Advies: Houden
Bron: Dierickx Leys
Groei
Stabiliteit
Kwaliteit
Waardering
Union Pacific Corporation is de beursgenoteerde holding die de Union Pacific Railroad Company herbergt, één van de grootste spoorwegmaatschappijen van Noord-Amerika. Het bedrijf connecteert 23 staten in het westen en midden van de Verenigde Staten per treinspoor en zorgt daarnaast voor een verbinding tussen Canada en Mexico. Union Pacific speelt zo een cruciale rol in een diverse mix van waardeketens en vervoert goederen zoals o.a. auto's, chemicaliën, steenkool, agrarische producten en industriële goederen. Het bedrijf telt meer dan 10.000 klanten, 37.000 werknemers, 7.700 locomotieven en 52.000 kilometer aan spoorweglijnen.
Union Pacific rapporteert zijn resultaten in drie groepen op basis van type vrachtverkeer:
Bron: Union Pacific (Q1 2025)
Union Pacific heeft een degelijk tweede kwartaal achter de rug. De winst kwam boven de verwachtingen uit en er zijn opnieuw efficiëntieverbeteringen en prijsverhogingen doorgevoerd. Het management kon dan ook de outlook voor 2025 herbevestigen. Dalende brandstoftoeslagen blijven, net zoals het vorige kwartaal, druk zetten op de resultaten. Het bedrijf heeft door zijn schaalgrootte en uitgebreid sporennetwerk een duurzaam competitief voordeel. De mogelijke overname van Norfolk Southern lijkt interessant maar het is nog afwachten of de regelgever hiervoor goedkeuring zal geven. Momenteel noteert Union Pacific aan een vrije kasstroomrendement van ongeveer 4,6% en een koers/winst verhouding van bijna 19. De komende jaren wordt er een omzet- en jaarlijkse winstgroei van respectievelijk 3,4% en 8,3% verwacht. Vanuit historisch perspectief is de waardering lager dan gemiddeld. Voorlopig blijven we nog bij een ‘houden’ aanbeveling.
29/07/2025: Union Pacific is een overname van Norfolk Southern overeengekomen, goedkeuring van de regelgever is nog niet verkregen
Union Pacific zal hiervoor $ 320 per Norfolk Southern aandeel betalen in de vorm van 1 aandeel Union Pacific + $ 88,82 per aandeel in cash. Dit komt overeen met een ondernemingswaarde van $ 85 miljard. Union Pacific zal de overname financieren door 225 miljoen aandelen uit te geven. Het cash gedeelte zal gefinancierd worden door middel van bijkomende schulden en beschikbare middelen. Het management benadrukt dat de balans solide moet blijven en dat ze een investment grade rating willen behouden. De schuld ten opzichte van EBITDA zou na de transactie 3,3 bedragen. De overnameprijs lijkt schappelijk. Union Pacific noteert aan een ondernemingswaarde/EBITDA van 13,3. Norfolk Southern zou overgenomen worden aan een ondernemingswaarde/EBITDA van 14,3. Het management van Union Pacific verwacht jaarlijks $ 2,75 miljard aan synergiën te realiseren. De grootste vraag is of deze overname goedgekeurd zal worden door de Surface Transportation Board. Een verdere consolidatie van de sector zou immers tot nog minder concurrentie en onderinvesteringen in O&O en veiligheid kunnen leiden.
Fiscaal boekjaar | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025E |
Omzet (in miljard) | 21,80 | 24,88 | 24,12 | 24,25 | 24,63 |
Operationele winstmarge | 42,8% | 39,9% | 37,7% | 40,04% | 41% |
Netto winstmarge | 29,9% | 28,1% | 26,4% | 27,84% | 28,4% |
Boekwaarde per aandeel | 25,26 | 22,17 | 24,26 | 27,86 | |
Winst per aandeel | 9,98 | 11,22 | 10,47 | 11,09 | 11,75 |
Historische koers | 252 | 210 | 242 | 228 | 223,77 |
Koers/Winst | 25,2 | 18,8 | 23,1 | 22,4 | 19 |
Dividend | 4,29 | 4,29 | 5,20 | 5,28 | 5,45 |
Bron: Union Pacific | in USD |
Resultaten 2de kwartaal 2025
Positieve punten
Negatieve punten
Sterktes
Zwaktes
Opportuniteiten
Bedreigingen
Datum | Koers | Advies |
---|---|---|
07/04/2021 | 221.34 USD | Houden |
Lectuur in de financiële sector bevat zeer vaak zeer specifieke begrippen. Vanzelfsprekend gebruiken ook onze analisten gespecialiseerde financiële termen in de publicaties. Om u wegwijs te maken in het vakjargon vindt u hier een verklarende woordenlijst van deze financiële begrippen.
Deze aandelenstudie is een publicatie van Dierickx Leys Private Bank. Ze is opgesteld op basis van zorgvuldig geselecteerde bronnen en eigen onderzoek en volgens degelijke hypotheses, zonder dat de juistheid en volledigheid ervan gegarandeerd kan worden. Ze bevat opinies die op datum van publicatie geldig zijn maar in de toekomst kunnen wijzigen. De bank is niet verantwoordelijk voor enige schade die uit deze adviezen zou voortvloeien.
Materiële informatiebronnen zijn de publicaties (o.a. persmededelingen) en jaarrekeningen van de bedrijven in kwestie die geanalyseerd worden, analyses en studies van grootbanken en berichtgeving in gespecialiseerde financiële pers.
De studie is gebaseerd op een eigen fundamentele analyse van de betreffende onderneming, rekening houdende met kasstromen, winstevolutie, groei, stabiliteit en kwaliteit van het management. Fundamentele analyse heeft tot doel een inschatting te maken van de huidige intrinsieke waarde van een onderneming en haar meest waarschijnlijke evolutie, binnen de activiteitssector en de geografische zone waarin ze bedrijvig is. Hierbij worden ook de relevante macro-economische factoren in beeld gebracht. De daaruit voortvloeiende aanbevelingen zijn gebaseerd op een langetermijnperspectief. De studie wordt aangepast na de publicatie van de resultaten (per kwartaal of halfjaarlijks) of tussentijds indien er zich belangrijke gebeurtenissen voordoen.
Deze publicatie betreft geen gepersonaliseerde beleggingsaanbeveling. De beleggingsinstrumenten vermeld in deze publicatie zijn niet geschikt voor alle beleggers. Er dient rekening gehouden te worden met de doelstellingen, financiële draagkracht, kennis, ervaring en risicokenmerken van de belegger. Vraag raad aan uw beleggingsadviseur.
Deze studie is uitgewerkt volgens interne en wettelijke richtlijnen i.v.m. onafhankelijk onderzoek, sperperiodes en functiescheidingen.
De bank heeft geen belangen in de vermelde maatschappijen en onderhoudt er geen zakenrelatie mee, maar de bank of haar medewerkers kunnen mogelijk wel een positie aanhouden in vermelde effecten of afgeleide effecten.
Deze aandelenstudie werd niet voorgelegd aan de emittent.
De gegevens in vreemde valuta zijn onderhevig aan fluctuaties van de wisselkoers. Deze kunnen het rendement beïnvloeden.
De vermelde historische resultaten en prognoses zijn geen betrouwbare indicator voor toekomstige resultaten.
De bevoegde autoriteit is de FSMA.
Overname uit deze publicatie is toegelaten mits bronvermelding.