D'Ieteren Analist: Eli Moorkens

Print deze pagina

Algemene gegevens

  • Datum: 05/09/2025
  • Koers opmaak studie: 160.5 EUR
  • Huidige koers: 165.3 EUR
  • Marktkapitalisatie: 8,56 miljard EUR
  • Secteur: Distributie
  • Markt: Euronext
  • ISIN: BE0974259880

Conseil de l'analyste

  • 164,00 €
  • 246,00 €

Advies: Acheter

Grafiek

Bron: Dierickx Leys

Indicatoren

Croissance

Stabilité

Qualité

Valeur

Activiteiten:

D'Ieteren Group is een in 1805 opgerichte Brusselse holding die ondertussen zes activiteiten herbergt:

D'Ieteren Automotive (100%) is de grootste autodistributeur in België met een marktaandeel van meer dan 22%. Het verdeelt de voertuigen van de Volkswagen Group zoals Volkswagen, Audi, Bentley, Porsche, Bugatti, Lamborghini, Seat en Skoda.

Belron (50,3%) is wereldleider op het vlak van herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. Het bedrijf is actief in 37 landen en is in België bekend onder de merknaam Carglass.

PHE (100%) is een Europese leverancier van reserveonderdelen en diensten voor voertuigen en vrachtwagens. Het bedrijf werd opgericht in 1962 en is ondertussen actief in Frankrijk, België, Spanje, Italië, Luxemburg en Nederlands.

TVH Parts (40%) is een Waregemse leverancier van onderdelen voor vorkliften, industriële, bouw- en landbouwmachines. TVH Parts is actief in 26 landen overheen alle continenten en telt ongeveer 81 vestigingen en 4.500 werknemers.

Moleskine (100%) ontwikkelt en verkoopt notitieboekjes en is wereldwijd actief.

D'Ieteren Immo (100%) omvat de vastgoedactiviteiten van de groep met 36 sites onder beheer.

D'Ieteren: verdeling aangepaste operationele winst voor belasting in % (proportioneel)

Source: D'Ieteren (H1 2025)

Conclusie

De halfjaarresultaten van D'Ieteren kwamen onder de verwachtingen uit. De resultaten bij TVH, D’Ieteren Automotive en Moleskine staan onder druk. Daarnaast presteerde Belron en PHE degelijk. Het management verwacht een sterke 2de jaarhelft bij Belron. Zowel op groepsniveau als bij Belron nemen de schulden duidelijk af. Ondanks het mindere resultaat bij vooral TVH, herbevestigt D’Ieteren de outlook voor 2025. De waarde van Belron (groepsaandeel) alleen wordt hoger ingeschat dan die van D’Ieteren Group. Ook op basis van de waardering die markt de afgelopen jaren aan D’Ieteren heeft gegeven, zit de beurskoers aanzienlijk onder het gemiddelde. Omwille van het track record, waardering en onderwaardering van Belron wordt de aanbeveling verhoogd naar kopen.

Nieuws

/




Resultaten

Fiscaal boekjaar (in Mia) 20202021202220232024 2025E 
Omzet 3,323,364,717,988,157,61
Operationele winstmarge 0,3%2,6%2,7%2,6%3,2%6,2%
Netto winstmarge 4,3%7,6%7,2%6,7%4,6%9,3%
Boekwaarde per aandeel 50,3953,8657,2364,3635,2
Winst per aandeel 2,624,816,129,947,0213,15
Koers/Winst 263627202312
Dividend 1,352,103,003,253,751,94
Dividendrendement 1,99%1,22%1,78%1,60%2,33%1,22%
Bron: Bloombergin EUR

Halfjaarresultaat 2025

  • De (proportioneel) geconsolideerde omzet daalde j-o-j met 2,9% tot € 6,11 miljard. 
  • De aangepaste geconsolideerde winst voor belastingen (groepsaandeel) daalde j-o-j met 22,7% tot € 452,4 miljoen. Dit is voornamelijk een gevolg van hogere intrestlasten. Dit was slechter dan verwacht. 

Positieve punten 

  • Belron: de omzet (groepsaandeel) steeg met 4,1% tot € 1,72 miljard. Van deze 4,1% stijging is 4% gegenereerd door organische groei. Onder andere een gunstige prijs/mix en een toename van ADAS-camera’s (Advanced driver-assistance system) zorgde voor een hogere omzet. De aangepaste winst voor belastingen (groepsaandeel, D’Ieteren bezit 50,3% van Belron) daalde met 15% tot net geen € 240 miljoen. De netto financieringskosten zijn sterk toegenomen. In de eerste jaarhelft is er € 253,8 miljoen aan uitgegeven tegenover € 136,1 miljoen het jaar voordien. Dit leidde ook tot een j-o-j daling van de vrije kasstroom met 29,3% tot € 256,8 miljoen. Belron slaagt er wel in om de schuldenlast te laten afnemen. De schuldgraad bedroeg 5,1 keer de brutobedrijfswinst op het einde van 2024 ten opzichte van 5,5 bij aankondiging van de reorganisatie van het aandeelhouderschap. Na de eerste jaarhelft kwam deze ratio uit op 4,73. De operationele winstmarge kwam uit op 21,4% terwijl het management 23% heeft aangegeven voor heel het jaar. Toch wordt er een bevestiging gegeven dat Belron 23% marge zal behalen. Dit impliceert dus een versnelling in de tweede jaarhelft. Het management geeft aan dat de volumes gaan toenemen. Dit is te danken aan onder andere een extra handelsdag, investeringen en lagere transformatiekosten. In de zomermaanden namen de volumes al toe.
  • PHE: de omzet steeg met 5,2% tot € 1,46 miljard. De aangepaste winst voor belastingen steeg met 6,9% tot € 90,2 miljoen. De operationele winstmarge is wel licht gedaald van 9,5% naar 9,1%. Dit kwam door kosteninflatie en minder handelsdagen. 
  • Schuldafbouw: Dankzij binnenkomende dividenden van D’Ieteren Automotive (€ 400 miljoen), Belron (€ 111,2 miljoen) en TVH (€ 44,6 miljoen) is de netto financiële schuld op groepsniveau gedaald van bijna € 653 miljoen eind 2024 tot minder dan € 296 miljoen na de eerste jaarhelft. D’Ieteren Group heeft een overbruggingskrediet van € 500 miljoen terugbetaald.
  • Outlook 2025 is herbevestigd: Het management geeft aan dat de aangepaste winst voor belasting naar verwachting zal dalen in 2025 ten gevolge van de hogere rentelasten. Het management verwacht een lage enkelcijferige omzetgroei in 2025. De mindere resultaten bij TVH zullen naar verwachting gecompenseerd worden door de andere divisies. 

Negatieve punten 

  • TVH: De marktomstandigheden zijn moeilijk voor TVH. De bedrijfsactiviteiten zijn eerder cyclisch. Een heropleving van de economie zou bijgevolg wenselijk zijn. De omzet (groepsaandeel) bleef j-o-j quasi stabiel op € 340 miljoen. De aangepaste winst voor belastingen (groepsaandeel) daalde echter j-o-j met 30,8% tot € 37,8 miljoen. De winstmarges zijn bijgevolg gedaald ten opzichte van het voorgaande jaar. Bij de vorige update in maart werd nog een omzetgroei van ongeveer 5% aangegeven. Nu komt het management daarop terug dat de groei lager zal zijn. Ook de winstmarge zal lager uitkomen. 
  • D'Ieteren Automotive: de omzet daalde j-o-j met 11,2% tot € 2,54 miljard. Het marktaandeel daalde met 75 basispunten tot 23,1%. Het aantal nieuwe geleverde wagens door D’Ieteren daalde j-o-j met 22,2%. Dit was slechter in vergelijking met de volledige Belgische markt voor nieuwe wagens (-10,2%). De aangepaste winst voor belastingen daalde met 27,1% tot € 109,1 miljoen. Onder andere een gunstige prijs/mix en naverkoopactiviteiten compenseerden gedeeltelijk. Het orderboek is wel genormaliseerd van 23.500 wagens op het einde van 2024 naar ongeveer 27.000 op het einde van de eerste jaarhelft. 
  • Moleskine: de omzet daalde met bijna 3,6% tot € 51 miljoen. Het aangepaste resultaat voor belastingen verzwakte verder van - € 7,1 miljoen naar - € 7,6 miljoen. D’Ieteren heeft nog 7 nieuwe winkels geopend. Moleskine blijft een zwakke divisie die het moeilijk heeft om winstgevend te zijn. Een verkoop van de divisie zou, gezien het afwijkende profiel, overwogen moeten worden. 
  • Lagere vrije kasstroom: De vrije kasstroom daalde van € 540 miljoen vorig jaar naar € 9,9 miljoen in de eerste jaarhelft van 2025. D’Ieteren heeft bij Belron en Moleskine geanticipeerd op importtarieven door de voorraden te laten toenemen. Het werkkapitaal (hogere voorraden) bij D’Ieteren Automotive nam ook toe. De voorraden raakten dus moeilijk verkocht door een lagere vraag.

SWOT

Sterktes 

  • Familiaal geleid bedrijf met focus op de lange termijn
  • Marktleider in haar twee kernactiviteiten
  • Herfocus op activiteiten binnen de auto-industrie

Zwaktes 

  • Het aantal verkeersongevallen daalt structureel door betere technologie in auto's en steeds strenger wordende alcoholwetgeving en -controles. Dit is een structurele tegenwind voor Belron.
  • De winstmarges bij D'Ieteren Auto zijn structureel laag en men is voor deze activiteit afhankelijk van Volkswagen.
  • Dollargevoelig: ongeveer 40% van de omzet van Belron komt uit de VS.

Opportuniteiten 

  • Een snellere penetratie van met ADAS-systemen uitgeruste wagens zal de groei van Belron verder stuwen.
  • Mogelijkheid om de komende jaren met Belron een consolidator te worden in de markt autoherstel 

Bedreigingen 

  • Steeds meer garages zullen de komende jaren noodgedwongen moeten investeren in ADAS-kalibratie wat zou kunnen wegen op de marges van Belron.
  • Trend naar meer autodelen zou in de toekomst mogelijks kunnen toenemen en leiden tot dalende autoverkopen. 
  • Resultaten van Belron zijn weergevoelig: een zachte winter zou voor zwakkere resultaten zorgen

Overzicht historische adviezen

Date Koers Advies
19/11/2017 39.23 EUR Kopen
29/08/2019 46 EUR Houden
10/09/2024 210 EUR Verkopen
10/12/2024 161.8 EUR Houden
05/09/2025 160.5 EUR Kopen

Lexicon

Lectuur in de financiële sector bevat zeer vaak zeer specifieke begrippen. Vanzelfsprekend gebruiken ook onze analisten gespecialiseerde financiële termen in de publicaties. Om u wegwijs te maken in het vakjargon vindt u hier een verklarende woordenlijst van deze financiële begrippen.

Disclaimer

  • Deze aandelenstudie is een publicatie van Dierickx Leys Private Bank. Ze is opgesteld op basis van zorgvuldig geselecteerde bronnen en eigen onderzoek en volgens degelijke hypotheses, zonder dat de juistheid en volledigheid ervan gegarandeerd kan worden. Ze bevat opinies die op datum van publicatie geldig zijn maar in de toekomst kunnen wijzigen. De bank is niet verantwoordelijk voor enige schade die uit deze adviezen zou voortvloeien.

  • Materiële informatiebronnen zijn de publicaties (o.a. persmededelingen) en jaarrekeningen van de bedrijven in kwestie die geanalyseerd worden, analyses en studies van grootbanken en berichtgeving in gespecialiseerde financiële pers.

  • De studie is gebaseerd op een eigen fundamentele analyse van de betreffende onderneming, rekening houdende met kasstromen, winstevolutie, groei, stabiliteit en kwaliteit van het management. Fundamentele analyse heeft tot doel een inschatting te maken van de huidige intrinsieke waarde van een onderneming en haar meest waarschijnlijke evolutie, binnen de activiteitssector en de geografische zone waarin ze bedrijvig is. Hierbij worden ook de relevante macro-economische factoren in beeld gebracht. De daaruit voortvloeiende aanbevelingen zijn gebaseerd op een langetermijnperspectief. De studie wordt aangepast na de publicatie van de resultaten (per kwartaal of halfjaarlijks) of tussentijds indien er zich belangrijke gebeurtenissen voordoen.

  • Deze publicatie betreft geen gepersonaliseerde beleggingsaanbeveling. De beleggingsinstrumenten vermeld in deze publicatie zijn niet geschikt voor alle beleggers. Er dient rekening gehouden te worden met de doelstellingen, financiële draagkracht, kennis, ervaring en risicokenmerken van de belegger. Vraag raad aan uw beleggingsadviseur.

  • Deze studie is uitgewerkt volgens interne en wettelijke richtlijnen i.v.m. onafhankelijk onderzoek, sperperiodes en functiescheidingen.
    De bank heeft geen belangen in de vermelde maatschappijen en onderhoudt er geen zakenrelatie mee, maar de bank of haar medewerkers kunnen mogelijk wel een positie aanhouden in vermelde effecten of afgeleide effecten.

  • Deze aandelenstudie werd niet voorgelegd aan de emittent.

  • De gegevens in vreemde valuta zijn onderhevig aan fluctuaties van de wisselkoers. Deze kunnen het rendement beïnvloeden.
    De vermelde historische resultaten en prognoses zijn geen betrouwbare indicator voor toekomstige resultaten.

  • De bevoegde autoriteit is de FSMA.

  • Overname uit deze publicatie is toegelaten mits bronvermelding.