Moncler Analist: Jasper Thysens, CFA

Print deze pagina

Algemene gegevens

  • Datum: 02/11/2021
  • Koers opmaak studie: 64.18 EUR
  • Huidige koers: 57.94 EUR
  • Marktkapitalisatie: 17,5 miljard EUR
  • Sector: Consumptie/Luxe
  • Markt: Euronext
  • ISIN: IT0004965148

Advies van de analist

  • € 54,70
  • € 73,80

Advies: Houden

Grafiek

Bron: Dierickx Leys

Indicatoren

Groei

Stabiliteit

Kwaliteit

Waardering

Activiteiten:

Moncler is een kledingfabrikant, bekend van onder meer zijn (winter-/ski-)jassen en sportkledij. Het gamma werd gaandeweg uitgebreid. Het bedrijf kwam naar de beurs op 16 december 2013. Het van oorsprong Franse bedrijf werd gekocht door de Italiaan Remo Ruffini, die CEO is en ongeveer een kwart van het bedrijf in handen heeft via Ruffini Partecipazioni Srl. Het bedrijf verkoopt zijn producten voornamelijk via mono-brand retailwinkels in eigen beheer en een online-store. Daarnaast stelt het zijn aanbod ook ter beschikking via grote multi-brand warenhuizen en multi-brand e-tailers.

Moncler : omzetverdeling in % (H1 2021)

Bron: Moncler

Conclusie

Moncler zag tijdens het derde kwartaal een versnelde herstelbeweging die volgens CEO Remo Ruffini de eigen verwachtingen overtrof. Zo stegen de verkopen in Q3 jaar-over-jaar met 54% waarvan ongeveer 20,4 procentpunt te danken is aan de consolidatie van de cijfers van Stone Island. Tegenover hetzelfde kwartaal van 2019 (pre-COVID) steeg de groepsomzet met 33%. Exclusief Stone Island steeg de omzet van de Moncler-divisie over de eerste negen maanden jaar-over-jaar met 33% tot € 1,02 miljard. Ten opzichte van 2019 is dat een stijging van ongeveer 4%. Het herstel werd voornamelijk gedreven door de opening van 9 nieuwe mono-brand winkels, waarvan de belangrijkste in Milaan, Hangzhou en Chengdu, en de lancering van de nieuwe webshop in eigen beheer. Het management zag tijdens de pandemie al snel de nood om de misgelopen omzet vanwege het lagere toerisme (bv. in EMEA-regio en Japan) op te vangen via een uitbreiding van de verkoopkanalen in de regio’s vanwaar deze toeristen normaliter afreizen. Vandaar dat de omzet in China nu ongeveer dubbel zo hoog uitkwam als in hetzelfde kwartaal van 2019 terwijl de verkopen in de EMEA-regio nog niet konden herstellen tot het pre-COVID niveau. Op like-for-like basis liggen de verkopen dan ook nog steeds minder hoog dan voor de pandemie. De trend blijft evenwel in de goede richting verlopen en het tempo van het herstel, dat in de eerste jaarhelft nog wat teleurstelde, lijkt eveneens een versnelling hoger te schakelen. Het bedrijf staat daarnaast klaar om ten volle te profiteren van een herstel van het internationaal toerisme, een belangrijke verkoopmotor voor Moncler. Het aandeel noteert aan de prijzige kant met een verwachte koers/winstverhouding van 44x, een verwachte EV/EBITDA van 23x en een vrijekasstroomrendement van ongeveer 2,7%. In ruil krijgt u wel een aandeel met een sterke balans, een adequaat management en interessante vooruitzichten. Het advies blijft HOUDEN.

Nieuws

*** TRADING UPDATE Q3 ***

  • Moncler zag tijdens het derde kwartaal een flinke herstelbeweging die volgens CEO Remo Ruffini de eigen verwachtingen overtrof. Ook de eerste weken van Q4 verliepen volgens het management in de goede richting. Op like-for-like basis bleven de resultaten echter nog lichtjes onder het niveau van 2019.
  • De verkopen stegen in Q3 jaar-over-jaar met 55% (aan constante wisselkoersen) tot € 555,5 miljoen. De omzet lag zo eveneens 33% hoger dan in het derde kwartaal van 2019 (lees: zonder effect van COVID-19). Over de eerste negen maanden steeg de groepsomzet jaar-over-jaar met 54% tot € 765,1 miljoen, ofwel een stijging van 20% t.o.v. 2019.
  • Moncler: De omzet van de Moncler-divisie steeg in Q3 jaar-over-jaar met 27% tot €455,3 miljoen. De omzet lag zo 10% hoger dan in het derde kwartaal van 2019 (lees:zonder effect van COVID-19). Over de eerste negen maanden steeg de omzet jaar-over-jaar met 33% tot € 1,02 miljard, ofwel een stijging van 4% t.o.v. 2019. De acceleratie van het herstel werd voornamelijk gedreven door het Direct-to-Consumer kanaal (bv. de eigen fysieke winkels en de eigen webshop) in China, Korea en de VS.
  • Vooral de Aziatische markten (en meer specifiek China) kenden een sterk herstel en tekenden over de eerste negen maanden een omzetgroei op van 44% j-o-j. De regio werd minder geïmpacteerd door aanhoudende lockdown-maatregelen en zag hierdoor een sterk momentum. Ten opzichte van 2019 lag de omzet in Azië ongeveer 18% hoger. In het afgelopen kwartaal lag de omzet in China ongeveer dubbel zo hoog als in hetzelfde kwartaal van 2019. Japan daarentegen zag terug een vertraging vanwege strengere coronamaatregelen.
  • Ook de Amerikaanse markt kon een mooie herstelbeweging neerzetten. De omzet groeide over de eerste negen maanden jaar-over-jaar met 53% en lag zo 14% hoger dan in dezelfde periode van 2019.
  • De markten van de EMEA-regio (inclusief Italië) zagen de omzet in de eerste negen maanden jaar-over-jaar stijgen met ongeveer 16%, maar kwamen zo nog steeds 12% beneden het niveau van 2019 uit. De regio werd harder getroffen door de verschillende corona-maatregelen en het fors gedaalde toerisme. In het derde kwartaal accelereerde het herstel echter en kwam de omzet nog slechts 2% onder het pre-COVID niveau uit.
  • De omzet vanuit de retail-kanalen (i.e. winkels in eigen beheer en online) steeg over de eerste negen maanden j-o-j met 40% en t.o.v. 2019 met 4%. Retail maakte zo  68,8% uit van de totale omzet. De omzet vanuit groothandel (i.e. multi-brand warenhuizen, shop-in-shops & e-tailers) steeg over de eerste negen maanden j-o-j met 21% en t.o.v. 2019 met 5%. Groothandel maakte zo 31,2% uit van de totale omzet.
  • Stone Island: De cijfers van Stone Island worden geconsolideerd vanaf 1 april 2021. De omzet van de eerste negen maanden lag 27% hoger dan vorig jaar op € 244,4 miljoen, waarvan € 156,4 miljoen werd opgenomen in het resultaat.
  • E-commerce: De internalisering van het directe e-commerce kanaal werd in het afgelopen kwartaal afgerond.
  • Brick & mortar: Het voorbije kwartaal opende Moncler 9 nieuwe mono-brand winkels, waarvan de belangrijkste in Milaan, Hangzhou en Chengdu. Moncler heeft nu 233 winkels in eigen beheer. Het is de bedoeling dit netwerk van winkels verder uit te breiden de komende jaren.
  • Outlook: Het management hoopt om een operationele winstmarge van ongeveer 28% te realiseren voor het lopende boekjaar. In 2022 plant het enkelcijferige prijsverhogingen door te voeren om de hogere inputkosten te recupereren.

Resultaten

Fiscaal boekjaar (in Mia) 2016 2017 2018 2019 2020 2021 E
Omzet 1,041,191,421,631,441,97
Operationele winstmarge 28,6%28,6%29,2%30,2%25,6%28,8%
Netto winstmarge 18,8%20,9%23,4%22,0%20,9%19,2%
Boekwaarde per aandeel 2,823,654,285,186,448,46
Winst per aandeel 0,790,991,321,421,191,44
Koers/Winst 212622284243
Dividend 0,180,280,400,550,000,00
Dividendrendement 1,09%1,07%1,38%1,37%0,00%0,00%
Bron: Bloombergin EUR


*** Zie Trading Update Q3 bij 'Nieuws' ***

Resultaten eerste jaarhelft 2021 

  • De omzet steeg in de eerste jaarhelft met 54% tot €622 miljoen, waarvan 14 procentpunt als gevolg van de consolidatie met Stone Island. Deze consolidatie gebeurde vanaf 1 april 2021. Mocht de consolidatie hebben plaatsgevonden aan het jaarbegin dan zou de omzet gestegen zijn met 76% tot €710 miljoen.
  • De operationele winst (EBIT) steeg tot €92,8 miljoen komende van een operationeel verlies van €35,5 miljoen een jaar eerder. De EBIT-marge kwam zo uit op 15%, ongeveer 3 procentpunt lager dan in de eerste jaarhelft van 2019 (pre-COVID). 
  • De nettowinst steeg tot €58,7 miljoen komende van een verlies van €31,6 miljoen een jaar eerder. T.o.v. de eerste jaarhelft van 2019 lag de nettowinst ongeveer 16% lager. 

Positieve punten 

  • Moncler: De omzet van de Moncler-divisie steeg in de eerste jaarhelft jaar-over-jaar met 40% tot €565,5 miljoen. T.o.v. de eerste jaarhelft van 2019 (lees: zonder effect van COVID-19) steeg de omzet met 1%.
  • Vooral de Aziatische markten (en meer specifiek China) kenden een sterk herstel en tekenden een omzetgroei op van 56% tot €282 miljoen. De regio werd minder geïmpacteerd door aanhoudende lockdown-maatregelen en zag hierdoor een sterk momentum. Ten opzichte van de eerste jaarhelft van 2019 lag de omzet in Azië ongeveer 13,3% hoger.
  • Ook de Amerikaanse markt kon een mooie herstelbeweging neerzetten. De omzet groeide hier jaar-over-jaar met 91% tot €95,2 miljoen en kwam zo 13,94% hoger uit dan in de eerste jaarhelft van 2019.
  • De omzet vanuit de retail-kanalen (i.e. winkels in eigen beheer en online) steeg in de eerste jaarhelft met 39% tot €418,4 miljoen, mede gedreven door een sterke groei van het e-commerce kanaal ("driecijferige groei") maar gedeeltelijk tegengehouden door minder winkelverkeer in Japan wegens COVID-19. De omzet lag nog 4,2% onder het niveau van 2019. Retail was in de eerste jaarhelft goed voor 74% van de totale omzet. Ongeveer 10% van de retailwinkels moesten tijdens de eerste jaarhelft de deuren tijdelijk sluiten vanwege de pandemie.
  • De omzet vanuit groothandel (i.e. multi-brand warenhuizen, shop-in-shops & e-tailers) steeg in de eerste jaarhelft met 43% tot € 147,1 miljoen en lag zo ongeveer 10,5% boven het niveau van 2019. Het herstel werd gedreven door sterke nabestellingen van de collecties en sterke prestaties van e-tailers. Groothandel was in de eerste jaarhelft goed voor 26% van de totale omzet.
  • Het voorbije halfjaar opende Moncler 5 mono-brand winkels, waardoor het totaal nu komt op 224 winkels. Het is de bedoeling dit netwerk van winkels in eigen beheer verder uit te breiden de komende jaren. Moncler baat tevens 63 shop-in-shops uit.
  • Stone Island: De cijfers van Stone Island worden geconsolideerd vanaf 1 april 2021. Het kwartaalrapport gaat niet erg diep in op Stone Island maar stelt dat de omzet in het tweede kwartaal lag op €56,2 miljoen en dat er significante groei werd opgetekend in alle markten mede te danken aan online sales en nieuwe winkelopeningen in de VS en China. Ter herinnering: Moncler kondigde eind 2020 de overname van het Italiaanse Sportwear Company aan. Moncler legde voor de eigenaar van het luxe kledingsmerk 'Stone Island' een bedrag van €1,15 miljard op tafel. Het is de eerste acquisitie van het bedrijf en lijkt zo een eerste stap richting de vorming van een meer gediversifieerde luxegroep à la concurrenten LVMH en Kering. Met de overname tracht de groep zich ook meer te richten tot jonger cliënteel. Gezien het gros van de verkopen van Stone Island via groothandel verloopt verlaagd de acquisitie tevens de jaarlijkse seizoenseffecten. Immers, de orders voor het winterseizoen worden bij groothandel reeds in het voorafgaande kwartaal geboekt. Daarnaast bestaat het assortiment van Stone Island ook meer uit lente- en zomerproducten.
  • Er werd in de eerste jaarhelft een vrije kasstroom gegenereerd van €51 miljoen, komende van een negatieve vrije kasstroom van €74,2 miljoen in dezelfde periode van het vorige boekjaar.
  • Vanwege de COVID-19-pandemie heeft het management sterk ingezet op online verkoop. Het bedrijf zette zo vorig jaar de samenwerking met YOOX NET-A-PORTER (multi-brand online fashion stores) stop en besloot om zijn e-commerce kanaal in-house uit te werken. Het management spreekt van een "Digital First"-benadering, waarbij o.a. de ontwikkeling van nieuwe collecties en de organisatie van events gevormd wordt vanuit het idee dat het eerste raakpunt van de klant digitaal is.
  • Moncler zal meer en meer focus leggen op de Chinese markt, die het bedrijf ziet als een belangrijke groeimarkt. Zo zet het bedrijf momenteel ook sterk in op verkoop via privé-afspraken, voornamelijk om het Chinese cliënteel dat zijn aankopen in normale omstandigheden doet in het buitenland toch actief te houden. Verder zal het bedrijf ook verder inzetten op het openen van flagship stores in o.a. Hangzhou, Wuhan, en Peking.
  • Moncler beschikte op het einde van de eerste jaarhelft van 2021 over een sterke balans met een solvabiliteit van 80% en een EBITDA die de intrestlast 25 keer dekt. Met de overname van Stone Island heeft de nettokaspositie wel moeten wijken voor een nettoschuld van €501 miljoen. De ratio nettoschuld over EBITDA blijft echter bescheiden op 1,05.
  • Het bedrijf draagt duurzaamheid hoog in het vaandel. Zo wil het bedrijf dit jaar nog klimaatneutraal zijn, zet het sterk in op recyclage, en controleert het zijn leveranciers streng op ethische bedrijfsvoering. Het bedrijf zetelt zo ook in het 3e percentiel van alle bedrijven die het ratingbureau Sustainalytics opvolgt.

Negatieve punten 

  • De markten van de EMEA-regio (inclusief Italië) zagen de omzet van het Moncler-segment jaar-over-jaar stijgen met een beperkte 9% tot €187,8 miljoen. De omzet lag zo nog steeds 21% onder het niveau van de eerste jaarhelft van 2019. De regio blijft harder getroffen door de verschillende lockdown-maatregelen en het fors gedaalde toerisme. Het management ziet hier en daar wel enkele lichtpunten, zoals het Verenigd Koninkrijk waar de maatregelen al sterker werden ingeperkt. 
  • Outlook: Het management stelt dat het nog niet mogelijk is met enige nauwkeurigheid een guidance te geven voor de komende maanden gegeven de aanhoudende onzekerheden omtrent COVID-19. Een belangrijk gedeelte van de verkopen is afhankelijk van toerisme. Het management verwacht dat deze industrie pas tegen 2023 terug op volle toeren zal draaien.

SWOT

Sterktes:

  • Het bedrijf beschikt over een zeer sterke merknaam. 
  • Moncler heeft een degelijke trackrecord opgebouwd inzake resultaten en marges.
  • Luxeproducten zijn minder prijselastisch, waardoor prijsverhogingen gemakkelijker geabsorbeerd worden door de klanten.
  • De vraag naar luxeproducten is minder conjunctuurgevoelig.
  • Met een goede controle over het distributiekanaal houdt Moncler een betere grip op het merk, prijzen, en eventuele kortingen.

Zwaktes:

  • Doorgaans worden donsjassen gekocht om voor een langere periode te gebruiken. De groei kan dus enkel aangehouden worden door verdere expansie.
  • Er zijn grote uitgaven noodzakelijk om de merknaam te ondersteunen (marketing, reclame).
  • Weinig gediversifieerde productportefeuille.

Opportuniteiten:

  • Groeiende middenklasse zorgt voor toenemende vraag luxegoederen.
  • Doorgaans relatief minder hinder van een economische groeivertraging.
  • Er kunnen nieuwe namen en/of producten toegevoegd worden aan het gamma.
  • Eventuele kleinere overnames.
  • Toename eigen winkels / meer grip op het distributiekanaal.

Bedreigingen:

  • Eventuele tanende populariteit.
  • Overheidsmaatregelen, met name in China, die de verkopen van luxeproducten belemmeren.
  • Dure merken ondervinden typisch wel wat hinder van namaak.
  • Economische vertraging China/Azië/wereldwijd.
  • Eigen winkels komen tegen een kostprijs (huur of onderhoud, personeelskosten).
  • Concurrentie in het marktsegment neemt toe.

Overzicht historische adviezen

Datum Koers Advies
12/08/2020 33.27 EUR Houden

Lexicon

Lectuur in de financiële sector bevat zeer vaak zeer specifieke begrippen. Vanzelfsprekend gebruiken ook onze analisten gespecialiseerde financiële termen in de publicaties. Om u wegwijs te maken in het vakjargon vindt u hier een verklarende woordenlijst van deze financiële begrippen.

Disclaimer

  • Deze aandelenstudie is een publicatie van Dierickx Leys Private Bank. Ze is opgesteld op basis van zorgvuldig geselecteerde bronnen en eigen onderzoek en volgens degelijke hypotheses, zonder dat de juistheid en volledigheid ervan gegarandeerd kan worden. Ze bevat opinies die op datum van publicatie geldig zijn maar in de toekomst kunnen wijzigen. De bank is niet verantwoordelijk voor enige schade die uit deze adviezen zou voortvloeien.

  • Materiële informatiebronnen zijn de publicaties (o.a. persmededelingen) en jaarrekeningen van de bedrijven in kwestie die geanalyseerd worden, analyses en studies van grootbanken en berichtgeving in gespecialiseerde financiële pers.

  • De studie is gebaseerd op een eigen fundamentele analyse van de betreffende onderneming, rekening houdende met kasstromen, winstevolutie, groei, stabiliteit en kwaliteit van het management. Fundamentele analyse heeft tot doel een inschatting te maken van de huidige intrinsieke waarde van een onderneming en haar meest waarschijnlijke evolutie, binnen de activiteitssector en de geografische zone waarin ze bedrijvig is. Hierbij worden ook de relevante macro-economische factoren in beeld gebracht. De daaruit voortvloeiende aanbevelingen zijn gebaseerd op een langetermijnperspectief. De studie wordt aangepast na de publicatie van de resultaten (per kwartaal of halfjaarlijks) of tussentijds indien er zich belangrijke gebeurtenissen voordoen.

  • Deze publicatie betreft geen gepersonaliseerde beleggingsaanbeveling. De beleggingsinstrumenten vermeld in deze publicatie zijn niet geschikt voor alle beleggers. Er dient rekening gehouden te worden met de doelstellingen, financiële draagkracht, kennis, ervaring en risicokenmerken van de belegger. Vraag raad aan uw beleggingsadviseur.

  • Deze studie is uitgewerkt volgens interne en wettelijke richtlijnen i.v.m. onafhankelijk onderzoek, sperperiodes en functiescheidingen, die opgevraagd kunnen worden bij de juridische dienst van de bank.
    De bank heeft geen belangen in de vermelde maatschappijen en onderhoudt er geen zakenrelatie mee, maar de bank of haar medewerkers kunnen mogelijk wel een positie aanhouden in vermelde effecten of afgeleide effecten.

  • Deze aandelenstudie werd niet voorgelegd aan de emittent.

  • De gegevens in vreemde valuta zijn onderhevig aan fluctuaties van de wisselkoers. Deze kunnen het rendement beïnvloeden.
    De vermelde historische resultaten en prognoses zijn geen betrouwbare indicator voor toekomstige resultaten.

  • De bevoegde autoriteit is de FSMA.

  • Overname uit deze publicatie is toegelaten mits bronvermelding.