L'Oréal Analist: Willem De Meulenaer

Print deze pagina

Algemene gegevens

  • Datum: 02/06/2022
  • Koers opmaak studie: 331.35 EUR
  • Huidige koers: 358.3 EUR
  • Marktkapitalisatie: 177 miljard EUR
  • Sector: Consumptie/Luxe
  • Markt: Euronext
  • ISIN: FR0000120321

Advies van de analist

  • € 275,00
  • € 413,00

Advies: Houden

Grafiek

Bron: Dierickx Leys

Indicatoren

Groei

Stabiliteit

Kwaliteit

Waardering

Activiteiten:

L’Oréal ontwikkelt, produceert en verkoopt cosmetica, zoals onder andere mascara, lipgloss, foundation, oogschaduw, lipstick, huid-, haar- en lichaamsverzorgingsproducten en parfums.
In 1995 nam L’Oréal het Amerikaanse Maybelline over voor $ 660 miljoen.
In 2006 werd The Body Shop overgekocht voor 950 miljoen euro.
Een greep uit de vele sterke merknamen : L’Oréal Paris, L’Oréal Professionnel, Garnier, Maybelline New York, Kérastase, Biotherm, Cacharel, Diesel Parfum, Giorgio Armani Parfum and Cosmetics, Guy Laroche, Helena Rubinstein, Lancôme, Ralph Lauren Fragrances, Yves Saint Laurent Beauté, Vichy…

Omzetuitsplitsing producten :
Professional Products :     10,4% (Kérastase, oa voor kapsalons)
Consumer Products :         43,9% (Elsève, Garnier, massaproducten via bv supermarkten)
L’Oréal Luxe :                        34,1% (oa Lancôme, Kiehl’s via bv shops in luchthavens)
Active Cosmetics :             11,6% (oa Vichy, apotheken)


L’Oréal zit in de Franse CAC-40 aandelenindex. De familie Bettencourt Meyers heeft 33 % van de aandelen in bezit, terwijl Nestlé 20,1 % bezit.
Concurrenten zijn ofwel slechts gedeeltelijk aanwezig op dezelfde markt, ofwel vele malen kleiner. Onder de belangrijkste concurrenten worden onder andere gerekend : Unilever, Estée Lauder, Procter & Gamble (ca 20% “beauty”), Coty, Beiersdorf, Johnson&Johnson, Chanel (privaat), L Brands, Avon Products, Shiseido, Revlon, enz…



L'Oréal : omzetuitsplitsing

Bron: Bloomberg

Conclusie

L’Oréal is een topbedrijf aanwezig in een interessante groeiende niche. De coronacrisis woog vooral op de resultaten in de eerste jaarhelft van 2020, maar het management zette alles in het werk om zeer snel terug met groei aan te knopen, onder andere door verschillende commerciële acties te lanceren van zodra de lockdowns voorbij waren.  Een stevig herstel kwam dan ook in de tweede jaarhelft van 2020 op gang, waarbij de concurrentie werd overtroffen. In 2021 werd de gunstige trend voortgezet. Ondanks de verzwakkende en onzekere economische vooruitzichten voor 2022, publiceerde L'Oréal een bemoedigende update over het eerste kwartaal. Aan de huidige koersen mag het aandeel behouden blijven.

Nieuws

Update eerste kwartaal 2022

  • L'Oréal boekte een organische omzetgroei van 13,5% tot € 9,06 miljard.
  • Per divisie :
    • Bij Professional Products was er een organische groei van 17,6% tot € 1,04 miljard.
    • Consumer Products tekende een groei op van 6,9% tot € 3,30 miljard.
    • L'Oréal Luxe zag de omzet met 17,5% stijgen tot € 3,46 miljard.
    • Bij Active Cosmetics was er een groei van 18% tot € 1,25 miljard.
  • Geografisch :
    • In Europa werd een organische groei van 16,4% opgetekend.
    • In Noord-Amerika bedroeg de groei 12,6%.
    • In Noord-Azië bedroeg de groei 9,4%, in Zuid-Azië (incl Midden Oosten en Afrika) was dat 15,8%.
    • In Latijns Amerika klokte de groei af op 22,2%.
  • L'Oréal profiteerde van de terugkeer van de klanten naar de fysieke winkels.
  • Het management geeft toe dat er veel economische onzekerheden zijn, maar verwacht desondanks verdere groei van zowel omzet als winst.

Resultaten

in mio20192020      2021   2022 E
Omzet       29.874     27.99232.28836.586
Operationele winst5.3015.2096.1607.004
Nettowinst3.7503.5634.5975.553
Winst per aandeel6,666,348,2110,34
Koers/winst39,648,850,832,1
Dividend per aandeel3,854,004,805,43
Dividendrendement1,49%1,29%1,15%1,64%
Bron : Bloomberg

Opm : De organische groei in 2019 bedroeg 8% dankzij groeilanden & Luxedivisie. In 2020 werd een organische krimp van 4,1% opgetekend.


Resultaten 2021

  • L'Oréal zag de omzet met 15,3% toenemen tot € 32,3 miljard.
  • De winst steeg met 29,0% tot € 4,6 miljard.


Postieve punten

  • De resultaten kwamen (volgens sommigen "slechts") uit op de verwachtingen.
  • L'Oréal boekte een stevige organische groei van 16,1%.
  • De coronacrisis is reeds volledig verteerd : de omzet groeide op vergelijkbare basis met 11,3% tov 2019.
  • Divisies :
    • Bij Professional Products werd een organische groei opgetekend van 24,8% tot € 3,8 miljard. De organische groei was uiteraard te danken aan het heropenen van kapsalons maar ook aan de versnelling van de e-commerce verkopen.
    • Consumer Products hield goed stand met een organische groei van 5,6% tot € 12,2 miljard. De verkopen werden gestut met een aantal commerciële acties die een zo snel mogelijk herstel van de omzet tot doel hadden. 
    • De luxedivisie boekte een organische groei van 20,9% tot € 12,4 miljard, dankzij toenemende e-commerce verkopen.
    • Active Cosmetics legde een uitstekende prestatie voor met een organische groei van maar liefst 31,8% tot € 3,9 miljard, dankzij een verdere toename van onlineverkopen en een sterke prestatie van huidverzorgingsproducten.  
  • Geografisch :
    • In Europa werd een groei opgetekend van 10,1%.
    • In Noord-Amerika was er een groei van 22,2%.
    • In Noord-Azië steeg de omzet met 17,6%.
    • In de overige landen steeg de omzet met 16,7%.
  • L'Oréal wil zijn globale marktaandeel, momenteel ca 13%, in de komende jaren doen toenemen. Vooral in Azië is er nog potentieel om verder te groeien. Het afgelopen jaar won L'Oréal volgens het management verder marktaandeel.
  • De e-commerce omzet steeg met 25,7% en maakt nu al 28,9% uit van de omzet.
  • Het dividend werd met maar liefst 20% verhoogd tot € 4,80 per aandeel.
  • Het management verwacht dat de problemen met inflatie en de toeleveringsketen medio 2022 zullen afzwakken.
  • Het management verwacht, ondanks de "volatiele context", dat L'Oréal verder marktaandeel zal winnen en zowel de omzet al winst verder zal kunnen verhogen.

Negatieve punten

  • De coronacrisis en de hiermee gepaard gaande lockdowns (en de forse terugval in het aantal reizen) zorgde ervoor dat mensen minder uitgaven aan parfums en make-up. Het sluiten van kapsalons had ook een impact op de professionele producten. De impact was vooral zwaar in de eerste jaarhelft van 2020 (en dan zeker in het tweede kwartaal).
  • Het management verwachtte een verdere groeiversnelling in de tweede helft van 2021, gevoed door een soort post-corona-effect (jaren '20 stijl). Maar omdat de pandemie weer heropflakkerde is dit er niet van gekomen.
  • L'Oréal had last van nadelige wisselkoersen. De totale impact op de omzet bedroeg ca 1,6% en milderde dus fors t.o.v. de eerste jaarhelft.
  • De divisie consumer products hield zeer goed stand tijdens de coronapandemie. Daarom zijn de groeicijfers nu gematigder.

SWOT

Sterktes :

  • Zeer sterke portefeuille merknamen.
  • Kwalitatief goede producten.
  • Relatief weinig concurrenten op deze grote schaal.
  • Stevige balans met nettocashpositie.
  • Schaalvoordelen
  • Regionaal gespreid
  • L’Oréal zet zeer sterk in op duurzaamheid. Zo wordt onder meer gemikt op een forse reductie van waterverbruik, afval en uitstootgassen. Er wordt ingezet op zonne-energie en biogassen. Het mijdt producten of grondstoffen die ontbossing veroorzaken en gebruikt grondstoffen die volledig hernieuwbaar zijn. Er werd in het verleden al een flinke vooruitgang geboekt op dit vlak en telkens worden nieuwe plannen opgemaakt om verder te verbeteren. 
  • L’Oréal streeft ernaar om dierenproeven tot nul te herleiden, en ijvert bij de EU om zoveel mogelijk over te schakelen naar alternatieven. 
  • Sterk management met goede trackrecord.
  • Mooie blootstelling aan groeilanden.
  • Relatief minder conjunctuurgevoelig (2,8% en -0,4% groei in respectievelijk 2008 en 2009).

Zwaktes :

  • Doorgaans duur geprijsd aandeel.
  • In China zijn dierenproeven verplicht voor cosmetica. Dat laatste is dan ook de reden waarom producten van bv. The Body Shop niet in China worden verkocht. 
  • Niet helemààl conjunctuurongevoelig.

Opportuniteiten :

  • Cosmetica is een groeimarkt : naarmate de middenklasse groeit, stijgt de vraag naar cosmetica.
  • Mogelijk winnen van marktaandeel.
  • Door volop de kaart te trekken van duurzaamheid (lage milieu-impact producten) hoopt L’Oréal nieuwe klanten te winnen. 
  • E-commerce wint aan belang : groei van > 50% (weliswaar een handje geholpen door covid) en reeds goed voor zowat 20% van de omzet. Groei manifesteert zich over alle productcategorieën.
  • Verdere groeiopportuniteiten in opkomende landen.

Bedreigingen :

  • Impact van de coronacrisis.
  • Eventuele problemen met de overheid voor niet wetenschappelijk onderbouwde advertenties/marketing (bv. claim dat product x of y rimpels doet verdwijnen of dat een product z de wimpers 60% langer maakt).
  • Eventuele imagoschade aan de merknamen.
  • Dalende bezoekersaantallen shoppingcentra.

Overzicht historische adviezen

Datum Koers Advies
07/05/2020 248.5 EUR Houden

Lexicon

Lectuur in de financiële sector bevat zeer vaak zeer specifieke begrippen. Vanzelfsprekend gebruiken ook onze analisten gespecialiseerde financiële termen in de publicaties. Om u wegwijs te maken in het vakjargon vindt u hier een verklarende woordenlijst van deze financiële begrippen.

Disclaimer

  • Deze aandelenstudie is een publicatie van Dierickx Leys Private Bank. Ze is opgesteld op basis van zorgvuldig geselecteerde bronnen en eigen onderzoek en volgens degelijke hypotheses, zonder dat de juistheid en volledigheid ervan gegarandeerd kan worden. Ze bevat opinies die op datum van publicatie geldig zijn maar in de toekomst kunnen wijzigen. De bank is niet verantwoordelijk voor enige schade die uit deze adviezen zou voortvloeien.

  • Materiële informatiebronnen zijn de publicaties (o.a. persmededelingen) en jaarrekeningen van de bedrijven in kwestie die geanalyseerd worden, analyses en studies van grootbanken en berichtgeving in gespecialiseerde financiële pers.

  • De studie is gebaseerd op een eigen fundamentele analyse van de betreffende onderneming, rekening houdende met kasstromen, winstevolutie, groei, stabiliteit en kwaliteit van het management. Fundamentele analyse heeft tot doel een inschatting te maken van de huidige intrinsieke waarde van een onderneming en haar meest waarschijnlijke evolutie, binnen de activiteitssector en de geografische zone waarin ze bedrijvig is. Hierbij worden ook de relevante macro-economische factoren in beeld gebracht. De daaruit voortvloeiende aanbevelingen zijn gebaseerd op een langetermijnperspectief. De studie wordt aangepast na de publicatie van de resultaten (per kwartaal of halfjaarlijks) of tussentijds indien er zich belangrijke gebeurtenissen voordoen.

  • Deze publicatie betreft geen gepersonaliseerde beleggingsaanbeveling. De beleggingsinstrumenten vermeld in deze publicatie zijn niet geschikt voor alle beleggers. Er dient rekening gehouden te worden met de doelstellingen, financiële draagkracht, kennis, ervaring en risicokenmerken van de belegger. Vraag raad aan uw beleggingsadviseur.

  • Deze studie is uitgewerkt volgens interne en wettelijke richtlijnen i.v.m. onafhankelijk onderzoek, sperperiodes en functiescheidingen, die opgevraagd kunnen worden bij de juridische dienst van de bank.
    De bank heeft geen belangen in de vermelde maatschappijen en onderhoudt er geen zakenrelatie mee, maar de bank of haar medewerkers kunnen mogelijk wel een positie aanhouden in vermelde effecten of afgeleide effecten.

  • Deze aandelenstudie werd niet voorgelegd aan de emittent.

  • De gegevens in vreemde valuta zijn onderhevig aan fluctuaties van de wisselkoers. Deze kunnen het rendement beïnvloeden.
    De vermelde historische resultaten en prognoses zijn geen betrouwbare indicator voor toekomstige resultaten.

  • De bevoegde autoriteit is de FSMA.

  • Overname uit deze publicatie is toegelaten mits bronvermelding.