Moncler Analist: Geert Campaert

Print deze pagina

Algemene gegevens

  • Datum: 28/03/2024
  • Koers opmaak studie: 68.76 EUR
  • Huidige koers: 69.18 EUR
  • Marktkapitalisatie: 19 miljard EUR
  • Secteur: Consommation/Luxe
  • Markt: Euronext
  • ISIN: IT0004965148

Conseil de l'analyste

  • 48,00 €
  • 72,00 €

Advies: Conserver

Grafiek

Bron: Dierickx Leys

Indicatoren

Croissance

Stabilité

Qualité

Valeur

Activiteiten:

Moncler is een kledingfabrikant, bekend van onder meer zijn (winter-/ski-)jassen en sportkledij. Het gamma werd gaandeweg uitgebreid. Het bedrijf kwam naar de beurs op 16 december 2013. De van oorsprong Franse firma werd gekocht door de Italiaan Remo Ruffini, die CEO is en ongeveer een kwart van het bedrijf in handen heeft via Ruffini Partecipazioni Srl. Het bedrijf verkoopt zijn producten voornamelijk via mono-brand retailwinkels in eigen beheer en een online-store. Daarnaast stelt het zijn aanbod ook ter beschikking via grote multi-brand warenhuizen en multi-brand e-tailers. 

Moncler : omzetverdeling in %

    Source: Moncler (Q3 2022)

    Moncler Brand: Geografische omzetverdeling in %

    Source: Moncler (Q3 2022)

    Conclusie

    Goede cijfers bij Moncler, dat haar groei de voorbije maanden opnieuw wat zag versnellen.  De economische groeivertraging in Europa en China kan dit jaar nog op de verkoop wegen, al lijkt dat voorlopig nog niet echt het geval. Na het koersherstel van de voorbije maanden is de waardering van het aandeel echter opnieuw opgelopen, en noteert het aandeel aan 28 maal de verwachte winst voor dit jaar. Het noteert daarmee in de bovenste helft van de houdenzone, niet zo ver meer van de verkoopzone.

    Nieuws

    Trading update derde kwartaal

    • De omzet steeg met 7% tot € 670 miljoen. De omzet van het merk Moncler steeg met 9%, de omzet van Stone Island was stabiel.
    • Voor het merk Moncler was de sterkste groei in Azië (+22%) door de heropening van de Chinese economie, gevolgd door EMEA (Europe/Middle East/Africa) met + 6%. Amerika kende een daling met 14%, wat gedeeltelijk te wijten is aan de omvorming van de verkoop van groothandel naar DTC (eigen winkels).
    • Stone Island kende nog een bescheiden groei in Azië (+1%) en een stabiele verkoop in EMEA. Ook hier was er  een krimp in Amerika (-2%). Het bedrijf wijt de daling in Amerika aan grootwarenhuizen die voorzichtiger zijn omwille van de economische vertraging en nu kleinere bestellingen plaatsen.
    • De omzetcijfers wijzen op een duidelijke groeivertraging tegenover de eerste jaarhelft, toen de omzet nog met 24% steeg. Moncler geeft ook aan dat ze een verdere vertraging in de tweede helft van september en de eerste helft van oktober vaststelden, al kan dit ook gedeeltelijk verklaard worden door het betere weer toen en de sterke verkopen vorig jaar in die periode naar aanleiding van de viering van het 70-jarig bestaan van Moncler.


    *** Capital Markets Day 2022 ***

    • Enkele dagen na de publicatie van de trading update over het eerste kwartaal van 2022 hield Moncler een Capital Markets Day om de bedrijfsstrategie voor de komende jaren in meer detail toe te lichten.
    • Het bedrijf zal verder focussen op een meer gediversifieerde productmix, die het minder afhankelijk moet maken van het winterseizoen (tegen 2025 ongeveer een derde van de collectie lente/zomer) en waarbij het ook een jonger publiek (Gen Z) kan aantrekken (tegen 2025 ongeveer 30% van de omzet).
    • Tegen 2024 zou het footwear-segment ongeveer een tiende van de omzet moeten uitmaken (+5 pp). Deze productcategorie zou het bedrijf tevens moeten helpen om een meer gevestigde marktpositie in de VS te bekomen.
    • Moncler doelt erop om ongeveer 25% van de totale verkopen tegen 2025 via het e-commerce platform te laten verlopen. Om dit te verwezenlijken zal ongeveer een tiende van de collectie exclusief online te verkrijgen zijn.
    • Tussen nu en 2024 zouden er 40 nieuwe Moncler-winkels geopend worden, terwijl er 60 een nieuwe locatie krijgen en/of gerenoveerd zullen worden. 
    • Het is de bedoeling dat Moncler en Stone Island twee onafhankelijke merken blijven. Het management legt niet zozeer de focus op synergieën, maar wel op het toepassen van de het Moncler-recept op Stone Island (branding, mono-brand stores, e-commerce, DTC, geografische expansie...).
    • De voornaamste focus bij Stone Island zal liggen op het herdenken van het distributienetwerk, dat vandaag de dag voornamelijk (>75%) via groothandel verloopt. Het management hoopt dit percentage tegen 2024 te verlagen naar ongeveer 40%. 
    • Daarnaast zal het merk ook sterker inzetten op het aanboren van de Amerikaanse en Aziatische markten die vandaag voor minder dan 30% van de omzet zorgen.

    Resultaten

    Fiscaal boekjaar (in Mia) 201920202021202220232024E 
    Omzet 1,631,442,052,602,983,19
    Operationele winstmarge 30,2%25,6%28,3%29,8%29,9%30,1%
    Netto winstmarge 22,0%20,9%19,2%20,1%17,4%20,5%
    Boekwaarde per aandeel 5,186,449,2710,8010,8013,02
    Winst per aandeel 1,421,191,481,921,892,42
    Koers/Winst 284243323628
    Dividend 0,550,000,601,121,151,21
    Dividendrendement 1,37%0,00%0,94%1,80%1,67%1,76%
    Bron: Bloombergin EUR


    Resultaten 2023

    • De omzet steeg j-o-j met ongeveer 15% tot € 2,98 miljard.  
    • De operationele winst (EBIT) steeg j-o-j met ongeveer 15% tot € 2 miljoen, wat zo een EBIT-marge gaf van 30,0% (+0.2 pp). 
    • De nettowinst daalde j-o-j met ongeveer 1% tot € 612 miljoen, ofwel tot € 1,89 per (verwaterd) aandeel. Deze cijfers worden wel sterk vertekend door een eenmalig positief belastingseffect van € 92 miljoen vorig jaar. Zonder dit effect zou de winst in lijn met de operationele winst gestegen zijn.

    Positieve punten 

    • Moncler: De divisie van het Moncler-merk zag de verkopen stijgen met 17% tot ongeveer € 2,57 miljard en was zo goed voor ongeveer 86% van de totale omzet.
      • Het management wijst op een acceleratie van de groei in het tweede kwartaal, in belangrijke mate te danken aan Azië. 
      • Op geografisch vlak viel de sterkste groei te noteren in Azië (+30%), en daarna in EMEA (+14%), Noord- en Zuid-Amerika kenden een bescheiden krimp van 1%.
      • De omzet vanuit het retailkanaal (i.e. Moncler winkels in eigen beheer en online) steeg j-o-j met ongeveer 25% tot € 2,16 miljard en was zo goed voor ongeveer 84% van de totale omzet. 
      • De omzet vanuit groothandel (i.e. multi-brand warenhuizen, shop-in-shops & e-tailers) daalde j-o-j met 6% tot € 409 miljoen en was zo goed voor ongeveer 16% van de totale omzet. zonder de omvorming van de verkoop van groothandel naar retail zou de omzet licht gestegen zijn.
      • Brick & mortar: In 2023 opende Moncler 18 nieuwe mono-brand winkel, waardoor het totaal nu komt op 269 winkels. Het is de bedoeling dit netwerk van winkels in eigen beheer verder uit te breiden de komende jaren. 
    • Stone Island: De divisie van het Stone Island-merk zag de verkopen stijgen met 4% tot ongeveer € 411 miljoen en was zo goed voor ongeveer 14% van de totale omzet.
      • Op geografisch vlak werden de omzetcijfers van de Stone Island-divisie voornamelijk gedreven door de Aziatische afzetmarkten (+ 16%), gevolgd door de Europese (EMEA) afzetmarkt (+ 3%). De EMEA-regio blijft met voorsprong de belangrijkste afzetmarkt en is goed voor 70% van de totale omzet. De Noor- en Zuid-Amerikaanse markten presteerden zwak met een daling van 17%.
      • De omzet vanuit het retailkanaal (i.e. Stone Island winkels in eigen beheer en online) steeg j-o-j met ongeveer 19% tot € 172 miljoen en was zo goed voor ongeveer 42% van de totale omzet. De sterke toename van de verkoop via dit kanaal was  te danken aan een sterke focus op het omzetten van groothandel naar DTC.
      • De omzet vanuit groothandel (i.e. multi-brand warenhuizen, shop-in-shops & e-tailers) daalde j-o-j met ongeveer 5% tot € 238 miljoen en was zo goed voor ongeveer 58% van de totale omzet.
      • Brick & mortar: In 2023 opende Stone Island 9 nieuwe mono-brand winkels, waardoor het totaal nu komt op 81 winkels. Ook hier is het de bedoeling dit netwerk van winkels in eigen beheer verder uit te breiden de komende jaren. 
    • Prijszettingsmacht: Moncler geeft aan dat ze ondanks het doorvoeren van prijsverhogingen van gemiddeld 10% twee jaar na elkaar, geen negatief effect op de vraag ondervinden. in 2024 zullen de prijsverhogingen wel meer bescheiden (+/- 5%) zijn.
    • Verbetering in vierde kwartaal: na een groeivertraging in het derde kwartaal, versnelde de groei opnieuw in het vierde kwartaal, zowel voor Moncler als Stone Island. De eerste maanden van 2024 waren de verkopen nog steeds goed volgens het management.
    • Sterke balans: de sterke cashflows zorgen ervoor dat de nettokasposite het voorbije jaar steeg van € 818 miljoen naar € 1,03 miljard. Het dividend wordt verhoogd van € 1,12 naar € 1,15.

    Negatieve punten 

    • Hogere marketing- en algemene kosten: de effecten van inflatie op loon- en andere kosten zorgden ervoor dat de algemene kosten en marketinguitgaven samen met 26% stegen, wat sneller was dan de omzetgroei.
    • Stone Island onder de verwachtingen: de resultaten van Stone Island blijven dit jaar achter op die van het merk Moncler. Dit is deels te wijten aan de conversie van wholesale-activiteiten naar verkoop in eigen beheer, maar ook door zwakker dan verwachte vraag in de VS vanuit de grootwarenhuizen.

    SWOT

    Sterktes:

    • Het bedrijf beschikt over een zeer sterke merknaam. 
    • Moncler heeft een degelijke trackrecord opgebouwd inzake resultaten en marges.
    • Luxeproducten zijn minder prijselastisch, waardoor prijsverhogingen gemakkelijker geabsorbeerd worden door de klanten.
    • De vraag naar luxeproducten is minder conjunctuurgevoelig.
    • Met een goede controle over het distributiekanaal houdt Moncler een betere grip op het merk, prijzen, en eventuele kortingen.
    • Kwalitatief management

    Zwaktes:

    • Doorgaans worden donsjassen gekocht om voor een langere periode te gebruiken. De groei moet dus gedreven worden door expansie.
    • Er zijn grote uitgaven noodzakelijk om de merknaam te ondersteunen (marketing, reclame).
    • Weinig gediversifieerde productportefeuille.
    • Eigen winkels komen tegen een kostprijs (huur of onderhoud, personeelskosten).

    Opportuniteiten:

    • Groeiende middenklasse zorgt voor toenemende vraag luxegoederen.
    • Doorgaans relatief minder hinder van een economische groeivertraging.
    • Er kunnen nieuwe namen en/of producten toegevoegd worden aan het gamma.
    • Eventuele kleinere overnames.
    • Toename eigen winkels / meer grip op het distributiekanaal.

    Bedreigingen:

    • Eventuele tanende populariteit.
    • Overheidsmaatregelen, met name in China, die de verkopen van luxeproducten belemmeren.
    • Dure merken ondervinden typisch wel wat hinder van namaak.
    • Economische vertraging China/Azië/wereldwijd.
    • Concurrentie in het marktsegment neemt toe.

    Overzicht historische adviezen

    Date Koers Advies
    12/08/2020 33.27 EUR Houden
    15/03/2022 46.5 EUR Kopen
    31/03/2023 62.34 EUR Houden

    Lexicon

    Lectuur in de financiële sector bevat zeer vaak zeer specifieke begrippen. Vanzelfsprekend gebruiken ook onze analisten gespecialiseerde financiële termen in de publicaties. Om u wegwijs te maken in het vakjargon vindt u hier een verklarende woordenlijst van deze financiële begrippen.

    Disclaimer

    • Deze aandelenstudie is een publicatie van Dierickx Leys Private Bank. Ze is opgesteld op basis van zorgvuldig geselecteerde bronnen en eigen onderzoek en volgens degelijke hypotheses, zonder dat de juistheid en volledigheid ervan gegarandeerd kan worden. Ze bevat opinies die op datum van publicatie geldig zijn maar in de toekomst kunnen wijzigen. De bank is niet verantwoordelijk voor enige schade die uit deze adviezen zou voortvloeien.

    • Materiële informatiebronnen zijn de publicaties (o.a. persmededelingen) en jaarrekeningen van de bedrijven in kwestie die geanalyseerd worden, analyses en studies van grootbanken en berichtgeving in gespecialiseerde financiële pers.

    • De studie is gebaseerd op een eigen fundamentele analyse van de betreffende onderneming, rekening houdende met kasstromen, winstevolutie, groei, stabiliteit en kwaliteit van het management. Fundamentele analyse heeft tot doel een inschatting te maken van de huidige intrinsieke waarde van een onderneming en haar meest waarschijnlijke evolutie, binnen de activiteitssector en de geografische zone waarin ze bedrijvig is. Hierbij worden ook de relevante macro-economische factoren in beeld gebracht. De daaruit voortvloeiende aanbevelingen zijn gebaseerd op een langetermijnperspectief. De studie wordt aangepast na de publicatie van de resultaten (per kwartaal of halfjaarlijks) of tussentijds indien er zich belangrijke gebeurtenissen voordoen.

    • Deze publicatie betreft geen gepersonaliseerde beleggingsaanbeveling. De beleggingsinstrumenten vermeld in deze publicatie zijn niet geschikt voor alle beleggers. Er dient rekening gehouden te worden met de doelstellingen, financiële draagkracht, kennis, ervaring en risicokenmerken van de belegger. Vraag raad aan uw beleggingsadviseur.

    • Deze studie is uitgewerkt volgens interne en wettelijke richtlijnen i.v.m. onafhankelijk onderzoek, sperperiodes en functiescheidingen.
      De bank heeft geen belangen in de vermelde maatschappijen en onderhoudt er geen zakenrelatie mee, maar de bank of haar medewerkers kunnen mogelijk wel een positie aanhouden in vermelde effecten of afgeleide effecten.

    • Deze aandelenstudie werd niet voorgelegd aan de emittent.

    • De gegevens in vreemde valuta zijn onderhevig aan fluctuaties van de wisselkoers. Deze kunnen het rendement beïnvloeden.
      De vermelde historische resultaten en prognoses zijn geen betrouwbare indicator voor toekomstige resultaten.

    • De bevoegde autoriteit is de FSMA.

    • Overname uit deze publicatie is toegelaten mits bronvermelding.