Booking Holdings Analist: Geert Campaert

Print deze pagina

Algemene gegevens

  • Datum: 07/11/2023
  • Koers opmaak studie: 2970.4 USD
  • Huidige koers: 3126.29 USD
  • Marktkapitalisatie: 119 miljard
  • Secteur: Consommation-Luxe
  • Markt: New York
  • ISIN: US09857L1089

Conseil de l'analyste

  • 3 050,00 $US
  • 5 100,00 $US

Advies: Acheter

Grafiek

Bron: Dierickx Leys

Indicatoren

Croissance

Stabilité

Qualité

Valeur

Activiteiten:

Booking Holdings omvat verschillende reservatiewebsites voor o.a. restaurants, hotels, huurauto's en vliegtickets. Naast Booking.com omvat de herbergt het Amerikaanse bedrijf websites als Agoda.com, KAYAK.com, Priceline.com, Rentalcars.com, Cheapflights.com, Opentable.com en Momondo.com. In 2019 (pre-COVID) werden er zo'n 845 miljoen nachten geboekt overheen de platformen van boeking versus 390 miljoen bij concurrent Expedia. Het bedrijf telde in 2022 meer dan 20.700 werknemers en is actief in meer dan 220 landen.

Booking Holdings: Aandeel omzet

Source: Booking Omzet

Conclusie

Booking profiteert van het herstel van de reismarkt na enkele mindere jaren ten gevolge van COVID. Het bedrijf groeit sterk en wint nog aan marktaandeel. Op korte termijn zien we dit niet veranderen, al mogen we bedreiging van nieuwe concurrentie (b.v. Google, Generative AI) op middellange termijn niet uit het oog verliezen. Met een verwachte P/E voor 2023 van 23 blijft het aandeel in de 'houden'-zone.

Nieuws

-

Resultaten

Fiscaal boekjaar 201820192020202120222023E 
Omzet (in miljard) 14,5315,076,8010,9617,0920,78
Operationele winstmarge 36,8%35,5%-9,3%22,8%29,9%32,9%
Netto winstmarge 27,5%32,3%0,9%10,6%17,9%24,8%
Boekwaarde per aandeel 47,78192,52143,25119,4673,4879,43
Winst per aandeel 84,26112,931,4528,3992,09140,06
Historische koers 172220542227239924393221
Koers/Winst 20,418,2153684,526,523,1
Dividend 0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%
Bron: Booking Holdingsin USD

Resultaten tweede kwartaal 2023

  • De omzet steeg j-o-j met ongeveer 27% tot $ 5,5 miljard. 
  • De operationele winst steeg met 67% tot $ 1,67 miljard. 
  • De nettowinst steeg  j-o-j met ongeveer 51% tot $ 1,29 miljard, ofwel tot $ 35,16 per aandeel (+ 66%). 

Positieve punten 

  • Het aantal geboekte kamernachten, in feite de som van alle gereserveerde overnachtingen, steeg j-o-j met ongeveer 9% tot 268 miljoen.
  • De geboekte huurautodagen, zijnde het aantal gereserveerde huurauto's vermenigvuldigd met het gemiddeld aantal huurdagen, stegen j-o-j met ongeveer 24% tot 20 miljoen. 
  • Het aantal geboekte vliegtickets steeg j-o-j met ongeveer 58% tot 9 miljoen. 
  • Booking app: het aantal boekingen dat via de eigen Booking app wordt vastgelegd, blijft stijgen en kwam uit op 48%. Een jaar geleden was dit nog maar 42%, en in 2019 slechts 32%.
  • Beter dan concurrentie: Booking groeit duidelijk sterker dan concurrenten AirBnB en Expedia, het aantal geboekte kamernachten steeg ook sterker (+11%) in niet-traditionele accomodaties.
  • Free cashflow: Booking genereerde in het tweede kwartaal ongeveer $ 4,45 miljard aan vrije kasstroom, een stijging van 6%.
  • Inkoop eigen aandelen: Booking Holdings kocht voor ongeveer $ 5,1 miljard aan eigen aandelen in. De forse inkoop van eigen aandelen verlaagde het aantal uitstaande aandelen met 5%. 
  • Outlook: in juli zag Booking nog een versnelling van het aantal geboekte kamernachten naar 20%, ze vermoeden wel dat door een moeilijkere vergelijkingsbasis de cijfers niet even hoog zullen liggen voor augustus en september. De vaste kosten zouden in het derde kwartaal wel 30% hoger liggen dan in het vergelijkbare kwartaal vorig jaar door hogere personeelsuitgaven en IT-uitgaven. Voor het hele jaar verhoogt het management haar verwachting voor de groei in het aantal boekingen van 10-12% naar ongeveer 20%.

Negatieve punten 

  • Stijgende kosten: de kosten voor personeel en IT stegen 20% in vergelijking met vorig jaar. Een deel van de IT-kosten zijn verschoven naar het volgende kwartaal, waardoor de stijging dan nog groter zal zijn.
  • VS zwak: het aantal geboekte kamernachten in de VS was licht gedaald tegenover vorig jaar, al zag men ook hier verbetering in juli.

SWOT

Sterktes 

  • Sterk Merk: Booking.com geniet van een sterke merknaam, waardoor klanten steeds vaker rechtstreeks naar de website (of app) gaan i.p.v. er pas op te stuiten na een zoekopdracht in een zoekmotor zoals Google. Ook andere merken die Booking herbergt worden stelselmatig sterker, zoals o.a.  Rentalcars.com, Agoda en OpenTable.
  • Netwerkeffect: Booking.com heeft het grootste aanbod met meer dan 28 miljoen verschillende listings. Dit drijft de groei van het aantal gebruikers, zoals blijkt uit de meer dan 230 miljoen geverifieerde recensies. 
  • Europa: Het platform staat sterk in de Europese markt, waar het aanbod veel meer versnipperd is t.o.v. landen als de Verenigde Staten, waar grote hotelketens een veel dominantere rol spelen. Kleinere hotels hebben een zwakkere onderhandelingsmacht, wat in het voordeel speelt van de winstmarges van Booking. 
  • Solide balans: Het bedrijf is asset light en beschikt over een solide balans met een nettokaspositie. In tijden van crisis (denk aan een pandemie) staat het bedrijf dan ook relatief sterk in zijn schoenen.
  • Flexibele kostenstructuur: Het bedrijf heeft een zeer flexibele kostenstructuur. Ongeveer de helft van de operationele kosten hebben bijvoorbeeld betrekking op marketing en verkoop (exclusief personeel). Hierdoor kon het bedrijf zijn cashdrain relatief beperken tijdens de pandemie.

Zwaktes

  • Marketingkosten: Er zijn aanzienlijke marketing-uitgaven nodig om de bekendheid van de websites te verhogen of op peil te houden, alsook klanten te blijven sturen naar de platformen van Booking. Het bedrijf is hiervoor gedeeltelijk afhankelijk van Google, die zijn tarieven hiervoor steeds optrekt.
  • Concurrentie: Andere boekingplatformen zoals Expedia en AirBnB bieden gelijkaardige diensten aan en doet dit tevens op schaal. De markt van de online boekingplatformen kent met deze spelers evenwel een redelijk hoge concentratie.

Opportuniteiten 

  • Connected Trip: Het verder naadloos integreren van verschillende reisgerelateerde diensten zou de klantentevredenheid ten goede moeten komen alsook de winsten doen toenemen. Booking verwijst in dit kader naar haar 'Connected Trip'-strategie waarbij het een one-stop shop wil worden voor het boeken van zowel vluchten, vlieghaventransport, huurauto's, hotels, attracties en restaurants.
  • Azië: Om in te spelen op de snel groeiende Aziatische markt sloot Booking partnerships af met zowel Ctrip (Trip.com), Meituan, Didi en Grab. Op deze manier vermijdt het bedrijf de aanzienlijke bureaucratische red tape in deze landen (met name in China) terwijl het wel toegang krijgt tot de plaatselijke markt. De Aziatische platformen krijgen op hun beurt toegang tot het ruime internationale aanbod van Booking. 

Bedreigingen 

  • Big Tech: Grote techbedrijven als Google en Microsoft begeven zich de laatste jaren steeds meer in het vaarwater van Booking, met diensten als Google Travel, Google Flights, de integratie van een hotel zoekmachine in Google Maps, en Microsoft Bing Travel. Deze spelers blijven vooralsnog zogenaamde meta-zoekmachines, die data verzamelen van o.a. Booking, Expedia & AirBnB en deze samenbrengen in één zoekresultaat. Ze onderhouden dus geen rechtstreekse contacten met de hotels zelf en staan eveneens niet in voor de betalingen tussen reiziger en hotel. De stap om dit wel te beginnen doen wordt echter steeds kleiner.
  • Generative AI: nieuwe toepassingen als ChatGPT, indien ze nog verder verbeteren, kunnen in de toekomst de manier waarop klanten hotels zoeken en vastleggen veranderen. Indien hierdoor spelers als Booking zouden worden overgeslagen in het zoekproces, kan dit een bedreiging voor het businessmodel van Bookign worden.
  • Cyclisch: In economisch moeilijkere tijden wordt er doorgaans minder gespendeerd aan reizen en aanverwante activiteiten. Exogene gebeurtenissen zoals o.a. terroristische aanslagen, pandemieën en geopolitieke spanningen kunnen een significante invloed hebben op de prestaties van Booking.
  • Regulatie: Met de invoering van de Digital Markets Act en de Digital Services Act zet Europa druk op de marktmacht van Big Tech en meerbepaald op de zogenaamde poortwachters. Het gaat hierbij over online platformen die bedrijven moeilijk kunnen vermijden om in contact te komen met hun klanten. Denk hierbij aan zoekmotoren als Google, handelsplatformen als Amazon, maar ook boekingsplatformen zoals Booking. 

Overzicht historische adviezen

Date Koers Advies
2017/04/12 1750.01 USD Kopen
2019/03/04 1714.08 USD Houden
2023/01/17 2326.29 USD Houden
2023/11/7 2970.4 USD Kopen

Lexicon

Lectuur in de financiële sector bevat zeer vaak zeer specifieke begrippen. Vanzelfsprekend gebruiken ook onze analisten gespecialiseerde financiële termen in de publicaties. Om u wegwijs te maken in het vakjargon vindt u hier een verklarende woordenlijst van deze financiële begrippen.

Disclaimer

  • Cette étude sur les fonds propres est une publication de Dierickx Leys Private Bank. Il a été préparé sur la base de sources soigneusement sélectionnées et de ses propres recherches et selon des hypothèses solides, sans garantir son exactitude et son exhaustivité. Il contient des opinions qui sont valables à la date de publication mais qui peuvent changer à l'avenir. La banque n'est pas responsable des dommages qui pourraient résulter de ces avis.

  • Les sources matérielles d'information sont les publications (y compris les communiqués de presse) et les états financiers des sociétés analysées, les analyses et études des grandes banques et les articles de la presse financière spécialisée.

  • L'étude se fonde sur sa propre analyse fondamentale de l'entreprise en question, en tenant compte des flux de trésorerie, de l'évolution des bénéfices, de la croissance, de la stabilité et de la qualité de la gestion. L'analyse fondamentale vise à estimer la valeur intrinsèque actuelle d'une entreprise et son évolution la plus probable, au sein du secteur d'activité et de la zone géographique dans lesquels elle opère. Dans ce processus, les facteurs macroéconomiques pertinents sont également pris en compte. Les recommandations qui en résultent sont fondées sur une perspective à long terme. L'étude est mise à jour après la publication des résultats (trimestriels ou semestriels) ou dans l'intervalle si des événements significatifs surviennent.

  • Cette publication ne constitue pas une recommandation d'investissement personnalisée. Les véhicules d'investissement mentionnés dans cette publication ne conviennent pas à tous les investisseurs. Les objectifs de l'investisseur, sa solidité financière, ses connaissances, son expérience et ses caractéristiques de risque doivent être pris en compte. Veuillez demander conseil à votre conseiller en investissement.

  • Cette étude a été préparée conformément aux directives internes et statutaires relatives à la recherche indépendante, aux périodes d'interdiction et à la séparation des tâches. La banque n'a aucun intérêt ni aucune relation d'affaires avec les sociétés cotées, mais la banque ou ses employés peuvent détenir des positions sur des titres cotés ou des produits dérivés.

  • Cette étude sur les fonds propres n'a pas été soumise à l'émetteur.

  • Les données en devises étrangères sont soumises aux fluctuations des taux de change. Ceux-ci peuvent affecter les retours.

  • Les résultats historiques et les prévisions mentionnés ne constituent pas un indicateur fiable des résultats futurs.

  • L'autorité compétente est la FSMA.

  • La reproduction de cette publication est autorisée à condition que la source soit mentionnée.

  • Traduit avec www.DeepL.com/Translator (version gratuite)