LVMH Analist: Willem De Meulenaer

Print deze pagina

Algemene gegevens

  • Datum: 07/02/2023
  • Koers opmaak studie: 808 EUR
  • Huidige koers: 827.7 EUR
  • Marktkapitalisatie: 406 miljard
  • Sector: Consumptie/Luxe
  • Markt: Euronext Parijs
  • ISIN: FR0000121014

Advies van de analist

  • € 900,00
  • € 1.350,00

Advies: Kopen

Grafiek

Bron: Dierickx Leys

Indicatoren

Groei

Stabiliteit

Kwaliteit

Waardering

Activiteiten:

LVMH is een Franse groep actief in luxeproducten. Het bedrijf beschikt over een indrukwekkende merkenportefeuille. De omzet wordt ingedeeld volgens de vijf divisies die het bedrijf telt. Bij Mode en Lederwaren is  Louis Vuitton het paradepaardje van de groep. De lederwaren van dit merk zijn zeer gegeerd in het Verre Oosten, maar ook in het Westen. Christian Dior is wereldberoemd voor zijn haute couture. De divisie Selectieve Distributie omvat onder andere de luxewinkel(keten)s Sephora (parfums/cosmetica), Le Bon Marché, DFS (Duty Free Shoppers),... De derde divisie omvat de Parfums en Cosmetica. De merken Moët & Chandon, Dom Pérignon, Veuve Cliquot en Hennessy vormen een greep uit het rijke assortiment van vierde divisie Wijnen en Geestrijke Dranken. De laatste divisie Juwelen en Horloges, omvat onder andere de horlogemerken TAGHeuer, Bvlgari en Zenith. 
De groep telt 61.000 werknemers en beschikt over een netwerk van 1.800 eigen winkels. 

LVMH: omzetverdeling

Bron: LVMH

Conclusie

Hoewel de omzet lichtjes boven de verwachtingen uitkwam, lag de operationele winst wat onder de verwachtingen. Maar al bij al, gezien de economische verzwakking en de Chinese lockdowns legde LVMH zeer goede cijfers voor. We handhaven dan ook onverminderd ons koopadvies.

Nieuws

-

Resultaten

in mio2020202120222023 E
Omzet44.65164.21579.18485.270
Operationele winst8.01417.14220.96423.388
Nettowinst4.70212.03614.08416.033
Boekwaarde74,293,6110
Winst per aandeel9,3123,9028,0531.9
Koers/Winst54,930,424,225,4
Dividend per aandeel6,010,001213,60
Dividendrendement1,17%1,37%1,76%1,68%
Bron: Bloomberg


Resultaten 2022

  • LVMH zag de omzet in 2022 met maar liefst 23,3% toenemen tot € 79,2 miljard. 
  • De nettowinst steeg 17% tot € 14,1 miljard. 

Positieve punten 

  • ​​​​​​​LVMH publiceerde degelijke resultaten, die grotendeels conform de verwachtingen waren (omzet iets boven, operationele winst iets onder de verwachtingen). De omzet steeg met 23,3%, waarvan 17% organisch. 
  • LVMH verhoogde de prijzen "substantieel" voor de meeste merken. De prijsverhogingen compenseerden de toegenomen kosten van de verstoorde logisitieke ketens.
  • De divisie Wijnen en Geestrijke dranken kon een organische groei voorleggen van 11% tot € 7,1 miljard.
  • De belangrijkste divisie, de divisie Mode/Lederwaren boekte een organische groei van 20% tot € 38,6 miljard.
  • De divisie Parfums en Cosmetica groeide 10% organisch tot € 7,7 miljard. 
  • De divisie Horloges en Juwelen boekte een organische groei van 12% tot € 10,6 miljard. 
  • In de divisie Selectieve Distributie, nog steeds de tweede belangrijkste afdeling, bedroeg de organische groei 17% tot € 14,9 miljard. 
  •  De groei werd gedragen door zowel de VS, Europa als Japan. De vraag naar de producten van LVMH was erg stevig en werd nog extra gestut door het herstel van de internationale reizen. Door de lockdowns was de omzetevolutie in Azië vlak (vooral door China) .
  • Het dividend werd in 2022 met 20% opgetrokken tot € 12 per aandeel. Dat is maar liefst het dubbele van 2020.
  • Het management stelt dat de economische en geopolitieke omgeving onzeker blijft, maar heeft er ondanks vertrouwen in dat het de groei in 2023 zal kunnen verder zetten. Januari is alvast goed van start gegaan (met oa. een stevig herstel in China na de lockdowns).
  • Het managent is er gerust in dat het gemakkelijk eventuele inflatie kan doorrekenen in de prijzen.
  • De producten van LVMH blijken zoals verwacht zeer veerkrachtig te zijn : eens de lockdowns voorbij pikken de verkopen bijzonder snel op.
  • De overname van de Amerikaanse juweliersketen Tiffany & C° werd initieel afgeblazen, maar later toch hervat tegen een iets lagere prijs van om en bij de $ 16 miljard. De cijfers werden in 2021 voor de eerste keer geconsolideerd.
  • LVMH probeerde eerder de impact van de coronacrisis te beperken door enerzijds in de kosten te snoeien en anderzijds meer in te zetten op de onlineverkoop.

 Negatieve punten 

  • Sommige analisten hadden op nog betere cijfers gerekend. Zo lag de operationele winst iets onder de verwachtingen door stevige marketing-uitgaven. LVMH heeft in het verleden meermaals de verwachtingen fors overtroffen maar dat was in de tweede jaarhelft van 2022 minder het geval. Anderen vrezen dan weer dat de verslechterende economische vooruitzichten zullen beginnen wegen op de resultaten in de komende kwartalen.
  • De groei in Azië was erg beperkt door de lockdowns in China.
  • Door de overname van Tiffany & C° verhoogde de netto financiële schuld, maar voor LVMH is dit zeker draaglijk.
  • De Selectieve Distributie had het zwaarst te lijden onder de lockdowns en vooral het fors verminderd aantal reizen tijdens corona. 
  • De coronacrisis kan eventueel nog een impact hebben op de cijfers in de komende kwartalen.
  • Dat LVMH gevoelig is voor lockdowns en corona, is in 2020 gebleken toen de omzet met 16,8% daalde en de nettowinst kromp met 34,4% (met de eerste jaarhelft uiteraard nog een pak slechter).
  • Eén van de gevaren op kortere termijn is dat beleggers de meest recente groeicijfers gaan extrapoleren naar de toekomst toe, maar een deel van de forse groei nu is wellicht te wijten aan het feit dat veel mensen hebben kunnen sparen door corona, terwijl er ook minder mogelijkheden waren om geld uit te geven aan reizen. En zelfs zonder dit effect zouden de groeicijfers wat kunnen afvlakken/normaliseren  in de komende kwartalen (en al zeker als het economisch plaatje verslechtert).
  • LVMH sloot de winkels in Rusland op 6 maart 2022. De impact is beperkt tot enkele procenten.

SWOT

Sterktes 

  • Brede, gediversifieerde groep met sterke merken 
  • Mooi track record op lange termijn onder Bernard Arnault
  • Luxeproducten zijn minder prijselastisch, waardoor LVMH regelmatig haar prijzen kan verhogen zonder dat dit negatieve effecten op de verkoop heeft.

Zwaktes

  • Om de sterkte van haar merken te behouden is LVMH verplicht om jaarlijks grote bedragen te spenderen aan marketing en reclame.
  • De waardering van het aandeel is zelden goedkoop.
  • Klanten van LVMH reageren eerder op zware beurscorrecties of problemen in financiële markten dan op economische groeivertragingen.

Opportuniteiten

  • Het groeiende aantal rijken zorgt voor een stijgende vraag naar luxeproducten op lange termijn.
  • Met haar sterke balans heeft LVMH nog ruimte voor overnames om haar productportefeuille nog verder uit te breiden.

Bedreigingen

  • Merken die aan populariteit zouden verliezen.
  • Nieuwe maatregelen in de belangrijke markt China om de verkoop van luxeproducten aan banden te leggen.

Overzicht historische adviezen

Datum Koers Advies
04/12/2017 208.85 EUR Houden
01/29/2018 252.6 EUR Kopen
04/11/2019 344.95 EUR Houden
17/03/2020 309 EUR Kopen
23/09/2021 656 EUR Houden
03/03/2022 638 EUR Kopen

Lexicon

Lectuur in de financiële sector bevat zeer vaak zeer specifieke begrippen. Vanzelfsprekend gebruiken ook onze analisten gespecialiseerde financiële termen in de publicaties. Om u wegwijs te maken in het vakjargon vindt u hier een verklarende woordenlijst van deze financiële begrippen.

Disclaimer

  • Deze aandelenstudie is een publicatie van Dierickx Leys Private Bank. Ze is opgesteld op basis van zorgvuldig geselecteerde bronnen en eigen onderzoek en volgens degelijke hypotheses, zonder dat de juistheid en volledigheid ervan gegarandeerd kan worden. Ze bevat opinies die op datum van publicatie geldig zijn maar in de toekomst kunnen wijzigen. De bank is niet verantwoordelijk voor enige schade die uit deze adviezen zou voortvloeien.

  • Materiële informatiebronnen zijn de publicaties (o.a. persmededelingen) en jaarrekeningen van de bedrijven in kwestie die geanalyseerd worden, analyses en studies van grootbanken en berichtgeving in gespecialiseerde financiële pers.

  • De studie is gebaseerd op een eigen fundamentele analyse van de betreffende onderneming, rekening houdende met kasstromen, winstevolutie, groei, stabiliteit en kwaliteit van het management. Fundamentele analyse heeft tot doel een inschatting te maken van de huidige intrinsieke waarde van een onderneming en haar meest waarschijnlijke evolutie, binnen de activiteitssector en de geografische zone waarin ze bedrijvig is. Hierbij worden ook de relevante macro-economische factoren in beeld gebracht. De daaruit voortvloeiende aanbevelingen zijn gebaseerd op een langetermijnperspectief. De studie wordt aangepast na de publicatie van de resultaten (per kwartaal of halfjaarlijks) of tussentijds indien er zich belangrijke gebeurtenissen voordoen.

  • Deze publicatie betreft geen gepersonaliseerde beleggingsaanbeveling. De beleggingsinstrumenten vermeld in deze publicatie zijn niet geschikt voor alle beleggers. Er dient rekening gehouden te worden met de doelstellingen, financiële draagkracht, kennis, ervaring en risicokenmerken van de belegger. Vraag raad aan uw beleggingsadviseur.

  • Deze studie is uitgewerkt volgens interne en wettelijke richtlijnen i.v.m. onafhankelijk onderzoek, sperperiodes en functiescheidingen.
    De bank heeft geen belangen in de vermelde maatschappijen en onderhoudt er geen zakenrelatie mee, maar de bank of haar medewerkers kunnen mogelijk wel een positie aanhouden in vermelde effecten of afgeleide effecten.

  • Deze aandelenstudie werd niet voorgelegd aan de emittent.

  • De gegevens in vreemde valuta zijn onderhevig aan fluctuaties van de wisselkoers. Deze kunnen het rendement beïnvloeden.
    De vermelde historische resultaten en prognoses zijn geen betrouwbare indicator voor toekomstige resultaten.

  • De bevoegde autoriteit is de FSMA.

  • De analist en/of nauw met hem/haar gelieerde personen hebben een belang in de vennootschap.

  • Overname uit deze publicatie is toegelaten mits bronvermelding.