The Coca-Cola Company Analist: Jonathan Mertens

Print deze pagina

Algemene gegevens

  • Datum: 08/05/2025
  • Koers opmaak studie: 72.07 USD
  • Huidige koers: 71.02 USD
  • Marktkapitalisatie: 310 miljard
  • Sector: Voeding
  • Markt: NYSE
  • ISIN: US1912161007

Advies van de analist

  • US$ 53,57
  • US$ 74,99

Advies: Houden

Grafiek

Bron: Dierickx Leys

Indicatoren

Groei

Stabiliteit

Kwaliteit

Waardering

Activiteiten:

De Coca-Cola Company is een globaal drankenconcern opgericht in 1886 en geïncorporeerd in 1919. Het bedrijf telt ongeveer 82.500 werknemers en heeft haar hoofdzetel in Atlanta, Georgia. Coca-Cola heeft in totaal een portefeuille van meer dan 200 drankmerken, dewelke het globaal verkoopt in meer dan 200 landen. Het doet dit door samen te werken met 200 (onafhankelijke) bottelarijen wereldwijd, dewelke ongeveer 950 productiefaciliteiten uitbaten.
Coca-Cola is eigenaar van de merken en verantwoordelijk voor de marketing van de desbetreffende merken. Het groepeert haar productaanbod in de volgende categorieën: 1. Trademark Coca Cola, 2. Sprankelende smaken, 3. Water, sport & koffie, 4. Sap, zuivel & plantaardige dranken, 5. Opkomende dranken
5 van de 6 meest verkochte niet-alcoholische frisdranken zijn eigendom van Coca-Cola: Coca-Cola, Sprite, Fanta, Coca-Cola Zero Sugar & Diet-Coke/Coca-Cola Light. Van de naar schatting 64 miljard aan dagelijkse drankconsumpties wereldwijd, komen ongeveer 2.2 miljard van merken die eigendom zijn van de Coca-Cola Company.
Het bedrijf probeert via haar divisie, ‘Global Ventures’ om enerzijds nieuwe merken op te schalen en anderzijds in een vroeg stadium overnames te doen van opkomende (jonge) merken. Dit bedrijfssegment omvat grosso modo de investeringen in Costa Coffee, Monster Beverage, Innocent & Dogadan. 

Coca-Cola rapporteert haar bedrijfsresultaten in 6 operationele segmenten:

- Europa, Midden-Oosten & Afrika (EMEA)
- Latijns-Amerika
- Noord-Amerika
- Azië, Pacific
- Global Ventures
- Bottelarij investeringen: portefeuille van enkele bottelarijen die eigendom zijn van de Coca-Cola company, voornamelijk in ‘emerging markets’ (Bedoeling is om na verloop van tijd deze activiteiten af te spinnen richting de juiste operationele partner in verschillende regio’s.) (= ”refranchising”)

Coca-Cola netto-omzetverdeling

    Bron: Jaarverslag Coca-Cola 2022

    Conclusie

    De Coca-Cola Company blijft de onbetwiste globale leider in de ‘frisdrank’ categorie, met een sterke voorsprong op de directe concurrenten in de sector. De diversificatiestrategie met betrekking tot het productaanbod kent een gemengd trackrecord, van zeer succesvol (Monster, Aquarius, Minute Maid,..) tot teleurstellend (Costa Coffee, Dasani). Desondanks blijft Coca-Cola volgens ons duidelijk de leider in de frisdranksector met hoger dan gemiddelde operationele marges en ‘best-in class’ efficiëntieparameters.

    Het bedrijf is mooi gediversifieerd, zowel met betrekking tot de productcategorieën als op geografisch vlak. Coca-Cola bezit duidelijke competitieve voordelen zoals immateriële activa (=waardevolle merken) en schaalvoordelen (efficiënte logistieke keten) waardoor het bedrijf een grote mate van prijszettingsmacht geniet. 

    Op vlak van waardering blijft het bedrijf aan 26 keer de verwachte winst of 21,4 keer de verwachte brutobedrijfswinst (EV/Ebitda) eerder duur, zeker ten opzichte van zijn historisch 10-jarig gemiddelde. Het geschatte vrije kasstroomrendement (excl. Fairlife liability/IRS belastingsprovisie) voor dit boekjaar is met 3% ook redelijk laag, zeker gezien het feit dat we een lage enkelcijferige groei voor de komende jaren projecteren. Zelfs indien we relatieve optimistische assumpties maken voor de groeiverwachtingen in de komende vijf jaar lijkt de huidige beurskoers dit reeds grotendeels te incorporeren. Hierdoor lijkt het aandeel voorlopig nog steeds wat overgewaardeerd.
    Hierdoor komen we voorlopig niet verder dan een ‘houden’ advies. 

    Nieuws

    -

    Resultaten

    Fiscaal boekjaar (in Mia) 2020 2021 2022 2023 2024 2025 E
    Omzet 33,0138,6643,0045,7547,0647,99
    Operationele winst 9,0010,3110,9111,319,9914,88
    Nettowinst 7,759,779,5410,7110,6312,74
    Boekwaarde per aandeel 4,495,325,576,025,786,13
    Winst per aandeel 1,802,262,202,482,472,96
    Koers/Winst 302629242524
    Dividend 1,641,681,761,841,941,94
    Dividendrendement 2,99%2,84%2,77%3,12%3,12%2,71%
    Bron: Bloombergin USD

    * We kiezen voor de netto-omzet cijfers omdat deze het effect van promoties wegfilteren

    Resultaten Q1 2025

    • De netto-omzet daalde met 2% tot afgerond $ 11,1 miljard.
    • Het operationele inkomen (Gaap) steeg jaar-over-jaar met 71% tot $ 3,7 miljard.
    • De winst per aandeel steeg met 5% tot $ 0,77 per aandeel.

    Positieve punten

    • De organische omzetgroei in de afgelopen drie maanden bedroeg 6%, bestaande uit 1% volumegroei en 5% prijs/mix. Deze groei werd geïmpacteerd door negatieve wisselkoerseffecten (-5%) en desinvesteringen (-3%). 
    • De volumegroei in de afgelopen drie maanden werd voornamelijk gedreven door groei in de zogenaamde 'ontwikkelingslanden' ("mid-single digits"). We hebben het dan specifiek over India, China en Brazilië. In de zogenaamde 'ontwikkelde landen' bleef de volumegroei wat achter.  
    • Onderliggend groeide de frisdrank categorie met 2% in het afgelopen kwartaal. De sterke groei in de Latijns-Amerikaanse, Europese en Aziatische markt werd gedeeltelijk teniet gedaan door zwakkere verkoop in de Noord-Amerikaanse regio. Coca-Cola zero sugar kon dan weer met 14% aangroeien, onderliggend gedreven door groei in alle operationele regio's.
    • De balans- en liquiditeitspositie van het bedrijf blijft relatief solide. Ten opzichte van ongeveer $ 49 miljard aan brutoschulden heeft het bedrijf ongeveer $ 12 miljard aan cash (en cashequivalenten) (Solvabiliteit: 27,3%). Coca-Cola heeft aangegeven dat het haar 'leverage' ratio tussen de 2 en 2.5 wil houden. De huidige ratio komt volgens onze berekeningen uit op rond de 2,1.  
    • Coca-Cola betaalde in boekjaar 2024 voor $ 8,4 miljard aan dividenden uit. Het bedrijf verhoogde voor het 62ste jaar op rij haar dividend, een unieke prestatie. Daarnaast kocht het bedrijf nog voor $ 1,8 miljard aan eigen aandelen in. Coca-Cola kan nog voor $ 4,9 miljard aan eigen aandelen inkopen onder haar huidige inkoopprogramma. 
    • De vergelijkbare operationele winstmarge (non-gaap) steeg met 1,4% tot 33,8% in het eerste kwartaal. Coca-Cola wijst hiervoor op de organische omzetgroei, effectieve kostencontrole en de timing van marketinginvesteringen als verklaring voor de stijging. Ook op de middellange termijn gaan we uit van operationele winstmarges van meer dan 30%. 
    • Outlook 2025: Coca-Cola verwacht om in boekjaar 2025 een organische omzetgroei te realiseren van tussen de 5 à 6%, met een negatief wisselkoerseffect van tussen de 2 à 3%. De groei op vlak van winst per aandeel (op vergelijkbare basis) zou tussen de 2 en 3% bedragen. Vrije kasstroom (excl. IRS belastingsprovisie/Fairlife liability) dit jaar zou rond de $ 9,5 miljard uitkomen bestaande uit $ 11,7 miljard operationele kasstroom en $ 2,2 miljard aan capex-uitgaven. Men verwacht van het dividend jaarlijks te verhogen met rond de 5%. De pay-out ratio ligt rond de 70%. 

    Negatieve punten

    • De vergelijksbasis met betrekking tot de (gaap) operationele winst ten opzichte van dezelfde periode in het voorgaande jaar is wat scheefgetrokken omwille van verscheidene eenmalige elementen die een impact hadden op de resultatenrekening. Dit was in essentie te wijten aan twee elementen. In de eerste plaats boekte Coca-Cola een uitzonderlijke winst van $ 331 miljoen in het eerste kwartaal van 2025 op de gedeeltelijke verkoop van een aandelenbelang dat het bedrijf aanhield in Coca-Cola Europacific Partners. Daarnaast werd er een waardevermindering van $760 miljoen geboekt in het eerste kwartaal van 2024 op het merk 'BODYARMOR'. Op vergelijkbare basis (excl. wisselkoersbewegingen en éénmalige elementen) bedroeg de operationele winststijging ten opzichte van het eerste kwartaal in het voorgaande jaar ongeveer 10%, wat redelijk goed was. 
    • Coca-cola kende een cash outflow van $ 6,1 miljard in het eerste kwartaal omwille van de betaling van een laatste vergoeding (earn out liability) met betrekking tot het in 2020 overgenomen merk 'Farilife'. De uiteindelijke overnameprijs is significant gestegen aangezien Fairlife sterk is gegroeid sinds de acquisitie en het consistent al de vooropgestelde financiële mijlpalen heeft gehaald. 
    • De water-sport-koffie & thee divisie kende een stijging van 2% op vlak van verkocht volume in de afgelopen drie maanden. De groeivoeten per divisie kwamen uit op respectievelijk +3% -1%, -2% en 0%. Vooral de negatieve prestatie van de koffie-divisie is opvallend, met volgens het bedrijf een andermaal zwak kwartaal bij Costa Coffee. 
    • Het belastingsdispuut met de Amerikaanse IRS (internal revenue service) blijft als een zwaard van Damocles boven het bedrijf hangen. In het voorgaande boekjaar heeft het bedrijf hiervoor een cash provisie aangelegd van meer dan $ 6 miljard in afwachting van een definitieve juridische uitspraak. 
      Noteer dat de totale potentiële boete ondertussen is opgelopen tot bijna $ 17 miljard. 
    • Na verschillende beledigingen door president Trump aan andere landen en de implementatie van handelstarieven is er in verschillende landen een bredere boycot aan de gang van Amerikaanse producten. Een puur Amerikaanse bedrijf als Coca-cola wordt hier op verschillende markten door getroffen. 
    • Het bedrijf geeft zeer weinig informatie met betrekking tot de verkoopcijfers van individuele merken. Dit maakt een diepgaande analyse per merk of productcategorie quasi onmogelijk. 

    SWOT

    Sterktes :

    • Productdiversiteit: Naast het iconische Coca-Cola-drankje biedt het bedrijf een breed scala aan producten aan, waaronder koffie- en theeproducten, sportdranken, fruitsappen en verschillende merken mineraalwater. Deze gediversifieerde portfolio helpt om aan verschillende consumentenvoorkeuren te voldoen en het marktaandeel te vergroten.
    • Geografisch goed gediversifieerd, met sterke aanwezigheid in de groeilanden, waaronder Afrika, Asia-Pacific en Latijns-Amerika. Coca-Cola is actief in meer dan 200 landen, waardoor het kan profiteren van schaalvoordelen en wereldwijde distributienetwerken. De brede aanwezigheid stelt het bedrijf in staat om een diverse klantenkring te bereiken.
    • Sterk distributienetwerk: Het bedrijf heeft een robuust distributienetwerk opgezet, waardoor de producten efficiënt bij consumenten beschikbaar zijn. Samenwerkingen met bottelarijen wereldwijd hebben gezorgd voor een efficiënte levering van producten en marktpenetratie.
    • Het bedrijf bezit een grote mate van prijszettingsmacht, gedreven door een uitgekiende marketingstrategie en klantenloyaliteit. Het bedrijf geeft jaarlijks ongeveer 10% van de omzet uit aan ‘advertising’ (ongeveer $ 4 miljard/jaar). Coca-Cola is de onbetwiste marktleider in de frisdrankcategorie.
    • De hoge marketinguitgaven beschermen het bedrijf ook tegen de toetreding van nieuwe spelers. Bovendien creëert de grootte van de producten op vlak van verkochte volumes ook een schaal- en kostenvoordeel ten opzichte van potentiele concurrenten, wat resulteert in een lagere productiekost per eenheid. 

    Zwaktes :

    • Afhankelijkheid van koolzuurhoudende dranken: De activiteiten van Coca-Cola zijn sterk afhankelijk van koolzuurhoudende frisdranken. (+/- 70% totale netto-omzet) Met toenemende zorgen over gezondheid en welzijn is er een verschuiving in consumentenvoorkeuren naar gezondere alternatieven, wat invloed kan hebben op het marktaandeel van het bedrijf.
    • Het bedrijf is gevoelig aan bepaalde grondstofprijzen zoals bijvoorbeeld aluminium, PET, koffie, thee(extracten), suiker etc. Coca-Cola probeert dit risico te mitigeren door langetermijncontracten af te sluiten met haar grootste grondstoffenleveranciers en/of via derivatencontracten bepaalde blootstellingen af te dekken.
    • Negatieve gezondheidsperceptie: Het bedrijf krijgt geregeld kritiek met betrekking tot de gezondheidseffecten van zijn suikerhoudende dranken en de impact die het bedrijf hiermee heeft op de wereldwijde obesitascrisis. Gezondheidsbewuste consumenten kunnen kiezen voor gezondere opties, wat van invloed kan zijn op de verkoop en de reputatie van Coca-Cola. 
    • Milieueffect: De productie, verpakking en transport van Coca-Cola-producten hebben een aanzienlijke milieu-impact. Zorgen over plastic afval en koolstofemissies kunnen leiden tot regelgevende uitdagingen en consumentenreacties die van invloed zijn op de reputatie van het bedrijf.
    • Mogelijke kannibalisatie: Met een diverse productportfolio bestaat het risico van kannibalisatie, waarbij nieuwe productlanceringen kunnen concurreren met bestaande aanbiedingen, wat leidt tot verwatering van het marktaandeel en complexiteit bij het beheer van verschillende merken.

    Opportuniteiten :

    • Uitbreiding van de markt voor gezondheidsbewuste consumenten: de groeiende trend van gezondheidsbewustzijn biedt Coca-Cola de mogelijkheid om zijn productportfolio uit te breiden met gezondere drankopties, zoals suikerarme of suikervrije alternatieven, functionele dranken en gebotteld water. Ongeveer de helft van het R&D budget gaat naar ‘niet-bruisende producten’ (water-sport-energie). 
    • Opkomende markten: Coca-Cola kan zijn aanwezigheid verder uitbreiden in ontwikkelende economieën, waar stijgende beschikbare inkomens en verstedelijking bijdragen aan een toename van het verbruik van dranken. Uitbreiding naar onontgonnen markten biedt potentieel voor omzetgroei.
    • Overnames en samenwerkingen: Strategische overnames of partnerschappen kunnen Coca-Cola helpen om zijn productaanbod te diversifiëren, nieuwe markten te betreden of toegang te krijgen tot distributiekanalen. Samenwerkingen met lokale merken of bedrijven gericht op gezondheid kunnen groei stimuleren. Met een leverage ratio (net debt/ebitda) van rond de 2 heeft het bedrijf zeker nog voldoende financiële vuurkracht. 

    Bedreigingen :

    • Wijzigingen in wetgeving om suiker- of cafeïnnegebruik te ontmoedigen kunnen wegen op toekomstige groei. (Bv. suikertaks)  Aspartaam werd recent gecatalogeerd als ‘kankerverwekkend’ door de wereld gezondheidsorganisatie (WHO), wat kan wegen op de verkoop van producten met suikervervangers. 
    • Intense concurrentie: De niet-alcoholische drankenindustrie is zeer competitief, met tal van wereldwijde en lokale spelers. Agressieve marketing, productinnovatie en prijsstrategieën van concurrenten vormen een bedreiging voor het marktaandeel van Coca-Cola.
    • Veranderende consumentenvoorkeuren: evoluerende consumententrends, zoals de verschuiving naar gezondere opties of de voorkeur voor niche- of ambachtelijke dranken, kunnen de marktdominantie van Coca-Cola verstoren en de vraag naar traditionele producten verminderen.
    • Verstoringen in de toeleveringsketen: verstoringen in de toeleveringsketen, zoals natuurrampen, politieke instabiliteit of pandemieën, kunnen een negatieve invloed hebben op de productie, distributie en inkoop van grondstoffen van Coca-Cola, wat kan leiden tot mogelijke producttekorten of hogere kosten.
    • De klimaatverandering en meer specifiek de toegang tot water. Aangezien water een kernelement is van zowat al de producten van het bedrijf is toegang tot voldoende hoog kwalitatief drinkbaar water van primordiaal belang. Zeker in ontwikkelingslanden is dit geen evidentie.
    • Valutaschommelingen: Als multinational is Coca-Cola blootgesteld aan wisselkoersschommelingen, die van invloed kunnen zijn op de winstgevendheid wanneer inkomsten uit buitenlandse markten worden omgezet naar de rapportagevaluta. Ongeveer 2/3 van de omzet wordt in internationale markten gegenereerd.
    • Er is nog een lopend juridisch dispuut met de Amerikaanse belastingdienst (IRS) over een belastinggeschil dat dateert van tussen 2007 en 2009. Indien de IRS uiteindelijk gelijk zou krijgen in de aanhangende rechtszaak zou dit Coca-Cola mogelijk om en bij de $17 miljard kunnen kosten.

    Overzicht historische adviezen

    Datum Koers Advies
    14/07/2023 60.35 USD Houden

    Lexicon

    Lectuur in de financiële sector bevat zeer vaak zeer specifieke begrippen. Vanzelfsprekend gebruiken ook onze analisten gespecialiseerde financiële termen in de publicaties. Om u wegwijs te maken in het vakjargon vindt u hier een verklarende woordenlijst van deze financiële begrippen.

    Disclaimer

    • Deze aandelenstudie is een publicatie van Dierickx Leys Private Bank. Ze is opgesteld op basis van zorgvuldig geselecteerde bronnen en eigen onderzoek en volgens degelijke hypotheses, zonder dat de juistheid en volledigheid ervan gegarandeerd kan worden. Ze bevat opinies die op datum van publicatie geldig zijn maar in de toekomst kunnen wijzigen. De bank is niet verantwoordelijk voor enige schade die uit deze adviezen zou voortvloeien.

    • Materiële informatiebronnen zijn de publicaties (o.a. persmededelingen) en jaarrekeningen van de bedrijven in kwestie die geanalyseerd worden, analyses en studies van grootbanken en berichtgeving in gespecialiseerde financiële pers.

    • De studie is gebaseerd op een eigen fundamentele analyse van de betreffende onderneming, rekening houdende met kasstromen, winstevolutie, groei, stabiliteit en kwaliteit van het management. Fundamentele analyse heeft tot doel een inschatting te maken van de huidige intrinsieke waarde van een onderneming en haar meest waarschijnlijke evolutie, binnen de activiteitssector en de geografische zone waarin ze bedrijvig is. Hierbij worden ook de relevante macro-economische factoren in beeld gebracht. De daaruit voortvloeiende aanbevelingen zijn gebaseerd op een langetermijnperspectief. De studie wordt aangepast na de publicatie van de resultaten (per kwartaal of halfjaarlijks) of tussentijds indien er zich belangrijke gebeurtenissen voordoen.

    • Deze publicatie betreft geen gepersonaliseerde beleggingsaanbeveling. De beleggingsinstrumenten vermeld in deze publicatie zijn niet geschikt voor alle beleggers. Er dient rekening gehouden te worden met de doelstellingen, financiële draagkracht, kennis, ervaring en risicokenmerken van de belegger. Vraag raad aan uw beleggingsadviseur.

    • Deze studie is uitgewerkt volgens interne en wettelijke richtlijnen i.v.m. onafhankelijk onderzoek, sperperiodes en functiescheidingen. De bank heeft geen belangen in de vermelde maatschappijen en onderhoudt er geen zakenrelatie mee, maar de bank of haar medewerkers kunnen mogelijk wel een positie aanhouden in vermelde effecten of afgeleide effecten.

    • Deze aandelenstudie werd niet voorgelegd aan de emittent.

    • De gegevens in vreemde valuta zijn onderhevig aan fluctuaties van de wisselkoers. Deze kunnen het rendement beïnvloeden.

    • De vermelde historische resultaten en prognoses zijn geen betrouwbare indicator voor toekomstige resultaten.

    • De bevoegde autoriteit is de FSMA.

    • Overname uit deze publicatie is toegelaten mits bronvermelding.