Walt Disney van Star Wars naar Streaming Wars

Tot begin 2019 heerste de consensus bij beleggers dat Disney voorbijgestreefd was door Netflix. Disney behoorde, met zijn klassieke kabelabonnementen, tot het verliezende kamp en zag jaar na jaar het aantal betalende abonnees dalen. Netflix maakte intussen furore met zijn streamingdiensten waarbij gebruikers via het internet reeksen en films bekijken, waar en wanneer ze maar willen. 

Is Netflix een Disney-killer of is Disney een Netflix-killer?

Die nieuwere technologie duwde de traditionele spelers in het defensief. Netflix werd daarom door sommige waarnemers een Disneykiller genoemd. Toch was Disney verre van uitgeteld. Het bedrijf bouwde over vele decennia heen immers een immense portefeuille met content op. Tot die content behoren onder meer de klassieke Disney-films en -reeksen, de Pixar-films, Star Wars, Marvel en nog veel meer. Die content is tot op de dag van vandaag nog altijd ontzettend populair. Het probleem zat eerder in de verouderde manier waarop het bedrijf die content naar de klant bracht (kabel-tv). Disney zette de tegenaanval in en lanceerde een eigen streamingdienst, Disney +. Op 12 november kende Disney+ een spectaculaire start: het aantal abonnees klokte binnen de 24 uur op een indrukwekkende 10 miljoen af. De concurrerende streamingdienst HBO Now deed er maar liefst vier jaar over om hetzelfde aantal abonnees te verleiden. Niet verwonderlijk dat we nu berichten zien opduiken waarin Disney de (potentiële) Netflix-killer wordt genoemd.

Toch willen we ook niet te hard van stapel lopen. Netflix heeft ruim op tijd ingezien dat spelers zoals Disney of HBO vroeg of laat hun content zélf rechtstreeks naar de klant zouden brengen, en heeft daarom zeer zwaar ingezet op het produceren van eigen content. Netflix zal in 2019 naar verwachting een duizelingwekkende 15 miljard dollar uitgeven voor de ontwikkeling van nieuwe reeksen en films. Een record, niet alleen voor Netflix, maar voor de ganse sector. Ook andere contentproviders verhogen hun budgetten, met het logische gevolg dat nieuwe content stelselmatig duurder wordt. Steracteurs of -regisseurs zijn erg gegeerd en krijgen een steeds hogere vergoeding. De vraag is of elke speler in de sector die gestegen kosten kan doorrekenen naar de klanten. En het antwoord is simpel: “Neen”.

Netflix is in de streamingbusiness momenteel de dominante speler en de andere spelers moeten hun plaats veroveren in een weliswaar groeiende markt. In eerste instantie zal de focus liggen op het winnen van klanten en dat doe je nu eenmaal niet met dure tarieven of tariefverhogingen. Pas als de grotere spelers hun naam hebben gevestigd in de streamingmarkt zal er ruimte zijn voor tariefverhogingen. Maar voorlopig ligt de focus hoofdzakelijk op het winnen van klanten, niet op de rendabiliteit. Tussen haakjes, zelf zijn we van mening dat geen van beide bedrijven een ‘killer’ zal zijn voor de andere: er is voldoende ruimte en ook bestaansreden voor beide bedrijven (en zelfs meerdere bedrijven) in het flink groeiende streaming-universum. Al moeten we er wel bij vermelden dat Netflix gezien zijn hoge schuldenlast een aanzienlijk hoger risico loopt.

The Child: de zoveelste spitsvondige zet

Een gloednieuwe Star Wars-reeks, genaamd The Mandalorian is een van de belangrijke troeven voor de succesvolle lancering van Disney+. De introductie van een schattige kleine alien, op het internet Baby Yoda maar in de reeks kortweg The Child genoemd, is uitgegroeid tot een waar fenomeen en toont alweer hoe briljant Disney omspringt met zijn Intellectual Property (IP of merknamen en fictieve karakters).

Om dat te begrijpen, moeten we een stapje terug zetten in de tijd. George Lucas, het brein achter Star Wars, kreeg zijn idee voor een film oorspronkelijk enkel verkocht aan Fox, die er dan nog enkel een lowbudgetfilm in zag. Lucas kreeg de merchandisingrechten. Die hadden in de ganse filmgeschiedenis tot dan toe immers nog nooit veel opgebracht bij om het even welke film. In totaal brachten de eerste zes Star Wars films maar liefst 8 miljard dollar op aan filmtickets en dvd’s. Maar de merchandising schoot de hoofdvogel af met naar schatting 19 miljard dollar aan inkomsten. Flash forward naar vandaag. De zoekterm Baby Yoda is al een tijdje trending (dat wil zeggen veelbesproken op sociale media). In de Verenigde Staten zijn de totale interacties op sociale platformen met die zoekterm maar liefst dubbel zo hoog als bij de meest populaire presidentskandidaat bij de Democraten. We zijn er dan ook vrij gerust in dat (vooral in de VS maar ook elders) de rekken in winkels en supermarkten binnenkort gevuld zullen zijn met T-shirts, tassen, figuren, poppetjes en allerhande andere merchandising van The Child. Baby Yoda zal aan merchandising alleen al, ongetwijfeld ettelijke miljoenen opbrengen.

Maar, dat is nog maar het topje van de ijsberg. Het grappige groene creatuurtje verhoogt immers de aantrekkelijkheid van de serie The Mandalorian en zal dus ook een hele reeks extra abonnees bij Disney+ binnenbrengen. Daarenboven zal het wellicht de bezoekersaantallen van de Disneyparken - waar sinds kort Star Wars een belangrijk thema is geworden - nog wat verder de hoogte induwen.

Net daar schuilt de grote kracht van Disney: elke nieuwe creatie kan heel wat synergieën over de verschillende divisies van Disney heen opleveren (reeksen, films, pretparken, merchandising, streaming …).

Zelfs daar eindigt het verhaal niet. Hoewel Star Wars altijd populair is gebleven, bleek het relatief moeilijk om de jongste generaties warm te maken voor het Star Wars-universum. Maar Baby Yoda blijkt intussen ook immens populair te zijn bij de jongeren. En misschien was dat nu net het duwtje dat Star Wars nodig had om ook de jongste generaties aan te spreken.

Frozen 2 en Marvel

Intussen werd de animatiefilm Frozen 2 gelanceerd en ook die heeft zijn start niet gemist. Tijdens het openingsweekend bracht de film maar liefst 358,5 miljoen dollar op, goed voor de beste start ooit voor een animatiefilm. Voordien brachten verschillende films uit het Marveluniversum elk meer dan 1 miljard dollar op (over hun ganse looptijd). Hoewel niet élke film een verpletterend kassucces is, valt het toch op dat Disney met de regelmaat van de klok blockbusters produceert. Intussen heeft de teller voor dit kalenderjaar de indrukwekkende 10 miljard dollargrens overschreden, en dat is dan nog zonder de bijdrage van Fox gerekend.

Conclusie

Beleggers hebben eindelijk ingezien dat het beeld dat Disney uitgeteld in de touwen hangt, niet strookt met de realiteit. De spectaculaire start van Disney+ vertelt inderdaad een heel ander verhaal. Hoe rendabel de streamingbusiness uiteindelijk zal zijn, is momenteel echter nog koffiedik kijken. Maar los daarvan kan niemand ontkennen hoe briljant het bedrijf omspringt met zijn IP en dat het de know how bezit om blockbuster na blockbuster te lanceren.

Een volledige studie over Walt Disney vindt u hier.

Wenst u meer uitleg over dit artikel?

  • Aarzel niet uw relatiebeheerder te contacteren.

Milieu, maatschappij & deugdelijk bestuur

In 2020 introduceert Dierickx Leys Private Bank een bedrijfsbrede aanpak inzake ESG, wat staat voor Environment, Social & Governance, ofwel milieu, maatschappij & deugdelijk bestuur. Daarmee willen we onze verantwoordelijkheid en transparantie inzake duurzaamheid stevig versterken om ons cliënteel te waarborgen van een duale focus op enerzijds gezond portefeuillebeheer en anderzijds maatschappelijk verantwoord beleggen. De twee zijn trouwens meer met elkaar vervlochten dan u in eerste instantie zou vermoeden.