L'Oréal Analist: Willem De Meulenaer

Print deze pagina

Algemene gegevens

  • Datum: 25/08/2020
  • Koers opmaak studie: 278.4 EUR
  • Huidige koers: 287 EUR
  • Marktkapitalisatie: 156 miljard
  • Sector: Consumptie-Luxe
  • Markt: Euronext
  • ISIN: FR0000120321

Advies van de analist

  • € 220,00
  • € 334,00

Advies: Houden

Grafiek

Bron: Dierickx Leys

Indicatoren

Groei

Stabiliteit

Kwaliteit

Waardering

Activiteiten:

L’Oréal ontwikkelt, produceert en verkoopt cosmetica, zoals onder andere mascara, lipgloss, foundation, oogschaduw, lipstick, huid-, haar- en lichaamsverzorgingsproducten en parfums.
In 1995 nam L’Oréal het Amerikaanse Maybelline over voor $ 660 miljoen.
In 2006 werd The Body Shop overgekocht voor 950 miljoen euro.
Een greep uit de vele sterke merknamen : L’Oréal Paris, L’Oréal Professionnel, Garnier, Maybelline New York, Kérastase, Biotherm, Cacharel, Diesel Parfum, Giorgio Armani Parfum and Cosmetics, Guy Laroche, Helena Rubinstein, Lancôme, Ralph Lauren Fragrances, Yves Saint Laurent Beauté, Vichy…

Omzetuitsplitsing producten :
Professional Products :     10,4% (Kérastase, oa voor kapsalons)
Consumer Products :         43,9% (Elsève, Garnier, massaproducten via bv supermarkten)
L’Oréal Luxe :                        34,1% (oa Lancôme, Kiehl’s via bv shops in luchthavens)
Active Cosmetics :             11,6% (oa Vichy, apotheken)


L’Oréal zit in de Franse CAC-40 aandelenindex. De familie Bettencourt Meyers heeft 33 % van de aandelen in bezit, terwijl Nestlé 23 % bezit.
Concurrenten zijn ofwel slechts gedeeltelijk aanwezig op dezelfde markt, ofwel vele malen kleiner. Onder de belangrijkste concurrenten worden onder andere gerekend : Unilever, Estée Lauder, Procter & Gamble (ca 20% “beauty”), Coty, Beiersdorf, Johnson&Johnson, Chanel (privaat), L Brands, Avon Products, Shiseido, Revlon, enz…



L'Oréal : omzetuitsplitsing

Bron: Bloomberg

Conclusie

L’Oréal is een topbedrijf aanwezig in een interessante groeiende niche. De coronacrisis woog op de resultaten in de eerste jaarhelft, maar wellicht kan in de tweede jaarhelft al terug met groei worden aangeknoopt. Aan de huidige koersen mag het aandeel behouden blijven.

Nieuws

-

Resultaten

in mio2017201820192020 E
Omzet       26.024       26.937       29.874       28.255
Operationele winst4.4964.8175.301
Nettowinst3.5813.8953.7503.964
Winst per aandeel6,406,966,667,18
Koers/winst28,928,939,638,8
Dividend per aandeel3,553,853,854,17
Dividendrendement1,92%1,91%1,49%1,50%
Bron : Bloomberg

Opm : De organische groei in 2019 bedroeg 8% dankzij groeilanden & Luxedivisie.


Resultaten eerste jaarhelft 2020

  • L'Oréal zag de omzet in de eerste jaarhelft met 11,7% terugvallen tot € 13,1 miljard.
  • De winst daalde met 21,7% tot € 1,82 miljard.


Postieve punten

  • De noodzaak aan het heropenen van kapsalons is toch iets groter dan sommige andere activiteiten, waardoor de omzet hier wellicht snel terug zal herstellen. Ook de verkopen via supermarkten zouden relatief goed stand moeten houden (omdat deze niet gesloten worden).
  • De divisie Active Cosmetics groeide 4,3% in het tweede kwartaal, omdat apotheken niet werden gesloten. (+9% groei in de eerste jaarhelft).
  • De divisie Consumer Products hield relatief goed stand met een organische krimp van 9,4% in de eerste jaarhelft.
  • In Azië kon de organische krimp beperkt worden tot 3,9%. In China werd zelfs 17,5% groei opgetekend.
  • Het management verwacht een veel beter tweede halfjaar, en mikt zelfs op "lichte groei".
  • De online verkopen (goed voor ca 10-15%) stegen met 65% in de eerste jaarhelft, en wellicht zal de groei zich verder zetten.

Negatieve punten

  • De coronacrisis en de hiermee gepaard gaande lockdowns zorgde ervoor dat mensen minder uitgaven aan parfums en make-up. Het sluiten van kapsalons had ook een impact op de professionele producten.
  • De organische krimp versnelde van 4,8% in het eerste kwartaal naar 18,8% in het tweede kwartaal. Dat was slechter dan de door analisten verwachte 14,3%. Voor de eerste jaarhelft bedroeg de organische krimp 11,7%.
  • Bij de Professional Products divisie werd een organische krimp van 21,3 % opgetekend in de eerste jaarhelft.
  • Bij de Luxedivisie werd een krimp van van 16,8% opgetekend in de eerste jaarhelft.
  • In West Europa en Noord Amerika werd een organische krimp van respectievelijk 16,1% en 15,2% opgetekend in de eerste jaarhelft.
  • Bij de overige regio's was de prestatie doorgaans iets beter (met uitzondering van Azië en zeker China waar de prestaties beduidend beter waren).


SWOT

Sterktes :

  • Zeer sterke portefeuille merknamen.
  • Kwalitatief goede producten.
  • Relatief weinig concurrenten op deze grote schaal.
  • Stevige balans met nettocashpositie.
  • Schaalvoordelen
  • Regionaal gespreid
  • L’Oréal zet zeer sterk in op duurzaamheid. Zo wordt onder meer gemikt op een forse reductie van waterverbruik, afval en uitstootgassen. Er wordt ingezet op zonne-energie en biogassen. Het mijdt producten of grondstoffen die ontbossing veroorzaken en gebruikt grondstoffen die volledig hernieuwbaar zijn. Er werd in het verleden al een flinke vooruitgang geboekt op dit vlak en telkens worden nieuwe plannen opgemaakt om verder te verbeteren. 
  • L’Oréal streeft ernaar om dierenproeven tot nul te herleiden, en ijvert bij de EU om zoveel mogelijk over te schakelen naar alternatieven. 
  • Sterk management met goede trackrecord.
  • Mooie blootstelling aan groeilanden.
  • Relatief minder conjunctuurgevoelig (2,8% en -0,4% groei in respectievelijk 2008 en 2009).

Zwaktes :

  • Doorgaans duur geprijsd aandeel.
  • In China zijn dierenproeven verplicht voor cosmetica. Dat laatste is dan ook de reden waarom producten van bv. The Body Shop niet in China worden verkocht. 
  • Niet helemààl conjunctuurongevoelig.

Opportuniteiten :

  • Cosmetica is een groeimarkt : naarmate de middenklasse groeit, stijgt de vraag naar cosmetica.
  • Mogelijk winnen van marktaandeel.
  • Door volop de kaart te trekken van duurzaamheid (lage milieu-impact producten) hoopt L’Oréal nieuwe klanten te winnen. 
  • E-commerce wint aan belang : groei van > 50% (weliswaar een handje geholpen door covid) en reeds goed voor zowat 20% van de omzet. Groei manifesteert zich over alle productcategorieën.
  • Verdere groeiopportuniteiten in opkomende landen.

Bedreigingen :

  • Impact van de coronacrisis.
  • Eventuele problemen met de overheid voor niet wetenschappelijk onderbouwde advertenties/marketing (bv. claim dat product x of y rimpels doet verdwijnen of dat een product z de wimpers 60% langer maakt).
  • Eventuele imagoschade aan de merknamen.
  • Dalende bezoekersaantallen shoppingcentra.

Overzicht historische adviezen

Datum Koers Advies
07/05/2020 248.5 EUR Houden

Lexicon

Lectuur in de financiële sector bevat zeer vaak zeer specifieke begrippen. Vanzelfsprekend gebruiken ook onze analisten gespecialiseerde financiële termen in de publicaties. Om u wegwijs te maken in het vakjargon vindt u hier een verklarende woordenlijst van deze financiële begrippen.

Disclaimer

  • Deze aandelenstudie is een publicatie van Dierickx Leys Private Bank. Ze is opgesteld op basis van zorgvuldig geselecteerde bronnen en eigen onderzoek en volgens degelijke hypotheses, zonder dat de juistheid en volledigheid ervan gegarandeerd kan worden. Ze bevat opinies die op datum van publicatie geldig zijn maar in de toekomst kunnen wijzigen. De bank is niet verantwoordelijk voor enige schade die uit deze adviezen zou voortvloeien.

  • Materiële informatiebronnen zijn de publicaties (o.a. persmededelingen) en jaarrekeningen van de bedrijven in kwestie die geanalyseerd worden, analyses en studies van grootbanken en berichtgeving in gespecialiseerde financiële pers.

  • De studie is gebaseerd op een eigen fundamentele analyse van de betreffende onderneming, rekening houdende met kasstromen, winstevolutie, groei, stabiliteit en kwaliteit van het management. Fundamentele analyse heeft tot doel een inschatting te maken van de huidige intrinsieke waarde van een onderneming en haar meest waarschijnlijke evolutie, binnen de activiteitssector en de geografische zone waarin ze bedrijvig is. Hierbij worden ook de relevante macro-economische factoren in beeld gebracht. De daaruit voortvloeiende aanbevelingen zijn gebaseerd op een langetermijnperspectief. De studie wordt aangepast na de publicatie van de resultaten (per kwartaal of halfjaarlijks) of tussentijds indien er zich belangrijke gebeurtenissen voordoen.

  • Deze publicatie betreft geen gepersonaliseerde beleggingsaanbeveling. De beleggingsinstrumenten vermeld in deze publicatie zijn niet geschikt voor alle beleggers. Er dient rekening gehouden te worden met de doelstellingen, financiële draagkracht, kennis, ervaring en risicokenmerken van de belegger. Vraag raad aan uw beleggingsadviseur.

  • Deze studie is uitgewerkt volgens interne en wettelijke richtlijnen i.v.m. onafhankelijk onderzoek, sperperiodes en functiescheidingen, die opgevraagd kunnen worden bij de juridische dienst van de bank.
    De bank heeft geen belangen in de vermelde maatschappijen en onderhoudt er geen zakenrelatie mee, maar de bank of haar medewerkers kunnen mogelijk wel een positie aanhouden in vermelde effecten of afgeleide effecten.

  • Deze aandelenstudie werd niet voorgelegd aan de emittent.

  • De gegevens in vreemde valuta zijn onderhevig aan fluctuaties van de wisselkoers. Deze kunnen het rendement beïnvloeden.
    De vermelde historische resultaten en prognoses zijn geen betrouwbare indicator voor toekomstige resultaten.

  • De bevoegde autoriteit is de FSMA.

  • Overname uit deze publicatie is toegelaten mits bronvermelding.