Adobe Systems Analist: Jonathan Mertens

Print deze pagina

Algemene gegevens

  • Datum: 20/03/2025
  • Koers opmaak studie: 394.48 USD
  • Huidige koers: 370.98 USD
  • Marktkapitalisatie: 172 miljard
  • Secteur: Technologie
  • Markt: Nasdaq
  • ISIN: US00724F1012

Conseil de l'analyste

  • 404,00 $US
  • 606,00 $US

Advies: Acheter

Grafiek

Bron: Dierickx Leys

Indicatoren

Croissance

Stabilité

Qualité

Valeur

Activiteiten:

Adobe is een Amerikaanse producent van voornamelijk grafische software. Het bedrijf is bekend bij het grote publiek omwille van producten zoals 'photoshop' en het PDF-bestandformaat.

Concreet rapporteert het bedrijf haar omzet in 3 verschillende productcategorieën:
- Het ‘digitale media’ segment biedt creatieve cloud diensten aan die klanten onder andere toelaten om de laatste versies van hun sterproducten zoals Adobe Photoshop, Adobe Illustrator, Adobe Premiere Pro, Adobe Photoshop Light room en Adobe InDesign, net als andere producten zoals bijvoorbeeld Adobe Acrobat te gebruiken.
- Het segment ‘digital experience’ biedt klantenoplossingen aan met betrekking tot analyse, social marketing, bereiken van specifieke doelgroepen, optimaal gebruik van verschillende media (o.a in campaign management) daarnaast oplossingen voor het maken van content en het monetiseren ervan. Deze onderliggende capaciteiten zitten vervat in de Adobe Marketing Cloud tool.
- ‘Publishing’ omvat nog enkele historische activiteiten zoals e-learning solutions en hoogkwalitatieve printoplossingen voor documenten. Deze activiteiten zijn vooral interessant voor drukkerijen en grafische professionals die gespecialiseerde oplossingen op dit vlak nodig hebben. 

Adobe Systems: omzet per productcategorie

    Source: Jaarverslag Adobe

    Conclusie

    Solide eerstekwartaalsresultaten bij Adobe, dewelke licht boven de verwachtingen uitkwamen. Toch daalde de beurskoers van Adobe met meer dan 10%. Nochtans werd de outlook voor het komende boekjaar herbevestigd, en verwacht het bedrijf ook op middellange termijn jaarlijks met dubbele cijfers te groeien. De beursreactie lijkt ons dan ook wat overdreven.

    Zo blijven volgens ons de langetermijngroeiperspectieven voor Adobe zeer positief, onderliggend gedreven door een verdere digitalisering van de creatieve sector. Adobe profiteert in grote mate van haar abonnementsgericht bedrijfsmodel (Saas) waardoor het overgrote gedeelte van haar inkomsten recurrent zijn. Bovendien wordt, omwille van schaalvoordelen, de groei van het bedrijf steeds rendabeler. We denken dan ook dat Adobe een dermate dominante competitieve positie geniet in de creatieve sector dat het groeiverhaal nog niet ten einde is. 

    Aan de huidige beurskoers waardeert de markt het bedrijf aan ongeveer 25 keer de verwachte (Gaap) winst voor 2025 of een verwachte FCF-yield van 5,3%, wat vanuit historisch oogpunt en gegeven de toekomstige groei van de vrije kasstroom eerder goedkoop lijkt. 
    Hierdoor gaat het advies met een trapje omhoog: van 'houden' naar 'kopen'

    Nieuws

    -

    Resultaten

    Fiscaal boekjaar (in Mia) 2020 2021 2022 2023 2024 2025 E
    Omzet 12,8715,7917,6119,4121,5123,52
    Operationele winst 4,245,806,106,656,7410,81
    Nettowinst 5,264,824,765,435,568,90
    Boekwaarde per aandeel 27,6931,1530,4136,3032,0436,81
    Winst per aandeel 10,9410,1010,1311,8712,4320,42
    Koers/Winst 446832524225
    Dividend 0,000,000,000,000,000,00
    Dividendrendement 0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%
    Bron: Bloombergin USD


    Resultaten Q1 2025

    • De omzet steeg y-o-y met 10,3 % tot $ 5,7 miljard.
    • Het operationeel inkomen (Gaap) meer dan verdubbelde tot $ 2,16 miljard.
    • De nettowinst verdriedubbelde ongeveer tot $ 1,8 miljard. 

    Positieve punten 

    • Adobe blijft een zeer rendabele onderneming omwille van de sterke groei op vlak van abonnementsverkopen (Q1 2025: + 11,5%), waar de operationele marges hoger liggen. De operationele winstmarge (op GAAP basis) bedroeg daardoor een aantrekkelijke 37,8% in het eerste kwartaal.
    • Adobe genereerde een totaal van $ 2,5 miljard aan operationele cashflow gedurende het eerste kwartaal. In het voorgaande boekjaar genereerde Adobe op een omzet van $ 21,5 miljard, $8 miljard aan operationele cashflow. 
    • Liquiditeit: Adobe heeft voor ongeveer $ 7,4 miljard aan cash of cash-equivalenten en kortetermijninvesteringen op de balans staan. Hiertegenover staat een totale schuld van $ 6,15 miljard. De solvabiliteit bedraagt een kerngezonde 43,7%.
    • Het bedrijf kocht het afgelopen kwartaal voor $ 3,25 miljard eigen aandelen in. Het huidige inkoopprogramma eigen aandelen heeft een totale restwaarde van $ 14,4 miljard. 
    • De inkomsten in het 'digitale media' segment (74% totale omzet) groeiden het afgelopen kwartaal met 11% tot $ 4,2 miljard. Het grootste gedeelte van de omzetgroei is bovendien recurrent.
    • Ook het digital experience segment (25% totale omzet) kon aanknopen met een omzetgroei van 10% tot $ 1,4 miljard in het afgelopen kwartaal. De recurrente abonnementsverkoop in dit deelsegment nam bovendien toe met 11% tot een totaal van $ 1,3 miljard. 
    • Met 'Adobe Firefly' heeft het bedrijf gedurende het voorgaande jaar haar eerste AI product op de markt gebracht. Met deze tool kunnen klanten van Adobe via het ingeven van een tekstuele beschrijving automatisch een visuele realisatie verkrijgen (text-to-image). Hierna kan dit verder verfijnd worden met andere tools van Adobe. Het bedrijf heeft tevens aangekondigd om deze tool in andere producten (zoals Photoshop) van het bedrijf te integreren. In februari 2025 lanceerde Adobe ook een AI-video functie (text-to-film), waarbij via een textuele beschrijving een kort videofilmpje wordt gegenereerd. 
    • De basis AI-diensten (Adobe firefly) kunnen zowel als standalone oplossing worden aangekocht of er kan toegang toe verkregen worden als onderdeel van meer 'premium' abonnementsformules met een hoger prijspunt. Klanten kunnen er bovendien zeker van zijn dat zij met het gebruik van deze producten geen 'copyright' schendingen plegen. Bovendien wil Adobe deze producten ook op verschillende platformen beschikbaar maken (web, mobile & desktop) en toelaten dat externe ontwikkelaars extra functionaliteiten kunnen ontwikkelen. 
    • Outlook FY 2025: Voor het komende boekjaar gaat Adobe uit van een omzetgroei van ongeveer 9% tot $ 23,4 miljard, waarbij Adobe een tegenwind verwacht van ongeveer $ 200 miljoen omwille van wisselkoerseffecten. De winst per aandeel (op gaap-basis) zou toenemen met ongeveer 27% tot $ 15,9 per aandeel.  

    Negatieve punten 

    • De vergelijkingsbasis is wat scheefgetrokken omwille van de schadevergoeding die Adobe moest betalen aan Figma ($ 1 miljard) in het eerste kwartaal van 2024. Hierdoor is de winststijging in realiteit minder fors dan de cijfers op het eerste zicht doen uitschijnen. 
    • Adobe is nog verwikkeld in een FTC (Federal Trade Commission)-onderzoek vanwege mogelijke illegale praktijken mbt het opzeggen van abonnementen. Het komt er in essentie op neer dat Adobe (volgens de beschuldigingen) het haar klanten zeer moeilijk zou maken om abonnementen snel op te zeggen en hierbij belemmerend te werk gaat. Een eventuele veroordeling kan mogelijk een financiële impact hebben op de komende resultaten. 
    • De uitgaven voor 'onderzoek & ontwikkeling' en 'marketing' met respectievelijk 9,3% en 10,6% ten opzichte van dezelfde periode in het voorgaande jaar. In absolute cijfers spendeerde Adobe meer dan $ 1 miljard aan onderzoek en ontwikkeling het afgelopen kwartaal. 
    • Met het niet-beursgenoteerde Canva heeft het bedrijf een serieuze concurrent gekregen. Volgens de laatste private kapitaalronde werd het bedrijf gewaardeerd aan $ 49 miljard. Het platform zou ongeveer 200 miljoen actieve gebruikers hebben en ongeveer $ 2,5 miljard aan omzet genereren. Volgens geruchten zou het bedrijf mogelijk een IPO overwegen. 
    • Een economische recessie (eventueel als gevolg van een handelsoorlog) zou mogelijk verder druk zetten op marketingcampagnes van bedrijven, wat de vraag naar de producten en diensten van Adobe zou kunnen doen afnemen. 
    • Omwille van de genereuze aandelenoptieplannen bij Adobe is er een relatief groot verschil tussen GAAP en Non-Gaap resultaten.  Hoewel dit niet-cash uitgaven zijn, verwatert dit wel het belang van bestaande aandeelhouders. 

    SWOT

    Sterktes 

    • Adobe heeft een zeer dominante positie in het 'digitale contentcreatie' segment.
      ​​​​​​​De softwareapplicaties van het bedrijf bieden de beste oplossingen voor het bewerken van digitaal mediamateriaal zowel voor particulieren als bij gespecialiseerde bedrijven zoals marketingbureau's. 
    • Het bedrijf genereert een hoge mate van recurrente inkomsten omwille van het subscriptiemodel voor toegang te krijgen tot de verschillende applicaties. Daarnaast beschikt Adobe over een sterke balans en een hoge mate van vrije kasstroomgeneratie.
    • Het 'digital media' segment kent een zeer sterke mate van 'switching costs' en netwerkeffecten. Photoshop wordt als de quasi standaard gezien in de creatieve industrie en we zien hier niet meteen verandering in komen.

    Zwaktes 

    • Het bedrijf moet continu blijven innoveren om de producten van de groep aantrekkelijk te houden voor klanten. 
    • Adobe heeft een mindere trackrecord op vlak van cyberveiligheid. In het verleden zijn er onder andere gevallen geweest van hackers die gebruikmakend van adobe reader toegang verkregen tot de persoonlijke informatie van slachtoffers. 

    Opportuniteiten 

    • Het 'software as a service' businessmodel geeft het bedrijf zeer grote inzage in de operationele resultaten en geeft een veel interessanter instappunt op vlak van prijs aan potentieel nieuwe klanten. Bovendien vergroot het bedrijf de klantenloyaliteit door constant updates van de applicaties door te voeren. 
    • Het digital experience segment biedt klanten webanalyse tools om de impact van content te meten. We denken dat gerichte data-analyse voor bedrijven de norm wordt in de toekomst om de return van hun marketinginspanningen kwantitatief te meten.
    • Er zijn duidelijke cross-selling en synergie effecten tussen de verschillende productcategorieën van de groep. Naast het creëeren van digitale content is de analyse van de impact ervan een logische volgende stap.

    Bedreigingen 

    • In het verleden was het redelijk eenvoudig om een illegale versie van de adobe producten te downloaden. Sinds de conversie naar een SAAS-businessmodel vanaf 2015 is dit gelukkig minder relevant. 
    • Mogelijke alternatieven voor de producten van Adobe zijn voor een technologiebedrijf steeds een risico.

    Overzicht historische adviezen

    Date Koers Advies
    16/09/2020 497.67 USD houden
    23/06/2022 372.01 USD Kopen
    21/09/2022 291.06 USD Kopen
    22/03/2023 371.99 USD Houden
    20/03/2025 395.48 USD Kopen

    Lexicon

    Lectuur in de financiële sector bevat zeer vaak zeer specifieke begrippen. Vanzelfsprekend gebruiken ook onze analisten gespecialiseerde financiële termen in de publicaties. Om u wegwijs te maken in het vakjargon vindt u hier een verklarende woordenlijst van deze financiële begrippen.

    Disclaimer

    • Deze aandelenstudie is een publicatie van Dierickx Leys Private Bank. Ze is opgesteld op basis van zorgvuldig geselecteerde bronnen en eigen onderzoek en volgens degelijke hypotheses, zonder dat de juistheid en volledigheid ervan gegarandeerd kan worden. Ze bevat opinies die op datum van publicatie geldig zijn maar in de toekomst kunnen wijzigen. De bank is niet verantwoordelijk voor enige schade die uit deze adviezen zou voortvloeien.

    • Materiële informatiebronnen zijn de publicaties (o.a. persmededelingen) en jaarrekeningen van de bedrijven in kwestie die geanalyseerd worden, analyses en studies van grootbanken en berichtgeving in gespecialiseerde financiële pers.

    • De studie is gebaseerd op een eigen fundamentele analyse van de betreffende onderneming, rekening houdende met kasstromen, winstevolutie, groei, stabiliteit en kwaliteit van het management. Fundamentele analyse heeft tot doel een inschatting te maken van de huidige intrinsieke waarde van een onderneming en haar meest waarschijnlijke evolutie, binnen de activiteitssector en de geografische zone waarin ze bedrijvig is. Hierbij worden ook de relevante macro-economische factoren in beeld gebracht. De daaruit voortvloeiende aanbevelingen zijn gebaseerd op een langetermijnperspectief. De studie wordt aangepast na de publicatie van de resultaten (per kwartaal of halfjaarlijks) of tussentijds indien er zich belangrijke gebeurtenissen voordoen.

    • Deze publicatie betreft geen gepersonaliseerde beleggingsaanbeveling. De beleggingsinstrumenten vermeld in deze publicatie zijn niet geschikt voor alle beleggers. Er dient rekening gehouden te worden met de doelstellingen, financiële draagkracht, kennis, ervaring en risicokenmerken van de belegger. Vraag raad aan uw beleggingsadviseur.

    • Deze studie is uitgewerkt volgens interne en wettelijke richtlijnen i.v.m. onafhankelijk onderzoek, sperperiodes en functiescheidingen.
      De bank heeft geen belangen in de vermelde maatschappijen en onderhoudt er geen zakenrelatie mee, maar de bank of haar medewerkers kunnen mogelijk wel een positie aanhouden in vermelde effecten of afgeleide effecten.

    • Deze aandelenstudie werd niet voorgelegd aan de emittent.

    • De gegevens in vreemde valuta zijn onderhevig aan fluctuaties van de wisselkoers. Deze kunnen het rendement beïnvloeden.
      De vermelde historische resultaten en prognoses zijn geen betrouwbare indicator voor toekomstige resultaten.

    • De bevoegde autoriteit is de FSMA.

    • Overname uit deze publicatie is toegelaten mits bronvermelding.