L'Oréal Analist: Willem De Meulenaer

Print deze pagina

Algemene gegevens

  • Datum: 07/05/2024
  • Koers opmaak studie: 437.7 EUR
  • Huidige koers: 442.6 EUR
  • Marktkapitalisatie: 234 miljard EUR
  • Sector: Consumptie/Luxe
  • Markt: Euronext
  • ISIN: FR0000120321

Advies van de analist

  • € 380,00
  • € 570,00

Advies: Houden

Grafiek

Bron: Dierickx Leys

Indicatoren

Groei

Stabiliteit

Kwaliteit

Waardering

Activiteiten:

L’Oréal ontwikkelt, produceert en verkoopt cosmetica, zoals onder andere mascara, lipgloss, foundation, oogschaduw, lipstick, huid-, haar- en lichaamsverzorgingsproducten en parfums.
In 1995 nam L’Oréal het Amerikaanse Maybelline over voor $ 660 miljoen.
In 2006 werd The Body Shop overgekocht voor 950 miljoen euro.
Een greep uit de vele sterke merknamen : L’Oréal Paris, L’Oréal Professionnel, Garnier, Maybelline New York, Kérastase, Biotherm, Cacharel, Diesel Parfum, Giorgio Armani Parfum and Cosmetics, Guy Laroche, Helena Rubinstein, Lancôme, Ralph Lauren Fragrances, Yves Saint Laurent Beauté, Vichy…

Omzetuitsplitsing producten :
Professional Products :     11,3% (Kérastase, oa voor kapsalons)
Consumer Products :         36,9% (Elsève, Garnier, massaproducten via bv supermarkten)
L’Oréal Luxe :                        36,2% (oa Lancôme, Kiehl’s via bv shops in luchthavens)
Dermatological Beauty :             15,6% (oa Vichy, apotheken)


L’Oréal zit in de Franse CAC-40 aandelenindex. De familie Bettencourt Meyers heeft ca 35 % van de aandelen in bezit, terwijl Nestlé ca 20 % bezit.
Concurrenten zijn ofwel slechts gedeeltelijk aanwezig op dezelfde markt, ofwel vele malen kleiner. Onder de belangrijkste concurrenten worden onder andere gerekend : Unilever, Estée Lauder, Procter & Gamble (ca 20% “beauty”), Coty, Beiersdorf, Johnson&Johnson, Chanel (privaat), L Brands, Avon Products, Shiseido, Revlon, enz…



L'Oréal : omzetuitsplitsing

Bron: L'Oréal

Conclusie

L'Oréal publiceerde een geruststellende update over het eerste kwartaal van 2024. Ondanks de aanhoudende zwakte in de Chinese markt, legde het bedrijf mooie groeicijfers neer die boven de verwachtingen uitkwamen, vooral met dank aan Europa en de VS. L’Oréal is en blijft een topbedrijf aanwezig in een interessante groeiende niche. Het bedrijf lijkt stelselmatig marktaandeel in te pikken van de concurrentie. Het aandeel mag dan ook behouden blijven.

Nieuws

Update eerste kwartaal 2024

  • L'Oréal zag de omzet in het eerste kwartaal met 8,3% toenemen tot € 11,24 miljard.
  • De organische groei klokte af op 9,4%.
  • Divisies :
    • Bij Professional Products werd een organische groei opgetekend van 10,7% tot € 1,2 miljard. 
    • Bij Consumer Products bedroeg de organische groei 9,2% tot € 4,2 miljard. 
    • De luxedivisie boekte een organische groei van 2,2% tot € 3,8 miljard. Het cijfer was licht slechter dan verwacht.
    • Dermatological Beauty (voordien Active Cosmetics) legde zoals gebruikelijk een uitstekende prestatie voor met een organische groei van 21,9% tot € 2,0 miljard, dankzij het aanhoudende succes van de huidverzorgingsproducten. 
  • Geografisch :
    • In Europa werd een organische groei opgetekend van 12,6%.
    • In Noord Amerika was er een groei van 12,3%.
    • In Noord Azië (incl. China) daalde de omzet met 1,1%. Dit cijfer was iets minder slecht dan gevreesd.
    • In de rest van Azië en Afrika steeg de omzet met 16,4%.
    • In Latijns Amerika  steeg de omzet met 16,2%.

Resultaten

in mio2020        2021       2022     2023   2024 E
Omzet     27.99232.28838.26141.18344.188
Operationele winst5.2096.1607.2157.7748.813
Nettowinst3.5634.5975.7076.1846.969
Winst per aandeel6,348,2110,6111,5513,01
Koers/winst48,850,831,439,033,6
Dividend per aandeel4,004,806,006,607,05
Dividendrendement1,29%1,15%1,80%1,46%1,61%
Bron : Bloomberg


Resultaten 2023

  • L'Oréal zag de omzet met 7,6% toenemen tot € 41,2 miljard.
  • De winst steeg met 8,4% tot € 6,18 miljard.


Postieve punten

  • L'Oréal boekte een mooie organische groei van 11,0%, waarvan 4% prijsverhogingen en de rest een volumestijging. 
  • Divisies :
    • Bij Professional Products werd een organische groei opgetekend van 7,6% tot € 4,7 miljard. 
    • Bij Consumer Products bedroeg de organische groei 12,6% tot € 15,2 miljard. 
    • De luxedivisie boekte een organische groei van 4,5% tot € 14,9 miljard.
    • Active Cosmetics legde alweer een uitstekende prestatie voor met een organische groei van maar liefst 28,4% tot € 6,4 miljard, dankzij het succes van de huidverzorgingsproducten. 
  • Geografisch :
    • In Europa werd een organische groei opgetekend van 16,0%.
    • In Noord Amerika was er een groei van 11,8%.
    • In Noord Azië (incl. China) daalde de omzet met 0,9%.
    • In de rest van Azië en Afrika steeg de omzet met 23,2%.
    • In Latijns Amerika  steeg de omzet met 24,4%.
  • L'Oréal nam begin 2023 Australische luxecosmeticamerk Aésop over voor $ 2,5 miljard, bekend van huid-, haar- en lichaamsverzorgingsproducten.
  • L'Oréal wil zijn globale marktaandeel, momenteel ca 13%, in de komende jaren doen toenemen. Vooral in Azië is er nog potentieel om verder te groeien. Ook in de afgelopen jaren won L'Oréal volgens het management marktaandeel.
  • De e-commerce is met circa één vierde van de omzet relatief belangrijk geworden. 
  • Het dividend over het boekjaar 2023 werd met 10% verhoogd tot € 6,60 per aandeel.
  • Het management is optimistisch voor de prestaties in 2024, en verwacht naast het verder inpalmen van marktaandeel, een verdere groei van omzet en winst.

Negatieve punten

  • De resultaten van L'Oréal kwam onder de verwachtingen uit, al was dat wel in belangrijke mate te wijten aan wisselkoerseffecten.
  • De organische krimp in Azië was een tegenvaller. Het management stelde eerder dat het herstel in China trager was dan verwacht. In het verleden namen veel Chinese toeristen producten mee voor familie en vrienden. Maar de overheid wil deze praktijk nu aan banden leggen, wat mede de zwakkere cijfers verklaart.
  • Het management liet eerder weten dat de consumentenvoorkeur iets opschuift naar goedkopere producten. Wat zich uit in een iets vertragende groei in de luxedivisie en wat minder kappersbezoeken (professional products). 
  • In Amerika werd in 2022 een rechtszaak tegen L'Oréal gestart omdat bepaalde producten, gebruikt om haar te ontkrullen, giftige chemicaliën zouden bevatten en tot kanker zouden kunnen leiden. Het is op dit ogenblik nog niet mogelijk om de gegrondheid van deze zaak en de eventuele impact in te schatten.

SWOT

Sterktes :

  • Zeer sterke portefeuille merknamen.
  • Kwalitatief goede producten.
  • Relatief weinig concurrenten op deze grote schaal.
  • Stevige balans met nettocashpositie.
  • Schaalvoordelen
  • Regionaal gespreid
  • L’Oréal zet zeer sterk in op duurzaamheid. Zo wordt onder meer gemikt op een forse reductie van waterverbruik, afval en uitstootgassen. Er wordt ingezet op zonne-energie en biogassen. Het mijdt producten of grondstoffen die ontbossing veroorzaken en gebruikt grondstoffen die volledig hernieuwbaar zijn. Er werd in het verleden al een flinke vooruitgang geboekt op dit vlak en telkens worden nieuwe plannen opgemaakt om verder te verbeteren. 
  • L’Oréal streeft ernaar om dierenproeven tot nul te herleiden, en ijvert bij de EU om zoveel mogelijk over te schakelen naar alternatieven. 
  • Sterk management met goede trackrecord.
  • Mooie blootstelling aan groeilanden.
  • Relatief minder conjunctuurgevoelig (2,8% en -0,4% groei in respectievelijk 2008 en 2009).

Zwaktes :

  • Doorgaans duur geprijsd aandeel.
  • In China zijn dierenproeven verplicht voor cosmetica. Dat laatste is dan ook de reden waarom producten van bv. The Body Shop niet in China worden verkocht. 
  • Niet helemààl conjunctuurongevoelig.

Opportuniteiten :

  • Cosmetica is een groeimarkt : naarmate de middenklasse groeit, stijgt de vraag naar cosmetica.
  • Mogelijk winnen van marktaandeel.
  • Door volop de kaart te trekken van duurzaamheid (lage milieu-impact producten) hoopt L’Oréal nieuwe klanten te winnen. 
  • E-commerce wint aan belang : groei van > 50% (weliswaar een handje geholpen door covid) en reeds goed voor zowat 20% van de omzet. Groei manifesteert zich over alle productcategorieën.
  • Verdere groeiopportuniteiten in opkomende landen.

Bedreigingen :

  • Impact van de coronacrisis.
  • Eventuele problemen met de overheid voor niet wetenschappelijk onderbouwde advertenties/marketing (bv. claim dat product x of y rimpels doet verdwijnen of dat een product z de wimpers 60% langer maakt).
  • Eventuele imagoschade aan de merknamen.
  • Dalende bezoekersaantallen shoppingcentra.
  • Eventuele negatieve uitkomsten in rechtszaken ivm gezondheidsrisico's van de producten.

Overzicht historische adviezen

Datum Koers Advies
07/05/2020 248.5 EUR Houden

Lexicon

Lectuur in de financiële sector bevat zeer vaak zeer specifieke begrippen. Vanzelfsprekend gebruiken ook onze analisten gespecialiseerde financiële termen in de publicaties. Om u wegwijs te maken in het vakjargon vindt u hier een verklarende woordenlijst van deze financiële begrippen.

Disclaimer

  • Deze aandelenstudie is een publicatie van Dierickx Leys Private Bank. Ze is opgesteld op basis van zorgvuldig geselecteerde bronnen en eigen onderzoek en volgens degelijke hypotheses, zonder dat de juistheid en volledigheid ervan gegarandeerd kan worden. Ze bevat opinies die op datum van publicatie geldig zijn maar in de toekomst kunnen wijzigen. De bank is niet verantwoordelijk voor enige schade die uit deze adviezen zou voortvloeien.

  • Materiële informatiebronnen zijn de publicaties (o.a. persmededelingen) en jaarrekeningen van de bedrijven in kwestie die geanalyseerd worden, analyses en studies van grootbanken en berichtgeving in gespecialiseerde financiële pers.

  • De studie is gebaseerd op een eigen fundamentele analyse van de betreffende onderneming, rekening houdende met kasstromen, winstevolutie, groei, stabiliteit en kwaliteit van het management. Fundamentele analyse heeft tot doel een inschatting te maken van de huidige intrinsieke waarde van een onderneming en haar meest waarschijnlijke evolutie, binnen de activiteitssector en de geografische zone waarin ze bedrijvig is. Hierbij worden ook de relevante macro-economische factoren in beeld gebracht. De daaruit voortvloeiende aanbevelingen zijn gebaseerd op een langetermijnperspectief. De studie wordt aangepast na de publicatie van de resultaten (per kwartaal of halfjaarlijks) of tussentijds indien er zich belangrijke gebeurtenissen voordoen.

  • Deze publicatie betreft geen gepersonaliseerde beleggingsaanbeveling. De beleggingsinstrumenten vermeld in deze publicatie zijn niet geschikt voor alle beleggers. Er dient rekening gehouden te worden met de doelstellingen, financiële draagkracht, kennis, ervaring en risicokenmerken van de belegger. Vraag raad aan uw beleggingsadviseur.

  • Deze studie is uitgewerkt volgens interne en wettelijke richtlijnen i.v.m. onafhankelijk onderzoek, sperperiodes en functiescheidingen.
    De bank heeft geen belangen in de vermelde maatschappijen en onderhoudt er geen zakenrelatie mee, maar de bank of haar medewerkers kunnen mogelijk wel een positie aanhouden in vermelde effecten of afgeleide effecten.

  • Deze aandelenstudie werd niet voorgelegd aan de emittent.

  • De gegevens in vreemde valuta zijn onderhevig aan fluctuaties van de wisselkoers. Deze kunnen het rendement beïnvloeden.
    De vermelde historische resultaten en prognoses zijn geen betrouwbare indicator voor toekomstige resultaten.

  • De bevoegde autoriteit is de FSMA.

  • Overname uit deze publicatie is toegelaten mits bronvermelding.