D'Ieteren Analist: Eli Moorkens

Print deze pagina

Algemene gegevens

  • Datum: 28/04/2025
  • Koers opmaak studie: 172.3 EUR
  • Huidige koers: 175.1 EUR
  • Marktkapitalisatie: 9,25 miljard EUR
  • Sector: Distributie
  • Markt: Euronext
  • ISIN: BE0974259880

Advies van de analist

  • € 164,00
  • € 246,00

Advies: Houden

Grafiek

Bron: Dierickx Leys

Indicatoren

Groei

Stabiliteit

Kwaliteit

Waardering

Activiteiten:

D'Ieteren Group is een in 1805 opgerichte Brusselse holding die ondertussen zes activiteiten herbergt:

D'Ieteren Automotive (100%) is de grootste autodistributeur in België met een marktaandeel van meer dan 22%. Het verdeelt de voertuigen van de Volkswagen Group zoals Volkswagen, Audi, Bentley, Porsche, Bugatti, Lamborghini, Seat en Skoda.

Belron (50,3%) is wereldleider op het vlak van herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. Het bedrijf is actief in 37 landen en is in België bekend onder de merknaam Carglass.

PHE (100%) is een Europese leverancier van reserveonderdelen en diensten voor voertuigen en vrachtwagens. Het bedrijf werd opgericht in 1962 en is ondertussen actief in Frankrijk, België, Spanje, Italië, Luxemburg en Nederlands.

TVH Parts (40%) is een Waregemse leverancier van onderdelen voor vorkliften, industriële, bouw- en landbouwmachines. TVH Parts is actief in 26 landen overheen alle continenten en telt ongeveer 81 vestigingen en 4.500 werknemers.

Moleskine (100%) ontwikkelt en verkoopt notitieboekjes en is wereldwijd actief.

D'Ieteren Immo (100%) omvat de vastgoedactiviteiten van de groep met 36 sites onder beheer.

D'Ieteren: verdeling aangepaste operationele winst voor belasting in % (proportioneel)

Bron: D'Ieteren (Q2 2022)

Conclusie

D'Ieteren heeft een goede prestatie neergezet in 2024. De aangepaste winst voor belastingen nam j-o-j met 10% toe. D’Ieteren Automotive presteerde sterk terwijl de Belgische automarkt het moeilijk heeft. Ook Belron kan geruststellende resultaten voor te leggen. De schulden nemen af en voor 2025 wordt een hoge vrijekasstroom verwacht. PHE en TVH zagen hun omzet en aangepaste winst voor belastingen toenemen. Moleskine daarentegen blijft zwak presteren. Op basis van de verwachte aangepaste winst per aandeel voor 2025 (€ 13,05) noteert het aandeel aan een koers-winstratio van 13,2. Gegeven de degelijke operationele prestaties trekken we de koopzone op. Het aandeel bevindt zich nog net in de houden zone.

Nieuws

09/09/2024 Reorganisatie van het aandeelhouderschap
Nicolas D’Ieteren koopt zijn neef Olivier Périer uit. Concreet zal Nicolas D’Ieteren € 223,75 per aandeel betalen om zijn belang te verhogen van 33% naar 50,1%. Na de transactie zal Olivier Périer nog 10,6% van D’Ieteren bezitten. Indien de marktomstandigheden het toelaten zal hij dit resterend belang de komende 5 jaar verkopen. Voor de financiering wordt er een uitzonderlijk dividend van € 74 uitgekeerd aan de aandeelhouders. D’Ieteren zal voor € 1 miljard bijkomende schulden aangaan. Belron zal voor € 3,8 miljard bijkomende schulden aangaan om een uitzonderlijk dividend te kunnen betalen aan D’Ieteren.




Resultaten

Fiscaal boekjaar (in Mia) 20202021202220232024 2025E 
Omzet 3,323,364,717,988,158,11
Operationele winstmarge 0,3%2,6%2,7%2,6%3,2%5,4%
Netto winstmarge 4,3%7,6%7,2%6,7%4,6%8,6%
Boekwaarde per aandeel 50,3953,8657,2364,3635,2
Winst per aandeel 2,624,816,129,947,0213,16
Koers/Winst 263627202313
Dividend 1,352,103,003,253,751,84
Dividendrendement 1,99%1,22%1,78%1,60%2,33%1,07%
Bron: Bloombergin EUR

Jaarresultaat 2024

  • De (proportioneel) geconsolideerde omzet steeg j-o-j met 3,5% tot bijna € 12,1 miljard. 
  • De aangepaste geconsolideerde winst voor belastingen (groepsaandeel) steeg j-o-j met ongeveer 9,6% tot € 1,07 miljard. 

Positieve punten 

  • D'Ieteren Automotive: de omzet bleef quasi stabiel op € 5,3 miljard. Het marktaandeel daalde licht tot 24%. Het aantal nieuwe geleverde wagens door D’Ieteren daalde j-o-j met 4,1%. Toch was dit beter ten opzichte van de volledige Belgische markt voor nieuwe wagens (-6,4%). De aangepaste winst voor belastingen steeg met 13,4% tot € 239 miljoen. Een gunstige prijs/mix en kostencontrole zorgden voor dit resultaat. De vrijekasstroom nam aanzienlijk toe tot € 362 miljoen. Dit was te danken aan lagere voorraden, lagere kapitaaluitgaven en betere bedrijfsresultaten.
  • Belron: de omzet (groepsaandeel) steeg met 6,8% tot € 3,25 miljard. Van deze 6,8% stijging is 5,8% gegenereerd door organische groei. De rest (1%) komt door overnames en een wisselkoerseffect. Ook hier zorgde een gunstige prijs/mix voor betere resultaten. Daarnaast namen het aantal herstellingen en ADAS-camera’s (Advanced driver-assistance system) in de ruiten toe. Voornamelijk in de Eurozone nam de organische groei sterk toe (+15,6%). De aangepaste winst voor belastingen (groepsaandeel, D’Ieteren bezit 50,3% van Belron) steeg met 1,4% licht tot meer dan € 519 miljoen. De stijgende financieringskosten beperkten de groei. Indien we deze kosten buiten beschouwing laten zou de aangepaste winst voor belasting met 7,3% zijn toegenomen. Ook de vrijekasstroom daalde onder andere door hogere financieringskosten van € 714 miljoen in 2023 naar € 462 miljoen in 2024. Belron slaagt erin om de schuldenlast te laten afnemen. De schuldgraad bedroeg 5,1 keer de brutobedrijfswinst op het einde van 2024 ten opzichte van 5,5 bij aankondiging van de reorganisatie van het aandeelhouderschap.
  • PHE: de omzet steeg met 8,1% tot € 2,8 miljard. De aangepaste winst voor belastingen steeg met 20,4% tot bijna € 166 miljoen. Kostenbeheersing, verbeterde winstgevendheid en de omzetgroei zorgden voor dit resultaat. De betere resultaten zijn behaald ondanks toenemende kosten (personeel, huur van gebouwen).
  • TVH: de omzet (groepsaandeel) steeg met 4,3% tot € 670 miljoen. De aangepaste winst voor belastingen steeg met meer dan 30% tot bijna € 98 miljoen. Ook in deze afdeling gaat het voornamelijk over organische groei. Er werd ook gelet op de kosten.
  • De vrijekasstroom (groepsaandeel) kwam op het einde van 2024 uit op € 741 miljoen. Dit is een stijging van meer dan 22% ten opzichte van 2023. Voornamelijk D’Ieteren Automotive en PHE zorgden voor dit resultaat.
  • Dividend: D’Ieteren zal een brutodividend van € 1,6 per aandeel uitbetalen met betrekking tot boekjaar 2024. De uitbetaling zal in juni 2025 gebeuren. Het management geeft aan dat het de bedoeling is om het dividend minimaal stabiel te houden. Indien de resultaten het toelaten zal het dividend opgetrokken worden. 

Negatieve punten 

  • Moleskine: de verkoop daalde met meer dan 6% tot € 122 miljoen. Het aangepaste resultaat voor belastingen verzwakte verder van - € 2,2 miljoen naar - € 3 miljoen. Daarnaast heeft D’Ieteren een waardevermindering van meer dan € 131 miljoen geboekt op Moleskine. In het aangepaste resultaat wordt deze waardevermindering eruit gehaald. Moleskine blijft de zwakke divisie die het moeilijk heeft om consistent winstgevend te zijn. Een verkoop van de divisie zou, ook gezien het afwijkende profiel, moeten overwogen worden. 
  • Outlook 2025: Het management geeft aan dat de aangepaste winst voor belasting naar verwachting zal dalen in 2025 ten gevolge van de hogere rentelasten. Daarnaast zou Belron een hoge vrijekasstroom blijven genereren. Gezien de schuldenlast is dit positief. Aangezien de Belgische automarkt aan het vertragen is zullen de resultaten van D’Ieteren Automotive naar verwachting dalen met een laag tot middel eencijferig percentage.

SWOT

Sterktes 

  • Familiaal geleid bedrijf met focus op de lange termijn
  • Marktleider in haar twee kernactiviteiten
  • Herfocus op activiteiten binnen de auto-industrie

Zwaktes 

  • Het aantal verkeersongevallen daalt structureel door betere technologie in auto's en steeds strenger wordende alcoholwetgeving en -controles. Dit is een structurele tegenwind voor Belron.
  • De winstmarges bij D'Ieteren Auto zijn structureel laag en men is voor deze activiteit afhankelijk van Volkswagen.
  • Dollargevoelig: ongeveer 40% van de omzet van Belron komt uit de VS.

Opportuniteiten 

  • Een snellere penetratie van met ADAS-systemen uitgeruste wagens zal de groei van Belron verder stuwen.
  • Mogelijkheid om de komende jaren met Belron een consolidator te worden in de markt autoherstel 

Bedreigingen 

  • Steeds meer garages zullen de komende jaren noodgedwongen moeten investeren in ADAS-kalibratie wat zou kunnen wegen op de marges van Belron.
  • Trend naar meer autodelen zou in de toekomst mogelijks kunnen toenemen en leiden tot dalende autoverkopen. 
  • Resultaten van Belron zijn weergevoelig: een zachte winter zou voor zwakkere resultaten zorgen

Overzicht historische adviezen

Datum Koers Advies
2017/11/19 39.23 EUR Kopen
2019/08/29 46 EUR Houden
10/09/2024 210 EUR Verkopen
10/12/2024 161.8 EUR Houden

Lexicon

Lectuur in de financiële sector bevat zeer vaak zeer specifieke begrippen. Vanzelfsprekend gebruiken ook onze analisten gespecialiseerde financiële termen in de publicaties. Om u wegwijs te maken in het vakjargon vindt u hier een verklarende woordenlijst van deze financiële begrippen.

Disclaimer

  • Deze aandelenstudie is een publicatie van Dierickx Leys Private Bank. Ze is opgesteld op basis van zorgvuldig geselecteerde bronnen en eigen onderzoek en volgens degelijke hypotheses, zonder dat de juistheid en volledigheid ervan gegarandeerd kan worden. Ze bevat opinies die op datum van publicatie geldig zijn maar in de toekomst kunnen wijzigen. De bank is niet verantwoordelijk voor enige schade die uit deze adviezen zou voortvloeien.

  • Materiële informatiebronnen zijn de publicaties (o.a. persmededelingen) en jaarrekeningen van de bedrijven in kwestie die geanalyseerd worden, analyses en studies van grootbanken en berichtgeving in gespecialiseerde financiële pers.

  • De studie is gebaseerd op een eigen fundamentele analyse van de betreffende onderneming, rekening houdende met kasstromen, winstevolutie, groei, stabiliteit en kwaliteit van het management. Fundamentele analyse heeft tot doel een inschatting te maken van de huidige intrinsieke waarde van een onderneming en haar meest waarschijnlijke evolutie, binnen de activiteitssector en de geografische zone waarin ze bedrijvig is. Hierbij worden ook de relevante macro-economische factoren in beeld gebracht. De daaruit voortvloeiende aanbevelingen zijn gebaseerd op een langetermijnperspectief. De studie wordt aangepast na de publicatie van de resultaten (per kwartaal of halfjaarlijks) of tussentijds indien er zich belangrijke gebeurtenissen voordoen.

  • Deze publicatie betreft geen gepersonaliseerde beleggingsaanbeveling. De beleggingsinstrumenten vermeld in deze publicatie zijn niet geschikt voor alle beleggers. Er dient rekening gehouden te worden met de doelstellingen, financiële draagkracht, kennis, ervaring en risicokenmerken van de belegger. Vraag raad aan uw beleggingsadviseur.

  • Deze studie is uitgewerkt volgens interne en wettelijke richtlijnen i.v.m. onafhankelijk onderzoek, sperperiodes en functiescheidingen.
    De bank heeft geen belangen in de vermelde maatschappijen en onderhoudt er geen zakenrelatie mee, maar de bank of haar medewerkers kunnen mogelijk wel een positie aanhouden in vermelde effecten of afgeleide effecten.

  • Deze aandelenstudie werd niet voorgelegd aan de emittent.

  • De gegevens in vreemde valuta zijn onderhevig aan fluctuaties van de wisselkoers. Deze kunnen het rendement beïnvloeden.
    De vermelde historische resultaten en prognoses zijn geen betrouwbare indicator voor toekomstige resultaten.

  • De bevoegde autoriteit is de FSMA.

  • Overname uit deze publicatie is toegelaten mits bronvermelding.