LVMH Analist: Willem De Meulenaer

Print deze pagina

Algemene gegevens

  • Datum: 14/04/2021
  • Koers opmaak studie: 608.2 EUR
  • Huidige koers: 622.9 EUR
  • Marktkapitalisatie: 307 miljard
  • Sector: Consumptie/Luxe
  • Markt: Euronext Parijs
  • ISIN: FR0000121014

Advies van de analist

  • € 680,00
  • € 1.020,00

Advies: Kopen

Grafiek

Bron: Dierickx Leys

Indicatoren

Groei

Stabiliteit

Kwaliteit

Waardering

Activiteiten:

LVMH is een Franse groep actief in luxeproducten. Het bedrijf beschikt over een indrukwekkende merkenportefeuille. De omzet wordt ingedeeld volgens de vijf divisies die het bedrijf telt. Bij Mode en Lederwaren is  Louis Vuitton het paradepaardje van de groep. De lederwaren van dit merk zijn zeer gegeerd in het Verre Oosten, maar ook in het Westen. Christian Dior is wereldberoemd voor zijn haute couture. De divisie Selectieve Distributie omvat onder andere de luxewinkel(keten)s Sephora (parfums/cosmetica), Le Bon Marché, DFS (Duty Free Shoppers),... De derde divisie omvat de Parfums en Cosmetica. De merken Moët & Chandon, Dom Pérignon, Veuve Cliquot en Hennessy vormen een greep uit het rijke assortiment van vierde divisie Wijnen en Geestrijke Dranken. De laatste divisie Juwelen en Horloges, omvat onder andere de horlogemerken TAGHeuer, Bvlgari en Zenith. 
De groep telt 61.000 werknemers en beschikt over een netwerk van 1.800 eigen winkels. 

LVMH: omzetverdeling

Bron: LVMH

Conclusie

Het management sprak in de trading update over het eerste kwartaal van 2021 over een "goede" jaarstart. Dat lijkt ons een understatement : de cijfers waren ronduit spectaculair en bevestigen nogmaals onze visie dat de absolute top onder de luxemerken zeer snel kan herstellen van zodra de (corona-/economische) crisis voorbij is. De cijfers zijn des te opmerkelijker omdat verschillende landen nog steeds getroffen worden door lockdowns. We handhaven ons koopadvies.

Nieuws

Trading update Q1 2021

  • LVMH zag de omzet in het eerste kwartaal van 2020 met maar liefst 32% aandikken tot € 13,96 miljard.
  • De organische groei bedroeg een stevige 30% en lag ver boven de verwachtingen.
  • De belangrijkste divisie, de divisie Mode/Lederwaren boekte een organische groei van maar liefst 52%.
  • De divisie Wijnen en Geestrijke dranken kon een organische groei voorleggen van 36%.
  • De divisie Horloges en Juwelen, die het eerder wat lastiger had, boekte een organische groei van 35%.
  • De divisie Parfums en Cosmetica, die eveneens wat onder druk stond vorig jaar, groeide 18% organisch.
  • De Selectieve Distributie, de tweede belangrijkste afdeling, is de enige afdeling die zwak blijft presteren met een organische krimp van 5%. Deze divisie heeft het zwaarst te lijden onder de lockdowns en vooral het fors verminderd aantal reizen.
  • In een poging om het corona-effect uit de cijfers te filteren, gaf LVMH ook de organische groeicijfers mee van het eerste kwartaal van 2021 tov het eerste kwartaal van 2019.  In vergelijking met twee jaar geleden, boekte de afdeling Mode/Lederwaren een organische groei van 37%. De drankafdeling zette een groei van 17% neer. De divisie van de Parfums & Cosmetica en de divisie van Horloges & Juwelen hielden relatief goed stand, met organische groeicijfers van -4% en +1% respectievelijk. Selective Retailing boekte een organische krimp van 30%, wat gezien de omstandigheden begrijpelijk is. De totale kwartaalomzet van het eerste kwartaal van 2021 groeide organisch met 8% t.o.v. het vergelijkbare kwartaal twee jaar geleden.

Resultaten

in mio2018201920202021 E
Omzet46.82653.67044.65155.386
Operationele winst9.85411.2457.972
Nettowinst6.3547.1714.7027.527
Boekwaarde64,272,4

Winst per aandeel12,6414,259,3114,93
Koers/Winst20,429,154,940,7
Dividend per aandeel6,06,806,06,80
Dividendrendement2,12%1,73%1,17%1,12%
Bron: Bloomberg


Resultaten 2020

  • De omzet daalde met 16,8% tot € 44,65 miljard. 
  • De nettowinst kromp met 34,4% tot € 4,7 miljard. 

Positieve punten 

  • De resultaten van LVMH kwamen boven de verwachtingen uit.
  • De organische krimp voor het ganse jaar klokte af op -16%. 
  • De belangrijkste divisie, de divisie Mode/Lederwaren was meteen ook de grootste sterkhouder dit jaar, met een organische krimp van amper 3% ondanks de lockdowns.
  • Ook de divisie Wijnen en Geestrijke dranken hield relatief goed stand, met een organische krimp van 14%.
  • In het vierde kwartaal was de divisie Mode/Lederwaren alweer de sterkhouder, ondanks lockdowns. De organische groei bedroeg maar liefst 18%, wat fors beter was dan de door analisten verwachte 12%.
  • De organische krimp van het ganse bedrijf kon in het vierde kwartaal hierdoor beperkt worden tot -3%. Vooral in Azië en de VS is er beterschap merkbaar in de meest recente kwartalen, terwijl Europa nog achterop hinkt.
  • De producten van LVMH blijken zoals verwacht zeer veerkrachtig te zijn : eens de lockdowns voorbij pikken de verkopen bijzonder snel op.
  • Het relatief stevige dividend van € 6 per aandeel voor 2020 wijst erop dat het bedrijf dan toch niet zoveel cash moet opzij zetten om de coronacrisis te doorstaan, wat een gunstig signaal is.
  • De overname van de Amerikaanse juweliersketen Tiffany & C° werd initieel afgeblazen, maar later toch hervat tegen een iets lagere prijs van om en bij de $ 16 miljard.
  • LVMH probeert de impact van de coronacrisis te beperken door enerzijds in de kosten te snoeien en anderzijds meer in te zetten op de onlineverkoop.

 Negatieve punten 

  • De divisie Parfums en Cosmetica scoorde wat minder met een organische krimp van 22%.
  • Ook de divisie Horloges en Juwelen had het lastig met een organische krimp van 23%.
  • De Selectieve Distributie had het zwaarst te lijden onder de lockdowns en het fors verminderd aantal reizen, wat resulteerde in een organische krimp van 30%.
  • Ook in het vierde kwartaal kreeg deze divisie het alweer hard te verduren door de lockdowns, met een organische krimp van 26% tot gevolg.
  • Door de onvoorspelbaarheid van de coronacrisis kon het management geen concrete vooruitzichten geven voor 2021.

SWOT

Sterktes 

  • Brede, gediversifieerde groep met sterke merken 
  • Mooi track record op lange termijn onder Bernard Arnault
  • Luxeproducten zijn minder prijselastisch, waardoor LVMH regelmatig haar prijzen kan verhogen zonder dat dit negatieve effecten op de verkoop heeft.

Zwaktes

  • Om de sterkte van haar merken te behouden is LVMH verplicht om jaarlijks grote bedragen te spenderen aan marketing en reclame.
  • De waardering van het aandeel is zelden goedkoop.

Opportuniteiten

  • Het groeiende aantal rijken zorgt voor een stijgende vraag naar luxeproducten op lange termijn.
  • Met haar sterke balans heeft LVMH nog ruimte voor overnames om haar productportefeuille nog verder uit te breiden.

Bedreigingen

  • Merken die aan populariteit zouden verliezen.
  • Nieuwe maatregelen in de belangrijke markt China om de verkoop van luxeproducten aan banden te leggen.

Overzicht historische adviezen

Datum Koers Advies
04/12/2017 208.85 EUR Houden
01/29/2018 252.6 EUR Kopen
04/11/2019 344.95 EUR Houden
17/03/2020 309 EUR Kopen

Lexicon

Lectuur in de financiële sector bevat zeer vaak zeer specifieke begrippen. Vanzelfsprekend gebruiken ook onze analisten gespecialiseerde financiële termen in de publicaties. Om u wegwijs te maken in het vakjargon vindt u hier een verklarende woordenlijst van deze financiële begrippen.

Disclaimer

  • Deze aandelenstudie is een publicatie van Dierickx Leys Private Bank. Ze is opgesteld op basis van zorgvuldig geselecteerde bronnen en eigen onderzoek en volgens degelijke hypotheses, zonder dat de juistheid en volledigheid ervan gegarandeerd kan worden. Ze bevat opinies die op datum van publicatie geldig zijn maar in de toekomst kunnen wijzigen. De bank is niet verantwoordelijk voor enige schade die uit deze adviezen zou voortvloeien.

  • Materiële informatiebronnen zijn de publicaties (o.a. persmededelingen) en jaarrekeningen van de bedrijven in kwestie die geanalyseerd worden, analyses en studies van grootbanken en berichtgeving in gespecialiseerde financiële pers.

  • De studie is gebaseerd op een eigen fundamentele analyse van de betreffende onderneming, rekening houdende met kasstromen, winstevolutie, groei, stabiliteit en kwaliteit van het management. Fundamentele analyse heeft tot doel een inschatting te maken van de huidige intrinsieke waarde van een onderneming en haar meest waarschijnlijke evolutie, binnen de activiteitssector en de geografische zone waarin ze bedrijvig is. Hierbij worden ook de relevante macro-economische factoren in beeld gebracht. De daaruit voortvloeiende aanbevelingen zijn gebaseerd op een langetermijnperspectief. De studie wordt aangepast na de publicatie van de resultaten (per kwartaal of halfjaarlijks) of tussentijds indien er zich belangrijke gebeurtenissen voordoen.

  • Deze publicatie betreft geen gepersonaliseerde beleggingsaanbeveling. De beleggingsinstrumenten vermeld in deze publicatie zijn niet geschikt voor alle beleggers. Er dient rekening gehouden te worden met de doelstellingen, financiële draagkracht, kennis, ervaring en risicokenmerken van de belegger. Vraag raad aan uw beleggingsadviseur.

  • Deze studie is uitgewerkt volgens interne en wettelijke richtlijnen i.v.m. onafhankelijk onderzoek, sperperiodes en functiescheidingen, die opgevraagd kunnen worden bij de juridische dienst van de bank.
    De bank heeft geen belangen in de vermelde maatschappijen en onderhoudt er geen zakenrelatie mee, maar de bank of haar medewerkers kunnen mogelijk wel een positie aanhouden in vermelde effecten of afgeleide effecten.

  • Deze aandelenstudie werd niet voorgelegd aan de emittent.

  • De gegevens in vreemde valuta zijn onderhevig aan fluctuaties van de wisselkoers. Deze kunnen het rendement beïnvloeden.
    De vermelde historische resultaten en prognoses zijn geen betrouwbare indicator voor toekomstige resultaten.

  • De bevoegde autoriteit is de FSMA.

  • Overname uit deze publicatie is toegelaten mits bronvermelding.