Unilever PLC Analist: Jonathan Mertens

Print deze pagina

Algemene gegevens

  • Datum: 05/08/2025
  • Koers opmaak studie: 51.86 EUR
  • Huidige koers: 53.3 EUR
  • Marktkapitalisatie: 127 miljard EUR
  • Sector: Consumentengoederen
  • Markt: Amsterdam
  • ISIN: GB00B10RZP78

Advies van de analist

  • € 47,42
  • € 66,39

Advies: Houden

Grafiek

Bron: Dierickx Leys

Indicatoren

Groei

Stabiliteit

Kwaliteit

Waardering

Activiteiten:

Unilever is een globaal multinationaal bedrijf actief in de sector van de 'fast-moving consumer goods'. Het bedrijf heeft een portefeuille van ongeveer 100 internationale merken die men verkoopt in 190 landen wereldwijd. Unilever genereerde in 2024 een groepsomzet van ongeveer € 61 miljard.
Unilever rapporteert haar omzet in vijf verschillende bedrijfsdivisies:

- Beauty & Wellbeing:  Producten voor haarverzorging, huidverzorging en voedingssupplementen. De belangrijkse merken in deze divisie zijn Dove, Sunsilk, Vaseline en Liquid I.V. (+/- 22% totale omzet)
- Personal care: Persoonlijke verzorgingsproducten zoals deodorant (Axe, Rexona), mondverzorging (signal) en zeep (Dove). (+/- 23% totale omzet)
- Home care: Huishoudelijke schoonmaakmiddelen (Cif), wasmiddelen (Persil) en luchtverfrissers (Domestos) (+/- 20% totale omzet)
- Foods: Voedingsmiddelen zoals soepen (Knorr), sauzen (Hellmans) en vleesvervangers (+/- 22% totale omzet)
- Ice cream: Ijsproducten, waaronder bekende merken zoals Magnum, Ben & Jerry's en Cornetto. (+/- 13% totale omzet).
​​​​​​​Unilever heeft wel reeds aangekondigd dat het deze divisie zal afsplitsen van de moedergroep in het vierde kwartaal van 2025.  

Unilever: omzetverdeling 2024

    Bron: Jaarverslag Unilever

    Conclusie

    De resultaten bij Unilever waren relatief solide. De organische omzetgroei kwam uit op 3,4% met een onderliggende operationele winstmarge van 19,3%. De gerapporteerde resultaten hadden echter te lijden onder sterke negatieve wisselkoerseffecten. We denken dat de nieuwe strategische koers van het management, met een sterkere focus op de topmerken van het bedrijf in combinatie met een meer gestroomlijnde structuur, de juiste is. In het najaar is het uitkijken naar de spin off transactie van de ijscrèmedivisie van de groep, die normaliter in november zou plaatsvinden.

    Op vlak van waardering noteert Unilever momenteel aan een verwachte koers/winst van 17,3 of een EV/ebitda van 12,1. Het verwachte vrije kasstroomrendement voor dit boekjaar komt uit op 5,3%. Gegeven de relatief lage verwachte toekomstige groei lijkt het aandeel dan ook relatief fair gewaardeerd. 
    Hierdoor blijven we momenteel bij een 'houden' aanbeveling.

    Nieuws

    -

    Resultaten

    Fiscaal boekjaar (in Mia) 2020 2021 2022 2023 2024 2025 E
    Omzet 50,7252,4460,0759,6060,7659,52
    Operationele winst 8,308,7010,769,769,4011,13
    Nettowinst 5,586,057,646,495,747,40
    Boekwaarde per aandeel 5,826,687,517,248,078,59
    Winst per aandeel 2,132,333,002,582,302,75
    Koers/Winst 232016172417
    Dividend 1,671,721,711,711,731,81
    Dividendrendement 3,36%3,65%3,65%3,89%3,16%3,48%
    Bron: Bloombergin EUR


    Resultaten HY 2025

    • Unilever zag de omzet met 3,2% afnemen tot € 30,1 miljard.
    • De operationele winst daalde met 10,6% tot € 5,3 miljard.
    • Het nettoresultaat daalde met 5,1% tot € 3,5 miljard. 

    Positieve punten 

    • De omzet groeide op organische basis met 3,4% bestaande uit 1,5% volumegroei en 1,9% aan prijsverhogingen. 
    • Onderliggend deden voornamelijk de 'beauty & wellbeing' en 'personal care'-divisies divisies het redelijk goed, met een organische omzetgroei van respectievelijk +3,7% en +4,8%. Negatieve wisselkoerseffecten maskeren de onderliggende groei echter. 'Dove' was een uitblinker in de afgelopen zes maanden met een groei van 'hoge enkele cijfers'.
    • Unilever verwacht dit boekjaar om ongeveer € 650 miljoen aan kostenbesparingen te realiseren. 
    • De zogenaamde 'power brands' waren goed voor 75% van de gegenereerde omzet in de eerste jaarhelft van 2025. Deze topmerken genereerden een groei van 3,8% in de eerste jaarhelft.  
    • Unilever verhoogde haar (kwartaal)dividend met 3% tot € 0,45 per aandeel. Daarnaast werd er in het tweede kwartaal voor ongeveer €1,5 miljard aan eigen aandelen ingekocht. 
    • De ijscrème-divisie is operationeel gezien klaar om als aparte entiteit afgesponnen te worden van het moederconcern. Op 9 september volgt er een 'capital markets day'. Volgens Unilever zou deze transactie plaatsvinden in midden november van dit jaar. Na deze transactie zal Unilever minder dan 20% van de onderliggende aandelen in bezit hebben. Het bedrijf is wel van plan om dit belang de komende vijf jaar consistent af te bouwen. 
    • Ongeveer 42,5% van de omzet van Unilever wordt gegenereerd in de Asia-Pacific regio, met landen als China en India als belangrijke groeipolen voor het bedrijf. De Amerikaanse- en Europese regio's zijn goed voor respectievelijk 36% en 21,5% van de groepsomzet. 
    • De balans van Unilever is onder controle. De nettoschulden (= brutoschulden - cash) kwamen uit op € 26,4 miljard eind juni. Dit brengt de nettoschuld/ebitda op afgerond 2,1. Solvabiliteit bedraagt 26%.  
    • Outlook 2025: Unilever gaat uit van een onderliggende omzetgroei van tussen de 3 en 5%. Daarnaast verwacht het bedrijf een onderliggende operationele winstmarge te genereren van minimaal 18,5% in de tweede jaarhelft.

    Negatieve punten 

    • De onderliggende omzetgroei werd teniet gedaan door negatieve wisselkoerseffecten (-4%) en desinvesteringen (-2,5%). 
    • De onderliggende operationele winstmarge daalde met 30 basispunten tot 19,3% in de eerste jaarhelft van 2025. Dit was te wijten aan een sterke vergelijkingsbasis in het voorgaande jaar en hogere marketinginvesteringen (+40 basispunten tot 15,5% van de omzet).
    • Bij de divisies 'Home care' en 'Foods' was de groeivoet met respectievelijk 1,3% en 2,2% iets onder het niveau van de volledige groep. Sterkere resultaten in Europa konden het negatieve effect van een zwakkere verkoop in Latijns-Amerika onvoldoende compenseren. 
    • Zowel de operationele- als de vrije kasstroom kwam in de afgelopen zes maanden onder het niveau van het voorgaande jaar uit. Unilever wijt dit aan de lagere operationele winst, extra kosten met betrekking tot de geplande spin off van de ijscrèmedivisie en hogere werkkapitaalkosten. 
    • De omzet uit China stond de afgelopen zes maanden wat onder druk. Nochtans blijft dit een gigantische markt voor Unilever en een grote opportuniteit op de middellange termijn. Unilever zet in deze markt voornamelijk in op de premiumisering van haar merkenportefeuille. 
    • In de afgelopen jaren werden vrij zwakke groeicijfers neergezet. 

    SWOT

    Sterktes

    • Unilever bezit een sterke productportefeuille met zeer waardevolle merknamen. 
    • Unilever heeft een sterk uitgebouwde distributieketen. De producten van het bedrijf zijn verkrijgbaar in 190 landen wereldwijd. 
    • Het bedrijf heeft over meerdere decennia een globale productieketen uitgebouwd, waardoor het efficiënter kan opereren dan kleinere spelers.
    • Unilever spendeert jaarlijks ongeveer 15% van haar omzet aan marketing, waarvan dit jaar ongeveer 50% aan sociale mediacampagnes. In absolute termen komt dit neer op meer dan € 9 miljard. 
    • Via innovatie kan het bedrijf extra waarde creëeren. Zowel op vlak van productontwikkeling, als op zaken als duurzamere verpakkingen. 

    Zwaktes

    • Unilever staat bloot aan schommelingen in grondstofprijzen (bijvoorbeeld palmolie of verpakkingsmaterialen).
    • Moeilijk om prijzen te verhogen in een laaginflatoire omgeving.
    • Bij een consumentengoederenbedrijf zijn de marketingkosten een belangrijk element om de merkgewildheid te behouden. Unilever spendeert jaarlijks ongeveer 15% van de omzet aan marketing- en merkgerelateerde uitgaven. 
    • De grotere blootstelling aan groeilanden brengt wisselkoersvolatiliteit voor Unilever, wat slechts gedeeltelijk kan gemitigeerd worden met lokale productie. 

    Opportuniteiten

    • Voor toekomstige groei zet Unilever sterk in op de zogenaamde 'emerging markets' (Azië, Afrika en Latijns-Amerika). Ongeveer 60% van de groepsomzet wordt gegenereerd in deze landen. 11% van de totale omzet wordt gegenereerd in India.  
    • De geplande spin-off van de ijscrème divisie zou de focus van het bedrijf opnieuw kunnen versterken en zal een positief effect hebben op de operationele winstmarges. 
    • Unilever wil in de toekomst de focus leggen op 30 van haar topmerken (+/- 75% omzet vandaag) en minder sterke merken verkopen. De marketinginspanningen zouden op deze manier meer return kunnen genereren. 

    Bedreigingen

    • Er is een risico op veranderende consumentenvoorkeuren. Consumenten worden kritischer en zijn sneller geneigd om over te stappen naar goedkopere en/of duurzamere alternatieven. 
    • Toenemende concurrentie van andere merken, zeker op gebied van private label door supermarkten. 
    • Betalingsbereidheid van klanten voor premiummerken lijkt af te nemen. Bovendien is er toenemende concurrentie in het premiumsegment van de markt. 
    • Het trackrecord op vlak van waardecreërende overnames is bij Unilever redelijk zwak te noemen in de afgelopen jaren. Mede onder invloed van enkele activistische aandeelhouders werd er aangedrongen op meer focus. 

    Overzicht historische adviezen

    Datum Koers Advies
    05/08/2025 51.86 EUR houden

    Lexicon

    Lectuur in de financiële sector bevat zeer vaak zeer specifieke begrippen. Vanzelfsprekend gebruiken ook onze analisten gespecialiseerde financiële termen in de publicaties. Om u wegwijs te maken in het vakjargon vindt u hier een verklarende woordenlijst van deze financiële begrippen.

    Disclaimer

    • Deze aandelenstudie is een publicatie van Dierickx Leys Private Bank. Ze is opgesteld op basis van zorgvuldig geselecteerde bronnen en eigen onderzoek en volgens degelijke hypotheses, zonder dat de juistheid en volledigheid ervan gegarandeerd kan worden. Ze bevat opinies die op datum van publicatie geldig zijn maar in de toekomst kunnen wijzigen. De bank is niet verantwoordelijk voor enige schade die uit deze adviezen zou voortvloeien.

    • Materiële informatiebronnen zijn de publicaties (o.a. persmededelingen) en jaarrekeningen van de bedrijven in kwestie die geanalyseerd worden, analyses en studies van grootbanken en berichtgeving in gespecialiseerde financiële pers.

    • De studie is gebaseerd op een eigen fundamentele analyse van de betreffende onderneming, rekening houdende met kasstromen, winstevolutie, groei, stabiliteit en kwaliteit van het management. Fundamentele analyse heeft tot doel een inschatting te maken van de huidige intrinsieke waarde van een onderneming en haar meest waarschijnlijke evolutie, binnen de activiteitssector en de geografische zone waarin ze bedrijvig is. Hierbij worden ook de relevante macro-economische factoren in beeld gebracht. De daaruit voortvloeiende aanbevelingen zijn gebaseerd op een langetermijnperspectief. De studie wordt aangepast na de publicatie van de resultaten (per kwartaal of halfjaarlijks) of tussentijds indien er zich belangrijke gebeurtenissen voordoen.

    • Deze publicatie betreft geen gepersonaliseerde beleggingsaanbeveling. De beleggingsinstrumenten vermeld in deze publicatie zijn niet geschikt voor alle beleggers. Er dient rekening gehouden te worden met de doelstellingen, financiële draagkracht, kennis, ervaring en risicokenmerken van de belegger. Vraag raad aan uw beleggingsadviseur.

    • Deze studie is uitgewerkt volgens interne en wettelijke richtlijnen i.v.m. onafhankelijk onderzoek, sperperiodes en functiescheidingen.
      De bank heeft geen belangen in de vermelde maatschappijen en onderhoudt er geen zakenrelatie mee, maar de bank of haar medewerkers kunnen mogelijk wel een positie aanhouden in vermelde effecten of afgeleide effecten.

    • Deze aandelenstudie werd niet voorgelegd aan de emittent.

    • De gegevens in vreemde valuta zijn onderhevig aan fluctuaties van de wisselkoers. Deze kunnen het rendement beïnvloeden.
      De vermelde historische resultaten en prognoses zijn geen betrouwbare indicator voor toekomstige resultaten.

    • De bevoegde autoriteit is de FSMA.

    • Overname uit deze publicatie is toegelaten mits bronvermelding.