L'Oréal Analist: Willem De Meulenaer

Print deze pagina

Algemene gegevens

  • Datum: 02/11/2023
  • Koers opmaak studie: 406 EUR
  • Huidige koers: 430.7 EUR
  • Marktkapitalisatie: 218 miljard EUR
  • Secteur: Consommation-Luxe
  • Markt: Euronext
  • ISIN: FR0000120321

Conseil de l'analyste

  • 327,00 €
  • 490,00 €

Advies: Conserver

Grafiek

Bron: Dierickx Leys

Indicatoren

Croissance

Stabilité

Qualité

Valeur

Activiteiten:

L’Oréal ontwikkelt, produceert en verkoopt cosmetica, zoals onder andere mascara, lipgloss, foundation, oogschaduw, lipstick, huid-, haar- en lichaamsverzorgingsproducten en parfums.
In 1995 nam L’Oréal het Amerikaanse Maybelline over voor $ 660 miljoen.
In 2006 werd The Body Shop overgekocht voor 950 miljoen euro.
Een greep uit de vele sterke merknamen : L’Oréal Paris, L’Oréal Professionnel, Garnier, Maybelline New York, Kérastase, Biotherm, Cacharel, Diesel Parfum, Giorgio Armani Parfum and Cosmetics, Guy Laroche, Helena Rubinstein, Lancôme, Ralph Lauren Fragrances, Yves Saint Laurent Beauté, Vichy…

Omzetuitsplitsing producten :
Professional Products :     10,4% (Kérastase, oa voor kapsalons)
Consumer Products :         43,9% (Elsève, Garnier, massaproducten via bv supermarkten)
L’Oréal Luxe :                        34,1% (oa Lancôme, Kiehl’s via bv shops in luchthavens)
Dermatological Beauty :             11,6% (oa Vichy, apotheken)


L’Oréal zit in de Franse CAC-40 aandelenindex. De familie Bettencourt Meyers heeft 33 % van de aandelen in bezit, terwijl Nestlé 20,1 % bezit.
Concurrenten zijn ofwel slechts gedeeltelijk aanwezig op dezelfde markt, ofwel vele malen kleiner. Onder de belangrijkste concurrenten worden onder andere gerekend : Unilever, Estée Lauder, Procter & Gamble (ca 20% “beauty”), Coty, Beiersdorf, Johnson&Johnson, Chanel (privaat), L Brands, Avon Products, Shiseido, Revlon, enz…



L'Oréal : omzetuitsplitsing

Source: L'Oréal

Conclusie

L'Oréal publiceerde een degelijke update over het derde kwartaal van 2023. Minpunt was wel de organische krimp in de regio Noord-Azië. L’Oréal is en blijft een topbedrijf aanwezig in een interessante groeiende niche. Het bedrijf lijkt stelselmatig marktaandeel in te pikken van de concurrentie. Het aandeel mag dan ook behouden blijven.

Nieuws

Update derde kwartaal 2023

  • L'Oréal zag de omzet met 4,5% toenemen tot € 10,0 miljard. Op vergelijkbare basis was er een mooie organische groei van 11,1%. 
  • Divisies :
    • Bij Professional Products werd een organische groei opgetekend van 8,7% tot € 1,1 miljard. 
    • Bij Consumer Products bedroeg de organische groei 13,4% tot € 3,8 miljard. 
    • De luxedivisie boekte een organische groei van 3,2% tot € 3,5 miljard.
    • Active Cosmetics boekte een organische groei van maar liefst 28,1% tot € 1,6 miljard, dankzij het succes van de huidverzorgingsproducten. 
  • Geografisch :
    • In Europa werd een organische groei opgetekend van 16,2%.
    • In Noord Amerika was er een groei van 11,8%.
    • In Noord Azië (incl. China) was er een krimp van 4,8%.
    • In de rest van Azië en Afrika steeg de omzet met 23,7%.
    • In Latijns Amerika  steeg de omzet met 25,4%.
  • Vooral in Noord Amerika en Europa presteerde L'Oréal beter dan verwacht.
  • De krimp in Azië was dan weer een tegenvaller. Het management stelde dat het herstel in China trager was dan verwacht. In het verleden namen veel Chinese toeristen producten mee voor familie en vrienden. Maar de overheid wil deze praktijk nu aan banden leggen, wat mede de zwakkere cijfers verklaart.

Resultaten

in mio2020        2021       2022     2023 E
Omzet     27.99232.28838.26141.396
Operationele winst5.2096.1607.2158.159
Nettowinst3.5634.5975.7076.459
Winst per aandeel6,348,2110,6112,16
Koers/winst48,850,831,434,0
Dividend per aandeel4,004,806,006,49
Dividendrendement1,29%1,15%1,80%1,57%
Bron : Bloomberg


Resultaten eerste helft 2023

  • L'Oréal zag de omzet met 12,0% toenemen tot € 20,6 miljard.
  • De winst steeg met 4,2% tot € 3,36 miljard.


Postieve punten

  • De resultaten van L'Oréal kwamen licht boven de verwachtingen uit.
  • L'Oréal boekte een stevige organische groei van 13,3%. 
  • Divisies :
    • Bij Professional Products werd een organische groei opgetekend van 7,6% tot € 2,3 miljard. 
    • Bij Consumer Products bedroeg de organische groei 15,0% tot € 7,7 miljard. 
    • De luxedivisie boekte een organische groei van 7,6% tot € 7,3 miljard,  dankzij een onophoudelijk sterke vraag naar top-/luxe-producten.
    • Active Cosmetics legde alweer een uitstekende prestatie voor met een organische groei van maar liefst 29,0% tot € 3,3 miljard, dankzij het succes van de huidverzorgingsproducten. 
  • Geografisch :
    • In Europa werd een organische groei opgetekend van 18,2%.
    • In Noord Amerika was er een groei van 13,0%.
    • In Noord Azië (incl. China) steeg de omzet met 3,9%.
    • In de rest van Azië en Afrika steeg de omzet met 23,6%.
    • In Latijns Amerika  steeg de omzet met 23,6%.
  • L'Oréal nam begin 2023 Australische luxecosmeticamerk Aésop over voor $ 2,5 miljard, bekend van huid-, haar- en lichaamsverzorgingsproducten.
  • L'Oréal wil zijn globale marktaandeel, momenteel ca 13%, in de komende jaren doen toenemen. Vooral in Azië is er nog potentieel om verder te groeien. Ook in de afgelopen jaren won L'Oréal volgens het management marktaandeel.
  • De e-commerce is met circa één vierde van de omzet relatief belangrijk geworden. 
  • Het dividend werd in 2022 met maar liefst 25% verhoogd tot € 6,00 per aandeel.
  • Het management blijft optimistisch voor de prestaties in 2023, en verwacht een verdere groei van omzet en winst.

Negatieve punten

  • De nettowinst stond wat onder druk door een waardeverminderingsverlies van € 250 miljoen op een cosmeticamerk (It Cosmetics).
  • In Azië was de groei (3,9%) wat ondermaats, waardoor sommige beleggers initieel wat teleurgesteld reageerden. Het management stelde wel gerust door te vermelden dat de situatie in China verder (voorzichtig) verbetert.
  • Het management liet eerder weten dat de consumentenvoorkeur iets opschuift naar goedkopere producten. Wat zich uit in een iets vertragende groei in de luxedivisie en wat minder kappersbezoeken (professional products). 
  • In Amerika werd in 2022 een rechtszaak tegen L'Oréal gestart omdat bepaalde producten, gebruikt om haar te ontkrullen, giftige chemicaliën zouden bevatten en tot kanker zouden kunnen leiden. Het is op dit ogenblik nog niet mogelijk om de gegrondheid van deze zaak en de eventuele impact in te schatten.

SWOT

Sterktes :

  • Zeer sterke portefeuille merknamen.
  • Kwalitatief goede producten.
  • Relatief weinig concurrenten op deze grote schaal.
  • Stevige balans met nettocashpositie.
  • Schaalvoordelen
  • Regionaal gespreid
  • L’Oréal zet zeer sterk in op duurzaamheid. Zo wordt onder meer gemikt op een forse reductie van waterverbruik, afval en uitstootgassen. Er wordt ingezet op zonne-energie en biogassen. Het mijdt producten of grondstoffen die ontbossing veroorzaken en gebruikt grondstoffen die volledig hernieuwbaar zijn. Er werd in het verleden al een flinke vooruitgang geboekt op dit vlak en telkens worden nieuwe plannen opgemaakt om verder te verbeteren. 
  • L’Oréal streeft ernaar om dierenproeven tot nul te herleiden, en ijvert bij de EU om zoveel mogelijk over te schakelen naar alternatieven. 
  • Sterk management met goede trackrecord.
  • Mooie blootstelling aan groeilanden.
  • Relatief minder conjunctuurgevoelig (2,8% en -0,4% groei in respectievelijk 2008 en 2009).

Zwaktes :

  • Doorgaans duur geprijsd aandeel.
  • In China zijn dierenproeven verplicht voor cosmetica. Dat laatste is dan ook de reden waarom producten van bv. The Body Shop niet in China worden verkocht. 
  • Niet helemààl conjunctuurongevoelig.

Opportuniteiten :

  • Cosmetica is een groeimarkt : naarmate de middenklasse groeit, stijgt de vraag naar cosmetica.
  • Mogelijk winnen van marktaandeel.
  • Door volop de kaart te trekken van duurzaamheid (lage milieu-impact producten) hoopt L’Oréal nieuwe klanten te winnen. 
  • E-commerce wint aan belang : groei van > 50% (weliswaar een handje geholpen door covid) en reeds goed voor zowat 20% van de omzet. Groei manifesteert zich over alle productcategorieën.
  • Verdere groeiopportuniteiten in opkomende landen.

Bedreigingen :

  • Impact van de coronacrisis.
  • Eventuele problemen met de overheid voor niet wetenschappelijk onderbouwde advertenties/marketing (bv. claim dat product x of y rimpels doet verdwijnen of dat een product z de wimpers 60% langer maakt).
  • Eventuele imagoschade aan de merknamen.
  • Dalende bezoekersaantallen shoppingcentra.
  • Eventuele negatieve uitkomsten in rechtszaken ivm gezondheidsrisico's van de producten.

Overzicht historische adviezen

Date Koers Advies
07/05/2020 248.5 EUR Houden

Lexicon

Lectuur in de financiële sector bevat zeer vaak zeer specifieke begrippen. Vanzelfsprekend gebruiken ook onze analisten gespecialiseerde financiële termen in de publicaties. Om u wegwijs te maken in het vakjargon vindt u hier een verklarende woordenlijst van deze financiële begrippen.

Disclaimer

  • Deze aandelenstudie is een publicatie van Dierickx Leys Private Bank. Ze is opgesteld op basis van zorgvuldig geselecteerde bronnen en eigen onderzoek en volgens degelijke hypotheses, zonder dat de juistheid en volledigheid ervan gegarandeerd kan worden. Ze bevat opinies die op datum van publicatie geldig zijn maar in de toekomst kunnen wijzigen. De bank is niet verantwoordelijk voor enige schade die uit deze adviezen zou voortvloeien.

  • Materiële informatiebronnen zijn de publicaties (o.a. persmededelingen) en jaarrekeningen van de bedrijven in kwestie die geanalyseerd worden, analyses en studies van grootbanken en berichtgeving in gespecialiseerde financiële pers.

  • De studie is gebaseerd op een eigen fundamentele analyse van de betreffende onderneming, rekening houdende met kasstromen, winstevolutie, groei, stabiliteit en kwaliteit van het management. Fundamentele analyse heeft tot doel een inschatting te maken van de huidige intrinsieke waarde van een onderneming en haar meest waarschijnlijke evolutie, binnen de activiteitssector en de geografische zone waarin ze bedrijvig is. Hierbij worden ook de relevante macro-economische factoren in beeld gebracht. De daaruit voortvloeiende aanbevelingen zijn gebaseerd op een langetermijnperspectief. De studie wordt aangepast na de publicatie van de resultaten (per kwartaal of halfjaarlijks) of tussentijds indien er zich belangrijke gebeurtenissen voordoen.

  • Deze publicatie betreft geen gepersonaliseerde beleggingsaanbeveling. De beleggingsinstrumenten vermeld in deze publicatie zijn niet geschikt voor alle beleggers. Er dient rekening gehouden te worden met de doelstellingen, financiële draagkracht, kennis, ervaring en risicokenmerken van de belegger. Vraag raad aan uw beleggingsadviseur.

  • Deze studie is uitgewerkt volgens interne en wettelijke richtlijnen i.v.m. onafhankelijk onderzoek, sperperiodes en functiescheidingen.
    De bank heeft geen belangen in de vermelde maatschappijen en onderhoudt er geen zakenrelatie mee, maar de bank of haar medewerkers kunnen mogelijk wel een positie aanhouden in vermelde effecten of afgeleide effecten.

  • Deze aandelenstudie werd niet voorgelegd aan de emittent.

  • De gegevens in vreemde valuta zijn onderhevig aan fluctuaties van de wisselkoers. Deze kunnen het rendement beïnvloeden.
    De vermelde historische resultaten en prognoses zijn geen betrouwbare indicator voor toekomstige resultaten.

  • De bevoegde autoriteit is de FSMA.

  • Overname uit deze publicatie is toegelaten mits bronvermelding.