LVMH Analist: Willem De Meulenaer

Print deze pagina

Algemene gegevens

  • Datum: 17/04/2020
  • Koers opmaak studie: 360 EUR
  • Huidige koers: 403.05 EUR
  • Marktkapitalisatie: 181 miljard
  • Sector: Consumptie-Luxe
  • Markt: Euronext Parijs
  • ISIN: FR0000121014

Advies van de analist

  • € 400,00
  • € 560,00

Advies: Kopen

Grafiek

Bron: Dierickx Leys

Indicatoren

Groei

Stabiliteit

Kwaliteit

Waardering

Activiteiten:

LVMH is een Franse groep actief in 'populaire' luxeproducten. Het bedrijf beschikt over een indrukwekkende merkenportefeuille. Louis Vuitton is het paradepaardje van de groep. De lederwaren van dit merk zijn zeer gegeerd in het Verre Oosten, maar ook in het Westen. De merken Moët & Chandon, Dom Pérignon, Veuve Cliquot en Hennessy vormen een greep uit het rijke assortiment van de afdeling Wijnen en Geestrijke Dranken. Christian Dior is wereldberoemd voor zijn haute couture. TAGHeuer en Zenith zijn bekende horlogemerken. 
De groep telt 61.000 werknemers en beschikt over een netwerk van 1.800 eigen winkels. 

LVMH: omzetverdeling

Bron: LVMH

Conclusie

LVMH bleef tot eind 2019 sterk presteren en toont aan dat het een van de beste bedrijven uit de luxesector is. Het coronavirus dreigt echter een significante impact te hebben op de resultaten in de eerstkomende kwartalen (en op de winstprognoses, die nog verder neerwaarts moeten worden bijgesteld op korte termijn), maar op termijn zien we de verkopen terug herstellen. We zouden dan ook profiteren van de koersval om het aandeel op te pikken.

Nieuws

Trading update 1e kwartaal 2020

  • LVMH zag de omzet in het eerste kwartaal van 2020 met 15% dalen tot 10,6 miljard. De organische krimp bedroeg 17%
  • De coronacrisis liet diepe sporen na in de resultaten, al komt dit niet als een verrassing. De meeste winkels en productiesites werden gesloten op het einde van het eerste kwartaal. De stijgende online verkopen zorgden enigszins voor tegengewicht.
  • Vooral de divisies Horloges & Juwelen en Selectieve retail deden het slecht, met een organische krimp van 26% voor beiden.
  • Bij Wijn & Drank was er een organische krimp van 14%.
  • Bij Parfum & Cosmetica bedroeg de organische krimp 19%.
  • De belangrijkste divisie, Mode & Lederwaren hield relatief gezien het beste stand, met een organische krimp van 10%.
  • Het management liet weten dat de totale impact voor 2020 nog niet kan worden ingeschat.

Resultaten

in mio2017201820192020 E
Omzet42.63646.82653.67058.168
Operationele winst8.2779.85411.245
Nettowinst5.1296.3547.1718.215
Boekwaarde57,464,272,4
Winst per aandeel10,2112,6414,2516,30
Koers/Winst23,020,429,122
Dividend per aandeel5,006,06,807,69
Dividendrendement1,99%2,12%1,73%2,15%
Bron: Bloomberg


Resultaten 2019 

  • De omzet steeg met 14,6% tot € 53,7 miljard. 
  • De nettowinst steeg met 12,9% tot € 7,2 miljard. 

Positieve punten 

  • De organische groei kwam uit op 8%. Vooral de groei in de divisie Mode & Lederwaren kwam een eind boven de verwachtingen uit.  De groei was alweer vrij breed gedragen, in alle regio's en alle divisies.
  • De recurrente operationele winst steeg met 15% tot € 11,5 miljard.
  • De grootste en meest winstgevende divisie Mode & Lederwaren blijft heel sterk presteren met een organische groei van maar liefst 17%. 
  • In de divisie Parfums & Cosmetica werd een organische groei van 9% opgetekend.
  • Selective Retailing kende een een organische groei van 5%.
  • De drankendivisie tekende een organische groei op van 6%. 
  • De overname van de Amerikaanse juweliersketen Tiffany & C° voor $ 16,3 miljard zal naar verwachting midden 2020 kunnen worden afgerond.
  • Het management is "voorzichtig optimistisch" voor 2020.

 Negatieve punten 

  • De organische groei vertraagde van 11% in het derde kwartaal naar 8% in het vierde kwartaal. Daarmee lijkt LVMH dan toch niet helemaal immuun voor de problemen in China (groeivertraging, handelsspanningen, protesten in Hong Kong en nu ook het voronavirus).
  • De divisie Horloges en Juwelen hinkte wat achterop met een organische omzetgroei van 3%, al doet het merk Bvlgari het goed.
  • Het aandeel is niet goedkoop.

SWOT

Sterktes 

  • Brede, gediversifieerde groep met sterke merken 
  • Mooi track record op lange termijn onder Bernard Arnault
  • Luxeproducten zijn minder prijselastisch, waardoor LVMH regelmatig haar prijzen kan verhogen zonder dat dit negatieve effecten op de verkoop heeft.

Zwaktes

  • Om de sterkte van haar merken te behouden is LVMH verplicht om jaarlijks grote bedragen te spenderen aan marketing en reclame.
  • De waardering van het aandeel is zelden goedkoop.

Opportuniteiten

  • Het groeiende aantal rijken zorgt voor een stijgende vraag naar luxeproducten op lange termijn.
  • Met haar sterke balans heeft LVMH nog ruimte voor overnames om haar productportefeuille nog verder uit te breiden.

Bedreigingen

  • Merken die aan populariteit zouden verliezen.
  • Nieuwe maatregelen in de belangrijke markt China om de verkoop van luxeproducten aan banden te leggen.

Overzicht historische adviezen

Datum Koers Advies
04/12/2017 208.85 EUR Houden
01/29/2018 252.6 EUR Kopen
04/11/2019 344.95 EUR Houden
17/03/2020 309 EUR Kopen

Lexicon

Lectuur in de financiële sector bevat zeer vaak zeer specifieke begrippen. Vanzelfsprekend gebruiken ook onze analisten gespecialiseerde financiële termen in de publicaties. Om u wegwijs te maken in het vakjargon vindt u hier een verklarende woordenlijst van deze financiële begrippen.

Disclaimer

  • Deze aandelenstudie is een publicatie van Dierickx Leys Private Bank. Ze is opgesteld op basis van zorgvuldig geselecteerde bronnen en eigen onderzoek en volgens degelijke hypotheses, zonder dat de juistheid en volledigheid ervan gegarandeerd kan worden. Ze bevat opinies die op datum van publicatie geldig zijn maar in de toekomst kunnen wijzigen. De bank is niet verantwoordelijk voor enige schade die uit deze adviezen zou voortvloeien.

  • Materiële informatiebronnen zijn de publicaties (o.a. persmededelingen) en jaarrekeningen van de bedrijven in kwestie die geanalyseerd worden, analyses en studies van grootbanken en berichtgeving in gespecialiseerde financiële pers.

  • De studie is gebaseerd op een eigen fundamentele analyse van de betreffende onderneming, rekening houdende met kasstromen, winstevolutie, groei, stabiliteit en kwaliteit van het management. Fundamentele analyse heeft tot doel een inschatting te maken van de huidige intrinsieke waarde van een onderneming en haar meest waarschijnlijke evolutie, binnen de activiteitssector en de geografische zone waarin ze bedrijvig is. Hierbij worden ook de relevante macro-economische factoren in beeld gebracht. De daaruit voortvloeiende aanbevelingen zijn gebaseerd op een langetermijnperspectief. De studie wordt aangepast na de publicatie van de resultaten (per kwartaal of halfjaarlijks) of tussentijds indien er zich belangrijke gebeurtenissen voordoen.

  • Deze publicatie betreft geen gepersonaliseerde beleggingsaanbeveling. De beleggingsinstrumenten vermeld in deze publicatie zijn niet geschikt voor alle beleggers. Er dient rekening gehouden te worden met de doelstellingen, financiële draagkracht, kennis, ervaring en risicokenmerken van de belegger. Vraag raad aan uw beleggingsadviseur.

  • Deze studie is uitgewerkt volgens interne en wettelijke richtlijnen i.v.m. onafhankelijk onderzoek, sperperiodes en functiescheidingen, die opgevraagd kunnen worden bij de juridische dienst van de bank.
    De bank heeft geen belangen in de vermelde maatschappijen en onderhoudt er geen zakenrelatie mee, maar de bank of haar medewerkers kunnen mogelijk wel een positie aanhouden in vermelde effecten of afgeleide effecten.

  • Deze aandelenstudie werd niet voorgelegd aan de emittent.

  • De gegevens in vreemde valuta zijn onderhevig aan fluctuaties van de wisselkoers. Deze kunnen het rendement beïnvloeden.
    De vermelde historische resultaten en prognoses zijn geen betrouwbare indicator voor toekomstige resultaten.

  • De bevoegde autoriteit is de FSMA.

  • Overname uit deze publicatie is toegelaten mits bronvermelding.