Hermès Analist: Jonathan Mertens

Print deze pagina

Algemene gegevens

  • Datum: 17/04/2025
  • Koers opmaak studie: 2289 EUR
  • Huidige koers: 2381 EUR
  • Marktkapitalisatie: 240 miljard
  • Secteur: Consumptie/Luxe
  • Markt: Euronext Parijs
  • ISIN: FR0000052292

Conseil de l'analyste

  • 1 671,64 €
  • 2 841,79 €

Advies: Conserver

Grafiek

Bron: Dierickx Leys

Indicatoren

Croissance

Stabilité

Qualité

Valeur

Activiteiten:

Hermès werd in 1837 opgericht als leveranciers van zadels, en evolueerde nadien naar een leverancier van koffers, tassen en andere reisbenodigdheden, horloges juwelen en huisdecoratie. 

Vandaag de dag is Hermès vooral bekend als modehuis en luxeproducent van tassen, kledij, sjaaltjes, dassen, parfums, horloges en juwelen. De Hermès familie bezit zowat tweederde van de aandelen en controleert drie vierden van het stemrecht.

Hermès : omzetverdeling

Source: Hermès

Conclusie

Met omzetgroei in al de geografische markten, heeft Hermès gedurende het vierde kwartaal wederom een ijzersterke prestatie neergezet. 
​​​Traditioneel geeft het bedrijf geen becijferde outlook, al verwachten we dat Hermes ook in de nabije toekomst met dubbele omzetcijfers zou moeten kunnen blijven groeien. 
Desalniettemin zien we dat ook in het bredere luxe-segment de vraag duidelijk begint af te koelen, met scherpe omzet- en winstdalingen bij de meer 'betaalbare' luxemerken. Het (ultra)premium segment van de luxe markt, waarin Hermès uitsluitend actief is, blijft hiervan voorlopig meer afgeschermd. 

Hermès behoort tot de absolute top van luxebedrijven en kan een indrukwekkend trackrecord van operationele excellentie voorleggen. Bovendien is er een sterke referentie-aandeelhouder die denkt aan de toekomst op de lange termijn. Met een sterk opkomende middenklasse in voornamelijk China zou het bedrijf nog jaren moeten kunnen groeien. De relatieve afhankelijkheid van de Chinese markt is (op termijn) een potentieel risico voor het bedrijf, gegeven de sterke verweving tussen politiek en economie in China 

Op vlak van waardering blijft het bedrijf toch wel 'priced for perfection'. Aan de huidige beurskoers waardeert de markt het bedrijf aan 52 keer de verwachte winst voor FY 2025 of aan een verwachte FCF-yield van 1,5%. Op peg-basis, waarbij we rekening houden met de verwachte groei (CAGR van 11%) voor de komende jaren, noteren we aan de huidige beurskoers op ongeveer 5, waardoor volgens ons het aandeel aan de huidige beurskoers te duur blijft. Hierdoor blijven we voorlopig bij ons 'houden' advies.

Nieuws

17/04/2025: trading update eerste kwartaal
De omzet steeg in het eerste kwartaal met 9% tot € 4,1 miljard, met omzetgroei in alle geografische regio's.
Zo steeg de omzet van het bedrijf met 17% in Japan, met 11% in de Amerikaanse markt en was er 14% omzetgroei in Europa.
Een minpuntje was de Asia-Pacific regio, waar de omzetgroei nagenoeg stilviel tot 1%. Meer specifiek spreekt Hermès in China over een 'dalende winkeltrafiek' sinds het eerste kwartaal van 2024. 
Wat betreft de productcategoriëen deden de kerndivisies van de groep, zijnde 'mode/lederwaren' en 'ready-to-wear & accessories', het met een omzetgroei van respectievelijk +10% en +7% redelijk goed. Meer niche productcategoriëen zoals horloges en parfum deden het wat minder, al is hun omzet in het algehele totaal van de groepsomzet zeer beperkt. 
Deze trading update bevestigt dan ook eerder onze voorgaande analyse over het aandeel. Het advies blijft bijgevolg op 'houden'.
​​​​​​​ 

Resultaten

Fiscaal boekjaar (in Mia) 2020 2021 2022 2023 2024 2025 E
Omzet 6,398,9811,6013,4315,1716,92
Operationele winst 2,073,534,705,656,156,87
Nettowinst 1,392,453,374,314,605,02
Boekwaarde per aandeel 69,9189,04117,85143,99164,14193,15
Winst per aandeel 13,2723,3732,2041,1943,6047,94
Koers/Winst 666545465359
Dividend 4,558,0013,0015,0016,0016,00
Dividendrendement 0,52%0,52%0,90%0,79%0,69%0,56%
Bron: Bloombergin EUR


Resultaten FY 2024

  • De omzet steeg met 13% tot € 15,2 miljard. 
  • Het operationele inkomen ging 8,9% hoger tot € 6,2 miljard.
  • De nettowinst steeg met 6,8% tot € 4,6 miljard.

Positieve punten 

  • Hermès kon in al haar operationele regio's significante omzetgroei boeken in boekjaar 2024. In Europa bedroeg de omzetgroei ongeveer 18% met verder herstel op de Franse thuismarkt (+13,5%). Het bedrijf zelf spreekt van een positieve impact van zowel nationale als internationale klanten. Op de Amerikaanse markt steeg de omzet met 14,5% ten opzichte van boekjaar 2023. De groei in Azië bedroeg 7,3% (+9,9% bij constante wisselkoersen), wat een zeer sterk resultaat is gegeven de algemene vertraging van de economie in China gedurende het afgelopen jaar. De Aziatische markt was in 2024 goed voor ongeveer 53% van de totale omzet bij Hermes.
  • Ook het vierde kwartaal was bijzonder sterk bij Hermès, met een omzetgroei van 17,7%. Dit is in schril contrast met directe concurrenten zoals LVMH (+0,1%) en Kering (-11,6%). Volgens ons is dit grotendeels te danken aan het meer (ultra)premium imago bij Hermès, met lange wachttijden (schaarste) en een zeer rijk clienteel. 
  • De operationele winstmarge bij Hermes blijft met 40,5% op een zeer hoog niveau. Het bedrijf heeft duidelijk een sterke prijszettingsmacht, aangezien het ook de effecten voelt van de opgelopen inflatie op vlak van gestegen loonkosten & stijging van de winkelhuur. Toch slaagt het bedrijf er blijkbaar probleemloos in om deze kosten door te rekenen aan haar eindklanten. Hermès verhoogt haar prijzen jaarlijks met ongeveer 6 à 7%.
  • Vergeleken met directe concurrenten LVMH en Kering is de langetermijn groeivoet bij Hermes (op genormaliseerde basis) hoger, met consistent superieure winstmarges. Bekeken over de laatste 5 jaar zien we een CAGR omzetgroei van 17.6% bij Hermes, ten opzichte van 13% bij LVMH en 7.4% bij Kering.
  • De grootste divisie 'Mode/Lederwaren' groeide het afgelopen boekjaar met 16,4% (+18,3% in constante wisselkoersen). De omzet uit deze productcategorie is goed voor 42,5% van het omzettotaal. Ook de op één na grootste divisie, 'Ready-to-wear & Accessories', kon een groei voorleggen van 13,6% (+15,4% bij constante wisselkoersen). Beide divisies samen vertegenwoordigen ongeveer 71,6% van de totale groepsomzet. 
  • Het bedrijf heeft een ijzersterke balans met een totale nettokaspositie van € 11,6 miljard en een solvabiliteit van 75%. Bovendien genereert het bedrijf zeer sterke operationele- en vrije kasstromen. In de afgelopen twaalf maanden van 2024 genereerde Hermès op een omzet van € 15,2 miljard, € 3,8 miljard aan vrije kasstroom. 
  • Door de aanhoudende hoge vraag blijft Hermes investeren in de uitbreiding van de productielocaties en het aanwerven van personeel. Zo zal het bedrijf in de komende jaren drie extra productielocaties openen in Frankrijk. Het totale werknemersbestand nam voor het eerst toe tot meer dan 25.000. 
  • Het bedrijf wil voor boekjaar 2024 een dividend uitkeren van in totaal €16/per aandeel (€ 3,5/aandeel zal worden uitgekeerd als interim-dividend op 19/02/2025). Daarnaast wil Hermès ook een uitzonderlijk dividend uitkeren van € 10/aandeel. 

Negatieve punten 

  • Voor het zesde jaar op rij genereerde Hermès absolute recordresultaten. Het zal echter moeilijker en moeilijker worden om het huidige groeimomentum te behouden.
  • Wisselkoerseffecten oefenden gedurende het afgelopen boekjaar een negatief effect uit van ongeveer €235 miljoen op de omzet van het bedrijf. 
  • In de horloge - divisie was er een omzetkrimp van 4% na twaalf maanden. Deze productcategorie is echter van beperkt belang in het totale resultaat van de groep.
  • Hermes geeft traditioneel geen becijferde outlook. Ook over de groeivooruitzichten de komende jaren blijft het bedrijf zeer vaag. 

SWOT

Sterktes 

  • Zeer sterke merknaam
  • Mooi track record op lange termijn
  • Luxeproducten zijn minder prijselastisch, waardoor Hermès regelmatig haar prijzen kan verhogen zonder dat dit negatieve effecten op de verkoop heeft.

Zwaktes

  • Om de sterkte van het merk te behouden dienen jaarlijks grote bedragen gespendeerd te worden aan marketing en reclame.
  • De waardering van het aandeel is zelden goedkoop.
  • Relatief grote afhankelijkheid van tassen.

Opportuniteiten

  • Het groeiende aantal rijken zorgt voor een stijgende vraag naar luxeproducten op lange termijn.
  • Stijgende vraag in groeilanden.
  • Hermès slaagt er zeer goed in om haar productaanbod verder uit te breiden naar productcategorieën die minder gelieerd zijn aan de historische mode-activiteiten.

Bedreigingen

  • Een eventuele tanende populariteit.
  • Nieuwe maatregelen in China om de verkoop van luxeproducten aan banden te leggen.
  • Regionale sanitaire restricties kunnen ook in de toekomst nog plaatsvinden en aldus een financiële impact hebben.
  • We zijn wat bezorgd over de Chinese president Xi en zijn programma van 'gedeelde welvaart'. Indien mensen zouden gestigmatiseerd worden omdat ze een duur merk kopen, zou dit slecht nieuws zijn voor Hermès.

Overzicht historische adviezen

Date Koers Advies
03/08/2020 695 EUR Houden

Lexicon

Lectuur in de financiële sector bevat zeer vaak zeer specifieke begrippen. Vanzelfsprekend gebruiken ook onze analisten gespecialiseerde financiële termen in de publicaties. Om u wegwijs te maken in het vakjargon vindt u hier een verklarende woordenlijst van deze financiële begrippen.

Disclaimer

  • Deze aandelenstudie is een publicatie van Dierickx Leys Private Bank. Ze is opgesteld op basis van zorgvuldig geselecteerde bronnen en eigen onderzoek en volgens degelijke hypotheses, zonder dat de juistheid en volledigheid ervan gegarandeerd kan worden. Ze bevat opinies die op datum van publicatie geldig zijn maar in de toekomst kunnen wijzigen. De bank is niet verantwoordelijk voor enige schade die uit deze adviezen zou voortvloeien.

  • Materiële informatiebronnen zijn de publicaties (o.a. persmededelingen) en jaarrekeningen van de bedrijven in kwestie die geanalyseerd worden, analyses en studies van grootbanken en berichtgeving in gespecialiseerde financiële pers.

  • De studie is gebaseerd op een eigen fundamentele analyse van de betreffende onderneming, rekening houdende met kasstromen, winstevolutie, groei, stabiliteit en kwaliteit van het management. Fundamentele analyse heeft tot doel een inschatting te maken van de huidige intrinsieke waarde van een onderneming en haar meest waarschijnlijke evolutie, binnen de activiteitssector en de geografische zone waarin ze bedrijvig is. Hierbij worden ook de relevante macro-economische factoren in beeld gebracht. De daaruit voortvloeiende aanbevelingen zijn gebaseerd op een langetermijnperspectief. De studie wordt aangepast na de publicatie van de resultaten (per kwartaal of halfjaarlijks) of tussentijds indien er zich belangrijke gebeurtenissen voordoen.

  • Deze publicatie betreft geen gepersonaliseerde beleggingsaanbeveling. De beleggingsinstrumenten vermeld in deze publicatie zijn niet geschikt voor alle beleggers. Er dient rekening gehouden te worden met de doelstellingen, financiële draagkracht, kennis, ervaring en risicokenmerken van de belegger. Vraag raad aan uw beleggingsadviseur.

  • Deze studie is uitgewerkt volgens interne en wettelijke richtlijnen i.v.m. onafhankelijk onderzoek, sperperiodes en functiescheidingen.
    De bank heeft geen belangen in de vermelde maatschappijen en onderhoudt er geen zakenrelatie mee, maar de bank of haar medewerkers kunnen mogelijk wel een positie aanhouden in vermelde effecten of afgeleide effecten.

  • Deze aandelenstudie werd niet voorgelegd aan de emittent.

  • De gegevens in vreemde valuta zijn onderhevig aan fluctuaties van de wisselkoers. Deze kunnen het rendement beïnvloeden.
    De vermelde historische resultaten en prognoses zijn geen betrouwbare indicator voor toekomstige resultaten.

  • De bevoegde autoriteit is de FSMA.

  • Overname uit deze publicatie is toegelaten mits bronvermelding.