met de doelstellingen, financiële draagkracht, kennis, ervaring en risicokenmerken van de belegger. Vraag raad aan uw beleggingsadviseur.
Deze studie is uitgewerkt volgens interne en wettelijke richtlijnen i.v.m. onafhankelijk onderzoek, sperperiodes en functiescheidingen, die opgevraagd kunnen worden bij de juridische dienst van de bank.
De bank heeft geen belangen in de vermelde maatschappijen en onderhoudt er geen zakenrelatie mee, maar de bank of haar medewerkers kunnen mogelijk wel een positie aanhouden in vermelde effecten of afgeleide effecten.
Deze aandelenstudie werd niet voorgelegd aan de emittent.
De gegevens in vreemde valuta zijn onderhevig aan fluctuaties van de wisselkoers. Deze kunnen het rendement beïnvloeden.
De vermelde historische resultaten en prognoses zijn geen betrouwbare indicator voor toekomstige resultaten.
De bevoegde autoriteit is de FSMA.
Overname uit deze publicatie is toegelaten mits bronvermelding.