Kering door onze analist Willem De Meulenaer

In 1963 richtte François Pinault de Pinault Groep op, een bedrijf actief in de houthandel. Het bedrijf groeide zowel organisch als door succesvolle acquisities. Sinds het einde van de jaren tachtig verlegde het bedrijf de focus naar de distributie- en kleinhandel via de overnames van onder andere warenhuisketen Printemps, postorderbedrijf La Redoute en Fnac. Het opereerde voortaan onder de
naam Pinault-Printemps-Redoute (PPR).

Dierickx Leys Private Bank - Willem De Meulenaer

Luxesector

Eind de jaren ’90 verschoof de focus nogmaals, deze keer naar de luxesector. In 1999 nam PPR een 42%-belang in het Italiaanse modebedrijf Gucci. Na een bitse overnamestrijd met LVMH kwam Gucci definitief in handen van PPR. Later volgden verschillende luxemerken zoals Yves Saint Laurent, Bottega Veneta en modehuis Balenciaga . De laatste grote overname dateert van 2007, toen PPR Puma inlijfde. Vanaf 2004 bouwde PPR de belangen in de distributiesector af en stootte de groep Puma af. Om aan te geven dat de transformatie tot luxeproducent was afgerond, veranderde PPR de naam naar ‘Kering’, uit te spreken zoals het Engelse woord caring. Kering is op dit moment een van de grootste, beursgenoteerde luxeproducenten ter wereld.

De familie Pinault

De familie Pinault controleert Kering via de holding Artémis, dat zowat 41 % van de aandelen en 57% van de stemrechten in handen heeft. Bij Kering is Gucci (mode, lederwaren) goed voor 63 % van de omzet en 78 % van de operationele winst. Yves Saint Laurent (mode, lederwaren) vertegenwoordigt 13 % van de omzet en 11 % van de operationele winst. Samen zijn ze goed voor drie kwart van de omzet en bijna 90 % van de operationele winst. De andere merken, waaronder Balenciaga, Alexander McQueen, Bottega Veneta, Boucheron en Brioni and Pomellato zijn goed voor amper 10 % van de operationele winst.

Geografische spreiding

Geografisch gezien vormen West-Europa en Noord-Amerika belangrijke afzetgebieden voor Kering. Maar Azië spant de kroon. De groei van de groep komt vooral uit Azië. De honger naar luxe bij de Aziatische en dan vooral Chinese (nieuwe) rijken lijkt niet te stillen.

Geografische omzetverdeling

Zeer mooi parcours

Kering heeft de afgelopen jaren een zeer mooi parcours afgelegd, door niet te mikken op tijdloze maar eerder op zeer hippe ontwerpen, die vooral in Azië, bij een relatief jonger publiek, ontzettend in de smaak vielen en in zeer hoge groeicijfers resulteerden. Als gevolg van de keuze voor een minder klassieke look is de activiteit een stuk riskanter dan die van bijvoorbeeld Louis Vuitton. De sterke groei van de vorige jaren maakt het moeilijker om de beleggers nog positief te verrassen. De licht lager dan verwachte omzetgroei van vlaggenschip Gucci over de eerste jaarhelft, dat met ‘slechts’ 13 % i.p.v. de verhoopte 15 % groeide, leidde tot een flinke koersdruk.

Een stapje achteruit

Als we een stapje achteruit zetten en het globale plaatje aanschouwen ziet het er steeds meer naar uit dat de handelsoorlog tussen de VS en China de wereldwijde economische groei zal aantasten. Bovendien hypothekeert het toenemende protest in Hong Kong tegen de toenemende Chinese invloed de groeivooruitzichten nog verder.

De Chinese hogere middenklasse

Aangezien de meeste luxeproducenten hun groei hoofdzakelijk te danken hebben aan de rijker wordende Aziaten, en vooral Chinezen, stuurden verontruste beleggers de beurskoersen lager. Toch doken er al enkele signalen op dat de Chinese hogere middenklasse zich niet zo snel laat afschrikken, hoewel de cijfers over het derde kwartaal dat nog moeten bevestigen. Het lijkt ons dan ook wat voorbarig om het aandeel af te schrijven op de ‘zwakkere’ groeicijfers van Gucci. Het aandeel is inderdaad wat riskanter aangezien meer gemikt wordt
op hippere ontwerpen en omdat de portefeuille minder gespreid is dan pakweg een LVMH. Maar, de beurswaardering, met een verwachte koers-winstverhouding van 19 voor Kering vs. 27 voor LVMH, is intussen voldoende groot geworden om onze aandacht te trekken.

Studie

Een volledige studie van het aandeel Kering kan u hier terugvinden.

Ons magazine

Dit artikel van onze analist Willem De Meulenaer verscheen in ons magazine 'Kasteelpleinstreet Journal'.

U kan alle edities van ons magazine hier terugvinden.

Wenst u ons magazine in uw mailbox of per post te ontvangen dan kan u zich hier inschrijven.

Wenst u meer te weten over het aandeel Kering?

Neem even contact op met een van onze medewerkers, wij verstrekken u graag alle info en onze visie op het aandeel Kering. Uiteraard kan u ook voor andere aandelen bij ons terecht.

KE MJ 675x450

Adviserend beheer

Bij adviserend beheer speelt u zelf een actieve rol in het beheer van uw portefeuille en kunt u rekenen op het gepersonaliseerde advies van uw beheerder. Hij contacteert u proactief op regelmatige basis en begeleidt u om uw portefeuille verder uit te bouwen of bij te sturen. Hij verleent advies op maat en formuleert concrete beleggingsvoorstellen.