LVMH Analist: Willem De Meulenaer

Print deze pagina

Algemene gegevens

  • Datum: 29/07/2025
  • Koers opmaak studie: 492 EUR
  • Huidige koers: 506 EUR
  • Marktkapitalisatie: 246 miljard
  • Secteur: Consommation/Luxe
  • Markt: Euronext Parijs
  • ISIN: FR0000121014

Conseil de l'analyste

  • 590,00 €
  • 1 003,00 €

Advies: Acheter

Grafiek

Bron: Dierickx Leys

Indicatoren

Croissance

Stabilité

Qualité

Valeur

Activiteiten:

LVMH is een Franse groep actief in luxeproducten. Het bedrijf beschikt over een indrukwekkende merkenportefeuille. De omzet wordt ingedeeld volgens de vijf divisies die het bedrijf telt. Bij "Mode & Lederwaren" is  Louis Vuitton het paradepaardje van de groep. De lederwaren van dit merk zijn zeer gegeerd in het Verre Oosten, maar ook in het Westen. Christian Dior is wereldberoemd voor zijn haute couture. De divisie "Selectieve Distributie" omvat onder andere de luxewinkel(keten)s Sephora (parfums/cosmetica), Le Bon Marché, DFS (Duty Free Shoppers),... De derde divisie omvat de "Parfums & Cosmetica". De merken Moët & Chandon, Dom Pérignon, Veuve Cliquot en Hennessy vormen een greep uit het rijke assortiment van vierde divisie : "Wijnen en Geestrijke Dranken". De laatste divisie : "Juwelen & Horloges", omvat onder andere de horlogemerken TAGHeuer, Bvlgari en Zenith. 
De groep telt 61.000 werknemers en beschikt over een netwerk van 1.800 eigen winkels. 

LVMH: omzetverdeling

Source: LVMH

Conclusie

De resultaten van LVMH over de eerste jaarhelft waren weinig inspirerend en de zwakte in de belangrijkste divisie Mode & Lederwaren was een tegenvaller. Maar de verkopen in Europa en de VS lijken te stabiliseren, terwijl de krimp in Azië verkleinde in het tweede kwartaal. Het management liet zich op de conference call bovendien voorzichtig positief uit over het toerisme en China, waaruit sommige analisten afleiden dat het ergste voor LVMH mogelijk achter de rug ligt. De vooruitzichten op kortere termijn zijn nog steeds weinig overweldigend, maar LVMH is en blijft een sterk bedrijf met mooie toekomstperspectieven op langere termijn. We behouden dan ook ons koopadvies voor de geduldige belegger.

Nieuws

-

Resultaten

in mio20212022202320242025 E
Omzet64.21579.18486.15384.68385.077
Operationele winst17.14220.96422.55318.87917.406
Nettowinst12.03614.08415.17412.55010.945
Boekwaarde94110122135
Winst per aandeel23,9028,0530,3428,121,9
Koers/Winst30,424,224,225,322,5
Dividend per aandeel10,0012,0013,0013,0013,00
Dividendrendement1,37%1,76%1,77%2,05%2,64%
Bron: Bloomberg


Resultaten eerste helft 2025

  • LVMH zag de omzet met 4,5% afnemen tot € 39,8 miljard. 
  • De operationele winst daalde 15,6% tot € 9,0 miljard.
  • De nettowinst kromp 21,6% tot € 5,7 miljard. 

Positieve punten 

  • Per divisie zagen de cijfers er als volgt uit :
    • De divisie Wijnen & Geestrijke dranken kende een organische krimp van 7% tot € 2,6 miljard. 
    • De belangrijkste divisie, de divisie Mode & Lederwaren boekte een organische krimp van 7% tot € 19,1 miljard.
    • De divisie Parfums & Cosmetica zag de omzet stabiliseren op € 4,1 miljard. 
    • De divisie Horloges & Juwelen boekte eveneens een stabiele omzet van € 5,1 miljard. 
    • In de divisie Selectieve Distributie, de tweede belangrijkste afdeling, bedroeg de organische groei 2% tot € 8,6 miljard.
  •  De VS en Europa hielden relatief goed stand, met respecievelijk een organische krimp van 1% en een organische groei van 1%.
  • Het management blijft voorzichtig gezien de huidige geopolitieke en economische onzekere context, maar vertrouwt anderzijds wel op de kwaliteit van de productportefeuille.
  • Het management liet zich op de conference call voorzichtig positief uit over het toerisme (toeristen kopen dikwijls luxegoederen) en China, waaruit sommige analisten afleiden dat het ergste voor LVMH mogelijk achter de rug ligt.
  •  Het dividend over 2024 werd stabiel gehouden op € 13 per aandeel.
  • LVMH verhoogde in de afgelopen jaren de prijzen "substantieel" voor de meeste merken. De prijsverhogingen compenseerden de toegenomen kosten  voor materialen en van de verstoorde logisitieke ketens. 
  • Het managent is er gerust in dat het gemakkelijk eventuele inflatie kan  blijven doorrekenen in de prijzen, wat ons aannemelijk lijkt. 

Negatieve punten 

  • LVMH publiceerde resultaten die conform de verwachtingen uitkwamen, al waren deze weinig inspirerend. De omzet daalde met 4,5%. Organisch was er een krimp van 3%.
  • De grootste divisie, Mode & Lederwaren stelde teleur.
  • In de Aziatische regio (exclusief Japan) werd een organische krimp opgetekend van 9%, te wijten aan China waar de consumenten de vinger op de knip houden. De situatie in het tweede kwartaal (-6%) was wel minder slecht dan in het eerste kwartaal (-11%).
  • Vorig jaar profiteerden Chinese toeristen massaal van de zwakke yen om inkopen te doen in Japan (vooral in het tweede kwartaal van 2024, waarna het effect verminderde). Dat effect is volledig verdwenen : Japan boekte een organische krimp van 15% in de eerste jaarhelft van 2025 (-1% in het eerste kwartaal en -28% in het tweede kwartaal). Het belang van Japan in de omzet bedroeg 8%.
  • De groeicijfers zullen wellicht zwak blijven zolang het economische plaatje niet verbetert.
  • Wisselkoerseffecten hadden een licht negatieve impact.
  • Voor wat betreft de importtarieven in de VS stelt LVMH dat het de productie in de VS wat kan opschroeven maar dat voor het overige alle bijkomende kosten zullen doorgerekend worden in de prijs van de producten. De Amerikaanse consument zal dus de extra factuur betalen, al is het dan natuurlijk wel de vraag in hoeverre dit verder op de omzet zal wegen.
  • Door de overname van Tiffany & C° verhoogde de netto financiële schuld, maar voor LVMH is dit zeker draaglijk.

SWOT

Sterktes 

  • Brede, gediversifieerde groep met sterke merken en wereldwijd actief.
  • Mooi track record op lange termijn onder Bernard Arnault.
  • Luxeproducten zijn minder prijselastisch, waardoor LVMH regelmatig haar prijzen kan verhogen zonder dat dit negatieve effecten op de verkoop heeft.
  • Het bedrijf beschikt over voldoende financiële slagkracht om eventuele overnames te verrichten.

Zwaktes

  • Afhankelijkheid van de Aziatische markt.
  • Om de sterkte van haar merken te behouden is LVMH verplicht om jaarlijks grote bedragen te spenderen aan marketing en reclame.
  • Klanten van LVMH reageren eerder op zware beurscorrecties of problemen in financiële markten dan op economische groeivertragingen.

Opportuniteiten

  • Het groeiende aantal rijken zorgt voor een stijgende vraag naar luxeproducten op lange termijn.
  • In de groeilanden is er steeds meer vraag naar luxeproducten.
  • Met haar sterke balans heeft LVMH nog ruimte voor overnames om haar productportefeuille nog verder uit te breiden.

Bedreigingen

  • Merken die aan populariteit zouden verliezen.
  • Nieuwe maatregelen in de belangrijke markt China om de verkoop van luxeproducten aan banden te leggen.
  • Namaak en merkinbreuken.

Overzicht historische adviezen

Date Koers Advies
04/12/2017 208.85 EUR Houden
01/29/2018 252.6 EUR Kopen
04/11/2019 344.95 EUR Houden
17/03/2020 309 EUR Kopen
23/09/2021 656 EUR Houden
03/03/2022 638 EUR Kopen

Lexicon

Lectuur in de financiële sector bevat zeer vaak zeer specifieke begrippen. Vanzelfsprekend gebruiken ook onze analisten gespecialiseerde financiële termen in de publicaties. Om u wegwijs te maken in het vakjargon vindt u hier een verklarende woordenlijst van deze financiële begrippen.

Disclaimer

  • Deze aandelenstudie is een publicatie van Dierickx Leys Private Bank. Ze is opgesteld op basis van zorgvuldig geselecteerde bronnen en eigen onderzoek en volgens degelijke hypotheses, zonder dat de juistheid en volledigheid ervan gegarandeerd kan worden. Ze bevat opinies die op datum van publicatie geldig zijn maar in de toekomst kunnen wijzigen. De bank is niet verantwoordelijk voor enige schade die uit deze adviezen zou voortvloeien.

  • Materiële informatiebronnen zijn de publicaties (o.a. persmededelingen) en jaarrekeningen van de bedrijven in kwestie die geanalyseerd worden, analyses en studies van grootbanken en berichtgeving in gespecialiseerde financiële pers.

  • De studie is gebaseerd op een eigen fundamentele analyse van de betreffende onderneming, rekening houdende met kasstromen, winstevolutie, groei, stabiliteit en kwaliteit van het management. Fundamentele analyse heeft tot doel een inschatting te maken van de huidige intrinsieke waarde van een onderneming en haar meest waarschijnlijke evolutie, binnen de activiteitssector en de geografische zone waarin ze bedrijvig is. Hierbij worden ook de relevante macro-economische factoren in beeld gebracht. De daaruit voortvloeiende aanbevelingen zijn gebaseerd op een langetermijnperspectief. De studie wordt aangepast na de publicatie van de resultaten (per kwartaal of halfjaarlijks) of tussentijds indien er zich belangrijke gebeurtenissen voordoen.

  • Deze publicatie betreft geen gepersonaliseerde beleggingsaanbeveling. De beleggingsinstrumenten vermeld in deze publicatie zijn niet geschikt voor alle beleggers. Er dient rekening gehouden te worden met de doelstellingen, financiële draagkracht, kennis, ervaring en risicokenmerken van de belegger. Vraag raad aan uw beleggingsadviseur.

  • Deze studie is uitgewerkt volgens interne en wettelijke richtlijnen i.v.m. onafhankelijk onderzoek, sperperiodes en functiescheidingen.
    De bank heeft geen belangen in de vermelde maatschappijen en onderhoudt er geen zakenrelatie mee, maar de bank of haar medewerkers kunnen mogelijk wel een positie aanhouden in vermelde effecten of afgeleide effecten.

  • Deze aandelenstudie werd niet voorgelegd aan de emittent.

  • De gegevens in vreemde valuta zijn onderhevig aan fluctuaties van de wisselkoers. Deze kunnen het rendement beïnvloeden.
    De vermelde historische resultaten en prognoses zijn geen betrouwbare indicator voor toekomstige resultaten.

  • De bevoegde autoriteit is de FSMA.

  • Overname uit deze publicatie is toegelaten mits bronvermelding.