Moncler Analist: Jasper Thysens, CFA

Print deze pagina

Algemene gegevens

  • Datum: 27/10/2022
  • Koers opmaak studie: 45.82 EUR
  • Huidige koers: 61.56 EUR
  • Marktkapitalisatie: 12,5 miljard EUR
  • Sector: Consumptie/Luxe
  • Markt: Euronext
  • ISIN: IT0004965148

Advies van de analist

  • € 48,10
  • € 72,60

Advies: Kopen

Grafiek

Bron: Dierickx Leys

Indicatoren

Groei

Stabiliteit

Kwaliteit

Waardering

Activiteiten:

Moncler is een kledingfabrikant, bekend van onder meer zijn (winter-/ski-)jassen en sportkledij. Het gamma werd gaandeweg uitgebreid. Het bedrijf kwam naar de beurs op 16 december 2013. De van oorsprong Franse firma werd gekocht door de Italiaan Remo Ruffini, die CEO is en ongeveer een kwart van het bedrijf in handen heeft via Ruffini Partecipazioni Srl. Het bedrijf verkoopt zijn producten voornamelijk via mono-brand retailwinkels in eigen beheer en een online-store. Daarnaast stelt het zijn aanbod ook ter beschikking via grote multi-brand warenhuizen en multi-brand e-tailers. 

Moncler : omzetverdeling in %

    Bron: Moncler (Q3 2022)

    Moncler Brand: Geografische omzetverdeling in %

    Bron: Moncler (Q3 2022)

    Conclusie

    De cijfers over de eerste jaarhelft konden positief verrassen, met een omzetstijging op vergelijkbare basis van 27% (+28% t.o.v. 2019H1), een operationele winstmarge van 19,6% (+4,7 pp), en een verviervoudiging van de nettowinst per aandeel tot € 0,78, evenwel vertekend door de consolidatie met Stone Island en een daaraan gekoppeld eenmalig positief belastingseffect. Het dividend werd eerder reeds opgetrokken met 33% tot € 0,60 per aandeel.

    De Moncler-divisie zag de verkopen stijgen met 28,1%, te danken aan een acceleratie van de groei in alle geografische markten behalve Azië (omzet +17,9%). Ongeveer een derde van de Chinese winkels moest immers in april/mei de deuren sluiten vanwege de strenge lockdownmaatregelen. Desondanks werd in China een positieve groei gerealiseerd in de eerste jaarhelft, mede te danken door een sneller dan verwacht herstel in juni. De Europese (omzet + 40,9%) en Noord- en Zuid-Amerikaanse afzetmarkt (omzet + 33%) profiteerden van de comeback van het toerisme, een belangrijke verkoopmotor voor Moncler. Het is evenwel voornamelijk de Amerikaanse toerist die de verkopen drijft. In Azië blijven de verkoopkanalen die tijdens de pandemie op poten werden gezet goed werken, zoals de vernieuwde webshop en de mogelijkheid om te komen winkelen op afspraak.

    Ook Stone Island presteerde goed en zag de verkopen stijgen met 34,5%. Ondanks het merk zijn eigen identiteit zal behouden, wordt het succesvolle Moncler-recept volop geïmplementeerd op het merk. De focus ligt zo o.a. op geografische expansie en het internaliseren van de distributiekanalen. Die inspanningen zijn duidelijk zichtbaar in de cijfers, met omzetstijgingen in Azië en Amerika van respectievelijk 83,4% en 61,4%, terwijl het gedeelte omzet vanuit groothandel daalde met 11,7 pp tot 68,5% ten voordele van het retailkanaal.

    Moncler kwantificeert geen outlook maar stelt dat het erop vertrouwt dat het bedrijf ook in 2022 zal doorgroeien, ondanks het onzekere economische klimaat. De prijsverhogingen die tot hiertoe werden doorgevoerd ten gevolge van de inflatoire kostendruk hebben volgens het management tot hiertoe geen effect gehad op de volumes. De ogen blijven evenwel gericht op het vierde kwartaal, dat voor Moncler vooralsnog het belangrijkste blijft (winterseizoen).

    Het aandeel veerde sinds einde juni ongeveer 33% op, maar noteert nog steeds zo’n 29% onder het hoogtepunt van december aan een verwachte koers-winstverhouding van 24,6x, een verwachte EV/EBITDA van 13,9x, en een verwacht vrije kasstroomrendement van ongeveer 3,4%. Gezien de sterke balans, het adequate management en de interessante vooruitzichten blijft het aandeel zo in de KOOP-zone. Let wel, vanwege de China-blootstelling is een voldoende hoge risico-appetijt aangewezen. (zie Trading update derde kwartaal bij 'Nieuws' hieronder)

    Nieuws

    *** TRADING UPDATE Q3 ***

    • De groepsomzet steeg in de eerste negen maanden jaar-over-jaar en aan constante wisselkoersen met 32% tot € 1,56 miljard. T.o.v. dezelfde periode in 2019 (pre-COVID) is dat een stijging van 57%. Deze stijgingen werden wel vertekend door de consolidatie van de cijfers van het overgenomen Stone Island (vanaf 1 april 2021). Laten we deze cijfers buiten beschouwing dan steeg de groepsomzet t.o.v. 2021 en 2019 met respectievelijk 21% en 26%. Het bedrijf verwezenlijkte ook in het derde kwartaal een tweecijferige omzetgroei. 
    • De prijzen werden met ongeveer 10% opgetrokken om rekening te houden met de stijgende productiekosten. Ook volgend jaar verwacht het management een dergelijke prijsverhoging door te voeren. 
    • De omzet van het Moncler merk steeg in de eerste negen maanden jaar-over-jaar en aan constante wisselkoersen met 21% tot € 1,25 miljard. T.o.v. dezelfde periode in 2019 is dit aan constante wisselkoersen 26% hoger.
      • Azië: De Aziatische omzet van Moncler (merk) steeg in de eerste negen maanden met 15% tot € 547,9 miljoen en maakte zo 43,8% van de Moncler-omzet uit. In China kon Moncler de winkels terug openen in juli en augustus na enkele weken lockdown, terwijl in Korea en Japan er opnieuw een goede groei werd opgetekend. Het management geeft nog mee dat in de eerste twee weken van Q4 de verkopen in China erg sterk waren, maar geeft ook toe dat de onzekerheden rond COVID erg hoog blijven. 
      • In de EMEA-regio en de Americas-regio steeg de Moncler-omzet met respectievelijk 29% en 18% t.o.v. Q3 van 2021, voornamelijk gedreven door een sterke vraag van zowel lokale consumenten als van Amerikaanse toeristen, met name in Frankrijk, Duitsland en Italië. Het Direct-to-Consumer kanaal (bv. de eigen fysieke winkels en de eigen webshop) tekende een tweecijferige groei op.  
      • Brick & mortar: In de eerste negen maanden opende Moncler 4 nieuwe mono-brand winkel, waarvan 2 conversies vanuit het groothandel-kanaal. In totaal heeft Moncler nu 242 eigen winkels in beheer en 61 groothandel-shop-in-shops. 
    • De omzet van Stone Island steeg in de eerste negen maanden jaar-over-jaar en aan constante wisselkoersen met 23% tot € 304,1 miljoen. 
      • Geografisch: De verkopen in stegen aanzienlijk in zowel de Aziatische (+66%) als de Amerikaanse (+40%) markt, terwijl ook in Europa een mooie groei werd verwezenlijkt (+14%). Deze stijgingen zouden voornamelijk gedreven worden door het omvormen met groothandel-winkels naar mono-brand winkels. 
      • Japanse JV: Nadat Moncler in het begin van het jaar een Koreaanse joint venture op poten zette om de distributie zelf te beheren op de plaatselijke markt, werd hetzelfde nu ook gedaan voor de Japanse markt, waar het bedrijf beschikt over 16 mono-brand winkels. De JV is voor 80% in handen van Stone Island. 
      • Brick & mortar: In de eerste negen maanden werden 17 verkooppunten omgezet naar Stone Island mono-brand winkels, waardoor het totaal nu komt op 71 eigen winkels 20  groothandel-shop-in-shops.
    • Outlook: CEO Remo Ruffini is tevreden met de behaalde resultaten in Q3 en stelt dat het de consensusverwachting zal kunnen realiseren (omzet van ongeveer € 2,4 miljard met een operationele marge van ongeveer 30%), maar wijst er wel op dat het boekjaar kan staan of vallen met de verkopen in de komende 2,5 maanden die voor het bedrijf nog steeds van primordiaal belang zijn. 

    *** Capital Markets Day 2022 ***

    • Enkele dagen na de publicatie van de trading update over het eerste kwartaal van 2022 hield Moncler een Capital Markets Day om de bedrijfsstrategie voor de komende jaren in meer detail toe te lichten.
    • Het bedrijf zal verder focussen op een meer gediversifieerde productmix, die het minder afhankelijk moet maken van het winterseizoen (tegen 2025 ongeveer een derde van de collectie lente/zomer) en waarbij het ook een jonger publiek (Gen Z) kan aantrekken (tegen 2025 ongeveer 30% van de omzet).
    • Tegen 2024 zou het footwear-segment ongeveer een tiende van de omzet moeten uitmaken (+5 pp). Deze productcategorie zou het bedrijf tevens moeten helpen om een meer gevestigde marktpositie in de VS te bekomen.
    • Moncler doelt erop om ongeveer 25% van de totale verkopen tegen 2025 via het e-commerce platform te laten verlopen. Om dit te verwezenlijken zal ongeveer een tiende van de collectie exclusief online te verkrijgen zijn.
    • Tussen nu en 2024 zouden er 40 nieuwe Moncler-winkels geopend worden, terwijl er 60 een nieuwe locatie krijgen en/of gerenoveerd zullen worden. 
    • Het is de bedoeling dat Moncler en Stone Island twee onafhankelijke merken blijven. Het management legt niet zozeer de focus op synergieën, maar wel op het toepassen van de het Moncler-recept op Stone Island (branding, mono-brand stores, e-commerce, DTC, geografische expansie...).
    • De voornaamste focus bij Stone Island zal liggen op het herdenken van het distributienetwerk, dat vandaag de dag voornamelijk (>75%) via groothandel verloopt. Het management hoopt dit percentage tegen 2024 te verlagen naar ongeveer 40%. 
    • Daarnaast zal het merk ook sterker inzetten op het aanboren van de Amerikaanse en Aziatische markten die vandaag voor minder dan 30% van de omzet zorgen.

    Resultaten

    Fiscaal boekjaar (in Mia) 2017 2018 2019 2020 2021 2022 E
    Omzet 1,191,421,631,442,052,51
    Operationele winstmarge 28,6%29,2%30,2%25,6%28,3%30,2%
    Netto winstmarge 20,9%23,4%22,0%20,9%19,2%21,5%
    Boekwaarde per aandeel 3,654,285,186,449,2710,65
    Winst per aandeel 0,991,321,421,191,481,99
    Koers/Winst 262228424325
    Dividend 0,280,400,550,000,600,60
    Dividendrendement 1,07%1,38%1,37%0,00%0,94%1,22%
    Bron: Bloombergin EUR

    *** ZIE TRADING UPDATE Q3 BIJ 'NIEUWS' ***

    Resultaten tweede kwartaal 2022

    • De omzet steeg in de eerste jaarhelft j-o-j met ongeveer 47,7% tot € 918 miljoen. De verkoop lag zo eveneens 62% hoger t.o.v. 2019 (lees: pre-COVID). Deze stijgingen werden wel vertekend door de consolidatie van de cijfers van het overgenomen Stone Island (vanaf 1 april 2021). Laten we deze cijfers buiten beschouwing dan steeg de groepsomzet t.o.v. 2021 en 2019 met respectievelijk 27% en 28%.
    • De operationele winst (EBIT) steeg in de eerste jaarhelft j-o-j met ongeveer 94,1% tot € 180 miljoen, wat zo een EBIT-marge gaf van 19,6% (+4,69 pp). Ook hier wordt het beeld vertekend door Stone Island, waarvan in de vergelijkingsbasis enkel het tweede kwartaal van 2021 werd meegenomen.
    • De nettowinst steeg j-o-j met ongeveer 259,8% tot € 211 miljoen, ofwel tot € 0,78 per (verwaterd) aandeel (+ 310,5%). Naast de vertekening vanwege Stone Island, is er tevens een eenmalig belastingseffect van € 92 miljoen.

    Positieve punten 

    • Moncler: De divisie van het Moncler-merk zag de verkopen in de eerste jaarhelft stijgen met 28,1% tot ongeveer € 724 miljoen en was zo goed voor ongeveer 78,9% (-12,09 pp) van de totale omzet.
      • Het management wijst op een acceleratie van de groei in alle markten behalve Azië (vanwege de lockdowns in China). Deze acceleratie werd gedreven door het Direct-to-Consumer kanaal (bv. de eigen fysieke winkels en de eigen webshop).
      • Op geografisch vlak werden de omzetcijfers van de Moncler-divisie voornamelijk gedreven door de Europese (EMEA) afzetmarkt (+ 40,9%), gevolgd door de Noord- en Zuid-Amerikaanse afzetmarkt (+ 33%) en de Aziatische afzetmarkten (+ 17,9%).
      • Ongeveer een derde van de winkels in China most in april/mei sluiten vanwege de strenge lockdowns, waardoor de verkoop een stuk lager uitkwam. In juni herstelde de markt wel vlot, zodat in de eerste jaarhelft er nog steeds positieve groei was in China. Bovendien kon de groei in Korea en Japan tegengewicht bieden. Ook in Europa werden goede resultaten geboekt, te danken aan het herstel van het toerisme.
      • De omzet vanuit het retailkanaal (i.e. Moncler winkels in eigen beheer en online) steeg in de eerste jaarhelft j-o-j met ongeveer 32,9% tot € 556 miljoen en was zo goed voor ongeveer 76,8% (+2,77 pp) van de totale omzet. Op like-for-like basis stegen de verkopen via de eigen kanalen t.o.v. 2021 en 2019 met respectievelijk 31% en 27%.
      • De omzet vanuit groothandel (i.e. multi-brand warenhuizen, shop-in-shops & e-tailers) steeg in de eerste jaarhelft j-o-j met ongeveer 14,4% tot € 168 miljoen en was zo goed voor ongeveer 23,2% (-2,77 pp) van de totale omzet.
      • Brick & mortar: In de eerste jaarhelft opende Moncler 1 nieuwe mono-brand winkel, waardoor het totaal nu komt op 238 winkels. Het is de bedoeling dit netwerk van winkels in eigen beheer verder uit te breiden de komende jaren. In de tweede jaarhelft staan er 15 openingen gepland. Moncler baat daarnaast ook 64 shop-in-shops uit.
    • Stone Island: De divisie van het Stone Island-merk zag de verkopen in de eerste jaarhelft stijgen met 34,5% tot ongeveer € 194 miljoen en was zo goed voor ongeveer 21,1% (-2,07 pp) van de totale omzet.
      • Op geografisch vlak werden de omzetcijfers van de Stone Island-divisie voornamelijk gedreven door de Aziatische afzetmarkten (+ 83,4%), gevolgd door de Noord- en Zuid-Amerikaanse afzetmarkt (+ 61,4%) en de Europese (EMEA) afzetmarkt (+ 23,2%). De EMEA-regio blijft met voorsprong de belangrijkste afzetmarkt en is goed voor 71,2% van de totale omzet. Dit is evenwel een daling van 6,5 procentpunt t.o.v. vorig jaar, gedreven door een sterke groei in Japan en Korea.
      • De omzet vanuit het retailkanaal (i.e. Stone Island winkels in eigen beheer en online) steeg in de eerste jaarhelft j-o-j met ongeveer 114,3% tot € 61 miljoen en was zo goed voor ongeveer 31,5% (+11,73 pp) van de totale omzet. Op like-for-like basis stegen de verkopen via de eigen kanalen t.o.v. 2021 en 2019 met respectievelijk 112% en 138%, te danken aan een sterke focus op het omzetten van groothandel naar DTC.
      • De omzet vanuit groothandel (i.e. multi-brand warenhuizen, shop-in-shops & e-tailers) steeg in de eerste jaarhelft j-o-j met ongeveer 14,9% tot € 133 miljoen en was zo goed voor ongeveer 68,5% (-11,73 pp) van de totale omzet.
      • Brick & mortar: In de eerste jaarhelft opende Stone Island 24 nieuwe mono-brand winkels, waardoor het totaal nu komt op 54 winkels. Ook hier is het de bedoeling dit netwerk van winkels in eigen beheer verder uit te breiden de komende jaren. Stone Island baat daarnaast ook 35 mono-brand groothandelwinkels uit.
    • Balans: Moncler beschikt over een balans met een solvabiliteit van 86% (-13,85 pp), een EBITDA die de interestlasten 33 keer dekt en een ratio nettoschuld over EBITDA van 0,46x. Het bedrijf beschikt m.a.w. over een zeer solide balans.
    • Dividend: Het dividend wordt opgetrokken met 33% tot € 0,60 per aandeel.
    • Outlook: Het management geeft geen gekwantificeerde outlook maar stelt dat het zich zal blijven focussen op de verdere uitbouw van de omnichannel strategie, de uitbouw van Stone Island en de verdere versterking van het merk. Het zegt eveneens er vertrouwen in te hebben om, ondanks de onzekere marktomgeving, ook in 2022 verder te kunnen groeien.
    • Het bedrijf draagt duurzaamheid hoog in het vaandel. Zo wil het bedrijf dit jaar nog klimaatneutraal zijn, zet het sterk in op recyclage, en controleert het zijn leveranciers streng op ethische bedrijfsvoering. Het bedrijf zetelt zo ook in het 3e percentiel van alle bedrijven die het ratingbureau Sustainalytics opvolgt.
    • E-commerce: Vanwege de COVID-19-pandemie heeft het management sterk ingezet op online verkoop. Het bedrijf zette tijdens de pandemie de samenwerking met YOOX NET-A-PORTER (multi-brand online fashion stores) stop en besloot om zijn e-commerce kanaal in-house uit te werken. Het management spreekt van een "Digital First"-benadering, waarbij o.a. de ontwikkeling van nieuwe collecties en de organisatie van events gevormd wordt vanuit het idee dat het eerste raakpunt van de klant digitaal is. Tegenover 2019 verdubbelde de online verkoop ongeveer en maakte deze 15% uit van de totale omzet.
    • DTC-transformatie Stone Island: In Korea werd in het begin van het jaar een JV opgericht om de distributie zelf te beheren op de plaatselijke markt. De 23 bestaande mono-brand stores werden daarbij omgezet van wholesale naar retail. Binnen enkele weken zal ook in Japan een dergelijke JV worden opgericht. Daarnaast zal ook de distributie in het VK in eigen beheer genomen worden.
    • Ter herinnering: Moncler kondigde eind 2020 de overname van het Italiaanse Sportwear Company aan. Moncler legde voor de eigenaar van het luxe kledingsmerk 'Stone Island' een bedrag van €1,15 miljard op tafel. Het is de eerste acquisitie van het bedrijf en lijkt zo een eerste stap richting de vorming van een meer gediversifieerde luxegroep à la concurrenten LVMH en Kering. Met de overname tracht de groep zich ook meer te richten tot jonger cliënteel. Gezien het gros van de verkopen van Stone Island via groothandel verloopt verlaagd de acquisitie tevens de jaarlijkse seizoenseffecten. Immers, de orders voor het winterseizoen worden bij groothandel reeds in het voorafgaande kwartaal geboekt. Daarnaast bestaat het assortiment van Stone Island ook meer uit lente- en zomerproducten.

    Negatieve punten 

    • Vrije Kasstroom: Er werd een negatieve vrije kasstroom gerealiseerd van € -139,5 miljoen., voornamelijk gedreven door een eenmalige voorafbetaling van belastingen inzake de transactie van Stone Island. Het bedrijf verwacht in de tweede jaarhelft een CAPEX van € 120 miljoen, gedreven door de opening van 15 nieuwe winkels.
    • Inflatie: Ook Moncler had te kampen met de wereldwijd verstoorde toeleveringsketens, maar stelt dat het op het einde van de dag in sé geen onoverkomelijke problemen zag. Wel wijst het management op langere transporttijden en stijgende inputkosten. Het is evenwel prioriteit voor het bedrijf om de winstmarges te beschermen. Vandaar dat het de prijzen optrok waardoor de brutomarge in de eerste jaarhelft jaar-over-jaar stabiel bleef.
    • Rusland: Vanwege de oorlog in Oekraïne heeft Moncler de activiteiten in Oekraïne en Rusland stopgezet. Beide markten zijn evenwel slechts goed voor minder dan 2% van de totale omzet. Bovendien is er geen directe impact op de toeleveringsketen.

    SWOT

    Sterktes:

    • Het bedrijf beschikt over een zeer sterke merknaam. 
    • Moncler heeft een degelijke trackrecord opgebouwd inzake resultaten en marges.
    • Luxeproducten zijn minder prijselastisch, waardoor prijsverhogingen gemakkelijker geabsorbeerd worden door de klanten.
    • De vraag naar luxeproducten is minder conjunctuurgevoelig.
    • Met een goede controle over het distributiekanaal houdt Moncler een betere grip op het merk, prijzen, en eventuele kortingen.
    • Kwalitatief management

    Zwaktes:

    • Doorgaans worden donsjassen gekocht om voor een langere periode te gebruiken. De groei moet dus gedreven worden door expansie.
    • Er zijn grote uitgaven noodzakelijk om de merknaam te ondersteunen (marketing, reclame).
    • Weinig gediversifieerde productportefeuille.
    • Eigen winkels komen tegen een kostprijs (huur of onderhoud, personeelskosten).

    Opportuniteiten:

    • Groeiende middenklasse zorgt voor toenemende vraag luxegoederen.
    • Doorgaans relatief minder hinder van een economische groeivertraging.
    • Er kunnen nieuwe namen en/of producten toegevoegd worden aan het gamma.
    • Eventuele kleinere overnames.
    • Toename eigen winkels / meer grip op het distributiekanaal.

    Bedreigingen:

    • Eventuele tanende populariteit.
    • Overheidsmaatregelen, met name in China, die de verkopen van luxeproducten belemmeren.
    • Dure merken ondervinden typisch wel wat hinder van namaak.
    • Economische vertraging China/Azië/wereldwijd.
    • Concurrentie in het marktsegment neemt toe.
    • Nieuwe lockdowns vanwege de pandemie

    Overzicht historische adviezen

    Datum Koers Advies
    12/08/2020 33.27 EUR Houden
    15/03/2022 46.5 EUR Kopen

    Lexicon

    Lectuur in de financiële sector bevat zeer vaak zeer specifieke begrippen. Vanzelfsprekend gebruiken ook onze analisten gespecialiseerde financiële termen in de publicaties. Om u wegwijs te maken in het vakjargon vindt u hier een verklarende woordenlijst van deze financiële begrippen.

    Disclaimer

    • Deze aandelenstudie is een publicatie van Dierickx Leys Private Bank. Ze is opgesteld op basis van zorgvuldig geselecteerde bronnen en eigen onderzoek en volgens degelijke hypotheses, zonder dat de juistheid en volledigheid ervan gegarandeerd kan worden. Ze bevat opinies die op datum van publicatie geldig zijn maar in de toekomst kunnen wijzigen. De bank is niet verantwoordelijk voor enige schade die uit deze adviezen zou voortvloeien.

    • Materiële informatiebronnen zijn de publicaties (o.a. persmededelingen) en jaarrekeningen van de bedrijven in kwestie die geanalyseerd worden, analyses en studies van grootbanken en berichtgeving in gespecialiseerde financiële pers.

    • De studie is gebaseerd op een eigen fundamentele analyse van de betreffende onderneming, rekening houdende met kasstromen, winstevolutie, groei, stabiliteit en kwaliteit van het management. Fundamentele analyse heeft tot doel een inschatting te maken van de huidige intrinsieke waarde van een onderneming en haar meest waarschijnlijke evolutie, binnen de activiteitssector en de geografische zone waarin ze bedrijvig is. Hierbij worden ook de relevante macro-economische factoren in beeld gebracht. De daaruit voortvloeiende aanbevelingen zijn gebaseerd op een langetermijnperspectief. De studie wordt aangepast na de publicatie van de resultaten (per kwartaal of halfjaarlijks) of tussentijds indien er zich belangrijke gebeurtenissen voordoen.

    • Deze publicatie betreft geen gepersonaliseerde beleggingsaanbeveling. De beleggingsinstrumenten vermeld in deze publicatie zijn niet geschikt voor alle beleggers. Er dient rekening gehouden te worden met de doelstellingen, financiële draagkracht, kennis, ervaring en risicokenmerken van de belegger. Vraag raad aan uw beleggingsadviseur.

    • Deze studie is uitgewerkt volgens interne en wettelijke richtlijnen i.v.m. onafhankelijk onderzoek, sperperiodes en functiescheidingen.
      De bank heeft geen belangen in de vermelde maatschappijen en onderhoudt er geen zakenrelatie mee, maar de bank of haar medewerkers kunnen mogelijk wel een positie aanhouden in vermelde effecten of afgeleide effecten.

    • Deze aandelenstudie werd niet voorgelegd aan de emittent.

    • De gegevens in vreemde valuta zijn onderhevig aan fluctuaties van de wisselkoers. Deze kunnen het rendement beïnvloeden.
      De vermelde historische resultaten en prognoses zijn geen betrouwbare indicator voor toekomstige resultaten.

    • De bevoegde autoriteit is de FSMA.

    • Overname uit deze publicatie is toegelaten mits bronvermelding.