Moncler Analist: Jasper Thysens, CFA

Print deze pagina

Algemene gegevens

  • Datum: 01/06/2022
  • Koers opmaak studie: 46.04 EUR
  • Huidige koers: 49.27 EUR
  • Marktkapitalisatie: 12,6 miljard EUR
  • Sector: Consumptie/Luxe
  • Markt: Euronext
  • ISIN: IT0004965148

Advies van de analist

  • € 51,50
  • € 77,20

Advies: Kopen

Grafiek

Bron: Dierickx Leys

Indicatoren

Groei

Stabiliteit

Kwaliteit

Waardering

Activiteiten:

Moncler is een kledingfabrikant, bekend van onder meer zijn (winter-/ski-)jassen en sportkledij. Het gamma werd gaandeweg uitgebreid. Het bedrijf kwam naar de beurs op 16 december 2013. Het van oorsprong Franse bedrijf werd gekocht door de Italiaan Remo Ruffini, die CEO is en ongeveer een kwart van het bedrijf in handen heeft via Ruffini Partecipazioni Srl. Het bedrijf verkoopt zijn producten voornamelijk via mono-brand retailwinkels in eigen beheer en een online-store. Daarnaast stelt het zijn aanbod ook ter beschikking via grote multi-brand warenhuizen en multi-brand e-tailers.

Moncler : omzetverdeling in % (H1 2021)

Bron: Moncler

Conclusie

De versnelling van de herstelbeweging van Q3 werd verdergezet in Q4 waardoor Moncler een prima jaarresultaat kon neerleggen. Zo steeg de omzet in het voorbije boekjaar met 42,1% tot € 2 miljard (exclusief Stone Island +28% aan constante wisselkoersen), steeg de operationele winst met 63,5% tot € 603 miljoen en veerde de nettowinst per aandeel op met 24,6% tot € 1,47. Het dividend werd opgetrokken met 33% tot € 0,60 per aandeel.

Het herstel werd voornamelijk gedreven door de opening van 18 nieuwe mono-brand winkels en de lancering van de nieuwe webshop in eigen beheer. Het management zag tijdens de pandemie al snel de nood om de misgelopen omzet vanwege het lagere toerisme (bv. in EMEA-regio en Japan) op te vangen via een uitbreiding van de verkoopkanalen in de regio’s vanwaar deze toeristen normaliter afreizen. Vandaar ook dat China nu de sterkste groeimotor is terwijl de verkopen in de EMEA-regio in 2021 nog niet konden herstellen tot pre-COVID niveaus (-3%). Dit vanwege het moeizame herstel van het internationale toerisme, een belangrijke verkoopmotor voor Moncler.

De trend blijft in de goede richting verlopen en het tempo van het herstel, dat in de eerste jaarhelft nog wat teleurstelde, schakelde in de tweede jaarhelft een versnelling hoger en zette zich ook verder in het eerste kwartaal van 2022 (zie trading update bij 'Nieuws' hieronder). De prima bedrijfsresultaten staan in schril contrast met de stevig gezakte (-30%) beurskoers, die gedreven werd door een mix van renteverhogingen, allerhande Chinese onzekerheden (vastgoedcrisis, vertragende economie, "common prosperity", lockdowns,...) en de oorlog in Oekraïne (en het Chinese standpunt daarin).

Het aandeel noteert zo terug aan een verwachte koers/winstverhouding van 26,3x, een verwachte EV/EBITDA van 12,7x en een vrijekasstroomrendement van ongeveer 3,7%. In ruil krijgt u tevens een aandeel met een sterke balans, een adequaat management en interessante vooruitzichten. Ondanks de grens verlaagd werd vanwege de gestegen risico's, bevindt het aandeel zich nu in de KOOP-zone. Let wel, vanwege de China-blootstelling is een voldoende hoge risico-appetijt aangewezen.

Nieuws

*** Trading Update Q1 2022 ***

  • De groepsomzet steeg in Q1 met 61% tot € 589,9 miljoen. De helft van deze groei is evenwel te wijten aan de consolidatie van Stone Island (sinds 1 april 2021).
  • De omzet van het Moncler merk steeg in Q1 met 30% tot € 473,4 miljoen. T.o.v. Q1 2019 is dit aan constante wisselkoersen 27% hoger. Er werd een tweecijferige omzetgroei opgetekend in elke regio en via elk distributiekanaal.
  • Azië: De omzet van Moncler (merk) steeg in Q1 met 17% tot € 232,5 miljoen en maakte zo 49,1% van de Moncler-omzet uit. In China werd een dubbelcijferige groei gerealiseerd ondanks de lockdowns in steden als Shanghai en Shenzhen in maart, waardoor ongeveer 10% van de winkels de deuren moesten sluiten. Begin mei was ongeveer een derde van de winkels in China gesloten en lagen de verkopen er met eenzelfde percentage lager.
  • In de EMEA-regio en de Americas-regio steeg de Moncler-omzet met respectievelijk 47% en 38% t.o.v. Q1 van 2021, voornamelijk gedreven werd door het Direct-to-Consumer kanaal (bv. de eigen fysieke winkels en de eigen webshop).
  • De omzet van Stone Island steeg in Q1 met 32% tot € 116,5 miljoen. T.o.v. Q1 2019 is dit aan constante wisselkoersen 67% hoger. De omzet zag en stevige groei in zowel EMEA (+23%), Azië (+62%) als Amerika (+70%).
  • In Korea werd een JV opgericht om de distributie te beheren op de plaatselijke markt. De 23 bestaande mono-brand stores werden daarbij omgezet van wholesale naar retail.
  • CEO Remo Ruffini is tevreden met de behaalde resultaten in Q1 maar wijst er wel op dat de lockdowns in China enerzijds en het conflict in Oekraïne anderzijds een impact kunnen hebben op de toekomstige resultaten. In april bleven de verkopen evenwel bemoedigend volgens het management en zolang de situatie in China zich niet verderzet voorbij Q3 is Ruffini er gerust in dat het de consensus verwachting zal kunnen realiseren (omzet van ongeveer € 2,4 miljard met een operationele marge van ongeveer 30%).

*** Capital Markets Day 2022 ***

  • Enkele dagen na de publicatie van de trading update over het eerste kwartaal van 2022 hield Moncler een Capital Markets Day om de bedrijfsstrategie voor de komende jaren in meer detail toe te lichten.
  • Het bedrijf zal verder focussen op een meer gediversifieerde productmix, die het minder afhankelijk moet maken van het winterseizoen (tegen 2025 ongeveer een derde van de collectie lente/zomer) en waarbij het ook een jonger publiek (Gen Z) kan aantrekken (tegen 2025 ongeveer 30% van de omzet).
  • Tegen 2024 zou het footwear-segment ongeveer een tiende van de omzet moeten uitmaken (+5 pp). Deze productcategorie zou het bedrijf tevens moeten helpen om een meer gevestigde marktpositie in de VS te bekomen.
  • Moncler doelt erop om ongeveer 25% van de totale verkopen tegen 2025 via het e-commerce platform te laten verlopen. Om dit te verwezenlijken zal ongeveer een tiende van de collectie exclusief online te verkrijgen zijn.
  • Tussen nu en 2024 zouden er 40 nieuwe Moncler-winkels geopend worden, terwijl er 60 een nieuwe locatie krijgen en/of gerenoveerd zullen worden. 
  • Het is de bedoeling dat Moncler en Stone Island twee onafhankelijke merken blijven. Het management legt niet zozeer de focus op synergieën, maar wel op het toepassen van de het Moncler-recept op Stone Island (branding, mono-brand stores, e-commerce, DTC, geografische expansie...).
  • De voornaamste focus bij Stone Island zal liggen op het herdenken van het distributienetwerk, dat vandaag de dag voornamelijk (>75%) via groothandel verloopt. Het management hoopt dit percentage tegen 2024 te verlagen naar ongeveer 40%. 
  • Daarnaast zal het merk ook sterker inzetten op het aanboren van de Amerikaanse en Aziatische markten die vandaag voor minder dan 30% van de omzet zorgen.

Resultaten

Fiscaal boekjaar (in Mia) 2017 2018 2019 2020 2021 2022 E
Omzet 1,191,421,631,442,052,47
Operationele winstmarge 28,6%29,2%30,2%25,6%28,3%29,9%
Netto winstmarge 20,9%23,4%22,0%20,9%19,2%20,4%
Boekwaarde per aandeel 3,654,285,186,449,2710,51
Winst per aandeel 0,991,321,421,191,481,88
Koers/Winst 262228424324
Dividend 0,280,400,550,000,600,60
Dividendrendement 1,07%1,38%1,37%0,00%0,94%1,31%
Bron: Bloombergin EUR

Resultaten vierde kwartaal 2021

  • De omzet steeg in het voorbije boekjaar j-o-j met ongeveer 42,1% tot € 2 miljard. De verkoop lag zo eveneens 28% hoger t.o.v. 2019 (lees: pre-COVID). Deze stijgingen werden wel vertekend door de consolidatie van de cijfers van het overgenomen Stone Island (vanaf 1 april 2021). Laten we deze cijfers buiten beschouwing dan steeg de groepsomzet t.o.v. 2020 en 2019 met respectievelijk 28% en 14%.
  • De operationele winst (EBIT) steeg in het voorbije boekjaar j-o-j met ongeveer 63,5% tot € 603 miljoen, wat zo een EBIT-marge gaf van 29,5% (+3,87 pp). Dit is boven de guidance van 28%.
  • De nettowinst steeg j-o-j met ongeveer 37% tot € 411 miljoen, ofwel tot € 1,47 per (verwaterd) aandeel (+ 24,6%).

Positieve punten 

  • Moncler: De divisie van het Moncler-merk zag de verkopen in het voorbije boekjaar stijgen met 26,6% tot ongeveer € 1,8 miljard en was zo goed voor ongeveer 89,2% (-10,84 pp) van de totale omzet. Het management wijst op een constante acceleratie doorheen 2021 die voornamelijk gedreven werd door het Direct-to-Consumer kanaal (bv. de eigen fysieke winkels en de eigen webshop) in China, Korea en de VS.
  • Op geografisch vlak werden de omzetcijfers van de Moncler-divisie voornamelijk gedreven door de Noord- en Zuid-Amerikaanse afzetmarkt (+ 38,2%), gevolgd door de Aziatische afzetmarkten (+ 24,6%) en de Europese (EMEA) afzetmarkt (+ 24,4%). China blijft evenwel de belangrijkste groeimotor ("almost triple-digits revenue growth"), gevolgd door Korea en Noord-Amerika. Op jaarbasis lag de verkoop in Europa nog 3% onder het niveau van 2019, al lag de verkoop in Q4 opnieuw 16% hoger dan in het pre-coronajaar. Dit ondanks het toerisme nog steeds op een laag niveau bleef.
  • De omzet vanuit het retail-kanaal (i.e. Moncler winkels in eigen beheer en online) steeg in het voorbije boekjaar j-o-j met ongeveer 31,2% tot € 1,4 miljard en was zo goed voor ongeveer 78,3% (+2,71 pp) van de totale omzet. Op like-for-like basis stegen de verkopen via de eigen kanalen t.o.v. 2020 en 2019 met respectievelijk 23% en 1%.
  • De omzet vanuit groothandel (i.e. multi-brand warenhuizen, shop-in-shops & e-tailers) steeg in het voorbije boekjaar j-o-j met ongeveer 12,5% tot € 395 miljoen en was zo goed voor ongeveer 21,6% (-2,71 pp) van de totale omzet. 
  • Stone Island: De cijfers van Stone Island worden geconsolideerd vanaf 1 april 2021 en droegen voor € 222 miljoen bij aan de groepsomzet. Indien we ook het eerste kwartaal meerekenen dan steeg de omzet bij Stone Island t.o.v. 2020 en 2019 met respectievelijk 35% en 26%. Ter herinnering: Moncler kondigde eind 2020 de overname van het Italiaanse Sportwear Company aan. Moncler legde voor de eigenaar van het luxe kledingsmerk 'Stone Island' een bedrag van €1,15 miljard op tafel. Het is de eerste acquisitie van het bedrijf en lijkt zo een eerste stap richting de vorming van een meer gediversifieerde luxegroep à la concurrenten LVMH en Kering. Met de overname tracht de groep zich ook meer te richten tot jonger cliënteel. Gezien het gros van de verkopen van Stone Island via groothandel, verloopt verlaagt de acquisitie tevens de jaarlijkse seizoenseffecten. Immers, de orders voor het winterseizoen worden bij groothandel reeds in het voorafgaande kwartaal geboekt. Daarnaast bestaat het assortiment van Stone Island ook meer uit lente- en zomerproducten. 
  • Brick & mortar: In het afgelopen boekjaar opende Moncler 18 nieuwe mono-brand winkels, waardoor het totaal nu komt op 237 winkels. Het is de bedoeling dit netwerk van winkels in eigen beheer verder uit te breiden de komende jaren. Voor Stone Island zijn er nog 30 bijkomende winkels. Moncler baat daarnaast ook 64 shop-in-shops uit.
  • E-commerce: Vanwege de COVID-19-pandemie heeft het management sterk ingezet op online verkoop. Het bedrijf zette zo vorig jaar de samenwerking met YOOX NET-A-PORTER (multi-brand online fashion stores) stop en besloot om zijn e-commerce kanaal in-house uit te werken. Het vernieuwde directe e-commerce kanaal werd in het afgelopen boekjaar gelanceerd. Het management spreekt van een "Digital First"-benadering, waarbij o.a. de ontwikkeling van nieuwe collecties en de organisatie van events gevormd wordt vanuit het idee dat het eerste raakpunt van de klant digitaal is. Tegenover 2019 verdubbelde de online verkoop ongeveer en maakte deze zo 15% (+5 pp) uit van de totale omzet.
  • Balans: Moncler beschikt over een balans met een solvabiliteit van 58,6% (-0,47 pp), een EBITDA die de interestlasten 28 keer dekt en een ratio nettoschuld over EBITDA van -0,03x. Het bedrijf beschikt m.a.w. over een zeer solide balans.
  • Vrije kasstroom: Moncler genereerde het afgelopen boekjaar ongeveer € 550,3 miljard aan vrije kasstroom, een stijging van 181,43%. Het management wijst wel op enkele uitzonderlijke balansbewegingen komende uit pandemiejaar 2020 waardoor de vrije kasstroom hoger werd gedreven en de verwachtingen voor de toekomst dus wat getemperd dienen te worden. 
  • Dividend: Het dividend wordt opgetrokken met 33% tot € 0,60 per aandeel.
  • Outlook: Het management geeft geen gekwantificeerde outlook maar stelt dat het zich zal blijven focussen op de verdere uitbouw van de omnichannel strategie, de uitbouw van Stone Island en de verdere versterking van het merk. Het zegt eveneens er vertrouwen in te hebben de resultaten van 2021 te verbeteren. Het management wijst evenwel op de aanhoudende onzekerheden rond COVID-19 en het moeizame herstel van het internationaal toerisme.
  • Het bedrijf draagt duurzaamheid hoog in het vaandel. Zo wil het bedrijf dit jaar nog klimaatneutraal zijn, zet het sterk in op recyclage, en controleert het zijn leveranciers streng op ethische bedrijfsvoering. Het bedrijf zetelt zo ook in het 3e percentiel van alle bedrijven die het ratingbureau Sustainalytics opvolgt.
  • Moncler legde de afgelopen periode meer focus op de Chinese markt, die het bedrijf ziet als een van de belangrijkere groeimotoren en opende het nieuwe flagship stores in o.a. Hangzhou, Wuhan, en Peking. De winterkledij kende een nieuw momentum in China vanwege de Olympische winterspelen. 

Negatieve punten 

  • Rusland: Vanwege de oorlog in Oekraïne heeft Moncler zijn winkel in Kiev noodgedwongen moeten sluiten en heeft het ook de commerciële activiteiten in Rusland stopgezet. Het management stelt evenwel dat Oekraïne en Rusland slechts 2% van de totale omzet uitmaken en dat er geen directe impact op de toeleveringsketen is. Het recent ingevoerde exportverbod van luxegoederen naar Rusland vanwege de EU zou hierdoor niet al te veel gevolgen mogen hebben voor het bedrijf. 
  • Supply chain: Ook Moncler had te kampen met de wereldwijd verstoorde toeleveringsketens, maar stelt dat het op het einde van de dag geen onoverkomelijke problemen zag. Wel wijst het management op langere transporttijden, een hoger absenteïsme wegens corona en stijgende inputkosten. Het is evenwel prioritair voor het bedrijf om de operationele winstmarge van ongeveer 30% te beschermen. Vandaar dat de prijzen met 10% worden opgetrokken.
  • China: De omikronvariant doet nu volop de ronde op het Chinese vaste land, waardoor verschillende kernsteden (waaronder Shenzhen) in lockdown worden geplaatst en de economie opnieuw sterk verstoord wordt. Deze maatregelen zullen mogelijks ook een impact hebben op de verkoop van Moncler. 

SWOT

Sterktes:

  • Het bedrijf beschikt over een zeer sterke merknaam. 
  • Moncler heeft een degelijke trackrecord opgebouwd inzake resultaten en marges.
  • Luxeproducten zijn minder prijselastisch, waardoor prijsverhogingen gemakkelijker geabsorbeerd worden door de klanten.
  • De vraag naar luxeproducten is minder conjunctuurgevoelig.
  • Met een goede controle over het distributiekanaal houdt Moncler een betere grip op het merk, prijzen, en eventuele kortingen.
  • Kwalitatief management

Zwaktes:

  • Doorgaans worden donsjassen gekocht om voor een langere periode te gebruiken. De groei moet dus gedreven worden door expansie.
  • Er zijn grote uitgaven noodzakelijk om de merknaam te ondersteunen (marketing, reclame).
  • Weinig gediversifieerde productportefeuille.
  • Eigen winkels komen tegen een kostprijs (huur of onderhoud, personeelskosten).

Opportuniteiten:

  • Groeiende middenklasse zorgt voor toenemende vraag luxegoederen.
  • Doorgaans relatief minder hinder van een economische groeivertraging.
  • Er kunnen nieuwe namen en/of producten toegevoegd worden aan het gamma.
  • Eventuele kleinere overnames.
  • Toename eigen winkels / meer grip op het distributiekanaal.

Bedreigingen:

  • Eventuele tanende populariteit.
  • Overheidsmaatregelen, met name in China, die de verkopen van luxeproducten belemmeren.
  • Dure merken ondervinden typisch wel wat hinder van namaak.
  • Economische vertraging China/Azië/wereldwijd.
  • Concurrentie in het marktsegment neemt toe.
  • Nieuwe lockdowns vanwege de pandemie

Overzicht historische adviezen

Datum Koers Advies
12/08/2020 33.27 EUR Houden
15/03/2022 46.5 EUR Kopen

Lexicon

Lectuur in de financiële sector bevat zeer vaak zeer specifieke begrippen. Vanzelfsprekend gebruiken ook onze analisten gespecialiseerde financiële termen in de publicaties. Om u wegwijs te maken in het vakjargon vindt u hier een verklarende woordenlijst van deze financiële begrippen.

Disclaimer

  • Deze aandelenstudie is een publicatie van Dierickx Leys Private Bank. Ze is opgesteld op basis van zorgvuldig geselecteerde bronnen en eigen onderzoek en volgens degelijke hypotheses, zonder dat de juistheid en volledigheid ervan gegarandeerd kan worden. Ze bevat opinies die op datum van publicatie geldig zijn maar in de toekomst kunnen wijzigen. De bank is niet verantwoordelijk voor enige schade die uit deze adviezen zou voortvloeien.

  • Materiële informatiebronnen zijn de publicaties (o.a. persmededelingen) en jaarrekeningen van de bedrijven in kwestie die geanalyseerd worden, analyses en studies van grootbanken en berichtgeving in gespecialiseerde financiële pers.

  • De studie is gebaseerd op een eigen fundamentele analyse van de betreffende onderneming, rekening houdende met kasstromen, winstevolutie, groei, stabiliteit en kwaliteit van het management. Fundamentele analyse heeft tot doel een inschatting te maken van de huidige intrinsieke waarde van een onderneming en haar meest waarschijnlijke evolutie, binnen de activiteitssector en de geografische zone waarin ze bedrijvig is. Hierbij worden ook de relevante macro-economische factoren in beeld gebracht. De daaruit voortvloeiende aanbevelingen zijn gebaseerd op een langetermijnperspectief. De studie wordt aangepast na de publicatie van de resultaten (per kwartaal of halfjaarlijks) of tussentijds indien er zich belangrijke gebeurtenissen voordoen.

  • Deze publicatie betreft geen gepersonaliseerde beleggingsaanbeveling. De beleggingsinstrumenten vermeld in deze publicatie zijn niet geschikt voor alle beleggers. Er dient rekening gehouden te worden met de doelstellingen, financiële draagkracht, kennis, ervaring en risicokenmerken van de belegger. Vraag raad aan uw beleggingsadviseur.

  • Deze studie is uitgewerkt volgens interne en wettelijke richtlijnen i.v.m. onafhankelijk onderzoek, sperperiodes en functiescheidingen, die opgevraagd kunnen worden bij de juridische dienst van de bank.
    De bank heeft geen belangen in de vermelde maatschappijen en onderhoudt er geen zakenrelatie mee, maar de bank of haar medewerkers kunnen mogelijk wel een positie aanhouden in vermelde effecten of afgeleide effecten.

  • Deze aandelenstudie werd niet voorgelegd aan de emittent.

  • De gegevens in vreemde valuta zijn onderhevig aan fluctuaties van de wisselkoers. Deze kunnen het rendement beïnvloeden.
    De vermelde historische resultaten en prognoses zijn geen betrouwbare indicator voor toekomstige resultaten.

  • De bevoegde autoriteit is de FSMA.

  • Overname uit deze publicatie is toegelaten mits bronvermelding.