L'Oréal Analist: Willem De Meulenaer

Print deze pagina

Algemene gegevens

  • Datum: 16/08/2022
  • Koers opmaak studie: 360 EUR
  • Huidige koers: 325.8 EUR
  • Marktkapitalisatie: 193 miljard EUR
  • Secteur: Consommation-Luxe
  • Markt: Euronext
  • ISIN: FR0000120321

Conseil de l'analyste

  • 290,00 €
  • 435,00 €

Advies: Conserver

Grafiek

Bron: Dierickx Leys

Indicatoren

Croissance

Stabilité

Qualité

Valeur

Activiteiten:

L’Oréal ontwikkelt, produceert en verkoopt cosmetica, zoals onder andere mascara, lipgloss, foundation, oogschaduw, lipstick, huid-, haar- en lichaamsverzorgingsproducten en parfums.
In 1995 nam L’Oréal het Amerikaanse Maybelline over voor $ 660 miljoen.
In 2006 werd The Body Shop overgekocht voor 950 miljoen euro.
Een greep uit de vele sterke merknamen : L’Oréal Paris, L’Oréal Professionnel, Garnier, Maybelline New York, Kérastase, Biotherm, Cacharel, Diesel Parfum, Giorgio Armani Parfum and Cosmetics, Guy Laroche, Helena Rubinstein, Lancôme, Ralph Lauren Fragrances, Yves Saint Laurent Beauté, Vichy…

Omzetuitsplitsing producten :
Professional Products :     10,4% (Kérastase, oa voor kapsalons)
Consumer Products :         43,9% (Elsève, Garnier, massaproducten via bv supermarkten)
L’Oréal Luxe :                        34,1% (oa Lancôme, Kiehl’s via bv shops in luchthavens)
Active Cosmetics :             11,6% (oa Vichy, apotheken)


L’Oréal zit in de Franse CAC-40 aandelenindex. De familie Bettencourt Meyers heeft 33 % van de aandelen in bezit, terwijl Nestlé 20,1 % bezit.
Concurrenten zijn ofwel slechts gedeeltelijk aanwezig op dezelfde markt, ofwel vele malen kleiner. Onder de belangrijkste concurrenten worden onder andere gerekend : Unilever, Estée Lauder, Procter & Gamble (ca 20% “beauty”), Coty, Beiersdorf, Johnson&Johnson, Chanel (privaat), L Brands, Avon Products, Shiseido, Revlon, enz…



L'Oréal : omzetuitsplitsing

Source: Bloomberg

Conclusie

L’Oréal is een topbedrijf aanwezig in een interessante groeiende niche. De coronacrisis woog vooral op de resultaten in de eerste jaarhelft van 2020, maar het management zette alles in het werk om zeer snel terug met groei aan te knopen, onder andere door verschillende commerciële acties te lanceren van zodra de lockdowns voorbij waren.  Een stevig herstel kwam dan ook in de tweede jaarhelft van 2020 op gang, waarbij de concurrentie werd overtroffen. In 2021 werd de gunstige trend voortgezet. Ondanks de verzwakkende en onzekere economische vooruitzichten voor 2022, publiceerde L'Oréal opvallend sterke cijfers over de eerste jaarhelft. Het lijkt veel minder last te hebben dan andere bedrijven van lockdowns (China) en/of consumenten die steeds meer de vinger op de knip houden. Aan de huidige koersen mag het aandeel behouden blijven.

Nieuws

-

Resultaten

in mio20192020      2021   2022 E
Omzet       29.874     27.99232.28837.220
Operationele winst5.3015.2096.1607.222
Nettowinst3.7503.5634.5975.777
Winst per aandeel6,666,348,2110,84
Koers/winst39,648,850,833,2
Dividend per aandeel3,854,004,805,58
Dividendrendement1,49%1,29%1,15%1,55%
Bron : Bloomberg

Opm : De organische groei in 2019 bedroeg 8% dankzij groeilanden & Luxedivisie. In 2020 werd een organische krimp van 4,1% opgetekend.


Resultaten eerste helft 2022

  • L'Oréal zag de omzet met 20,9% toenemen tot € 18,4 miljard.
  • De winst steeg met 36,4% tot € 3,22 miljard.


Postieve punten

  • De resultaten van L'Oréal waren beter dan verwacht.
  • L'Oréal boekte een stevige organische groei van 13,5%. Opvallend is dat het bedrijf absoluut geen signalen ziet dat klanten overschakelen naar goedkopere/merkloze producten, zoals dat in andere sectoren wel het geval is. Het bedrijf had ook amper last van de lockdowns in China : eens de lockdowns voorbij zijn herstellen de verkopen razendsnel; of er wordt gewoon meer online verkocht.
  • Divisies :
    • Bij Professional Products werd een organische groei opgetekend van 14,3% tot € 2,2 miljard. De organische groei was te danken aan groeiende verkopen aan kapsalons maar ook aan de versnelling van de e-commerce verkopen.
    • Consumer Products weerde zich goed met een organische groei van 8,0% tot € 6,8 miljard. De groei is onder andere te danken aan productinnovaties. 
    • De luxedivisie boekte een organische groei van 16,4% tot € 6,9 miljard,  dankzij een onophoudelijk sterke vraag naar top-/luxe-producten.
    • Active Cosmetics legde een uitstekende prestatie voor met een organische groei van maar liefst 20,9% tot € 2,5 miljard, dankzij een verdere toename van onlineverkopen en een sterke prestatie van huidverzorgingsproducten. Maar deze keer droegen ook de verkopen in klassieke (fysieke) winkels hun steentje bij.
  • Geografisch :
    • In Europa werd een groei opgetekend van 14,3%.
    • In Noord Amerika was er een groei van 11,6%.
    • In Noord Azië steeg de omzet met 10,5%.
    • In de rest van Azië en Afrika steeg de omzet met 23,0%.
    • In Latijns Amerika  steeg de omzet met 22,3%.
  • L'Oréal wil zijn globale marktaandeel, momenteel ca 13%, in de komende jaren doen toenemen. Vooral in Azië is er nog potentieel om verder te groeien. Ook in het afgelopen halfjaar won L'Oréal volgens het management verder marktaandeel (net zoals vorig jaar).
  • De e-commerce omzet bleef met dubbele cijfers groeien ondanks de opening van de fysieke winkels en maakt ca. één vierde van de omzet uit. 
  • Het dividend werd in 2021 met maar liefst 20% verhoogd tot € 4,80 per aandeel.
  • Het management verwacht dat de problemen met inflatie en de toeleveringsketen medio 2022 zullen afzwakken.
  • Het management verwacht, ondanks de "volatiele context", dat L'Oréal verder marktaandeel zal winnen en zowel de omzet al winst verder zal kunnen verhogen.

Negatieve punten

  • De coronacrisis en de hiermee gepaard gaande lockdowns (en de forse terugval in het aantal reizen) zorgde ervoor dat mensen minder uitgaven aan parfums en make-up. Het sluiten van kapsalons had ook een impact op de professionele producten. De impact was vooral zwaar in de eerste jaarhelft van 2020 (en dan zeker in het tweede kwartaal).
  • Het management verwachtte een verdere groeiversnelling in de tweede helft van 2021, gevoed door een soort post-corona-effect (jaren '20 stijl). Maar omdat de pandemie weer heropflakkerde is dit er niet van gekomen.
  • De divisie consumer products hield zeer goed stand tijdens de coronapandemie. Daarom zijn de groeicijfers nu gematigder.

SWOT

Sterktes :

  • Zeer sterke portefeuille merknamen.
  • Kwalitatief goede producten.
  • Relatief weinig concurrenten op deze grote schaal.
  • Stevige balans met nettocashpositie.
  • Schaalvoordelen
  • Regionaal gespreid
  • L’Oréal zet zeer sterk in op duurzaamheid. Zo wordt onder meer gemikt op een forse reductie van waterverbruik, afval en uitstootgassen. Er wordt ingezet op zonne-energie en biogassen. Het mijdt producten of grondstoffen die ontbossing veroorzaken en gebruikt grondstoffen die volledig hernieuwbaar zijn. Er werd in het verleden al een flinke vooruitgang geboekt op dit vlak en telkens worden nieuwe plannen opgemaakt om verder te verbeteren. 
  • L’Oréal streeft ernaar om dierenproeven tot nul te herleiden, en ijvert bij de EU om zoveel mogelijk over te schakelen naar alternatieven. 
  • Sterk management met goede trackrecord.
  • Mooie blootstelling aan groeilanden.
  • Relatief minder conjunctuurgevoelig (2,8% en -0,4% groei in respectievelijk 2008 en 2009).

Zwaktes :

  • Doorgaans duur geprijsd aandeel.
  • In China zijn dierenproeven verplicht voor cosmetica. Dat laatste is dan ook de reden waarom producten van bv. The Body Shop niet in China worden verkocht. 
  • Niet helemààl conjunctuurongevoelig.

Opportuniteiten :

  • Cosmetica is een groeimarkt : naarmate de middenklasse groeit, stijgt de vraag naar cosmetica.
  • Mogelijk winnen van marktaandeel.
  • Door volop de kaart te trekken van duurzaamheid (lage milieu-impact producten) hoopt L’Oréal nieuwe klanten te winnen. 
  • E-commerce wint aan belang : groei van > 50% (weliswaar een handje geholpen door covid) en reeds goed voor zowat 20% van de omzet. Groei manifesteert zich over alle productcategorieën.
  • Verdere groeiopportuniteiten in opkomende landen.

Bedreigingen :

  • Impact van de coronacrisis.
  • Eventuele problemen met de overheid voor niet wetenschappelijk onderbouwde advertenties/marketing (bv. claim dat product x of y rimpels doet verdwijnen of dat een product z de wimpers 60% langer maakt).
  • Eventuele imagoschade aan de merknamen.
  • Dalende bezoekersaantallen shoppingcentra.

Overzicht historische adviezen

Date Koers Advies
07/05/2020 248.5 EUR Houden

Lexicon

Lectuur in de financiële sector bevat zeer vaak zeer specifieke begrippen. Vanzelfsprekend gebruiken ook onze analisten gespecialiseerde financiële termen in de publicaties. Om u wegwijs te maken in het vakjargon vindt u hier een verklarende woordenlijst van deze financiële begrippen.

Disclaimer

  • Deze aandelenstudie is een publicatie van Dierickx Leys Private Bank. Ze is opgesteld op basis van zorgvuldig geselecteerde bronnen en eigen onderzoek en volgens degelijke hypotheses, zonder dat de juistheid en volledigheid ervan gegarandeerd kan worden. Ze bevat opinies die op datum van publicatie geldig zijn maar in de toekomst kunnen wijzigen. De bank is niet verantwoordelijk voor enige schade die uit deze adviezen zou voortvloeien.

  • Materiële informatiebronnen zijn de publicaties (o.a. persmededelingen) en jaarrekeningen van de bedrijven in kwestie die geanalyseerd worden, analyses en studies van grootbanken en berichtgeving in gespecialiseerde financiële pers.

  • De studie is gebaseerd op een eigen fundamentele analyse van de betreffende onderneming, rekening houdende met kasstromen, winstevolutie, groei, stabiliteit en kwaliteit van het management. Fundamentele analyse heeft tot doel een inschatting te maken van de huidige intrinsieke waarde van een onderneming en haar meest waarschijnlijke evolutie, binnen de activiteitssector en de geografische zone waarin ze bedrijvig is. Hierbij worden ook de relevante macro-economische factoren in beeld gebracht. De daaruit voortvloeiende aanbevelingen zijn gebaseerd op een langetermijnperspectief. De studie wordt aangepast na de publicatie van de resultaten (per kwartaal of halfjaarlijks) of tussentijds indien er zich belangrijke gebeurtenissen voordoen.

  • Deze publicatie betreft geen gepersonaliseerde beleggingsaanbeveling. De beleggingsinstrumenten vermeld in deze publicatie zijn niet geschikt voor alle beleggers. Er dient rekening gehouden te worden met de doelstellingen, financiële draagkracht, kennis, ervaring en risicokenmerken van de belegger. Vraag raad aan uw beleggingsadviseur.

  • Deze studie is uitgewerkt volgens interne en wettelijke richtlijnen i.v.m. onafhankelijk onderzoek, sperperiodes en functiescheidingen, die opgevraagd kunnen worden bij de juridische dienst van de bank.
    De bank heeft geen belangen in de vermelde maatschappijen en onderhoudt er geen zakenrelatie mee, maar de bank of haar medewerkers kunnen mogelijk wel een positie aanhouden in vermelde effecten of afgeleide effecten.

  • Deze aandelenstudie werd niet voorgelegd aan de emittent.

  • De gegevens in vreemde valuta zijn onderhevig aan fluctuaties van de wisselkoers. Deze kunnen het rendement beïnvloeden.
    De vermelde historische resultaten en prognoses zijn geen betrouwbare indicator voor toekomstige resultaten.

  • De bevoegde autoriteit is de FSMA.

  • Overname uit deze publicatie is toegelaten mits bronvermelding.