Booking Holdings Analist: Eli Moorkens

Print deze pagina

Algemene gegevens

  • Datum: 17/06/2025
  • Koers opmaak studie: 5369.04 USD
  • Huidige koers: 5788.74 USD
  • Marktkapitalisatie: 174,7 miljard
  • Secteur: Consumptie-Luxe
  • Markt: New York
  • ISIN: US09857L1089

Conseil de l'analyste

  • 4 500,00 $US
  • 6 750,00 $US

Advies: Conserver

Grafiek

Bron: Dierickx Leys

Indicatoren

Croissance

Stabilité

Qualité

Valeur

Activiteiten:

Booking Holdings omvat verschillende reservatiewebsites voor o.a. restaurants, hotels, huurauto's en vliegtickets. Naast Booking.com omvat het Amerikaanse bedrijf websites als Agoda.com, KAYAK.com, Priceline.com, Rentalcars.com, Cheapflights.com, Opentable.com en Momondo.com. In 2024 werden er meer dan 1,14 miljard nachten geboekt overheen de platformen van Booking. Het bedrijf telde eind 2024 ongeveer 24.300 werknemers en is actief in meer dan 220 landen.

Booking Holdings: Geografische omzetverdeling (2024)

Source: Booking

Conclusie

Booking Holdings heeft in het eerste kwartaal op verschillende vlakken beter dan verwacht gepresteerd. De omzet, aangepaste EBITDA, aangepaste winst per aandeel, aantal overnachtingen en verkochte vliegtickets kwamen boven de verwachtingen uit. De financiële parameters zitten duidelijk in de lift. In 2025 zal een stijgende omzet bij licht stijgende kapitaaluitgaven zorgen voor een verdere toename van de vrije kasstroom. Verschillende onderzoeken van mededingingsauthoriteiten verhogen evenwel het risico en kunnen de groei op termijn wat intomen. Ook mogen we bedreiging van nieuwe concurrentie (b.v. Google, Generative AI) op middellange termijn niet uit het oog verliezen. Het management geeft wel aan dat Booking al meer dan een decennia met AI bezig is en dat het over een grote database beschikt. Het management heeft er bijgevolg vertrouwen in om als winnaar hieruit te komen. De verwachtingen voor 2025 zijn eerder neerwaarts bijgesteld ten gevolge van de macro-economische onzekerheid. Ondanks de gestegen beurskoers, is het aandeel nog altijd niet overdreven duur. Momenteel noteert Booking Holdings aan een vrije kasstroomrendement van bijna 5%. Gebaseerd op de verwachte aangepaste winst per aandeel van 2025, noteert het bedrijf aan een koerswinstverhouding van 25. De verwachte jaarlijkse omzetgroei tot en met 2027 bedraagt ongeveer 8,4%. De aangepaste winst zou naar verwachting met bijna 16% toenemen. Gegeven de onzekerheden over de lopende onderzoeken, AI ontwikkelingen en neerwaarts bijgestelde verwachtingen voor 2025 blijven we voorlopig bij een houden-aanbeveling.

Nieuws

-

Resultaten

Fiscaal boekjaar 202020212022202320242025E 
Omzet (in miljard) 6,811,017,121,423,725,8
Operationele winstmarge -9,3%22,8%29,9%27,3%32,1%34,1%
Netto winstmarge 0,9%10,6%17,9%20,1%24,9%26,9%
Boekwaarde per aandeel 143,25119,4673,48-79,80-122
Winst per aandeel 1,4528,3992,09117,40172,69216,32
Koers/Winst 153684,526,529,828,424,8
Dividend 0,00%0,00%0,00%0,00%0,7%0,7%
Bron: Booking Holdingsin USD

Resultaten 1ste kwartaal 2025

  • De omzet steeg j-o-j met 7,9% tot $ 4,76 miljard. Dit was beter dan verwacht.
  • De operationele winst (EBIT) steeg j-o-j met 34,3% tot $ 1,06 miljard.
  • De aangepaste nettowinst steeg j-o-j met 16% tot $ 821 miljoen. Dit komt overeen met $ 24,81 winst per verwaterd aandeel.

Positieve punten 

  • Het aantal geboekte kamernachten, in feite de som van alle gereserveerde overnachtingen, steeg j-o-j met 7,4% tot 319 miljoen. Alle regio’s droegen bij aan deze groei. Enkel in de VS was de groei met een laag enkelcijferig percentage matig. Booking Holdings stelt vast dat er minder reizen geboekt worden vanuit Europa en voornamelijk Canada naar de VS. Daarentegen kiezen de Canadezen vaker voor een vakantie in Mexico. De activiteiten van Bookings Holdings zijn gediversifieerd. Als reizigers minder interesse hebben in een bepaalde regio, kan Booking genieten van hun alternatieve keuzes. Wereldwijd neemt de verblijfsduur toe maar dit is niet het geval in de VS. Mogelijk letten Amerikaanse klanten meer op hun uitgaven.
  • Connected Trip tracht de reiservaring zo eenvoudig en aangenaam mogelijk te maken. Dit houdt in dat er een gepersonaliseerde reisplanning wordt aangeboden. Klanten kunnen hierbij verschillende elementen van hun reis vastleggen zoals de vlucht, verblijf en bezienswaardigheden. De boekingen met betrekking tot Connected Trip namen j-o-j met 35% toe. Ondertussen stelt Connected Trip bijna 10% van de transacties voor. Bookings Holdings wilt Connected Trip nog efficiënter maken door AI.
  • Het aantal geboekte vliegtickets steeg j-o-j met 45% tot 16 miljoen. Ook nam de verhuur van auto’s licht toe.
  • Opkomst artificiële intelligentie: Het management geeft aan dat data zeer belangrijk zijn bij AI modellen. AI wordt als een opportuniteit beschouwd om het bedrijfsmodel te verbeteren. Gegeven het aanpassingsvermogen en de beschikbaarheid van data gelooft de CEO dat Booking als winnaar hieruit zal komen. Booking Holdings maakt al meer dan 10 jaar gebruik van AI. Steeds meer wordt AI geïntegreerd in de platformen. Zowel reizigers als aanbieders van verblijven worden ondersteund door AI. Het vergemakkelijkt het onboardingsproces, lost zoekopdrachten op, helpt beoordelingen samen te vatten en beantwoordt specifieke vragen. Het leidt uiteindelijk tot een hogere efficiëntie, hogere conversie en minder nood aan ondersteuning bij klanten.
  • De vrije kasstroom steeg j-o-j met 23% tot $ 3,2 miljard. Deze toename is te danken aan enerzijds een hogere operationele kasstroom en anderzijds zijn de kapitaaluitgaven nog licht gedaald. De kapitaaluitgaven zullen in 2025 gelijkaardig zijn ten opzichte van 2024. Deze zullen ongeveer 2% van de omzet bedragen. 
  • Inkoop eigen aandelen en dividend: Booking Holdings heeft in het eerste kwartaal voor $ 1,8 miljard aan eigen aandelen ingekocht. Daarnaast is er nog voor $ 300 miljoen aan dividenden uitbetaald. Het trimestrieel dividend bedraagt $ 9,6 per aandeel. Momenteel kan er nog voor ongeveer $ 25 miljard aan eigen aandelen worden ingekocht.

Negatieve punten 

  • Verschillende onderzoeken mededingingsauthoriteiten : In oktober 2022 startte de Spaanse mededingingsauthoriteit (CNMC) een onderzoek naar mogelijke nadelige effecten van bepaalde praktijken van Booking.com voor hotels en andere OTC's (Online Travel Companies). Booking zou aanbieders van verblijven niet toestaan om lagere prijzen te afficheren dan op de platformen van Booking. Daarnaast zou Booking voordelen aanbieden aan deze aanbieders naarmate ze meer opbrengsten genereren voor Booking. Hierdoor verhindert Booking de samenwerking met andere soortgelijke bedrijven. In januari 2024 bracht de CNMC Booking.com op de hoogte van een conceptbesluit om een boete van € 486 miljoen op te leggen en bepaalde zakelijke praktijken te beperken, zoals pariteitsbepalingen en criteria voor hotelrangschikking. Booking maakte hiertegen bezwaar. In juli 2024 besliste de CNMC om de boete te verlagen naar € 413 miljoen. Booking gaat evenwel nog steeds niet akkoord en is in beroep gegaan. In februari 2025 oordeelde het Spaanse nationale gerechtshof dat de sancties voorlopig opgeschort worden in afwachting van de uitkomst van het beroep. Booking heeft een provisie in de boekhouding opgenomen voor $ 446 miljoen. Daarnaast onderzoekt het Zwitserse Prijstoezicht sinds september 2017 de commissieniveaus van Booking.com in Zwitserland. In juli 2023 startte de Poolse Autoriteit voor Mededinging en Consumentenbescherming een onderzoek naar de identificatie van privé- en professionele hosts door Booking.com en de bijbehorende consumenteninformatie. Als uit deze onderzoeken blijkt dat Booking.com de wet heeft overtreden, kan het bedrijf aanzienlijke boetes, beperkingen en andere verplichtingen opgelegd krijgen. Dit zou er ook tot kunnen leiden dat de concurrentie voor Booking toeneemt.
  • Outlook is licht verlaagd: Het management geeft aan dat de onzekerheid is toegenomen omwille van de geopolitieke en macro-economische situatie. Dit zou kunnen leiden tot een voorzichtiger spendeergedrag bij klanten. Bijgevolg worden de resultatenvorken verruimd naar beneden. In 2025 verwacht Booking ongeveer 5% tot 9% omzetgroei te realiseren (voorheen ‘een hoge ééncijferige omzetgroei’). De aangepaste EBITDA gaat volgens het management een hoge ééncijferige tot lage dubbelcijferige groei kennen (voorheen ‘een lage dubbelcijferige groei’). De aangepaste winst per aandeel zou ongeveer 10% tot 15% toenemen ten opzichte van 2024.

SWOT

Sterktes 

  • Sterk Merk: Booking.com geniet van een sterke merknaam, waardoor klanten steeds vaker rechtstreeks naar de website (of app) gaan i.p.v. er pas op te stuiten na een zoekopdracht in een zoekmotor zoals Google. Ook andere merken die Booking herbergt worden stelselmatig sterker, zoals o.a.  Rentalcars.com, Agoda en OpenTable.
  • Netwerkeffect: Booking.com heeft het grootste aanbod met meer dan 28 miljoen verschillende listings. Dit drijft de groei van het aantal gebruikers, zoals blijkt uit de meer dan 230 miljoen geverifieerde recensies. 
  • Europa: Het platform staat sterk in de Europese markt, waar het aanbod veel meer versnipperd is t.o.v. landen als de Verenigde Staten, waar grote hotelketens een veel dominantere rol spelen. Kleinere hotels hebben een zwakkere onderhandelingsmacht, wat in het voordeel speelt van de winstmarges van Booking. 
  • Solide balans: Het bedrijf is asset light en beschikt over een solide balans met een nettokaspositie. In tijden van crisis (denk aan een pandemie) staat het bedrijf dan ook relatief sterk in zijn schoenen.
  • Flexibele kostenstructuur: Het bedrijf heeft een zeer flexibele kostenstructuur. Ongeveer de helft van de operationele kosten hebben bijvoorbeeld betrekking op marketing en verkoop (exclusief personeel). Hierdoor kon het bedrijf zijn cashdrain relatief beperken tijdens de pandemie.

Zwaktes

  • Marketingkosten: Er zijn aanzienlijke marketing-uitgaven nodig om de bekendheid van de websites te verhogen of op peil te houden, alsook klanten te blijven sturen naar de platformen van Booking. Het bedrijf is hiervoor gedeeltelijk afhankelijk van Google, die zijn tarieven hiervoor steeds optrekt.
  • Concurrentie: Andere boekingplatformen zoals Expedia en AirBnB bieden gelijkaardige diensten aan en doet dit tevens op schaal. De markt van de online boekingplatformen kent met deze spelers evenwel een redelijk hoge concentratie.

Opportuniteiten 

  • Connected Trip: Het verder naadloos integreren van verschillende reisgerelateerde diensten zou de klantentevredenheid ten goede moeten komen alsook de winsten doen toenemen. Booking verwijst in dit kader naar haar 'Connected Trip'-strategie waarbij het een one-stop shop wil worden voor het boeken van zowel vluchten, vlieghaventransport, huurauto's, hotels, attracties en restaurants.
  • Azië: Om in te spelen op de snel groeiende Aziatische markt sloot Booking partnerships af met zowel Ctrip (Trip.com), Meituan, Didi en Grab. Op deze manier vermijdt het bedrijf de aanzienlijke bureaucratische red tape in deze landen (met name in China) terwijl het wel toegang krijgt tot de plaatselijke markt. De Aziatische platformen krijgen op hun beurt toegang tot het ruime internationale aanbod van Booking. 

Bedreigingen 

  • Big Tech: Grote techbedrijven als Google en Microsoft begeven zich de laatste jaren steeds meer in het vaarwater van Booking, met diensten als Google Travel, Google Flights, de integratie van een hotel zoekmachine in Google Maps, en Microsoft Bing Travel. Deze spelers blijven vooralsnog zogenaamde meta-zoekmachines, die data verzamelen van o.a. Booking, Expedia & AirBnB en deze samenbrengen in één zoekresultaat. Ze onderhouden dus geen rechtstreekse contacten met de hotels zelf en staan eveneens niet in voor de betalingen tussen reiziger en hotel. De stap om dit wel te beginnen doen wordt echter steeds kleiner.
  • Generative AI: nieuwe toepassingen als ChatGPT, indien ze nog verder verbeteren, kunnen in de toekomst de manier waarop klanten hotels zoeken en vastleggen veranderen. Indien hierdoor spelers als Booking zouden worden overgeslagen in het zoekproces, kan dit een bedreiging voor het businessmodel van Bookign worden.
  • Cyclisch: In economisch moeilijkere tijden wordt er doorgaans minder gespendeerd aan reizen en aanverwante activiteiten. Exogene gebeurtenissen zoals o.a. terroristische aanslagen, pandemieën en geopolitieke spanningen kunnen een significante invloed hebben op de prestaties van Booking.
  • Regulatie: Met de invoering van de Digital Markets Act en de Digital Services Act zet Europa druk op de marktmacht van Big Tech en meerbepaald op de zogenaamde poortwachters. Het gaat hierbij over online platformen die bedrijven moeilijk kunnen vermijden om in contact te komen met hun klanten. Denk hierbij aan zoekmotoren als Google, handelsplatformen als Amazon, maar ook boekingsplatformen zoals Booking. 

Overzicht historische adviezen

Date Koers Advies
2017/04/12 1750.01 USD Kopen
2019/03/04 1714.08 USD Houden
2023/01/17 2326.29 USD Houden
2023/11/7 2970.4 USD Kopen
2024/02/27 3499.75 USD Houden

Lexicon

Lectuur in de financiële sector bevat zeer vaak zeer specifieke begrippen. Vanzelfsprekend gebruiken ook onze analisten gespecialiseerde financiële termen in de publicaties. Om u wegwijs te maken in het vakjargon vindt u hier een verklarende woordenlijst van deze financiële begrippen.

Disclaimer

  • Cette étude sur les fonds propres est une publication de Dierickx Leys Private Bank. Il a été préparé sur la base de sources soigneusement sélectionnées et de ses propres recherches et selon des hypothèses solides, sans garantir son exactitude et son exhaustivité. Il contient des opinions qui sont valables à la date de publication mais qui peuvent changer à l'avenir. La banque n'est pas responsable des dommages qui pourraient résulter de ces avis.

  • Les sources matérielles d'information sont les publications (y compris les communiqués de presse) et les états financiers des sociétés analysées, les analyses et études des grandes banques et les articles de la presse financière spécialisée.

  • L'étude se fonde sur sa propre analyse fondamentale de l'entreprise en question, en tenant compte des flux de trésorerie, de l'évolution des bénéfices, de la croissance, de la stabilité et de la qualité de la gestion. L'analyse fondamentale vise à estimer la valeur intrinsèque actuelle d'une entreprise et son évolution la plus probable, au sein du secteur d'activité et de la zone géographique dans lesquels elle opère. Dans ce processus, les facteurs macroéconomiques pertinents sont également pris en compte. Les recommandations qui en résultent sont fondées sur une perspective à long terme. L'étude est mise à jour après la publication des résultats (trimestriels ou semestriels) ou dans l'intervalle si des événements significatifs surviennent.

  • Cette publication ne constitue pas une recommandation d'investissement personnalisée. Les véhicules d'investissement mentionnés dans cette publication ne conviennent pas à tous les investisseurs. Les objectifs de l'investisseur, sa solidité financière, ses connaissances, son expérience et ses caractéristiques de risque doivent être pris en compte. Veuillez demander conseil à votre conseiller en investissement.

  • Cette étude a été préparée conformément aux directives internes et statutaires relatives à la recherche indépendante, aux périodes d'interdiction et à la séparation des tâches. La banque n'a aucun intérêt ni aucune relation d'affaires avec les sociétés cotées, mais la banque ou ses employés peuvent détenir des positions sur des titres cotés ou des produits dérivés.

  • Cette étude sur les fonds propres n'a pas été soumise à l'émetteur.

  • Les données en devises étrangères sont soumises aux fluctuations des taux de change. Ceux-ci peuvent affecter les retours.

  • Les résultats historiques et les prévisions mentionnés ne constituent pas un indicateur fiable des résultats futurs.

  • L'autorité compétente est la FSMA.

  • La reproduction de cette publication est autorisée à condition que la source soit mentionnée.

  • Traduit avec www.DeepL.com/Translator (version gratuite)