Moncler Analist: Geert Campaert

Print deze pagina

Algemene gegevens

  • Datum: 28/07/2023
  • Koers opmaak studie: 65.7 EUR
  • Huidige koers: 55.08 EUR
  • Marktkapitalisatie: 17 miljard EUR
  • Secteur: Consumptie/Luxe
  • Markt: Euronext
  • ISIN: IT0004965148

Conseil de l'analyste

  • 48,10 €
  • 72,60 €

Advies: Houden

Grafiek

Bron: Dierickx Leys

Indicatoren

Croissance

Stabilité

Qualité

Valeur

Activiteiten:

Moncler is een kledingfabrikant, bekend van onder meer zijn (winter-/ski-)jassen en sportkledij. Het gamma werd gaandeweg uitgebreid. Het bedrijf kwam naar de beurs op 16 december 2013. De van oorsprong Franse firma werd gekocht door de Italiaan Remo Ruffini, die CEO is en ongeveer een kwart van het bedrijf in handen heeft via Ruffini Partecipazioni Srl. Het bedrijf verkoopt zijn producten voornamelijk via mono-brand retailwinkels in eigen beheer en een online-store. Daarnaast stelt het zijn aanbod ook ter beschikking via grote multi-brand warenhuizen en multi-brand e-tailers. 

Moncler : omzetverdeling in %

    Source: Moncler (Q3 2022)

    Moncler Brand: Geografische omzetverdeling in %

    Source: Moncler (Q3 2022)

    Conclusie

    Sterke prestaties bij Moncler, dat ondanks kosteninflatie en COVID-restricties ook in 2022 sterke groeicijfers van omzet en winst kon voorleggen. We denken dat het groeiverhaal nog niet ten einde is en verwachten dat Moncler ook de komende jaren nog op haar elan kan verder gaan. De goede vooruitzichten zitten na de koersstijging van de voorbije maanden echter al grotendeels in de koers van het aandeel verwerkt, waardoor het aandeel zich nu in de 'houden'-zone bevindt.

    Nieuws


    *** Capital Markets Day 2022 ***

    • Enkele dagen na de publicatie van de trading update over het eerste kwartaal van 2022 hield Moncler een Capital Markets Day om de bedrijfsstrategie voor de komende jaren in meer detail toe te lichten.
    • Het bedrijf zal verder focussen op een meer gediversifieerde productmix, die het minder afhankelijk moet maken van het winterseizoen (tegen 2025 ongeveer een derde van de collectie lente/zomer) en waarbij het ook een jonger publiek (Gen Z) kan aantrekken (tegen 2025 ongeveer 30% van de omzet).
    • Tegen 2024 zou het footwear-segment ongeveer een tiende van de omzet moeten uitmaken (+5 pp). Deze productcategorie zou het bedrijf tevens moeten helpen om een meer gevestigde marktpositie in de VS te bekomen.
    • Moncler doelt erop om ongeveer 25% van de totale verkopen tegen 2025 via het e-commerce platform te laten verlopen. Om dit te verwezenlijken zal ongeveer een tiende van de collectie exclusief online te verkrijgen zijn.
    • Tussen nu en 2024 zouden er 40 nieuwe Moncler-winkels geopend worden, terwijl er 60 een nieuwe locatie krijgen en/of gerenoveerd zullen worden. 
    • Het is de bedoeling dat Moncler en Stone Island twee onafhankelijke merken blijven. Het management legt niet zozeer de focus op synergieën, maar wel op het toepassen van de het Moncler-recept op Stone Island (branding, mono-brand stores, e-commerce, DTC, geografische expansie...).
    • De voornaamste focus bij Stone Island zal liggen op het herdenken van het distributienetwerk, dat vandaag de dag voornamelijk (>75%) via groothandel verloopt. Het management hoopt dit percentage tegen 2024 te verlagen naar ongeveer 40%. 
    • Daarnaast zal het merk ook sterker inzetten op het aanboren van de Amerikaanse en Aziatische markten die vandaag voor minder dan 30% van de omzet zorgen.

    Resultaten

    Fiscaal boekjaar (in Mia) 2017 2018 2019 2020 2021 2022 
    Omzet 1,191,421,631,442,052,60
    Operationele winstmarge 28,6%29,2%30,2%25,6%28,3%29,8%
    Netto winstmarge 20,9%23,4%22,0%20,9%19,2%20,1%
    Boekwaarde per aandeel 3,654,285,186,449,2710,80
    Winst per aandeel 0,991,321,421,191,481,92
    Koers/Winst 262228424332
    Dividend 0,280,400,550,000,601,12
    Dividendrendement 1,07%1,38%1,37%0,00%0,94%1,80%
    Bron: Bloombergin EUR


    Resultaten boekjaar 2022

    • De omzet steeg j-o-j met ongeveer 25% tot € 2,6 miljard. De verkoop lag zo eveneens 60% hoger t.o.v. 2019 (lees: pre-COVID). 
    • De operationele winst (EBIT) steeg j-o-j met ongeveer 29% tot € 775 miljoen, wat zo een EBIT-marge gaf van 29,8% (+0,3 pp). 
    • De nettowinst steeg j-o-j met ongeveer 48% tot € 607 miljoen, ofwel tot € 1,92 per (verwaterd) aandeel (+ 48%). Deze cijfers worden wel positief vertekend door een eenmalig belastingseffect van € 92 miljoen.

    Positieve punten 

    • Moncler: De divisie van het Moncler-merk zag de verkopen stijgen met 19% tot ongeveer € 2,2 miljard en was zo goed voor ongeveer 85% van de totale omzet.
      • Het management wijst op een acceleratie van de groei in het vierde kwartaal in alle markten. behalve Azië. Deze acceleratie werd gedreven door het Direct-to-Consumer kanaal (bv. de eigen fysieke winkels en de eigen webshop).
      • Op geografisch vlak werden de omzetcijfers van de Moncler-divisie voornamelijk gedreven door de Europese (EMEA) afzetmarkt (+ 29%), gevolgd door de Aziatische afzetmarkten (+ 11%) en de Noord- en Zuid-Amerikaanse afzetmarkt (+12%).
      • De omzet vanuit het retailkanaal (i.e. Moncler winkels in eigen beheer en online) steeg j-o-j met ongeveer 22% tot € 1,77 miljard en was zo goed voor ongeveer 80% van de totale omzet. 
      • De omzet vanuit groothandel (i.e. multi-brand warenhuizen, shop-in-shops & e-tailers) steeg j-o-j met ongeveer 6% tot € 430 miljoen en was zo goed voor ongeveer 20% van de totale omzet.
      • Brick & mortar: In 2022 opende Moncler 9 nieuwe mono-brand winkel, waardoor het totaal nu komt op 251 winkels. Het is de bedoeling dit netwerk van winkels in eigen beheer verder uit te breiden de komende jaren. 
    • Stone Island: De divisie van het Stone Island-merk zag de verkopen stijgen met 28% tot ongeveer € 401 miljoen en was zo goed voor ongeveer 18% van de totale omzet.
      • Op geografisch vlak werden de omzetcijfers van de Stone Island-divisie voornamelijk gedreven door de Aziatische afzetmarkten (+ 100%), gevolgd door de Noord- en Zuid-Amerikaanse afzetmarkt (+ 34%) en de Europese (EMEA) afzetmarkt (+ 16%). De EMEA-regio blijft met voorsprong de belangrijkste afzetmarkt en is goed voor 69,5% van de totale omzet. Dit is evenwel een daling van 8,1 procentpunt t.o.v. vorig jaar, gedreven door een sterke groei in Japan en Korea.
      • De omzet vanuit het retailkanaal (i.e. Stone Island winkels in eigen beheer en online) steeg j-o-j met ongeveer 93% tot € 149 miljoen en was zo goed voor ongeveer 37% van de totale omzet. De sterke toename van de verkoop via dit kanaal was  te danken aan een sterke focus op het omzetten van groothandel naar DTC.
      • De omzet vanuit groothandel (i.e. multi-brand warenhuizen, shop-in-shops & e-tailers) steeg j-o-j met ongeveer 7% tot € 252 miljoen en was zo goed voor ongeveer 63% van de totale omzet.
      • Brick & mortar: In 2022 opende Stone Island 42 nieuwe mono-brand winkels, waardoor het totaal nu komt op 72 winkels. Ook hier is het de bedoeling dit netwerk van winkels in eigen beheer verder uit te breiden de komende jaren. 
    • Dividend: Het dividend wordt opgetrokken van € 0,60 tot € 1,12 per aandeel.
    • Prijszettingsmacht: Moncler verhoogde haar prijzen in oktober gemiddeld met 10% en gaf aan dat ze hiervan geen negatief effect op de verkopen zien. In 2023 volgt er normaal gezien opnieuw een vergelijkbare prijsverhoging.

    Negatieve punten 

    • Inflatie: Ook Moncler had te kampen met de wereldwijd verstoorde toeleveringsketens, maar stelt dat het op het einde van de dag in sé geen onoverkomelijke problemen zag. Wel wijst het management op langere transporttijden en stijgende inputkosten. Het is evenwel prioriteit voor het bedrijf om de winstmarges te beschermen. 
    • China lockdowns: lockdowns omwille van COVID wogen op de verkopen in China het voorbije jaar. Ondanks deze lockdowns haalde Moncler in het vierde kwartaal toch een verkoop in China die ongeveer stabiel was tegenover het jaar voordien, wat duidelijk beter was dan de meeste van haar concurrenten.
    • Rusland: Vanwege de oorlog in Oekraïne heeft Moncler de activiteiten in Oekraïne en Rusland stopgezet. Beide markten zijn evenwel slechts goed voor minder dan 2% van de totale omzet. Bovendien is er geen directe impact op de toeleveringsketen.

    SWOT

    Sterktes:

    • Het bedrijf beschikt over een zeer sterke merknaam. 
    • Moncler heeft een degelijke trackrecord opgebouwd inzake resultaten en marges.
    • Luxeproducten zijn minder prijselastisch, waardoor prijsverhogingen gemakkelijker geabsorbeerd worden door de klanten.
    • De vraag naar luxeproducten is minder conjunctuurgevoelig.
    • Met een goede controle over het distributiekanaal houdt Moncler een betere grip op het merk, prijzen, en eventuele kortingen.
    • Kwalitatief management

    Zwaktes:

    • Doorgaans worden donsjassen gekocht om voor een langere periode te gebruiken. De groei moet dus gedreven worden door expansie.
    • Er zijn grote uitgaven noodzakelijk om de merknaam te ondersteunen (marketing, reclame).
    • Weinig gediversifieerde productportefeuille.
    • Eigen winkels komen tegen een kostprijs (huur of onderhoud, personeelskosten).

    Opportuniteiten:

    • Groeiende middenklasse zorgt voor toenemende vraag luxegoederen.
    • Doorgaans relatief minder hinder van een economische groeivertraging.
    • Er kunnen nieuwe namen en/of producten toegevoegd worden aan het gamma.
    • Eventuele kleinere overnames.
    • Toename eigen winkels / meer grip op het distributiekanaal.

    Bedreigingen:

    • Eventuele tanende populariteit.
    • Overheidsmaatregelen, met name in China, die de verkopen van luxeproducten belemmeren.
    • Dure merken ondervinden typisch wel wat hinder van namaak.
    • Economische vertraging China/Azië/wereldwijd.
    • Concurrentie in het marktsegment neemt toe.
    • Nieuwe lockdowns vanwege de pandemie

    Overzicht historische adviezen

    Date Koers Advies
    12/08/2020 33.27 EUR Houden
    15/03/2022 46.5 EUR Kopen
    31/03/2023 62.34 EUR Houden

    Lexicon

    Lectuur in de financiële sector bevat zeer vaak zeer specifieke begrippen. Vanzelfsprekend gebruiken ook onze analisten gespecialiseerde financiële termen in de publicaties. Om u wegwijs te maken in het vakjargon vindt u hier een verklarende woordenlijst van deze financiële begrippen.

    Disclaimer

    • Deze aandelenstudie is een publicatie van Dierickx Leys Private Bank. Ze is opgesteld op basis van zorgvuldig geselecteerde bronnen en eigen onderzoek en volgens degelijke hypotheses, zonder dat de juistheid en volledigheid ervan gegarandeerd kan worden. Ze bevat opinies die op datum van publicatie geldig zijn maar in de toekomst kunnen wijzigen. De bank is niet verantwoordelijk voor enige schade die uit deze adviezen zou voortvloeien.

    • Materiële informatiebronnen zijn de publicaties (o.a. persmededelingen) en jaarrekeningen van de bedrijven in kwestie die geanalyseerd worden, analyses en studies van grootbanken en berichtgeving in gespecialiseerde financiële pers.

    • De studie is gebaseerd op een eigen fundamentele analyse van de betreffende onderneming, rekening houdende met kasstromen, winstevolutie, groei, stabiliteit en kwaliteit van het management. Fundamentele analyse heeft tot doel een inschatting te maken van de huidige intrinsieke waarde van een onderneming en haar meest waarschijnlijke evolutie, binnen de activiteitssector en de geografische zone waarin ze bedrijvig is. Hierbij worden ook de relevante macro-economische factoren in beeld gebracht. De daaruit voortvloeiende aanbevelingen zijn gebaseerd op een langetermijnperspectief. De studie wordt aangepast na de publicatie van de resultaten (per kwartaal of halfjaarlijks) of tussentijds indien er zich belangrijke gebeurtenissen voordoen.

    • Deze publicatie betreft geen gepersonaliseerde beleggingsaanbeveling. De beleggingsinstrumenten vermeld in deze publicatie zijn niet geschikt voor alle beleggers. Er dient rekening gehouden te worden met de doelstellingen, financiële draagkracht, kennis, ervaring en risicokenmerken van de belegger. Vraag raad aan uw beleggingsadviseur.

    • Deze studie is uitgewerkt volgens interne en wettelijke richtlijnen i.v.m. onafhankelijk onderzoek, sperperiodes en functiescheidingen.
      De bank heeft geen belangen in de vermelde maatschappijen en onderhoudt er geen zakenrelatie mee, maar de bank of haar medewerkers kunnen mogelijk wel een positie aanhouden in vermelde effecten of afgeleide effecten.

    • Deze aandelenstudie werd niet voorgelegd aan de emittent.

    • De gegevens in vreemde valuta zijn onderhevig aan fluctuaties van de wisselkoers. Deze kunnen het rendement beïnvloeden.
      De vermelde historische resultaten en prognoses zijn geen betrouwbare indicator voor toekomstige resultaten.

    • De bevoegde autoriteit is de FSMA.

    • Overname uit deze publicatie is toegelaten mits bronvermelding.