Moncler Analist: Jasper Thysens, CFA

Print deze pagina

Algemene gegevens

  • Datum: 27/04/2021
  • Koers opmaak studie: 51.42 EUR
  • Huidige koers: 51.58 EUR
  • Marktkapitalisatie: 14,1 mia EUR
  • Sector: Consumptie/Luxe
  • Markt: Euronext
  • ISIN: IT0004965148

Advies van de analist

  • € 45,00
  • € 59,00

Advies: Houden

Grafiek

Bron: Dierickx Leys

Indicatoren

Groei

Stabiliteit

Kwaliteit

Waardering

Activiteiten:

Moncler is een kledingfabrikant, bekend van onder meer zijn (winter-/ski-)jassen en sportkledij. Het gamma werd gaandeweg uitgebreid. Het bedrijf kwam naar de beurs op 16 december 2013. Het van oorsprong Franse bedrijf werd gekocht door de Italiaan Remo Ruffini, die CEO is en ongeveer een kwart van het bedrijf in handen heeft via Ruffini Partecipazioni Srl. Het bedrijf verkoopt zijn producten voornamelijk via mono-brand retailwinkels in eigen beheer en een online-store. Daarnaast stelt het zijn aanbod ook ter beschikking via grote multi-brand warenhuizen en multi-brand e-tailers.

Moncler : omzetverdeling (Q1 2021)

Bron: Moncler

Conclusie

Moncler zag de verkopen in Q1 van 2021 terug aantrekken tot het niveau van het eerste kwartaal van 2019 (lees: voor COVID-19). Dit herstel is voornamelijk te danken aan het momentum van de Aziatische markten die minder getroffen werden door aanhoudende lockdown-maatregelen en de verkopen jaar-over-jaar zagen toenemen met 53%, ofwel 15,8% t.o.v. Q1 2019. Daarnaast zette ook de Amerikaanse markt een mooie herstelbeweging neer (omzet +34%), waardoor de verkopen zich terug op het niveau van Q1 2019 bevonden. In Europa was het verhaal helaas minder rooskleurig. Het continent blijft afzien van het virus waardoor op het einde van het kwartaal nog steeds 25% van de retail-winkels hun deuren tijdelijk gesloten moesten houden. De verkopen lagen hier dan ook nog steeds 26% onder het niveau van Q1 2019. Op het einde van het vorige boekjaar liet het management reeds weten dat de activiteiten van Moncler, die nauw samenhangen aan toerisme, ook in 2021 geïmpacteerd zouden blijven door COVID-19. Het bedrijf blijft echter niet bij de pakken zitten en tracht de bedrijfsstrategie te aligneren met de gewijzigde omstandigheden. Zo zet het sterk in op het online distributiekanaal (hetwelk volledig in-house wordt genomen) en richt het verder de focus op expansie in China. Daarnaast kondigde het bedrijf de overname van Stone Island aan, wat een eerste stap signaleert richting de vorming van een meer gediversifieerde luxegroep. Het aandeel noteert niet goedkoop aan een verwachte koers/winstverhouding van 37,5x (een premie van 58% t.o.v. sectorgenoten terwijl die premie de laatste 5 jaar gemiddeld lag op 32%). In ruil krijgt u wel een aandeel met een sterke balans, een adequaat management en interessante vooruitzichten. Het advies blijft HOUDEN.

Nieuws

*** TRADING UPDATE Q1 ***

  • De verkopen stegen in Q1 jaar-over-jaar met 21% (excl. negatief wisselkoerseffect -3%) tot € 365,5 miljoen, gedreven door een sterke groei in Azië en Noord-Amerika. De omzet lag evenwel nog 2% lager dan in het eerste kwartaal van 2019 (lees: zonder effect van COVID-19).
  • De omzet vanuit de retail-kanalen (i.e. winkels in eigen beheer en online) steeg in het eerste kwartaal j-o-j met 22% (excl. negatief wisselkoerseffect -4%) tot €279,2 miljoen, gedreven door een sterke groei van e-commerce, en maakt 76% uit van de totale omzet.
  • De omzet vanuit groothandel (i.e. multi-brand warenhuizen, shop-in-shops & e-tailers) steeg in het eerste kwartaal j-o-j met 17% tot € 86,3 miljoen, gedreven door een positief onthaal van de Lente/Zomer-collectie alsook door sterke nabestellingen, en maakte 24% uit van de totale omzet. E-tailers presteerden volgens het management significant beter dan de fysieke groothandels.
  • Vooral de Aziatische markten (en meer specifiek China) kenden een sterk herstel en tekenden een omzetgroei op van 53% j-o-j (aan constante wisselkoersen). De regio werd minder geïmpacteerd door aanhoudende lockdown-maatregelen en zag hierdoor een sterk momentum. Ten opzichte van het eerste kwartaal van 2019 lag de omzet in Azië ongeveer 15,8% hoger.
  • Ook de Amerikaanse markt kon een mooie herstelbeweging neerzetten. De omzet groeide hier jaar-over-jaar met 34% (aan constante wisselkoersen). De verkopen lagen zo terug op bijna exact hetzelfde niveau als die van het eerste kwartaal van 2019.
  • De markten van de EMEA-regio (inclusief Italië) zagen de omzet jaar-over-jaar dalen met ongeveer 16%, gedreven door de verschillende lockdown-maatregelen en het fors gedaalde toerisme. Ten opzichte van het eerste kwartaal van 2019 lag de omzet ongeveer 26% lager.
  • Het voorbije kwartaal opende Moncler 2 mono-brand winkels, waardoor het totaal nu komt op 221 winkels. Het is de bedoeling dit netwerk van winkels in eigen beheer verder uit te breiden de komende jaren.
  • De overname van het Italiaanse Sportwear Company, eigenaar van het luxe kledingsmerk 'Stone Island', werd in op de laatste dag van het kwartaal afgerond. 
  • Het bedrijf blijft de impact van COVID-19 voelen. Op het einde van het eerste kwartaal was ongeveer 25% van de retail-winkels tijdelijk gesloten vanwege overheidsmaatregelen rond COVID-19. Op 22 april is dit cijfers evenwel terug gedaald tot 14%.

Resultaten

Fiscaal boekjaar (in Mia) 2016 2017 2018 2019 2020 2021 E
Omzet 1,041,191,421,631,441,82
Operationele winst 0,300,340,410,490,370,52
Nettowinst 0,200,250,330,360,300,34
Boekwaarde per aandeel 2,823,654,285,186,447,49
Winst per aandeel 0,790,991,321,421,191,33
Koers/Winst 212622284238
Dividend 0,180,280,400,550,450,45
Dividendrendement 1,09%1,07%1,38%1,37%0,90%0,88%
Bron: Bloombergin EUR


Resultaten boekjaar 2020 

  • De omzet daalde in het voorbije boekjaar met 11% tot €1,44 miljard.
  • De operationele winst (EBIT) daalde met 25% tot €369 miljoen. De EBIT-marge daalde met 4,6 procentpunt tot 25,6%.
  • De nettowinst daalde met 16,25% tot €300 miljoen. De winstmarge daalde met 1,1 procentpunt tot 20,9%.
  • Er werd een dividend voorgesteld van €0,45. Dit komt overeen met een payout ratio van 38%.

Positieve punten 

  • In het laatste kwartaal steeg de omzet met 8% tot €675 miljoen, gedreven door een sterke expansie in de Aziatische markten en goede prestatie van het online kanaal (tweecijferige groei). In Azië steeg de omzet in Q4 met 26%.
  • De omzet vanuit de retail-kanalen steeg in Q4 met 5% waardoor de daling in heel 2020 beperkt bleef tot 12%. De omzet vanuit groothandel steeg in Q4 met 31% waardoor de daling in heel 2020 beperkt bleef tot 5%. De stijging in Q4 is te danken aan de sterke prestaties van e-tailers alsook door sterke nabestellingen van de herfst- en wintercollectie.
  • Moncler kondigde eind 2020 de overname van het Italiaanse Sportwear Company aan. Moncler legt voor de eigenaar van het luxe kledingsmerk 'Stone Island' een bedrag van €1,15 miljard op tafel. Het is de eerste acquisitie van het bedrijf en lijkt zo een eerste stap richting de vorming van een meer gediversifieerde luxegroep à la concurrenten LVMH en Kering. Met de overname tracht de groep zich ook meer te richten tot jonger cliënteel.
  • Vanwege de COVID-19-pandemie achtte het management het noodzakelijk om snel in te zetten op online verkoop. Het bedrijf zet de samenwerking met YOOX NET-A-PORTER (multi-brand online fashion stores) stop en zal zijn e-commerce in-house uitwerken. In de tweede helft van 2021 hoopt het de nieuwe website te lanceren. Ongeveer 15% van de omzet werd in 2020 gerealiseerd via het online verkoopskanaal.
  • Het voorbije boekjaar opende Moncler 10 mono-brand winkels, waardoor het totaal nu komt op 219 winkels. Het is de bedoeling dit netwerk van winkels in eigen beheer verder uit te breiden de komende jaren. Voor het lopende boekjaar zijn er alvast plannen vastgelegd voor een bijkomende 15 winkels.
  • Het bedrijf heeft snel gereageerd op de situatie rond COVID-19 en schaalde het productieplan voor de herfst- en wintercollectie meteen terug. De zomercollectie van 2020, die reeds voor 95% geproduceerd was, zal pas dit boekjaar in verkoop worden gebracht.
  • Moncler zal meer en meer focus leggen op de Chinese markt, die het bedrijf ziet als een belangrijke groeimarkt. Zo zet het bedrijf momenteel ook sterk in op verkoop via privé-afspraken, voornamelijk om het Chinese cliënteel dat zijn aankopen in normale omstandigheden doet in het buitenland toch actief te houden. Zo werden er de laatste maanden meer dan 60.000 privé-afspraken gemaakt, wet geleid heeft tot ongeveer €100 miljoen omzet. Verder zal het bedrijf ook verder inzetten op het openen van flagship stores in o.a. Hangzhou, Wuhan, en Peking.
  • Moncler gaat een samenwerking aan met het Franse Interparfums om parfums te ontwikkelen die onder het Moncler-merk verkocht zullen worden. Interparfums maakt ook de parfums voor o.a. Karl Lagerfeld, Jimmy Choo en Montblanc.
  • Moncler beschikte eind 2020 over een sterke balans met een nettokaspositie van €215 miljoen, een solvabiliteit van 60% en een EBITDA die de intrestlast 24 keer dekt. 
  • Het bedrijf draagt duurzaamheid hoog in het vaandel. Zo wil het bedrijf dit jaar nog klimaatneutraal zijn, zet het sterk in op recyclage, en controleert het zijn leveranciers streng op ethische bedrijfsvoering. Het bedrijf zetelt zo ook in het 3e percentiel van alle bedrijven die het ratingbureau Sustainalytics opvolgt.

Negatieve punten 

  • Moncler ondervond in 2020 een significante impact van de wereldwijde lockdownmaatregelen, waardoor op sommige momenten meer dan 50% van de winkels de deuren moesten sluiten. Daarnaast was er een sterke daling van de bezoekersaantallen voor de winkels die nog wel geopend waren. Thuismarkt Italië werd het zwaarst getroffen en zag de omzet het afgelopen boekjaar dalen met 34% (Q4: -34%), gedreven door het zwakke toerisme in de zomermaanden alsook gedurende de eindejaarsperiode. In de EMEA-regio daalde de omzet met 18% (Q4: -13%), eveneens gedreven door het weggevallen toerisme, al bleef de lokale vraag solide. In Noord en -Zuid-Amerika daalde de omzet met 16% (Q4: +5%). Midden februari 2021 waren nog steeds 19% van de winkels gesloten.
  • Outlook: Het management verwacht dat de activiteiten van Moncler ook in 2021 geïmpacteerd zullen blijven door de maatregelen rond de pandemie. Een belangrijk gedeelte van de verkopen is afhankelijk van toerisme. Het management verwacht dat deze industrie pas tegen 2023 terug op volle toeren zal draaien. 
  • Het bedrijf boekte in de eerste jaarhelft voor € 40 miljoen aan uitzonderlijke kosten gerelateerd aan COVID-19. Enerzijds werden uitzonderlijke waardeverminderingen op de voorraad geboekt voor € 30 miljoen. Daarnaast schenkte Moncler € 10 miljoen aan Milaan voor het bouwen van een bijkomend ziekenhuis. Zoals verwacht moesten er evenwel geen bijkomende afschrijvingen van de voorraad gebeuren in de tweede jaarhelft.

SWOT

Sterktes:

  • Het bedrijf beschikt over een zeer sterke merknaam. 
  • Moncler heeft een degelijke trackrecord opgebouwd inzake resultaten en marges.
  • Luxeproducten zijn minder prijselastisch, waardoor prijsverhogingen gemakkelijker geabsorbeerd worden door de klanten.
  • De vraag naar luxeproducten is minder conjunctuurgevoelig.
  • Met een goede controle over het distributiekanaal houdt Moncler een betere grip op het merk, prijzen, en eventuele kortingen.

Zwaktes:

  • Doorgaans worden donsjassen gekocht om voor een langere periode te gebruiken. De groei kan dus enkel aangehouden worden door verdere expansie.
  • Er zijn grote uitgaven noodzakelijk om de merknaam te ondersteunen (marketing, reclame).
  • Weinig gediversifieerde productportefeuille.

Opportuniteiten:

  • Groeiende middenklasse zorgt voor toenemende vraag luxegoederen.
  • Doorgaans relatief minder hinder van een economische groeivertraging.
  • Er kunnen nieuwe namen en/of producten toegevoegd worden aan het gamma.
  • Eventuele kleinere overnames.
  • Toename eigen winkels / meer grip op het distributiekanaal.

Bedreigingen:

  • Eventuele tanende populariteit.
  • Overheidsmaatregelen (bv in China) die de verkopen van luxeproducten belemmeren.
  • Dure merken ondervinden typisch wel wat hinder van namaak.
  • Economische vertraging China/Azië/wereldwijd.
  • Eigen winkels komen tegen een kostprijs (huur of onderhoud, personeelskosten).
  • Concurrentie in het marktsegment neemt toe.

Overzicht historische adviezen

Datum Koers Advies
08/07/2020 258 EUR Houden

Lexicon

Lectuur in de financiële sector bevat zeer vaak zeer specifieke begrippen. Vanzelfsprekend gebruiken ook onze analisten gespecialiseerde financiële termen in de publicaties. Om u wegwijs te maken in het vakjargon vindt u hier een verklarende woordenlijst van deze financiële begrippen.

Disclaimer

  • Deze aandelenstudie is een publicatie van Dierickx Leys Private Bank. Ze is opgesteld op basis van zorgvuldig geselecteerde bronnen en eigen onderzoek en volgens degelijke hypotheses, zonder dat de juistheid en volledigheid ervan gegarandeerd kan worden. Ze bevat opinies die op datum van publicatie geldig zijn maar in de toekomst kunnen wijzigen. De bank is niet verantwoordelijk voor enige schade die uit deze adviezen zou voortvloeien.

  • Materiële informatiebronnen zijn de publicaties (o.a. persmededelingen) en jaarrekeningen van de bedrijven in kwestie die geanalyseerd worden, analyses en studies van grootbanken en berichtgeving in gespecialiseerde financiële pers.

  • De studie is gebaseerd op een eigen fundamentele analyse van de betreffende onderneming, rekening houdende met kasstromen, winstevolutie, groei, stabiliteit en kwaliteit van het management. Fundamentele analyse heeft tot doel een inschatting te maken van de huidige intrinsieke waarde van een onderneming en haar meest waarschijnlijke evolutie, binnen de activiteitssector en de geografische zone waarin ze bedrijvig is. Hierbij worden ook de relevante macro-economische factoren in beeld gebracht. De daaruit voortvloeiende aanbevelingen zijn gebaseerd op een langetermijnperspectief. De studie wordt aangepast na de publicatie van de resultaten (per kwartaal of halfjaarlijks) of tussentijds indien er zich belangrijke gebeurtenissen voordoen.

  • Deze publicatie betreft geen gepersonaliseerde beleggingsaanbeveling. De beleggingsinstrumenten vermeld in deze publicatie zijn niet geschikt voor alle beleggers. Er dient rekening gehouden te worden met de doelstellingen, financiële draagkracht, kennis, ervaring en risicokenmerken van de belegger. Vraag raad aan uw beleggingsadviseur.

  • Deze studie is uitgewerkt volgens interne en wettelijke richtlijnen i.v.m. onafhankelijk onderzoek, sperperiodes en functiescheidingen, die opgevraagd kunnen worden bij de juridische dienst van de bank.
    De bank heeft geen belangen in de vermelde maatschappijen en onderhoudt er geen zakenrelatie mee, maar de bank of haar medewerkers kunnen mogelijk wel een positie aanhouden in vermelde effecten of afgeleide effecten.

  • Deze aandelenstudie werd niet voorgelegd aan de emittent.

  • De gegevens in vreemde valuta zijn onderhevig aan fluctuaties van de wisselkoers. Deze kunnen het rendement beïnvloeden.
    De vermelde historische resultaten en prognoses zijn geen betrouwbare indicator voor toekomstige resultaten.

  • De bevoegde autoriteit is de FSMA.

  • Overname uit deze publicatie is toegelaten mits bronvermelding.