Booking Holdings Analist: Geert Campaert

Print deze pagina

Algemene gegevens

  • Datum: 27/02/2024
  • Koers opmaak studie: 3499.75 USD
  • Huidige koers: 3639.42 USD
  • Marktkapitalisatie: 120 miljard
  • Sector: Consumptie-Luxe
  • Markt: New York
  • ISIN: US09857L1089

Advies van de analist

  • US$ 3.400,00
  • US$ 5.100,00

Advies: Houden

Grafiek

Bron: Dierickx Leys

Indicatoren

Groei

Stabiliteit

Kwaliteit

Waardering

Activiteiten:

Booking Holdings omvat verschillende reservatiewebsites voor o.a. restaurants, hotels, huurauto's en vliegtickets. Naast Booking.com omvat de herbergt het Amerikaanse bedrijf websites als Agoda.com, KAYAK.com, Priceline.com, Rentalcars.com, Cheapflights.com, Opentable.com en Momondo.com. In 2019 (pre-COVID) werden er zo'n 845 miljoen nachten geboekt overheen de platformen van boeking versus 390 miljoen bij concurrent Expedia. Het bedrijf telde in 2022 meer dan 20.700 werknemers en is actief in meer dan 220 landen.

Booking Holdings: Aandeel omzet

Bron: Booking Omzet

Conclusie

Booking blijft groeien en haar marktaandeel vergroten, al lijkt de groei wel wat te vertragen nu de inhaalbeweging na COVID achter de rug ligt.  Ook in 2024 zal de groei zich verder zetten, al mogen we bedreiging van nieuwe concurrentie (b.v. Google, Generative AI) op middellange termijn niet uit het oog verliezen. Met een verwachte P/E voor 2024 van net boven 20 komt het aandeel net boven de koopgrens uit, en wordt het advies dus HOUDEN.

Nieuws

-

Resultaten

Fiscaal boekjaar 201920202021202220232024E 
Omzet (in miljard) 15,076,8010,9617,0921,3623,27
Operationele winstmarge 35,5%-9,3%22,8%29,9%27,3%32,9%
Netto winstmarge 32,3%0,9%10,6%17,9%20,1%25,6%
Boekwaarde per aandeel 192,52143,25119,4673,4879,4385,32
Winst per aandeel 112,931,4528,3992,09117,40174,61
Historische koers 205422272399243934993499
Koers/Winst 18,2153684,526,529,820,2
Dividend 0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%
Bron: Booking Holdingsin USD

Resultaten vierde kwartaal 2023

  • De omzet steeg j-o-j met ongeveer 18% tot $ 4,8 miljard. 
  • De operationele winst daalde met 55% tot $ 0,6 miljard. Dit was te wijten aan twee eenmalige kosten van $ 276 miljoen en $ 530 miljoen.
  • De nettowinst daalde  j-o-j met ongeveer 82% tot $ 222 miljoen. Zonder de twee eenmalige kosten was de winst per aandeel met 29% gestegen. 

Positieve punten 

  • Het aantal geboekte kamernachten, in feite de som van alle gereserveerde overnachtingen, steeg j-o-j met ongeveer 9% tot 231 miljoen.
  • De geboekte huurautodagen, zijnde het aantal gereserveerde huurauto's vermenigvuldigd met het gemiddeld aantal huurdagen, stegen j-o-j met ongeveer 11% tot 15 miljoen. 
  • Het aantal geboekte vliegtickets steeg j-o-j met ongeveer 46% tot 9 miljoen. 
  • Booking app: het aantal boekingen dat via de eigen Booking app wordt vastgelegd, blijft stijgen en kwam uit op 53%, voor het eerst was het meer dan de helft. Een jaar geleden was dit nog maar 48%, en in 2019 slechts 32%.
  • Beter dan concurrentie: Booking groeit duidelijk sterker dan concurrenten AirBnB en Expedia, het aantal geboekte kamernachten steeg ook sterker (+19%) in niet-traditionele accomodaties. Ondertussen maken ze al een derde van de totale geboekte kamernachten uit, een stijging met 3 procentpunten op een jaar.
  • Inkoop eigen aandelen en start dividend: Booking Holdings kocht voor ongeveer $ 2,5 miljard aan eigen aandelen in. De forse inkoop van eigen aandelen in het voorbije jaar verlaagde het aantal uitstaande aandelen met 9%. Booking gaat nu ook starten met het betalen van een (klein) kwartaaldividend van $ 8,75 per aandeel.

Negatieve punten 

  • Boete in Spanje en Nederland: Booking krijgt een boete van $ 530 miljoen van de Spaanse overheid omdat ze hotels zou verhinderen om kamers op hun eigen website goedkoper te verhuren. Het bedrijf betwist dit en zal in beroep gaan tegen de boete. In Nederland moet Booking $ 276 miljoen storten in het pensioenfonds voor de reissector voor haar werknemers omdat het gerecht oordeelde dat de werknemers moeten aangesloten worden bij dit fonds, wat Booking tot nu toe niet had gedaan.
  • VS zwak: het aantal geboekte kamernachten in de VS blijft relatief zwak, de lage groei eerder in het jaar is nu stil gevallen, in het vierde kwartaal was er geen groei meer. 
  • Outlook:  voor het eerste kwartaal verwacht Booking een vertraging van de groei in het aantal geboekte kamernachten naar 4 tot 6%. De omzet zou stijgen met 11 tot 13% en de aangepaste EBITDA met 15 tot 22%. Voor heel 2024 verwacht het management een stijging van het aantal geboekte kamernachten met 7% en van de winst per aandeel met 14%.

SWOT

Sterktes 

  • Sterk Merk: Booking.com geniet van een sterke merknaam, waardoor klanten steeds vaker rechtstreeks naar de website (of app) gaan i.p.v. er pas op te stuiten na een zoekopdracht in een zoekmotor zoals Google. Ook andere merken die Booking herbergt worden stelselmatig sterker, zoals o.a.  Rentalcars.com, Agoda en OpenTable.
  • Netwerkeffect: Booking.com heeft het grootste aanbod met meer dan 28 miljoen verschillende listings. Dit drijft de groei van het aantal gebruikers, zoals blijkt uit de meer dan 230 miljoen geverifieerde recensies. 
  • Europa: Het platform staat sterk in de Europese markt, waar het aanbod veel meer versnipperd is t.o.v. landen als de Verenigde Staten, waar grote hotelketens een veel dominantere rol spelen. Kleinere hotels hebben een zwakkere onderhandelingsmacht, wat in het voordeel speelt van de winstmarges van Booking. 
  • Solide balans: Het bedrijf is asset light en beschikt over een solide balans met een nettokaspositie. In tijden van crisis (denk aan een pandemie) staat het bedrijf dan ook relatief sterk in zijn schoenen.
  • Flexibele kostenstructuur: Het bedrijf heeft een zeer flexibele kostenstructuur. Ongeveer de helft van de operationele kosten hebben bijvoorbeeld betrekking op marketing en verkoop (exclusief personeel). Hierdoor kon het bedrijf zijn cashdrain relatief beperken tijdens de pandemie.

Zwaktes

  • Marketingkosten: Er zijn aanzienlijke marketing-uitgaven nodig om de bekendheid van de websites te verhogen of op peil te houden, alsook klanten te blijven sturen naar de platformen van Booking. Het bedrijf is hiervoor gedeeltelijk afhankelijk van Google, die zijn tarieven hiervoor steeds optrekt.
  • Concurrentie: Andere boekingplatformen zoals Expedia en AirBnB bieden gelijkaardige diensten aan en doet dit tevens op schaal. De markt van de online boekingplatformen kent met deze spelers evenwel een redelijk hoge concentratie.

Opportuniteiten 

  • Connected Trip: Het verder naadloos integreren van verschillende reisgerelateerde diensten zou de klantentevredenheid ten goede moeten komen alsook de winsten doen toenemen. Booking verwijst in dit kader naar haar 'Connected Trip'-strategie waarbij het een one-stop shop wil worden voor het boeken van zowel vluchten, vlieghaventransport, huurauto's, hotels, attracties en restaurants.
  • Azië: Om in te spelen op de snel groeiende Aziatische markt sloot Booking partnerships af met zowel Ctrip (Trip.com), Meituan, Didi en Grab. Op deze manier vermijdt het bedrijf de aanzienlijke bureaucratische red tape in deze landen (met name in China) terwijl het wel toegang krijgt tot de plaatselijke markt. De Aziatische platformen krijgen op hun beurt toegang tot het ruime internationale aanbod van Booking. 

Bedreigingen 

  • Big Tech: Grote techbedrijven als Google en Microsoft begeven zich de laatste jaren steeds meer in het vaarwater van Booking, met diensten als Google Travel, Google Flights, de integratie van een hotel zoekmachine in Google Maps, en Microsoft Bing Travel. Deze spelers blijven vooralsnog zogenaamde meta-zoekmachines, die data verzamelen van o.a. Booking, Expedia & AirBnB en deze samenbrengen in één zoekresultaat. Ze onderhouden dus geen rechtstreekse contacten met de hotels zelf en staan eveneens niet in voor de betalingen tussen reiziger en hotel. De stap om dit wel te beginnen doen wordt echter steeds kleiner.
  • Generative AI: nieuwe toepassingen als ChatGPT, indien ze nog verder verbeteren, kunnen in de toekomst de manier waarop klanten hotels zoeken en vastleggen veranderen. Indien hierdoor spelers als Booking zouden worden overgeslagen in het zoekproces, kan dit een bedreiging voor het businessmodel van Bookign worden.
  • Cyclisch: In economisch moeilijkere tijden wordt er doorgaans minder gespendeerd aan reizen en aanverwante activiteiten. Exogene gebeurtenissen zoals o.a. terroristische aanslagen, pandemieën en geopolitieke spanningen kunnen een significante invloed hebben op de prestaties van Booking.
  • Regulatie: Met de invoering van de Digital Markets Act en de Digital Services Act zet Europa druk op de marktmacht van Big Tech en meerbepaald op de zogenaamde poortwachters. Het gaat hierbij over online platformen die bedrijven moeilijk kunnen vermijden om in contact te komen met hun klanten. Denk hierbij aan zoekmotoren als Google, handelsplatformen als Amazon, maar ook boekingsplatformen zoals Booking. 

Overzicht historische adviezen

Datum Koers Advies
2017/04/12 1750.01 USD Kopen
2019/03/04 1714.08 USD Houden
2023/01/17 2326.29 USD Houden
2023/11/7 2970.4 USD Kopen
2024/02/27 3499.75 USD Houden

Lexicon

Lectuur in de financiële sector bevat zeer vaak zeer specifieke begrippen. Vanzelfsprekend gebruiken ook onze analisten gespecialiseerde financiële termen in de publicaties. Om u wegwijs te maken in het vakjargon vindt u hier een verklarende woordenlijst van deze financiële begrippen.

Disclaimer

  • Deze aandelenstudie is een publicatie van Dierickx Leys Private Bank. Ze is opgesteld op basis van zorgvuldig geselecteerde bronnen en eigen onderzoek en volgens degelijke hypotheses, zonder dat de juistheid en volledigheid ervan gegarandeerd kan worden. Ze bevat opinies die op datum van publicatie geldig zijn maar in de toekomst kunnen wijzigen. De bank is niet verantwoordelijk voor enige schade die uit deze adviezen zou voortvloeien.

  • Materiële informatiebronnen zijn de publicaties (o.a. persmededelingen) en jaarrekeningen van de bedrijven in kwestie die geanalyseerd worden, analyses en studies van grootbanken en berichtgeving in gespecialiseerde financiële pers.

  • De studie is gebaseerd op een eigen fundamentele analyse van de betreffende onderneming, rekening houdende met kasstromen, winstevolutie, groei, stabiliteit en kwaliteit van het management. Fundamentele analyse heeft tot doel een inschatting te maken van de huidige intrinsieke waarde van een onderneming en haar meest waarschijnlijke evolutie, binnen de activiteitssector en de geografische zone waarin ze bedrijvig is. Hierbij worden ook de relevante macro-economische factoren in beeld gebracht. De daaruit voortvloeiende aanbevelingen zijn gebaseerd op een langetermijnperspectief. De studie wordt aangepast na de publicatie van de resultaten (per kwartaal of halfjaarlijks) of tussentijds indien er zich belangrijke gebeurtenissen voordoen.

  • Deze publicatie betreft geen gepersonaliseerde beleggingsaanbeveling. De beleggingsinstrumenten vermeld in deze publicatie zijn niet geschikt voor alle beleggers. Er dient rekening gehouden te worden met de doelstellingen, financiële draagkracht, kennis, ervaring en risicokenmerken van de belegger. Vraag raad aan uw beleggingsadviseur.

  • Deze studie is uitgewerkt volgens interne en wettelijke richtlijnen i.v.m. onafhankelijk onderzoek, sperperiodes en functiescheidingen. De bank heeft geen belangen in de vermelde maatschappijen en onderhoudt er geen zakenrelatie mee, maar de bank of haar medewerkers kunnen mogelijk wel een positie aanhouden in vermelde effecten of afgeleide effecten.

  • Deze aandelenstudie werd niet voorgelegd aan de emittent.

  • De gegevens in vreemde valuta zijn onderhevig aan fluctuaties van de wisselkoers. Deze kunnen het rendement beïnvloeden.

  • De vermelde historische resultaten en prognoses zijn geen betrouwbare indicator voor toekomstige resultaten.

  • De bevoegde autoriteit is de FSMA.

  • Overname uit deze publicatie is toegelaten mits bronvermelding.