Advies: Conserver
Bron: Dierickx Leys
Croissance
Stabilité
Qualité
Valeur
Union Pacific Corporation is de beursgenoteerde holding die de Union Pacific Railroad Company herbergt, één van de grootste spoorwegmaatschappijen van Noord-Amerika. Het bedrijf connecteert 23 staten in het westen en midden van de Verenigde Staten per treinspoor en zorgt daarnaast voor een verbinding tussen Canada en Mexico. Union Pacific speelt zo een cruciale rol in een diverse mix van waardeketens en vervoert goederen zoals o.a. auto's, chemicaliën, steenkool, agrarische producten en industriële goederen. Het bedrijf telt meer dan 10.000 klanten, 37.000 werknemers, 7.700 locomotieven en 52.000 kilometer aan spoorweglijnen.
Union Pacific rapporteert zijn resultaten in drie groepen op basis van type vrachtverkeer:
Source: Union Pacific (2020)
Union Pacific bleef in Q1, net als in de voorgaande kwartalen, geconfronteerd met uitdagende marktomstandigheden. Zo piekte de omicron-golf, bleven de energieprijzen sterk stijgen, en bevond de wereldwijde transportketen zich nog steeds in een nog te ontwarren knoop. Desalniettemin kon het bedrijf solide resultaten voorleggen. Zo steeg de omzet met 17,2% tot $ 5,9 miljard, de operationele winstmarge met 0,7 procentpunt tot 40,6% en de winst per aandeel met 28,5% tot $ 2,57. De stijging van het operationele resultaat was evenwel voor een groot deel te danken aan een lagere vergelijkingsbasis vanwege het extreme winterweer in Noord-Amerika in februari van vorig jaar. Dit buiten beschouwing gelaten steeg de operating ratio (in feite het omgekeerde van de EBIT-marge) met 90 basispunten tot 59,4%, gedreven door hogere brandstofkosten (+0,8 pp) en operationele moeilijkheden (+0,1 pp).
Opvallend dit kwartaal was de mea culpa die het management sloeg aangaande de ondermaatse service die Union Pacific kon leveren. Met het oog op operationele excellentie, implementeerden zowat alle spoorwegmaatschappijen de afgelopen jaren Precision Scheduled Railroading (zie SWOT-analyse onderaan). Het opzet hierbij is simpel: meer bereiken, met minder middelen. Treinlengtes werden opgetrokken, het aantal locomotieven werd verminderd en een hoop arbeiders zagen hun job geschrapt. Deze doorgedreven optimalisaties botsen te midden de wereldwijde verstoring van de logistieke keten echter op hun limieten. Vandaar dat eind april verschillende maatschappijen, waaronder BNSF, CSX en Union Pacific, verantwoordingen moesten afleggen t.o.v. de Amerikaanse regelgever (Surface Transportation Board) in het bijzijn van Pete Buttigieg (Minister van Transport) nadat verschillende spoorwegklanten in de agrarische sector klacht hadden neergelegd vanwege een tekort aan kunstmest en chemicaliën nodig voor het groeiseizoen. Om het tekort aan arbeiders sneller op te vullen lanceerde Union Pacific nu zelfs een programma om niet-gewelddadige veroordeelden die hun straf hebben uitgezeten een job aan te bieden.
Desalniettemin blijft het management positief over de toekomst en verwacht nog steeds een volumegroei die boven de algemene groei van de industriële productie zal uitstijgen, o.a. dankzij een herstel van het intermodale transport, een opvering van automotive naarmate de chiptekorten minderen en hoge steenkoolvolumes door de aanhoudend hoge aardgasprijzen. Verder voorziet het management de inflatie volledig te kunnen doorrekenen aan het cliënteel door een gedisciplineerde prijszetting en verwacht het de target Operating Ratio van 55% te benaderen, al zal deze vanwege de stijgende energieprijzen en de suboptimale operationele performantie wellicht toch hoger uitvallen dan initieel gedacht.
Het aandeel lijkt aan de huidige beurskoers aan een faire waardering te noteren, met een verwachte koers-winstverhouding van 20x, een verwachte ratio EV/EBITDA van 13,7x, een vrijekasstroomrendement van 4% en een bruto dividendrendement van 2% aan een payout-ratio van ongeveer 45%. Het aandeel valt hiermee in de HOUDEN-zone.
Schneider (19/01/2022): Union Pacific laat weten dat het bedrijf er vanaf 1 januari 2023 met Schneider een nieuwe grote klant bijheeft. Schneider heeft een intermodale vloot van ongeveer 25.000 containers en beoogt deze tegen 2030 te verdubbelen, mede in het kader van de duurzaamheidsdoelstellingen van de firma.
Uitzonderlijke afboeking Brazos Yard (08/01/2021): Er werd een non-cash minderwaarde geboekt van $278 miljoen op het Brazos Yard spoorwegemplacement in Texas. In 2019, een jaar na het begin van de werken, werd de werf stilgelegd nadat het management een strategische ommezwaai maakte richting Precision Scheduled Railroading en liever daar de focus op verlegde. Brazos Yard had één van de grootste emplacementen moeten worden op het netwerk van Union Pacific en was dan ook de grootste investering in de 157-jarige geschiedenis van het bedrijf.
Fiscaal boekjaar (in Mia) | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 E |
Omzet | 19,94 | 21,24 | 22,83 | 21,71 | 19,53 | 21,71 |
Operationele winstmarge | 36,3% | 38,2% | 37,3% | 39,4% | 40,1% | 43,3% |
Netto winstmarge | 21,2% | 50,4% | 26,1% | 27,3% | 27,4% | 30,1% |
Boekwaarde per aandeel | 24,43 | 31,83 | 28,17 | 26,19 | 25,26 | 20,97 |
Winst per aandeel | 5,09 | 13,42 | 7,95 | 8,41 | 7,90 | 9,96 |
Koers/Winst | 20 | 10 | 17 | 21 | 26 | 24 |
Dividend | 2,26 | 2,48 | 3,06 | 3,70 | 3,88 | 3,88 |
Dividendrendement | 2,17% | 1,85% | 2,21% | 2,05% | 1,86% | 1,63% |
Bron: Bloomberg | in USD |
Resultaten eerste kwartaal 2021
Positieve punten
Negatieve punten
Sterktes
Zwaktes
Opportuniteiten
Bedreigingen
Date | Koers | Advies |
---|---|---|
07/04/2021 | 221.34 USD | Houden |
Lectuur in de financiële sector bevat zeer vaak zeer specifieke begrippen. Vanzelfsprekend gebruiken ook onze analisten gespecialiseerde financiële termen in de publicaties. Om u wegwijs te maken in het vakjargon vindt u hier een verklarende woordenlijst van deze financiële begrippen.
Deze aandelenstudie is een publicatie van Dierickx Leys Private Bank. Ze is opgesteld op basis van zorgvuldig geselecteerde bronnen en eigen onderzoek en volgens degelijke hypotheses, zonder dat de juistheid en volledigheid ervan gegarandeerd kan worden. Ze bevat opinies die op datum van publicatie geldig zijn maar in de toekomst kunnen wijzigen. De bank is niet verantwoordelijk voor enige schade die uit deze adviezen zou voortvloeien.
Materiële informatiebronnen zijn de publicaties (o.a. persmededelingen) en jaarrekeningen van de bedrijven in kwestie die geanalyseerd worden, analyses en studies van grootbanken en berichtgeving in gespecialiseerde financiële pers.
De studie is gebaseerd op een eigen fundamentele analyse van de betreffende onderneming, rekening houdende met kasstromen, winstevolutie, groei, stabiliteit en kwaliteit van het management. Fundamentele analyse heeft tot doel een inschatting te maken van de huidige intrinsieke waarde van een onderneming en haar meest waarschijnlijke evolutie, binnen de activiteitssector en de geografische zone waarin ze bedrijvig is. Hierbij worden ook de relevante macro-economische factoren in beeld gebracht. De daaruit voortvloeiende aanbevelingen zijn gebaseerd op een langetermijnperspectief. De studie wordt aangepast na de publicatie van de resultaten (per kwartaal of halfjaarlijks) of tussentijds indien er zich belangrijke gebeurtenissen voordoen.
Deze publicatie betreft geen gepersonaliseerde beleggingsaanbeveling. De beleggingsinstrumenten vermeld in deze publicatie zijn niet geschikt voor alle beleggers. Er dient rekening gehouden te worden met de doelstellingen, financiële draagkracht, kennis, ervaring en risicokenmerken van de belegger. Vraag raad aan uw beleggingsadviseur.
Deze studie is uitgewerkt volgens interne en wettelijke richtlijnen i.v.m. onafhankelijk onderzoek, sperperiodes en functiescheidingen, die opgevraagd kunnen worden bij de juridische dienst van de bank.
De bank heeft geen belangen in de vermelde maatschappijen en onderhoudt er geen zakenrelatie mee, maar de bank of haar medewerkers kunnen mogelijk wel een positie aanhouden in vermelde effecten of afgeleide effecten.
Deze aandelenstudie werd niet voorgelegd aan de emittent.
De gegevens in vreemde valuta zijn onderhevig aan fluctuaties van de wisselkoers. Deze kunnen het rendement beïnvloeden.
De vermelde historische resultaten en prognoses zijn geen betrouwbare indicator voor toekomstige resultaten.
De bevoegde autoriteit is de FSMA.
Overname uit deze publicatie is toegelaten mits bronvermelding.