Hermès Analist: Jonathan Mertens

Print deze pagina

Algemene gegevens

  • Datum: 30/07/2025
  • Koers opmaak studie: 2267 EUR
  • Huidige koers: 2072 EUR
  • Marktkapitalisatie: 240 miljard
  • Sector: Consumptie/Luxe
  • Markt: Euronext Parijs
  • ISIN: FR0000052292

Advies van de analist

  • € 1.515,58
  • € 2.576,66

Advies: Houden

Grafiek

Bron: Dierickx Leys

Indicatoren

Groei

Stabiliteit

Kwaliteit

Waardering

Activiteiten:

Hermès werd in 1837 opgericht als leveranciers van zadels, en evolueerde nadien naar een leverancier van koffers, tassen en andere reisbenodigdheden, horloges juwelen en huisdecoratie. 

Vandaag de dag is Hermès vooral bekend als modehuis en luxeproducent van tassen, kledij, sjaaltjes, dassen, parfums, horloges en juwelen. De Hermès familie bezit zowat tweederde van de aandelen en controleert drie vierden van het stemrecht.

Hermès : omzetverdeling 2024

Bron: Hermès

Conclusie

Met omzetgroei in al de geografische markten, heeft Hermès gedurende de eerste jaarhelft wederom een sterke prestatie neergezet. 
​​​Traditioneel geeft het bedrijf geen becijferde outlook, al verwachten we dat Hermes ook in de nabije toekomst zou moeten kunnen blijven groeien. 
Desalniettemin zien we dat ook in het bredere luxe-segment de vraag duidelijk begint af te koelen, met scherpe omzet- en winstdalingen bij de meer 'betaalbare' luxemerken. Het (ultra)premium segment van de luxe markt, waarin Hermès uitsluitend actief is, blijft hiervan voorlopig meer afgeschermd. 

Hermès behoort tot de absolute top van luxebedrijven en kan een indrukwekkend trackrecord van operationele excellentie voorleggen. Bovendien is er een sterke referentie-aandeelhouder die denkt aan de toekomst op de lange termijn. De relatieve afhankelijkheid van de bredere Asia-Pacific regio (en de Chinese markt specifiek) is (op termijn) een potentieel risico voor het bedrijf, gegeven de sterke verweving tussen politiek en economie in China en de macro-economische afkoeling daar.  

Op vlak van waardering blijft het bedrijf nog steeds 'priced for perfection'. Aan de huidige beurskoers waardeert de markt het bedrijf aan 51 keer de verwachte winst voor FY 2025 of aan een verwachte FCF-yield van 1,8%. Op peg-basis, waarbij we rekening houden met de verwachte groei (CAGR van 11%) voor de komende jaren, noteren we aan de huidige beurskoers op ongeveer 4.6, waardoor volgens ons het aandeel aan de huidige beurskoers te duur blijft. Hierdoor blijven we voorlopig bij onze 'houden' aanbeveling.

Nieuws

-
​​​​​​​ 

Resultaten

Fiscaal boekjaar (in Mia) 2020 2021 2022 2023 2024 2025 E
Omzet 6,398,9811,6013,4315,1716,92
Operationele winst 2,073,534,705,656,156,87
Nettowinst 1,392,453,374,314,605,02
Boekwaarde per aandeel 69,9189,04117,85143,99164,14193,15
Winst per aandeel 13,2723,3732,2041,1943,6047,94
Koers/Winst 666545465359
Dividend 4,558,0013,0015,0016,0016,00
Dividendrendement 0,52%0,52%0,90%0,79%0,69%0,56%
Bron: Bloombergin EUR


Resultaten HY 2025

  • De omzet steeg met 7% tot € 8 miljard. 
  • Het operationele inkomen ging 6% hoger tot € 3,3 miljard.
  • De nettowinst daalde met 5% tot € 2,25 miljard.

Positieve punten 

  • Hermès kon in al haar operationele regio's significante omzetgroei boeken in de eerste jaarhelft van 2025. In Europa bedroeg de omzetgroei ongeveer 10,7% met verder herstel op de Franse thuismarkt (+8,7%). Het bedrijf zelf spreekt van een positieve impact van zowel nationale als internationale (toeristische) klanten. Op de Amerikaanse markt steeg de omzet met 9,5% (+11,7% op organische basis). De groei in Azië bedroeg slechts 4,2%, maar de groei in Japan was een positieve uitschieter met een omzetgroei van 17,6% (+16% organisch). Dit lijkt te impliceren dat (rijkere) klanten gebruik maakten van de daling van de Japanse yen om in deze markt Hermès producten te gaan kopen. 
    De Aziatische (Asia Pacific) markt was in de eerste jaarhelft goed voor ongeveer 55% van de totale omzet bij Hermes.
  • Ook het tweede kwartaal was sterk bij Hermès, met een omzetgroei van 5,6% (+9% op organische basis). Dit is in schril contrast met directe concurrenten zoals LVMH (-4% organisch) en Kering (-15% organisch). Volgens ons is dit grotendeels te danken aan het meer (ultra)premium imago bij Hermès, met lange wachttijden (schaarste) en een zeer rijk clienteel. 
  • De operationele winstmarge bij Hermes blijft met 41,4% op een zeer hoog niveau. Het bedrijf heeft duidelijk een sterke prijszettingsmacht. Hermès slaagt er probleemloos in om hogere kosten door te rekenen aan haar eindklanten. Het bedrijf verhoogt haar prijzen jaarlijks met een premie van enkele procenten ten opzichte van de inflatie.
  • Vergeleken met directe concurrenten LVMH en Kering is de langetermijn groeivoet bij Hermes (op genormaliseerde basis) hoger, met consistent superieure winstmarges. Bekeken over de laatste 5 jaar zien we een CAGR omzetgroei van 17,1% bij Hermes, ten opzichte van 9,5% bij LVMH en 1,6% bij Kering.
  • De grootste divisie 'Mode/Lederwaren' groeide het afgelopen halfjaar met 11,3% (+12,4% in constante wisselkoersen). De omzet uit deze productcategorie is goed voor 44,5% van het omzettotaal. Ook de op één na grootste divisie, 'Ready-to-wear & Accessories', kon een groei voorleggen van 4,3% (+5,5% bij constante wisselkoersen). Beide divisies samen vertegenwoordigen ongeveer 72,6% van de totale groepsomzet. 
  • Het bedrijf heeft een ijzersterke balans met een totale nettokaspositie van € 10,7 miljard en een solvabiliteit van 76%. Bovendien genereert het bedrijf zeer sterke operationele- en vrije kasstromen. In de afgelopen zes maanden van 2025 genereerde Hermès op een omzet van € 8 miljard, € 1,8 miljard aan vrije kasstroom. 
  • Door de aanhoudende hoge vraag blijft Hermes investeren in de uitbreiding van de productielocaties en het aanwerven van personeel. Zo zal het bedrijf in de komende jaren drie extra productielocaties openen in Frankrijk. Het totale werknemersbestand nam voor het eerst toe tot meer dan 25.700. 
  • Hermès keerde voor in totaal €2,7 miljard aan dividenden uit aan haar aandeelhouders. Bovendien ontvingen ook alle medewerkers een cashbonus van € 4500 zodat ook zij de vruchten plukten van de geleverde groei.  

Negatieve punten 

  • De groei in de Asia-Pacific regio (excl.Japan) kwam wat onder druk te staan. Op organische basis kwam de groei hier na zes maanden uit op 3%, wat een significante afkoeling inhoudt ten opzichte van de voorgaande jaren. Dit is gedeeltelijk te wijten aan de moeilijkere macro-economische situatie in China, waar het consumentenvertrouwen in de eerste jaarhelft sterk is afgekoeld. 
  • Wisselkoerseffecten oefenden gedurende het afgelopen halfjaar een negatief effect uit van ongeveer €77 miljoen op de omzet van het bedrijf. 
  • In de horloge-divisie was er een omzetkrimp van 8% na zes maanden. Ook in het segment 'parfum en cosmetica' was er een organische omzetdaling van 4%. Deze productcategorieën zijn echter van beperkt belang in het totale resultaat van de groep, maar het is wel een teken aan de wand dat de marktomgeving uitdagend blijft. 
  • Hermes geeft traditioneel geen becijferde outlook. Ook over de groeivooruitzichten de komende jaren blijft het bedrijf zeer vaag. 

SWOT

Sterktes 

  • Zeer sterke merknaam met een rijke historiek, die synoniem is voor het ultrapremium segment in de mode-industrie. 
  • Hermès creëert bewust artificiële schaarste voor haar luxegoederen, wat het verlangen naar haar producten verder verhoogt. 
  • Luxeproducten zijn prijsinelastisch, waardoor Hermès regelmatig haar prijzen kan verhogen zonder dat dit negatieve effecten op de verkoop heeft.
  • Hermès is verticaal geintegreerd. Via eigen productie-ateliers garandeert het bedrijf hoog-kwalitatieve producten.
  • Gelimiteerde distributie. Hermès beperkt het aantal verkooppunten om de exclusiviteit te waarborgen.
  • Mooi track record op lange termijn, met 'best-in-class' operationele winstmarges.

Zwaktes

  • Om de sterkte van het merk te behouden dienen jaarlijks relatief grote bedragen gespendeerd te worden aan marketing, reclame of samenwerkingen (= collabs) met populaire artiesten.
  • De waardering van het aandeel is zelden goedkoop. Bovendien is het gros van de aandelen in bezit van de familie Hermès, wat weegt op de liquiditeit van het aandeel. 
  • Relatief grote afhankelijkheid van handtassen, wat een risico vormt bij veranderingen in consumentenvraag.
  • Ongeveer 60% van de omzet wordt gegenereerd in de Aziatische regio.

Opportuniteiten

  • Het groeiende aantal rijken zorgt voor een stijgende vraag naar luxeproducten op langere termijn.
  • Stijgende vraag in groeilanden zoals China, India en Zuidoost-Azië onderliggend gedreven door een groeiende welvarende middenklasse.
  • Hermès slaagt er zeer goed in om haar productaanbod verder uit te breiden naar productcategorieën die minder gelieerd zijn aan de historische mode-activiteiten.

Bedreigingen

  • Een eventuele tanende populariteit.
  • Omwille van de exclusiviteit is Hermès een geliefd doelwit met betrekking tot namaak. Dit kan het merkimago beschadigen. 
  • Nieuwe maatregelen in China om de verkoop van luxeproducten aan banden te leggen.
  • Luxe-uitgaven zijn in principe gevoelig aan de macro-economische cyclus en het consumentenvertrouwen, al is Hermès als ultrapremium merk meer beschermd dan andere spelers in de sector. 
  • We zijn wat bezorgd over de Chinese president Xi en zijn programma van 'gedeelde welvaart'. Indien mensen zouden gestigmatiseerd worden omdat ze een duur merk kopen, zou dit slecht nieuws zijn voor Hermès.

Overzicht historische adviezen

Datum Koers Advies
03/08/2020 695 EUR Houden

Lexicon

Lectuur in de financiële sector bevat zeer vaak zeer specifieke begrippen. Vanzelfsprekend gebruiken ook onze analisten gespecialiseerde financiële termen in de publicaties. Om u wegwijs te maken in het vakjargon vindt u hier een verklarende woordenlijst van deze financiële begrippen.

Disclaimer

  • Deze aandelenstudie is een publicatie van Dierickx Leys Private Bank. Ze is opgesteld op basis van zorgvuldig geselecteerde bronnen en eigen onderzoek en volgens degelijke hypotheses, zonder dat de juistheid en volledigheid ervan gegarandeerd kan worden. Ze bevat opinies die op datum van publicatie geldig zijn maar in de toekomst kunnen wijzigen. De bank is niet verantwoordelijk voor enige schade die uit deze adviezen zou voortvloeien.

  • Materiële informatiebronnen zijn de publicaties (o.a. persmededelingen) en jaarrekeningen van de bedrijven in kwestie die geanalyseerd worden, analyses en studies van grootbanken en berichtgeving in gespecialiseerde financiële pers.

  • De studie is gebaseerd op een eigen fundamentele analyse van de betreffende onderneming, rekening houdende met kasstromen, winstevolutie, groei, stabiliteit en kwaliteit van het management. Fundamentele analyse heeft tot doel een inschatting te maken van de huidige intrinsieke waarde van een onderneming en haar meest waarschijnlijke evolutie, binnen de activiteitssector en de geografische zone waarin ze bedrijvig is. Hierbij worden ook de relevante macro-economische factoren in beeld gebracht. De daaruit voortvloeiende aanbevelingen zijn gebaseerd op een langetermijnperspectief. De studie wordt aangepast na de publicatie van de resultaten (per kwartaal of halfjaarlijks) of tussentijds indien er zich belangrijke gebeurtenissen voordoen.

  • Deze publicatie betreft geen gepersonaliseerde beleggingsaanbeveling. De beleggingsinstrumenten vermeld in deze publicatie zijn niet geschikt voor alle beleggers. Er dient rekening gehouden te worden met de doelstellingen, financiële draagkracht, kennis, ervaring en risicokenmerken van de belegger. Vraag raad aan uw beleggingsadviseur.

  • Deze studie is uitgewerkt volgens interne en wettelijke richtlijnen i.v.m. onafhankelijk onderzoek, sperperiodes en functiescheidingen.
    De bank heeft geen belangen in de vermelde maatschappijen en onderhoudt er geen zakenrelatie mee, maar de bank of haar medewerkers kunnen mogelijk wel een positie aanhouden in vermelde effecten of afgeleide effecten.

  • Deze aandelenstudie werd niet voorgelegd aan de emittent.

  • De gegevens in vreemde valuta zijn onderhevig aan fluctuaties van de wisselkoers. Deze kunnen het rendement beïnvloeden.
    De vermelde historische resultaten en prognoses zijn geen betrouwbare indicator voor toekomstige resultaten.

  • De bevoegde autoriteit is de FSMA.

  • Overname uit deze publicatie is toegelaten mits bronvermelding.