Apple Analist: Jasper Thysens, CFA

Print deze pagina

Algemene gegevens

  • Datum: 11/05/2022
  • Koers opmaak studie: 154.51 USD
  • Huidige koers: 137.59 USD
  • Marktkapitalisatie: 2,5 biljoen USD
  • Sector: Technologie
  • Markt: New York
  • ISIN: US0378331005

Advies van de analist

  • US$ 118,30
  • US$ 165,70

Advies: Houden

Grafiek

Bron: Dierickx Leys

Indicatoren

Groei

Stabiliteit

Kwaliteit

Waardering

Activiteiten:

Apple, opgericht in 1977 door Steve Jobs en Steve Wozniak, is een Amerikaanse ontwikkelaar van premium consumentenelektronica. Het bedrijf heeft een impressionante track record wat betreft innovatie en weet de markten waarin het opereert vaak eigenhandig te transformeren. Denk bijvoorbeeld aan producten zoals Macintosh, iPod, iPhone, iPad en Apple Watch. Via zijn diensten, zoals o.a. Apple Music (het voormalige iTunes), Apple TV+, de App Store en iCloud, koppelt het bedrijf al zijn producten aan elkaar waardoor een waar ecosysteem ontstaat. Apple is één van de weinige bedrijven met een marktkapitalisatie van meer dan 1 biljoen Amerikaanse dollar.

Apple: omzetverdeling (Q2 2021/2022)

Bron: Apple

Conclusie

Wederom sterke cijfers bij Apple in Q2 (2021/2022), dat ondanks aanzienlijke verstoringen van de toeleveringsketen een recordomzet van $ 97,3 miljard (+8,6%) en een operationele winstmarge van 32,3% (1,9 pp) wist te realiseren. Over het eerste half jaar steeg de vrije kasstroom eveneens met 22,5% tot net geen $ 70 miljard.

In nagenoeg elk productsegment werd een kwartaalrecord opgetekend. Zo veerde de verkoop van iPhone jaar-over-jaar op met 5,5% en was deze zo goed voor 52% van de totale bedrijfsomzet. Verder ook kwartaalrecords voor Mac (+14,6%), te danken aan de nieuwe M1-Mac’s, en het segment Wearables, Home & Accessories (+12,4%). Enkel iPad bleef wacht en zag de verkopen j-o-j dalen met 2,1%, volgens het management volledig te wijten aan de disrupties van de toeleveringsketen. Ondanks het bedrijf dit zelf niet bevestigde, lijkt het erop dat de afgelopen kwartalen de iPad als non-prioritair werd beschouwd en de beschikbare halfgeleiders en productiecapaciteit werden gebruikt voor de productsegmenten. De omzet uit diensten (o.a. Apple Pay, App Store, Apple Music,…) steeg met 17,3% en maakte zo 20,4% (+ 1,5 procentpunt) van de totale omzet uit. Het bedrijf telt momenteel meer dan 825 miljoen betalende abonnees overheen al haar diensten, ongeveer een kwart meer t.o.v. vorig jaar.

Sinds de start van de pandemie kwantificeert Apple geen guidance meer, maar geeft het enkel een algemene richting aan voor de volgende kwartalen. Voor het volgende kwartaal werden evenwel meer negatieve dan positieve elementen naar voren geschoven. Zo zou de omzetgroei in Q3 voor 4,5 procentpunt geïmpacteerd worden door negatieve wisselkoerseffecten (-3 pp) enerzijds en de stopzetting van de verkopen in Rusland (-1,5 pp) anderzijds. Daarnaast rekent het management op een impact op de verkopen tussen $ 4 en $ 8 miljard vanwege het algemene chiptekort en de operationele verstoringen bij de leveranciers gelegen in en rond Shanghai wegens het zero-COVID beleid van China.

Het aandeel noteert vandaag aan een verwachte P/E van 25,2x, een verwachte EV/EBITDA van 18,37x en een vrijekasstroomrendement van 4,17%. Dit signaleert een relatief faire prijs, al blijft het historisch gezien aan de hogere kant. Het advies blijft HOUDEN.

Nieuws

02/05/2022: Apple heeft er opnieuw een antitrust onderzoek bij vanwege de Europese Commissie, ditmaal inzake de dominante positie die het bedrijf zou misbruiken aangaande mobiele betalingen. Door andere software ontwikkelaars geen toegang te geven tot de NFC-hardware in de iPhone, is het onmogelijk om een applicatie te ontwikkelen die kan concurreren met Apple Pay, zo stelt de EU. Dergelijke anti-competitieve praktijken zijn illegaal en kunnen leiden tot een boete van 10% van de jaaromzet. Deze beschuldiging komt bovenop het reeds lopende antitrust onderzoek inzake de commissie die Apple aanrekent binnen de App Store (zie hieronder) en de nakende nieuwe Europese regelgeving inzake Big Tech. 

19/11/2021: Het Internal Market-comité van het Europees Parlement gaf met grote meerderheid goedkeuring voor een aanscherping van de regels (in wording) om op te treden tegen machtsmisbruik vanwege Big Tech. De Digital Markets Act en de Digital Services Act, twee verordeningen die de EU vorig jaar introduceerde, krijgen zo stilaan meer vorm. Het doel is om de anti-competitieve praktijken van grote techbedrijven terug te dringen en zo kleinere (Europese) spelers meer kansen te bieden.​​​​​​​

16/06/2020 - 10/09/2021: In de Epic Games-rechtszaak oordeelde de betrokken rechter op bijna alle punten in het voordeel van Apple. Ter herinnering: Apple zit verwikkelt in een tweestrijd met Fortnite ontwikkelaar Epic Games. Het conflict draait rond de commissie van 30% die Apple oplegt aan ontwikkelaars binnen de App Store. Epic Games had bewust een eigen betalingssysteem in zijn Fortnite app toegevoegd om zo deze commissie te ontlopen, wat tegen de regels van Apple is. De iPhone-ontwikkelaar had daarom de app verwijderd van de App Store, alsook de ontwikkelaarslicentie van Epic Games ontnomen. Beiden partijen spanden vervolgens rechtszaken tegen elkaar. Uiteindelijk gaf rechter Gonzalez Rogers Apple gelijk op nagenoeg elk punt, waardoor het vooralsnog niet mogelijk zal zijn voor Epic om een eigen betalingssysteem te hanteren in hun apps. De rechter verplicht Apple er wel toe om ontwikkelaars toe te laten informatie te mogen verstrekken naar alternatieve betalingswijzen buiten de applicaties, al had Apple eerder al beslist dit toe te zullen laten. Een win dus voor Apple, al blijven de antitrust-onderzoeken van zowel de Europese Commissie als het Departement van Justitie van de VS boven het hoofd hangen.

01/02/2021: De Europese Unie gaat in beroep tegen het besluit van het Gerecht van het Europese Hof van Justitie waarin gesteld werd dat Apple geen verdoken staatssteun via belastingvoordelen van Ierland verkreeg. De zaak zal nu voorgelegd worden aan het Hof van Justitie, die dan voor het finale verdict zal zorgen. Hiermee wordt de potentiële monsterboete van € 14,3 milljard euro opnieuw op tafel gelegd. De EU stelt dat de rechters via "contradictorische redeneringen" tot hun verdict kwamen. Apple houdt echter voet bij stuk en meent dat het alles steeds volgens de letter van de wet heeft gedaan, zowel in Ierland, als in alle andere landen waar het bedrijf actief is. Wordt vervolgd!   

15/07/2020: Apple verkreeg geen verdoken staatssteun via belastingvoordelen van Ierland, zo besloot het Gerecht van het Europese Hof van Justitie. Daarmee wordt de monsterboete van ongeveer 14,3 miljard euro die de Europese Commissie oplegde aan de technologiereus in 2016 van tafel geveegd, althans voorlopig toch. De Commissie heeft nu namelijk 2 maanden en 10 dagen de tijd om in beroep te gaan. De zaak zal dan voorgelegd worden aan het Hof van Justitie, die dan voor het finale verdict zal zorgen. Volgens Eurocommissaris voor Mededinging Margrethe Vestager verkreeg Apple jarenlang een 'Sweetheart'-deal vanwege de Ierse overheid via belastingrulings waarover concurrenten niet konden beschikken. Zo zou Apple in 2014 bijvoorbeeld slechts 0,005% belastingen op de Europese winsten betaald hebben. Het besluit is een grote overwinning voor Apple, maar een nog grotere nederlaag voor de Europese Commissie. Het verdict signaleert namelijk zowel aan multinationals als aan EU-lidstaten dat agressieve fiscale rulings vooralsnog onaantastbaar blijven.

16/06/2020: Apple is het doelwit van een formeel onderzoek vanwege de Europese Commissie omtrent anti-competitieve praktijken. Meer bepaald draait het enerzijds om het verplichte gebruik van Apple's bedrijfseigen in-app betaalsysteem, waarbij het bedrijf 30% commissie opeist, en anderzijds om het verbod om te verwijzen naar alternatieve betalingssystemen buiten de app. Het onderzoek komt er na enkele klachten die ingediend werden door onder meer Spotify. De Europese Commissie wil met zekerheid weten dat de regels die Apple oplegt aan andere app-ontwikkelaars de competitie niet verstoren in markten waarin Apple zelf actief is. Update: Ook in de VS loopt een onderzoek inzake antitrust naar Apple. Zo verwees de voorzitter van de Amerikaanse subcommissie voor antitrust naar het beleid van Apple als "highway robbery".

Resultaten

Fiscaal boekjaar (in Mia) 2017 2018 2019 2020 2021 2022 E
Omzet 229,23265,60260,17274,52365,82394,43
Operationele winstmarge 26,8%26,7%24,6%24,1%29,8%30,3%
Netto winstmarge 21,1%22,4%21,2%20,9%25,9%25,5%
Boekwaarde per aandeel 6,545,635,093,853,843,74
Winst per aandeel 2,323,002,993,315,676,13
Koers/Winst 161918342625
Dividend 0,600,680,750,800,870,87
Dividendrendement 1,59%1,22%1,36%0,71%0,59%0,57%
Bron: Bloombergin USD

Resultaten tweede kwartaal 2021/2022

  • De omzet steeg in Q2 jaar-over-jaar met ongeveer 8,6% tot $ 97,3 miljard. In de eerste jaarhelft steeg de omzet jaar-over-jaar met ongeveer 10% tot $ 221,2 miljard.
  • De operationele winst steeg in Q2 jaar-over-jaar met ongeveer 9% tot $ 30 miljard. In de eerste jaarhelft steeg de operationele winst jaar-over-jaar met ongeveer 17,1% tot $ 71,5 miljard. De EBIT-marge steeg in de eerste jaarhelft met ongeveer 1,9 procentpunt tot 32,3%
  • De nettowinst steeg in Q2 jaar-over-jaar met ongeveer 5,8% tot $ 25,0 miljard, ofwel tot $ 1,52 per (verwaterd) aandeel. In de eerste jaarhelft steeg de nettowinst jaar-over-jaar met ongeveer 13,8% tot $ 59,6 miljard, ofwel tot $ 3,62 per (verwaterd) aandeel.
  • Het kwartaaldividend werd opgetrokken met 4,5% tot $ 0,23 per aandeel. Dit geeft een geannualiseerd bruto dividendrendement van 0,60% (op het moment van de opmaak van de fiche).

Positieve punten 

  • Op geografisch vlak werden de omzetcijfers voornamelijk gedreven door de Noord- en Zuid-Amerikaanse afzetmarkt (+ 19,2%), gevolgd door de Europese afzetmarkt (+ 4,6%) en de Aziatische afzetmarkten (+ 0,3%). Het betreft opnieuw kwartaalrecords voor elke markt.
  • De omzet uit productverkoop steeg in Q2 jaar-over-jaar met 6,6% tot ongeveer $ 77,5 miljard. In nagenoeg elke productcategorie werden kwartaalrecords opgetekend.
  • De verkoop van de iPhone veerde hoger met 5,5% tot $ 50,6 miljard en maakte zo 52% (-1,5 procentpunt) van de totale omzet uit. Dit kwartaalrecord dankt het management aan de goede ontvangst van de nieuwe iPhone 13 en iPhone SE, met een klantentevredenheidscijfer van 99%.
  • De omzet van de niet-iPhone hardware-producten steeg met 8,7% tot $ 26,9 miljard en maakte zo 27,6% (stabiel) van de totale omzet uit.
  • De verkoop van Mac's (laptop & desktop computers) steeg met 14,6% tot $ 10,4 miljard. De laatste zeven kwartalen waren de beste ooit voor Mac, enerzijds gedreven door de pandemie (de stay-at-home economie en remote learning) en anderzijds door de introductie van de erg performante chips van eigen makelij (M1).
  • De verkoop van iPad's daalde met 2,1% tot $ 7,6 miljard. Het was het enige segment waar er geen omzetrecord werd verbroken. Het management legde de oorzaak bij de aanhoudende verstoringen van de toeleveringsketen. Ondanks het bedrijf dit zelf niet bevestigde, lijkt het erop dat de afgelopen kwartalen de iPad als non-prioritair werd beschouwd en de beschikbare halfgeleiders werden gebruikt voor de andere producten.
  • Het segment Wearables, Home & Accesories, dat producten zoals o.a. Apple Watch, AirPods en HomePod herbergt, zag de verkopen stijgen met 12,4% tot $ 8,8 miljard. Weet dat ogeveer 75% van de kopers van een Apple Watch deze aankoop voor het eerst doet.
  • De omzet uit diensten steeg met 17,3% tot $ 19,8 miljard en maakte zo 20,4% (+ 1,5 procentpunt) van de totale omzet uit. Apple tracht al enkele jaren om haar dienstenaanbod een prominentere rol te laten spelen om zo de groepsomzet minder afhankelijk te maken van de iPhone. Er werden opnieuw recordhoogtes behaald voor o.a. de App Store, Apple Music (het voormalige iTunes), iCloud, Advertising en Payment Services. Aangaande de diensten zoals Apple TV+, Apple Arcade, Apple News+, Apple Card, Apple One en Apple Fitness+ geeft het bedrijf opnieuw geen gedetailleerde inzage maar zegt het dat er steeds meer gebruikers zijn.
  • R&D: Er vloeide in het voorbije kwartaal ongeveer $ 6,4 miljard richting onderzoek & ontwikkeling, een stijging van 21,4% j-o-j. Afgezet tegenover de totale omzet is dit ongeveer 6,6% (+ 0,7 procentpunt).
  • Het bedrijf telt momenteel meer dan 825 miljoen betalende abonnees overheen al haar diensten, dit is ongeveer 25% hoger dan in hetzelfde kwartaal van het vorige boekjaar. 
  • Balans: Apple beschikt over ongeveer $ 193 miljard (+ 1,2%) aan liquiditeiten (cash en verhandelbare financiële activa) tegenover ongeveer $ 120 miljard (-3,8%) aan schulden, wat een nettokaspositie geeft van ongeveer $ 73 miljard (+ 10,6%). Dit is ruim voldoende om alle financiële verplichtingen na te komen en sterk te blijven investeren.
  • Uitkeringen: Apple liet in Q2 ongeveer $ 27 miljard terugvloeien richting de aandeelhouders via dividenden en het inkopen van eigen aandelen. Het bedrijf kondigde tevens opnieuw een verhoging aan van het inkoopprogramma van eigen aandelen met $90 miljard. Daarnaast werd het kwartaaldividend opgetrokken van $ 0,22 naar $ 0,23 (4,5%).
  • Vrije kasstroom: In de eerste jaarhelft steeg de vrije kasstroom jaar-over-jaar met ongeveer 22,5% tot $ 69,8 miljard.

Negatieve punten 

  • Outlook: Gezien de aanhoudende onzekerheid kwantificeert het management opnieuw geen outlook maar geeft het wel een algemene richting aan. Zo verwacht het bedrijf dat de verkopen van Q3 tussen de $ 4 en 8 miljard lager zullen uitvallen vanwege de aanhoudende disrupties van de toeleveringsketen, versterkt door de huidige lockdownmaatregelen in China. Het zijn voornamelijk het tekort aan chips en de beperkingen binnen assemblage die de volumes impacteren. Daarnaast voorziet het een impact op de jaar-over-jaar groei van het derde kwartaal van 4,5 procentpunt gedreven door negatieve wisselkoerseffecten (-3 pp) en de stopzetting van de verkopen in Rusland (-1,5 pp).
  • Disrupties toeleveringsketen: De leveranciers in de regio van Shanghai werden sterk getroffen door de draconische lockdownmaatregelen die de Chinese overheid invoerde om de stijging van het aantal COVID-besmettingen tegen te gaan. Ongeveer de helft van de 200 belangrijkste leveranciers van Apple hebben fabrieken in deze regio. Het management stelt dat de meesten ondertussen wel terug operationeel zijn. Ondanks de Chinese overheid vast blijft houden aan het zero-covid beleid, heeft het immers toch enkele essentiële bedrijven groen licht gegeven om de activiteiten terug op te starten. Hoe dan ook lijkt het erop dat we nog steeds veraf staan van een volledig genormaliseerde toeleveringsketen.

SWOT

Sterktes 

  • Apple heeft een sterke merknaam en geniet van klantenloyaliteit, wat maakt dat het zijn producten aan hoger dan gemiddelde prijzen kan verkopen.
  • Het bedrijf heeft een impressionante track record wat betreft innovatie en weet de markten waarin het opereert vaak eigenhandig te transformeren
  • Het weefsel van diensten dat de producten van Apple aan elkaar bindt verhoogt de drempel om over te stappen naar een ander merk.
  • Sterke financiële positie met een stevige nettokaspositie.

Zwaktes 

  • Het exclusievere imago van Apple neemt af naarmate meer en meer mensen hun producten kopen. Dit maakt het moeilijker om de hogere prijsniveau te rechtvaardigen in de toekomst.
  • Het vernieuwende en unieke van de iPhone en iPad bij lancering geldt vandaag niet meer: concurrenten hebben ondertussen gelijkaardige en zelfs betere producten aan lagere prijzen. De laatste nieuwe versie van de iPhone is weinig vernieuwend en biedt slechts incrementele verbeteringen tegenover de vorige versie.
  • Erg afhankelijk van het succes van de iPhone (ongeveer de helft van de omzet).​​​​​​​

Opportuniteiten 

  • De focus steeds meer verleggen op diensten met recurrente inkomsten zoals Apple Music, Apple TV+ en Apple Arcade.
  • Nieuwe gezondheidsfuncties zullen het groeipotentieel van de Apple Watch blijven ondersteunen.
  • Een blijvende sterke focus op privacy maakt de producten van Apple interessant voor bedrijfsgebruik.

Bedreigingen 

  • Kritiek op de dominante marktpositie van Apple neemt toe en de invoering van de Digital Markets Act en de Digital Services Act zal wellicht ook enige implicaties hebben inzake de marktmacht van het bedrijf in de toekomst.
  • Toenemende concurrentie van Chinese concurrenten in de komende jaren die de prijzen onder druk kan zetten.
  • Een concurrent (Samsung, Alphabet,...) die met een superieure en echt vernieuwende smartphone komt en daardoor de populariteit van de iPhone sterk aantast (wat Apple zelf deed met Blackberry enkele jaren geleden).

Overzicht historische adviezen

Datum Koers Advies
2017/04/12 141.8 USD Houden
2018/12/18 163.94 EUR Kopen
2019/02/01 166.44 EUR Houden

Lexicon

Lectuur in de financiële sector bevat zeer vaak zeer specifieke begrippen. Vanzelfsprekend gebruiken ook onze analisten gespecialiseerde financiële termen in de publicaties. Om u wegwijs te maken in het vakjargon vindt u hier een verklarende woordenlijst van deze financiële begrippen.

Disclaimer

  • Deze aandelenstudie is een publicatie van Dierickx Leys Private Bank. Ze is opgesteld op basis van zorgvuldig geselecteerde bronnen en eigen onderzoek en volgens degelijke hypotheses, zonder dat de juistheid en volledigheid ervan gegarandeerd kan worden. Ze bevat opinies die op datum van publicatie geldig zijn maar in de toekomst kunnen wijzigen. De bank is niet verantwoordelijk voor enige schade die uit deze adviezen zou voortvloeien.

  • Materiële informatiebronnen zijn de publicaties (o.a. persmededelingen) en jaarrekeningen van de bedrijven in kwestie die geanalyseerd worden, analyses en studies van grootbanken en berichtgeving in gespecialiseerde financiële pers.

  • De studie is gebaseerd op een eigen fundamentele analyse van de betreffende onderneming, rekening houdende met kasstromen, winstevolutie, groei, stabiliteit en kwaliteit van het management. Fundamentele analyse heeft tot doel een inschatting te maken van de huidige intrinsieke waarde van een onderneming en haar meest waarschijnlijke evolutie, binnen de activiteitssector en de geografische zone waarin ze bedrijvig is. Hierbij worden ook de relevante macro-economische factoren in beeld gebracht. De daaruit voortvloeiende aanbevelingen zijn gebaseerd op een langetermijnperspectief. De studie wordt aangepast na de publicatie van de resultaten (per kwartaal of halfjaarlijks) of tussentijds indien er zich belangrijke gebeurtenissen voordoen.

  • Deze publicatie betreft geen gepersonaliseerde beleggingsaanbeveling. De beleggingsinstrumenten vermeld in deze publicatie zijn niet geschikt voor alle beleggers. Er dient rekening gehouden te worden met de doelstellingen, financiële draagkracht, kennis, ervaring en risicokenmerken van de belegger. Vraag raad aan uw beleggingsadviseur.

  • Deze studie is uitgewerkt volgens interne en wettelijke richtlijnen i.v.m. onafhankelijk onderzoek, sperperiodes en functiescheidingen, die opgevraagd kunnen worden bij de juridische dienst van de bank.
    De bank heeft geen belangen in de vermelde maatschappijen en onderhoudt er geen zakenrelatie mee, maar de bank of haar medewerkers kunnen mogelijk wel een positie aanhouden in vermelde effecten of afgeleide effecten.

  • Deze aandelenstudie werd niet voorgelegd aan de emittent.

  • De gegevens in vreemde valuta zijn onderhevig aan fluctuaties van de wisselkoers. Deze kunnen het rendement beïnvloeden.
    De vermelde historische resultaten en prognoses zijn geen betrouwbare indicator voor toekomstige resultaten.

  • De bevoegde autoriteit is de FSMA.

  • Overname uit deze publicatie is toegelaten mits bronvermelding.