Alphabet Analist: Jasper Thysens, CFA

Print deze pagina

Algemene gegevens

  • Datum: 27/10/2021
  • Koers opmaak studie: 2956.97 USD
  • Huidige koers: 2601.84 USD
  • Marktkapitalisatie: 1,98 biljoen USD
  • Sector: Technologie
  • Markt: NASDAQ
  • ISIN: US02079K1079

Advies van de analist

  • US$ 3.117,60
  • US$ 4.052,10

Advies: Kopen

Grafiek

Bron: Dierickx Leys

Indicatoren

Groei

Stabiliteit

Kwaliteit

Waardering

Activiteiten:

Alphabet is het moederbedrijf boven Google en biedt wereldwijd verschillende Internet-gerelateerde diensten aan zoals o.a. de Google zoekmotor, de Chrome-webbrowser, YouTube, het Android-besturingssysteem, Gmail, Google Maps, de Pixel-smartphone, etc. De voornaamste inkomstenbron betreft advertentie-inkomsten via de Google zoekmotor en via reclameplatformen Adsense en Adwords. Het bedrijf tracht verder een leidende positie in te nemen op vlak van technologische ontwikkelingen en doet aanzienlijke investeringen in onderzoek & ontwikkeling. Denk hierbij aan o.a. zelfrijdende auto's, artificiële intelligentie, quantum computers en biowetenschappelijk onderzoek. Alphabet is één van de weinige bedrijven ter wereld met een marktkapitalisatie die zich bevindt rond 1 biljoen Amerikaanse dollar.

Conclusie

Alphabet heeft er opnieuw een uitstekend kwartaal opzitten. Zo steeg de omzet met 41% tot ongeveer $ 65 miljard en steeg de operationele winst met 87,5% tot $ 21 miljard, wat een operationele winstmarge geeft van 32%. Ook onderaan de resultatenrekening kon de Google-moeder de verwachtingen kloppen met een nettowinst per aandeel van $ 27,99 (+70,7%). Alphabet blijft voor het gros van zijn inkomsten afhankelijk van online advertenties (81,6%) en dankzij de gestegen online consumentenactiviteit bleef de vraag om te adverteren op de Google-platformen fors boomen. Zo stegen de reclame-inkomsten van Google Search en YouTube met respectievelijk 44% en 43% en werd die laatste volgens het management slechts in geringe mate getroffen door de wijzigingen die Apple's iOS 14.5 met zich meebracht omtrent het gebruik van de IDFA (Identifier For Advertisers). Ook de niet-reclame inkomsten, komende van o.a. YouTube Premium abonnementen, de Google Play Store en hardware (bv. de Pixel-smartphones), deden het prima en stegen met 23,3%, al werd de groei hier gedeeltelijk gedrukt door de lagere tarieven die het bedrijf sinds juli aanrekent aan app-ontwikkelaars via de Google Play Store. Google Cloud, het segment dat zowel Google Workspace (het voormalige G Suite) als Google Cloud Platform (GCP) omvat, zette eveneens haar opmars verder en zag de omzet stijgen met 45% tot net geen $ 5 miljard. De divisie blijft vooralsnog verlieslatend maar zag de operationele winstmarge sinds vorig jaar opveren met 22,2 procentpunt tot -12,9%. Het management stelde eerder reeds dat het een bewuste strategie was om eerst te focussen op het ontwikkelen van een stabiele en schaalbare cloud-infrastructuur, voordat er gewerkt zou worden op omzet. Onze verwachting dat Alphabet er aan de andere kant van de coronacrisis beter zou uitkomen lijkt opnieuw bevestigd te worden. Het aandeel noteert momenteel aan een verwachte koers-winstverhouding van 28,6 en een vrijekasstroomrendement van 3,3%. Gezien de kwaliteit van het bedrijf en de mooie vooruitzichten blijft het advies op KOPEN.

Nieuws

04/08/2020: Ondanks Alphabet reeds comfortabel kan vertoeven op een cashberg van $ 121 miljard besloot het bedrijf om via een uitgifte van schuldpapier nog een bijkomende $ 10 miljard cash op te halen. $ 5,75 miljard daarvan zijn zogenaamde "green bonds" waarvan de gelden enkel aangewend worden voor duurzame en/of sociale doeleinden zoals het verlagen van CO2 emissies, het gebruik van hernieuwbare energiebronnen, rassengelijkheid, etc. De obligaties hebben een looptijd van 10 jaar en leveren 1,1% rente op.

Resultaten

Fiscaal boekjaar (in Mia) 2016 2017 2018 2019 2020 2021 E
Omzet 90,27110,86136,82161,86182,53207,33
Operationele winstmarge 26,3%23,6%20,1%21,1%22,6%34,9%
Netto winstmarge 21,6%11,4%22,5%21,2%22,1%38,2%
Boekwaarde per aandeel 201,12219,50255,38292,65329,59381,19
Winst per aandeel 28,1418,2744,2249,5959,15114,64
Koers/Winst 285824273024
Dividend 0,000,000,000,000,000,00
Dividendrendement 0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%
Bron: Bloombergin USD


Resultaten derde kwartaal 2021

  • De omzet steeg in Q3 jaar-over-jaar met 41% tot $ 65,1 miljard.
  • De operationele winst (EBIT) steeg in Q3 met 87,5% tot $ 21 miljard, waardoor de operationele marge steeg met maar liefst 8 procentpunt tot 32% (+1 procentpunt q-o-q).
  • De (verwaterde) nettowinst per aandeel (WPA) steeg in Q3 met ongeveer 70,7% tot $ 27,99.

Positieve punten 

  • De omzet van Google Services, het segment dat de traditionele kernsegmenten van het bedrijf omvat (o.a. Google Search en YouTube), steeg in Q3 jaar-over-jaar met 40,6% tot $ 59,9 miljard (91,9% van de totale omzet). Dankzij de gestegen online consumentenactiviteit bleef de vraag om te adverteren op de Google-platformen boomen. De operationele marge van de divisie steeg met 8,5 procentpunt tot 40%.
    • De omzet van Google search, de kerndivisie van de groep, steeg in het derde kwartaal jaar-over-jaar met 44% tot $ 37,9 miljard en was zo goed voor 58,2% van de totale groepsomzet. Het management zag een verdere normalisatie van de zoekactiviteiten en reclame-uitgaven van bedrijven, maar stelt dat het nog steeds duidelijke verschillen ziet tussen verschillende landen vanwege de pandemie.
    • De reclameinkomsten van YouTube stegen in het derde kwartaal jaar-over-jaar met 43% tot $ 7,2 miljard en maakten zo ongeveer 11,1% uit van de totale groepsomzet. De vraag naar zowel direct-response advertising als brand advertising blijft sterk groeien. Het management zag slechts een geringe impact van de wijzigingen die Apple's iOS 14.5 met zich meebracht omtrent het gebruik van de IDFA (Identifier For Advertisers). Apple maakte het hiermee moeilijker om gebruikersactiviteiten te tracken voor het personaliseren van reclame, iets waar Snapchat meer last van bleek te hebben. Het bereik van YouTube groeit volgens het management het sterkst via CTV (Connected TV).
    • De inkomsten uit netwerkreclame (i.e. advertentiebanners op non-Google websites) stegen in Q3 jaar-over-jaar met 39,8% tot $ 8 miljard.
    • Onder "Other Revenues" categoriseert de groep overige inkomstenbronnen zoals niet-reclameinkomsten van YouTube en de Google Play Store. Deze inkomsten stegen in het derde kwartaal jaar-over-jaar met 23,3% tot $ 6,75 miljard, gedreven door een verdere groei van het aantal abonnee's van YouTube Premium en de toevoeging van de resultaten van het voor $2,1 miljard overgenomen Fitbit. De lagere commissies die het bedrijf aanrekent sinds juli via de Google Play Store drukte de groei wel enigszins, al geeft het bedrijf geen inzage in de details.
  • De omzet van Google Cloud, het segment dat zowel Google Workspace (het voormalige G Suite) als Google Cloud Platform (GCP) omvat, steeg in Q3 jaar-over-jaar met 44,9% tot $ 4,99 miljard. De divisie maakt zo ongeveer 7,6% van de totale groepsomzet uit. Deze groei werd de voorbije maanden sterk gedreven door de noodgedwongen digitalisering die bedrijven moesten doorvoeren vanwege COVID-19 en de daaruit resulterende lockdowns. Dit ondersteunde de groei voor GCP, dat diensten aanbiedt zoals cloud-gebaseerde opslagruimte, database-management, virtuele machines en web apps, alsook de vraag naar online samenwerkingstools (zoals videoconferencing). Er werd dan ook fors geïnvesteerd in deze bedrijfstak gedurende het coronajaar om het aanbod verder uit te bouwen. 
  • De zogenaamde "Traffic Acquisition Costs" (i.e. de kosten gerelateerd aan het genereren van webverkeer) als percentage van de totale reclame-inkomsten daalden met 37 basispunten tot 21,64%.
  • Het bedrijf kocht het afgelopen kwartaal voor $ 12,6 miljard eigen aandelen in. Ter info: Alphabet kondigde in Q1 aan voor $50 miljard aan eigen aandelen in te zullen kopen. Dit zal het totaal uitstaande aandelen verminderen met ongeveer 3%.
  • R&D: Er vloeide in het derde kwartaal ongeveer $7,7 miljard (+12,2%) richting onderzoek & ontwikkeling.
  • Balans: Het bedrijf heeft een uitermate sterke balans met een solvabiliteit van 70,4% en een berg van cash, cash-equivalenten en verhandelbare effecten voor een totaalbedrag van $ 142 miljard, wat een nettokaspositie geeft van $ 116,2 miljard.
  • Het aantal werknemers in dienst van het bedrijf steeg jaar-over-jaar met 13,5% tot 150.028.
  • De vrije kasstroom steeg in het tweede kwartaal jaar-over-jaar met ongeveer 61,4% tot $18,7 miljard.
  • Outlook: Het bedrijf ziet een aanhoudende sterke vraag naar advertenties op de Google-platformen en een verhoogde online consumentenactiviteit maar geeft geen concrete verwachtingen gezien de onzekerheden rond het verdere verloop van de pandemie. Het management herhaalde wel dat de vergelijksbasis ook voor Q4 hoger zal uitvallen waardoor de groeicijfers minder spectaculair zullen ogen.

Negatieve punten 

  • Ondanks het stijgende belang van Google Cloud, blijft de divisie operationeel verlieslatend (-$ 644 miljoen). De operationele marge verslechterde ook lichtjes t.o.v. het vorige kwartaal tot -12,9% (-10 bp), wat evenwel nog steeds een verbetering inhoudt t.o.v. hetzelfde kwartaal van het vorige boekjaar van 22,2 procentpunt. Deze verbetering werd mede ondersteund door enkele éénmalige zaken zoals een verlenging van de verwachte levensduur van de servers en het afwikkelen van reserves die werden geboekt in de vrees voor dubieuze debiteuren naar aanleiding van COVID-19. Het management stelde eerder reeds dat het een bewuste strategie was om eerst te focussen op het ontwikkelen van een stabiele cloud-infrastructuur en een go-to-market organisatie die schaalbaar was, voordat er gewerkt werd op omzet. De verwachting is dan ook dat de komende jaren het operationeel verlies steeds sneller zal dalen naarmate de omzet stijgt.
  • Het zogenaamde "Other Bets"-segment, een verzamelnaam voor een reeks projecten die zich nog in een vroeg stadium bevinden, kende in Q3 een lichte omzetstijging van 2,2% tot $ 182 miljoen maar zag het operationele verlies aandikken tot $1,3 miljard (+16,7%).
  • Het bedrijf verwacht in de komende maanden een lagere groeibijdrage vanuit de Google Play Store vanwege de verschillende tarificatiewijzigingen die het bedrijf dit jaar aankondigde. Zo werd in juli de service fee die ontwikkelaars moeten afstaan op de verkoop van hun applicaties verlaagd van 30% tot 15% voor de eerste $ 1 miljoen. Recentelijk besloot het bedrijf ook om de commissies op alle abonnementsverkopen te verlagen tot 15%. Voorheen geldde dit tarief ook al, maar dan enkel voor abonnementen die al langer dan 12 maanden lopen. 
  • Ondanks de overname van Fitbit in januari werd afgerond, zou er nog steeds een onderzoek lopen namens het Amerikaanse ministerie van Justitie aangaande het effect van de bijkomende data die de Fitbit smartwatches genereren op de marktpositie van Google in online advertising. Google meent zelf deze data niet te zullen gebruiken voor advertentiedoeleinden.

SWOT

Sterktes 

  • Dominante positie in digitale reclame via Google, markt die jaarlijks nog 10-20% groeit.
  • Heeft met Android het besturingssysteem waar de meerderheid van de smartphones op draaien.
  • Sterke balans en hoge cashvoorraad.
  • Financiële discipline sinds de intrede van CFO Ruth Porat in 2015, waardoor minder geld verspild wordt aan vergezochte 'moonshots'.

Zwaktes 

  • De vergoedingen die Alphabet moet betalen aan partners om haar Google-zoekbalk op te nemen lijken jaar na jaar toe te nemen.
  • Vandaag is Alphabet nog heel sterk afhankelijk van Google voor haar inkomsten.

Opportuniteiten 

  • De COVID-19 crisis doet bedrijven wereldwijd meer nadenken over een digitale transformatie, waarvoor Google de nodige ondersteuning en oplossingen kan bieden.
  • Potentiële nieuwe groeimotoren in de toekomst via Pixel smartphone en initiatieven uit 'Other Bets'

Bedreigingen 

  • Kritiek op de dominante marktpositie van Alphabet neemt toe en zorgde al voor veroordelingen door de Europese Commissie. De kans bestaat dat nieuwe regulering in de toekomst de macht van Alphabet gaat beperken.
  • De voorbije jaren nam het marktaandeel van Facebook in digitale reclame sterk toe, de concurrentie kan de komende jaren nog intenser worden.

Overzicht historische adviezen

Datum Koers Advies
2017/04/12 824.32 USD Kopen
2018/02/05 1055.8 USD Houden
2020/02/04 1482.6 EUR Houden
2020/05/05 1322.9 EUR Kopen
2020/11/16 1777 USD Houden
2021/04/28 2307.12 EUR Kopen

Lexicon

Lectuur in de financiële sector bevat zeer vaak zeer specifieke begrippen. Vanzelfsprekend gebruiken ook onze analisten gespecialiseerde financiële termen in de publicaties. Om u wegwijs te maken in het vakjargon vindt u hier een verklarende woordenlijst van deze financiële begrippen.

Disclaimer

  • Deze aandelenstudie is een publicatie van Dierickx Leys Private Bank. Ze is opgesteld op basis van zorgvuldig geselecteerde bronnen en eigen onderzoek en volgens degelijke hypotheses, zonder dat de juistheid en volledigheid ervan gegarandeerd kan worden. Ze bevat opinies die op datum van publicatie geldig zijn maar in de toekomst kunnen wijzigen. De bank is niet verantwoordelijk voor enige schade die uit deze adviezen zou voortvloeien.

  • Materiële informatiebronnen zijn de publicaties (o.a. persmededelingen) en jaarrekeningen van de bedrijven in kwestie die geanalyseerd worden, analyses en studies van grootbanken en berichtgeving in gespecialiseerde financiële pers.

  • De studie is gebaseerd op een eigen fundamentele analyse van de betreffende onderneming, rekening houdende met kasstromen, winstevolutie, groei, stabiliteit en kwaliteit van het management. Fundamentele analyse heeft tot doel een inschatting te maken van de huidige intrinsieke waarde van een onderneming en haar meest waarschijnlijke evolutie, binnen de activiteitssector en de geografische zone waarin ze bedrijvig is. Hierbij worden ook de relevante macro-economische factoren in beeld gebracht. De daaruit voortvloeiende aanbevelingen zijn gebaseerd op een langetermijnperspectief. De studie wordt aangepast na de publicatie van de resultaten (per kwartaal of halfjaarlijks) of tussentijds indien er zich belangrijke gebeurtenissen voordoen.

  • Deze publicatie betreft geen gepersonaliseerde beleggingsaanbeveling. De beleggingsinstrumenten vermeld in deze publicatie zijn niet geschikt voor alle beleggers. Er dient rekening gehouden te worden met de doelstellingen, financiële draagkracht, kennis, ervaring en risicokenmerken van de belegger. Vraag raad aan uw beleggingsadviseur.

  • Deze studie is uitgewerkt volgens interne en wettelijke richtlijnen i.v.m. onafhankelijk onderzoek, sperperiodes en functiescheidingen, die opgevraagd kunnen worden bij de juridische dienst van de bank.
    De bank heeft geen belangen in de vermelde maatschappijen en onderhoudt er geen zakenrelatie mee, maar de bank of haar medewerkers kunnen mogelijk wel een positie aanhouden in vermelde effecten of afgeleide effecten.

  • Deze aandelenstudie werd niet voorgelegd aan de emittent.

  • De gegevens in vreemde valuta zijn onderhevig aan fluctuaties van de wisselkoers. Deze kunnen het rendement beïnvloeden.
    De vermelde historische resultaten en prognoses zijn geen betrouwbare indicator voor toekomstige resultaten.

  • De bevoegde autoriteit is de FSMA.

  • De analist en/of nauw met hem/haar gelieerde personen hebben een belang in de vennootschap.

  • Overname uit deze publicatie is toegelaten mits bronvermelding.